Rubbers draagarm voor

Plaats reactie
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

Wat voor problemen kunnen er onstaan wanneer de rubbers van de draagarmen niet meer optimaal zijn, vanmiddag heb ik banden gewisseld en bij een beetje verder kijken bleek dus dat bij beide armen het rubber gescheurd is, Moet dit snel rerepareerd worden of kan ik wachten tot de volgende apk in februari?
Alvast bedankt voor de reacties.
Overgestapt van Saab naar Volvo
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Gevolg is dat de auto niet meer netjes spoort en gaat dweilen over de weg. Niet erg comfortabel, maar zeker ook niet goed voor je banden.
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

Is het dan misschien mogelijk om de rubbers te vervangen of moeten er nieuwe draagarmen in?
En daarna uitlijnen? het dweilen voel ik eigenlijk nog niet, maar dat zal binnenkort wel komen.
Ik denk dat ik dus even naar de garage moet.
Overgestapt van Saab naar Volvo
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ja, die rubbers kunnen vervangen worden, maar zijn relatief duur, zo'n 65 euro per stuk, excl. arbeidsloon.
Kan je zelf zonder pers niet doen.

In advertenties of Internet zie je wel van die complete draagarmen bij de automaterialenhandel te koop staan voor een paar tientjes meer, maar daar ken ik de kwaliteit niet van.
Ik ga voor mijn eigen veiligheid toch altijd voor origineel, dus in dit geval rubbers laten vervangen bij de Volvo-dealer of Volvo-specialist.
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

dan zullen het wel nieuwe draagarmen worden, want er komen dan ook nog de nodige arbeidsuren aan te pas, alles bij elkaar opgeteld zal het waarschijnlijk niet zoveel schelen denk ik
Overgestapt van Saab naar Volvo
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

De draagarmen moeten er toch onderuit en (evt. nieuwe) weer gemonteerd worden. Of je nou rubbers laat persen of niet, dat uurloon ben je kwijt.
Het persen op zich is niet zoveel werk.

Wat originele complete draagarmen kosten weet ik niet, de imitatie zijn geloof ik nog geen 100 euro p.st.
Maar ja, die imitatie zou ik zelf denk ik niet nemen.
Gast

Heb je er een foto van?
Wat bedoel jij namelijk met een scheur?
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

Nou er zit een rond rubber in waar iets doorheen gemonteerd zit met het lijkt wel een metalen bus en daar rond omheen is het rubber aan het scheuren, nee jammer genoeg heb ik er geen foto van, dan moet ik het wiel er weer afhalen
Overgestapt van Saab naar Volvo
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

oh ja en imitatie lijkt mijzelf ook niets, zeker niet voor dit onderdeel.
Overgestapt van Saab naar Volvo
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

netwerk11 schreef:Nou er zit een rond rubber in waar iets doorheen gemonteerd zit met het lijkt wel een metalen bus en daar rond omheen is het rubber aan het scheuren, nee jammer genoeg heb ik er geen foto van, dan moet ik het wiel er weer afhalen
Het is inderdaad een stalen bus, waarin het rubber en de bevestigingsogen zitten, die in de draagarm geperst wordt.
Maar voordat je de conclusie trekt dat het rubber gescheurd is, zou ik er toch even een expert naar laten kijken. Bij een type is het rubber nl. niet massief, maar zit slechts aan twee kanten aan de stalen bus vast. Kans op doorscheuren op deze punten is aanwezig. Het kan dus lijken dat het rubber gescheurd is, omdat er aan twee kanten doorheen gekeken kan worden.

Bij mijn S80 heb ik gemodificeerde rubbers, die massief zijn, dus ook een aanzienlijk langere levensduur hebben. Het schijnt dat de KLPD Volvo's ook met deze rubbers uitgerust zijn. (Heb ik mij laten vertellen.)
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

linksvoor lijkt het mij een rubber te zijn die in ieder geval geheel gesloten is en recht durft ik nu niet meer te zeggen, misschien dat die ooit al een keer vervangen is, maar ik ga wel even naar een deskundige en laat er even naar kijken dat lijkt mij beter dan dat ik er zelf mee ga knoeien
Ps zijn de massieve rubbers beter?
Overgestapt van Saab naar Volvo
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

De levensduur schijnt aanzienlijk te schelen, was voor mij de doorslaggevende factor.
Qua comfort merk je eigenlijk geen verschil.
netwerk11
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
Locatie: Deventer

Nou ik ben bij de garage geweest, en het schijnt mee te vallen, ze zijn wel iets ingescheurd, maar het kan gerust nog een half jaar mee, dus die worden pas volgend jaar vervangen, bedankt iedereen voor de reacties
Overgestapt van Saab naar Volvo
volvotegneutje
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.10.2005 - 22:05

de scheuren stellen weinig voor het zijn oliegevulde rubbers, als ze lekken dan vernieuwen
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volvotechneutje,

Ik meende dat de S80 draagarmen hetzelfde zijn als de V70 classic, en deze rubbers zijn zeker niet oliegevuld. Weet je dat zeker?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S80”