Forummers,
Onze V50 is op, de nieuwe 40.1 of 40.2 laat op zich wachten en we hebben vd sjoemelhistorie rijkelijk gebruik gemaakt van kortingen en een VW sportsvan gekocht.
Wij gaan van Volvo nr VW
van diesel nr benzine
van laag zitten naar hoog zitten
mijn ervaring tot nog toe om jullie helpen te begrijpen waarom ik over 2 jaar een 40.1 of 40.2 koop.
1 motor; de 1.4 TSI heeft 150 pk, 250 Nm, nu wil ik dat best geloven, maar na 3500 km, heb ik 100 paarden gevonden voorin, die andere 50 zoek ik nog. in vergelijking met de V50 trekt deze wagen niks, maar dan ook niks op. Om in te halen moet ik serieus terugschakelen, heel hoog in de toeren gaan, en dan nog trekt de volvo los weg ervan.
dus minpunt je voor de vw
2 zithouding; om de een of andere reden kan je het stuur vd VW niet laag genoeg zetten, in de V50 zet ik het stuur op het laagst en trek het zover mogelijk weg vh dashboard, das dus vrij laag, maar dan kan ik mijn arm op de deurgrip leggen en losjes met twee vingers het stuur vasthouden.
bij de VW kan ik het stuur ook verzetten, maar de laagste en verste stand kan je vergelijken met het Volvo stuur op de hoogste stand en halfweg uitgetrokken.
Dus; als ik mijn arm op de deur leg, dan kan ik niet aan het stuur. de enige manier is dan maar mijn arm op het raamdorpel leggen, onnatuurlijk hoog, maar dan kan ik weer alleen het stuur bovenaan vasthouden.
kortom; ik krijg mijn zithouding gewoonweg niet comfortabel afgeregeld,
minpuntje voor de VW
3 zetels; een sportsvan is enkel verkrijgbaar met een soort standaard model stoel, weining tot geen zijdelingse steunen, als ik toch nog af en toe in de volvo kruip, lijkt het alsof die zetels me omarmen, maar we wisten al dat Volvo de beste zetels heeft van alle,
dik dik minpunt voor de VW
4 open dak/panodak op de vw; geen op de volvo; ik wil niet meer zonder, dat is geweldig, zelfs met airco gebruik ik dat veel
minputn voor de volvo
5 de hogere uitstap van de vw is zalig, wordt bijna 50 en merk dat de volvo toch wel erg laag zit
minpuntje voor de volvo
6 koffer, minpuntje voor de VW; net te klein, wekelijkse boodschappen; zetels naar voor schuiven, plat leggen, in de volvo dump je gewoon alles uit de kar en er is nog ruimte over (gezin van 5, bomvolle winkelkar, 5 appie heijn zakken vol pls paar bakken drank)
7 dashboard ; toerenteller links, km rechts; dat is f33ck zeg, je arm ligt altijd voor de rechtse teller dus je moet je arm oplichten om te zien hoeveel je rijdt,
minpuntje VW
8 wij hebben de versie met alle toeters en bellen op, sjoemelkorting weet je nog dus het kon er vanaf, veel vd software gestuurde dingen kan je niet meer wijzigen eens je aan het rijden bent, bvb, er zit een radar op, manman wat een lelijk ding vooraan, lijkt wel een flitsauto van de politie, maar goed, die regelt de afstand tot je voorligger, voorkomt aanrijdngen etc. Soit, de afstand tot de voorligger kan je dus instellen in 4 standen, nu heb ik gemerklt, dat als je aan het rijden bent, je die afstand wel wil wijzigen adhv de verkeersituatie, bvb file op autostrade; dan wil je die afstand korter maken, kan dus niet, gevolg; afstand is zo groot dat er kontinu iemand tussen glipt
ja zeg je dan, maar je kan dat toch afzetten, oh leuk, waarom zit het er dan op? neen, alle software en toeters en bellen, die kan ik niet configureren hoe ik wil, wordt te fel bij het handje gehouden.
kan niet zeggen minpuntje want op de volvo zit enkel cruise control, maar toch.
9 zitruimte; daar wint de VW dubbel en dik, de VW heeft dunnere deuren tov de volvo, ietske bredere stoelen, veel meer ruimte voorin en achteraan is dat belachelijk groot, je kan bvb de achterzetels 18 cm naar voor schuiven, en dan ngo kan een volwassenen zitten, ja sorry, de ruimte in die wagen is fenomenaal, op een lange reis bleek dat een ongelooflijke luxe te zijn.
Achter in de Volvo kunnen 2 volwassenen zitten, maar persoonlijk hou ik dat niet lang vol want de rugleuning is te recht, je kan niet veel bewegen op de zetel, de VW kan je vergelijken met een ruim zitje in de cinema.
Voorts schat ik dat ik nu een 3500 km met de VW gedaan heb, schat ik zeg ik, omdat ergens in een submenu begraven zit wat de totale km stand is, dat wordt niet standaard weergegeven.
Heel gek; als we het hebben over de volvo, dan is dat de volvo, als we het hebben over de VW, dan is dat het buske...
Wij hebben 2 opties niet genomen op de VW; lederen zetels, omdat ik persoonlijk de kleuren afschuwelijk vind, en getinte ruiten, omdat ik dat te gansterachtig vind, bij nader inzien had ik die getinte ruiten moeten nemen, de glaspartijen op die VW zijn zo groot, precies een aquarium waar je mee rondrijdt.
nog iemand ervaringen?
Van Volvo naar VW, effe vergelijken
-
- 7th Gear member
Antwoord op je vragen van 1 tot en met negen..
Waarom dan een VW als het bijna alleen maar negatief overkomt..
Wat techniek betreft kan Volvo op veel punten iets leren nog van de VAG groep...
Een V50 die op is, dat kan bijna niet.
Een nieuwe V40 is geen echte Volvo maar meer een Ford enz..
Verder alles goed mag ik hopen..
Waarom dan een VW als het bijna alleen maar negatief overkomt..
Wat techniek betreft kan Volvo op veel punten iets leren nog van de VAG groep...
Een V50 die op is, dat kan bijna niet.
Een nieuwe V40 is geen echte Volvo maar meer een Ford enz..
Verder alles goed mag ik hopen..

- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
In hoeverre een vergelijk tussen een "oude"V50 en een nieuwe VW opgaan is de vraag. Een huidige V40 heeft ook een zeer goed AAC systeem met nog wat geavanceerdere functies daarnaast als een VW dat heeft (city safety bijvoorbeeld)
Panoramadak is idd een erg fijne optie, zit hier ook op de V40.
Wij hebben een full options V40 summum, daar kan wat afwerking en luxe betreft geen VW tegenaan, althans dat is mijn mening.
Dat zijn Subaru en Daihatsu een Toyota, dan zijn Audi's, Seat's en Skoda's allemaal een VW, ga zo maar door.
Gekker nog ik denk dat Volvo juist nu ze geen onderdeel meer zijn van Ford weer op weg zijn helemaal onderscheidend te worden, de S/V90 zeggen genoeg...
Panoramadak is idd een erg fijne optie, zit hier ook op de V40.
Wij hebben een full options V40 summum, daar kan wat afwerking en luxe betreft geen VW tegenaan, althans dat is mijn mening.
Zucht....Ramon&Ramon schreef: Een nieuwe V40 is geen echte Volvo maar meer een Ford enz..
Dat zijn Subaru en Daihatsu een Toyota, dan zijn Audi's, Seat's en Skoda's allemaal een VW, ga zo maar door.
Gekker nog ik denk dat Volvo juist nu ze geen onderdeel meer zijn van Ford weer op weg zijn helemaal onderscheidend te worden, de S/V90 zeggen genoeg...

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Dus de ideale keuze was een XC60 D3 geweest, hogere zit, panorama dak, krachtige motor, alles wat je gewild had en een echte Volvo
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 3rd Gear member
Wel, om dat iedereen een foutje mag maken, niet.
Ben niet Pro Volvo, heb al gereden met een 5tal merken, maar ik geef eerlijk toe dat ik toch wat bevooroordeeld ben.
Ben niet Pro Volvo, heb al gereden met een 5tal merken, maar ik geef eerlijk toe dat ik toch wat bevooroordeeld ben.