Melding laag oliepeil

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Hallo mede V40-ers,

Ik krijg sinds vorige week de melding "Laag oliepeil" na het starten.
Net teruggekomen van een autovakantie naar de Moezel dus ik zou denken, alles lekker schoongebrand na lekker doorrijden op de Duitse Autobahn. O-)
Het vreemde is dat wanneer ik het olieniveau check met de peilstok, het niveau zelfs een beetje boven de MAX lijn staat. (Gemeten na een nacht stilstaan)

Kan dit duiden op een storing van de oliepeilsensor?
En is dit een dure reparatie c.q. vervanging?

Ik vertrouw de peilstok toch meer dan de elektronica maar de melding irriteert mij wel, dus ik wil het wel laten oplossen door de dealer.
Er staat nu 45.000 km op de teller dus lijkt mij wat vlug voor een kapotte sensor.

Alvast bedankt voor de reacties!
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Boven de max is sowieso niet goed. Ik zou je carterventilatie na laten kijken, kan ook gerust wat mis mee zijn. Kan ook zijn dat er benzine/diesel bij de olie is gekomen waardoor het peil gestegen is.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Ofwel de turbo die het aan begeven is...
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Erg voorbarige conclusies...
Er kan ook gewoon bij de laatste beurt iets te veel in gegaan zijn, niet meteen van het ergste uitgaan.

Feit blijft wel dat de oliepeilsensor niet deugt, daarvoor zou ik gewoon bijn de dealer langs gaan en laten uitlezen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Marcnij schreef: Erg voorbarige conclusies...
Er kan ook gewoon bij de laatste beurt iets te veel in gegaan zijn, niet meteen van het ergste uitgaan.

Feit blijft wel dat de oliepeilsensor niet deugt, daarvoor zou ik gewoon bijn de dealer langs gaan en laten uitlezen.
Misschien wat voorbarige conclusies, maar better to be safe then be sorry. Te hoog oliepeil, dan is er meestal meer aan de hand. Als een garage sowieso al teveel bijvult, is dat ook te knullig voor woorden en kan er voor zorgen dat er dingen mis gaan ;)
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Koelvloeistof nog ok?
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Thx voor de feedback zover!

Afspraak gemaakt bij de dealer voor komende vrijdag.
Inderdaad slordig dat ik de auto zo heb meegekregen na de aankoop vorig jaar november.
Nou moet ik bekennen dat ik het oliepeil ook niet maandelijks controleer....

Ik geef de V40 af en toe echt wel de sporen maar nooit voordat de olie goed op temperatuur is. (Na min. 25 km op de snelweg)
Dus een kapotte turbo lijkt mij niet waarschijnlijk. Dan moet je mijns inziens wel een iets agressievere rijstijl er op nahouden. Zeker voor een auto met zo'n lage km stand.

Ik laat na vrijdag de diagnose wel weten.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
RB64
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Mij werd verteld dat bij de nieuwe v40 er geen peilstok meer was? Waar zit die precies? (v40 MY2015)
Ik zoek hem namelijk, naast de electronische meting wil ik graag ook handmatig de meting doen.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

@RB64
Volgens mij zit op een Volvo met een VAE motor inderdaad geen peilstok meer.
Ik verwacht dat de Volvo T3 van de TS niet de VAE motor heeft.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

RB64 schreef: Mij werd verteld dat bij de nieuwe v40 er geen peilstok meer was? Waar zit die precies? (v40 MY2015)
Ik zoek hem namelijk, naast de electronische meting wil ik graag ook handmatig de meting doen.
De V40 met Volvo D2/D4 heeft geen peilstok meer. Kan inderdaad alleen nog met een digitale meting.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

ik heb ook een T3 van 2013 maar het oliepeilstokje is moeilijk afleesbaar met al die inkepingen ! bij mij is ie ook meer als max . en hij is ook getuned niet door polestar en heeft ook meer koppel dan de polestar tuning .

denk dat het niet zo erg gaat zijn. koelwater kan door de pakking gaan! maar het mag niet blijven! in het begin moeten die dichtingen zich zetten . Nu ddenk ook eerder een defecte sensor gebeurd meer heb ik gehoord.
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Het was inderdaad een defecte oliepeilsensor!

Helaas bleek dit wel een vrij prijzig onderdeel. :'( Incl. BTW ca. Euro 200,-- voor alleen de sensor, excl. inbouw en klein grut.
Vanwege het uitwisselen van de sensor is er ook aardig wat olie uit de carter verloren gegaan en is dus besloten om ook gelijk alle olie en het filter te vernieuwen.

Hier kan ik op zich wel mee leven want een onderhoudsinterval van 30.000 km vind ik zelf te lang wat betreft de olie.
aangezien ik halverwege ben (ca. 45.000 km) kwam dit wel mooi uit.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

wat was nu de oorzaal van het te hoog oliepeil? of was daar geen probleem mee?
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Ik denk dat er bij de afleverbeurt gewoon teveel olie in is gegooid.
Had het te hoge peil wel gemeld bij brengen maar bij ophalen was degene die mijn auto afgehandeld had met een andere klant bezig.
Dus daar geen antwoord meer op gekregen.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
Plaats reactie

Terug naar “V40”