Ik weet dat uiteindelijk de kleppen van de V50 T5 gesteld moeten worden. Alleen hoe is dit te controleren? En wanneer is het handig om de kleppen opnieuw te laten stellen?
Merk geen problemen, maar wil toch het zekere voor het onzekere nemen.
Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Vroeg ik mij ook af, had bij de dealer nagevraagd toen ik 2ton op de teller had staan en zeiden pas als je begint te horen laten stellen. En aangezien de auto nog 296 pk en 503Nm levert ga ik er ook vanuit dat het nog wel goed is....
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Ik had het hier met de Volvo monteur tijdens de aankoopkeuring ook over (mijn T5 had toen 338 dkm gelopen, kleppen nooit gesteld), hij vertelde dat dit alleen wordt gedaan mits er aanleiding toe is (je de kleppen hoort tikken) of als er een blok gereviseerd wordt meteen kleppen stellen.
Dus niet standaard tijdens een bepaalde km-beurt.
Dus niet standaard tijdens een bepaalde km-beurt.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
In heel veel auto's had ik gewild dat er geen hydraulische klepstoters in zaten.... in de opel blokken wordt je gek van het geluid. en zijn bij tuning ook nog eens een beperking. Ga je blokken flink tunen moet je het veranderen.
Weet dat bij de 2.0 blokken van mazda er ook veel problemen mee zijn.
Weet dat bij de 2.0 blokken van mazda er ook veel problemen mee zijn.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Dat is wat de garagist van mij ook zei, die gaf aan: ''hoor je wat tikken, of heb je ernstig vermogensverlies? Nee, dan zo lekker laten, beginnen vanzelf te tikken''Bas1982 schreef: Vroeg ik mij ook af, had bij de dealer nagevraagd toen ik 2ton op de teller had staan en zeiden pas als je begint te horen laten stellen. En aangezien de auto nog 296 pk en 503Nm levert ga ik er ook vanuit dat het nog wel goed is....
Dat leek me nogal makkelijk wegwuiven, maar blijkbaar is er met zijn stelling niks aan de hand

Thanks voor de berichten allemaal!
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Dat "horen tikken" zal wel meevallen, want de klepspeling wordt alleen maar kleiner, maar kan zelfs op LPG na meer dan 4 ton nog goed zijn.
Heb je op benzine geen omkijken naar, maar mocht je het willen controleren dan is het handig als je de controle gaatjes nog hebt
Heb je op benzine geen omkijken naar, maar mocht je het willen controleren dan is het handig als je de controle gaatjes nog hebt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Domme reactie van de dealer,,kleppen die te strak gaan staan die tikken niet, dus die hoor je niet,Kogelman schreef: Ik had het hier met de Volvo monteur tijdens de aankoopkeuring ook over (mijn T5 had toen 338 dkm gelopen, kleppen nooit gesteld), hij vertelde dat dit alleen wordt gedaan mits er aanleiding toe is (je de kleppen hoort tikken) of als er een blok gereviseerd wordt meteen kleppen stellen.
Dus niet standaard tijdens een bepaalde km-beurt.
onkunde ten top van de betreffende meneer die je dat verteld heeft.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als ik hier de verschillende reacties lees, dan wordt het voor een aantal tijd voor een meer deskundiger bedrijf, dit lijkt namelijk nergens op die garage adviezen.
Wat Johan s60 zegt, dat klopt precies..
Wat Johan s60 zegt, dat klopt precies..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vanaf modeljaar 2000 zijn het geen hydraulische stoters meer,,MarkV50 schreef: kleppenstellen is dat niet een beetje ouderwets? (ik ben al wat jaren uit het vak hoor)
dacht dat er hydraulische stoters in zaten
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Laatst gewijzigd door Bas1982 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Dan is dan dus ook mijn vraag idd, wanneer moeten de kleppen gesteld worden, is daar een interval voor? Of als je geen problemen hebt, dan niet doen?Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kleppen gaan altijd te strak staan en zeker op lpg..Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Bij de dealer is het een dure klus van meer dan 1000 euro, maar veel dealers hebben er helaas geen ervaring mee..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je een cilinderkop hebt met controle stopjes, dan kun je ze eerst controleren op de juiste speling..MartijnAbel schreef:Dan is dan dus ook mijn vraag idd, wanneer moeten de kleppen gesteld worden, is daar een interval voor? Of als je geen problemen hebt, dan niet doen?Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Mocht iemand die stopjes hebben en die gaat naar de techno tuning dag in elst, ik hou me aanbevolen om er dan ook eens op te controlere. Zou totaal niet weten hoe het moet haha
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Dit soort kleppen (gesteld met shims (plaatjes met een bepaalde dikte)) komen alleen maar strakker te staan. Het gaat hier ook niet over zijdelingse speling van de kleppen in de klepgeleiders (die kan inderdaad alleen maar groter worden) maar slijtage van de klepzetel (de shim slijt ook niet noemenswaardig). Daardoor wordt de klep naarmate het leven van de motor vordert eigenlijk telkens ietsje verder omhoog de zetel in getrokken waardoor het andere eind van de klep dichter tegen de nokkenas aan komt te staan (= minder speling dus strakker). Dit gaat natuurlijk om minimale hoeveelheden maar goed.Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Je motor kan gaan tikken bij te losse kleppen, bij te strakke kleppen heb je vermogensverlies omdat de klep niet verder omhoog kan en dus een klein beetje gaat lekken. Dat kan ook resulteren in verbrande kleppen en is dus niet goed... maar tegelijkertijd, in moderne blokken slijt de boel echt amper. Daarom dan ook het advies om er gewoon niet aan te zitten tenzij strikt noodzakelijk. Loopt de boel rustig, zonder gerikketik en trekt het goed door, dan is het wel best.
Hydraulische stellers zijn leuk voor blokken die niet teveel toeren maken en over het algemeen een vrij eenvoudig leven hebben. Er zijn wat beperkingen in toerental en belastbaarheid. Motoren hebben nooit hydraulische stellers bijvoorbeeld, en die klepspelingen verlopen ook als de ziekte.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Thanks voor de uitleg! Naar mijn weten heb ik geen vermogensverlies, dus dan laat ik het voor wat het isLuuk87 schreef:Dit soort kleppen (gesteld met shims (plaatjes met een bepaalde dikte)) komen alleen maar strakker te staan. Het gaat hier ook niet over zijdelingse speling van de kleppen in de klepgeleiders (die kan inderdaad alleen maar groter worden) maar slijtage van de klepzetel (de shim slijt ook niet noemenswaardig). Daardoor wordt de klep naarmate het leven van de motor vordert eigenlijk telkens ietsje verder omhoog de zetel in getrokken waardoor het andere eind van de klep dichter tegen de nokkenas aan komt te staan (= minder speling dus strakker). Dit gaat natuurlijk om minimale hoeveelheden maar goed.Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.
Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.
Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Je motor kan gaan tikken bij te losse kleppen, bij te strakke kleppen heb je vermogensverlies omdat de klep niet verder omhoog kan en dus een klein beetje gaat lekken. Dat kan ook resulteren in verbrande kleppen en is dus niet goed... maar tegelijkertijd, in moderne blokken slijt de boel echt amper. Daarom dan ook het advies om er gewoon niet aan te zitten tenzij strikt noodzakelijk. Loopt de boel rustig, zonder gerikketik en trekt het goed door, dan is het wel best.
Hydraulische stellers zijn leuk voor blokken die niet teveel toeren maken en over het algemeen een vrij eenvoudig leven hebben. Er zijn wat beperkingen in toerental en belastbaarheid. Motoren hebben nooit hydraulische stellers bijvoorbeeld, en die klepspelingen verlopen ook als de ziekte.

Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Kleppen kunnen wel degelijk ruimer worden.
Dit komt dan door een slechte verbranding en roetaanslag op de plek waar de klep af hoort te sluiten in de kop.
Als daar roet vuil en dergelijke begint op te hopen dan zal de klep niet geheel meer kunnen sluiten en dus de spel,ing groter worden.
Dit komt dan door een slechte verbranding en roetaanslag op de plek waar de klep af hoort te sluiten in de kop.
Als daar roet vuil en dergelijke begint op te hopen dan zal de klep niet geheel meer kunnen sluiten en dus de spel,ing groter worden.