Amber black metallic - Vogelpoep - paar uur: ingebrand?!

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
SRI
3rd Gear member

Goedemiddag,

Sinds een jaar of 3 wonen we onder een aanvliegroute van bessenbomen. Hele zwermen (spreeuwen?) komen over, en laten best vaak wat vallen. In de bessentijd heb ik altijd een emmer op de parkeerplaats, en om de x uur was ik de vogelpoep eraf. Dat deed ik bij de vorige V70 en een Seat en ook bij de huidige XC90 en TT. De XC90 heeft echter last van blijvende lakschade lijkt het, vooral als het recept zon is, aangevuld met bepaalde verteringspercentages (poep is soms wit, soms zwart, en soms onverteerd rood, vooral zwart-rood is niet prettig). De andere auto's hadden geen last van restverschijnselen na wassen, de XC90 echter wel, zelfs al na een paar uur (kom net terug, 6 uur weg geweest, wassen en resultaat zie hieronder).

Vraag: ligt dit aan de lak? (want: vorige en andere wagens hebben het niet). En is dat normaal? Of zou dit niet mogen en is de lak niet helemaal fijn?

Daarnaast: wat is er aan te doen? En dan specifiek mbt schoonmaken, is hier nog wat aan te doen? Praktisch, heb geen overdekte stalling, en om er dan om de x uur een doek af en op te doen vindt ik niet handig, los van dat dat krasjes geeft bij andere vervuiling.

Zie de foto. Het zou wat zijn als ik alles er 2 dagen op liet zitten, dan hadden we een zebra XC90!

Detail: als je van de andere kant kijkt zie je het haast niet, geen bobbels dus oid. Lijkt alsof het laagje onder de oppervlakte aangetast is oid?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
SRI
3rd Gear member

<sorry mag weg>
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Rha007
5th Gear member

Z p de foto lijkt het net alsof het onder de lak begint roesten.
Probeer het eens met kleien, kleien en nog eens kleien. Vaak helpt dit wel.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Johan s60
6th Gear member

Wellicht door aangescherpte milieu maatregelen, maar Volvo heeft w.d.b. best slechte lak, ik heb met warm weer ook snel een plek op de lak.

Ik heb het met een hete lucht (verf afbrander) verhit en is grotendeels weg, maar dit is niet zonder risico, met poetsen krijg je het er iig niet af, de blanke lak is door en door beschadigd.

Laats de BMWvan mijn broer gepoetst, deze heeft een donkere kleur staat geparkeerd waar veel vogels vliegen, maar ik kon geen plekje vinden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
SRI
3rd Gear member

En het attack squadron in beeld:

Afbeelding
mwattel
2nd Gear member

Ik had hier met mijn vorige Volvo, een XC70, ook last van.
autolakken worden zachter omdat alles steeds meer op waterbasis moet tegenwoordig voor het milieu !
ik heb er toen i.s.m. de dealer een coating op laten zetten waardoor het zo goed als niet meer voorkwam.

Bij mijn nieuwe XC90 (ook Amber Black) nog niet echt last van extreme vogelpoep gehad. Al ben ik ook zeer achtzaam op vogelpoep om het gelijk eraf te wassen.
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
lint
Geartronic member

Het wordt tijd voor effectief en doeltreffend anti poepvogel afweergeschut.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
SRI
3rd Gear member

lint schreef: Het wordt tijd voor effectief en doeltreffend anti poepvogel afweergeschut.
:D

't is wel mooi om te zien, die zwermen, soms is de lucht echt zwart vd vogels en lijkt het wel een wolk.
Maar ipv die bomen in 1x leeg te eten gaan ze steeds maar 1 of 2 seconden erin en dan slaat er weer eentje alarm en gaan ze naar de buren oid. En daar idem. Ofwel, meters maken doen ze wel...!

Wat betreft wegkrijgen, dat kleien, is dat zonder evt negatief bij-effect of risico's? Dan zal ik dat 's gaan proberen. Verhitten zal ik 's navragen bij dealer en wellicht een cleaner, vanwege de genoemde risico's en wellicht specifieke lakopbouw oid.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Als eerste iets positiefs, wees blij dat olifanten niet kunnen vliegen.

Als tweede de mededeling "lotgenoot" maar dan in mijn geval met dank aan de vorige eigenaar maar......ik heb hetzelfde (niet gezien bij de aankoop) en dat zijn twee forse plekken. Het ligt aan de zuren in de stront van die beesten. Meeuwenstront is ook net zoutzuur. Het ligt dus niet aan de lak, het is gewoon .......ehm......stront pech.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
matthiasvdd
Starter

Ik heb een dergelijk probleem maar dan vlekken die zijn ontstaan na een douche van een landbouw bewaterings installatie langs de Franse autosnelweg.
Waterdruppels bevatten waarschijnlijk ammoniak en hierdoor zijn deze in de lak ingebrand. Enkel afschuren en opnieuw lakken.
Momenteel.doorgegevn naar verzekering maar ook klach geformuleerd naar Volvo.
Na herstelling zet ik zeker een lakbescherming.

PS een vriend van mij heeft vogelpoepschade na een vakantie in Toscane
Blijkbaar toch een probleem met de lak van Volvo.
Rha007
5th Gear member

Het kleien stelt echt niks voor, even zoeken op YouTube bv.
Wat wel belangrijk is, is om de lak na het kleien een goede bescherming te geven. Denk hierbij aan een coating of een goede goede wax.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Millimetervreter.
5th Gear member

Dit is ingebrande vogelpoep en krijg je waarschijnlijk niet weg met kleien.
Je zult minimaal moeten polijsten en misschien zelfs wetsanden :(
Dat lakken tegenwoordig zachter zijn is niet waar er worden nog genoeg goede (lees) harde lakken op auto's gezet.
het beste voorbeeld hiervan zijn de Duitse 3.
Helaas is de lak van Volvo niet van die harde kwaliteit en krijg je dit soort dingen, een (goede) glascoating zetten kan helpen en maakt de toplaag van je lak harder.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Empereur
1st Gear member

Ik heb ook Ember Black en nu een lelijke motorkap: vogelpoep verwijdert met een schone spons en een emmer water - nu allemaal kleine krasjes, nog nooit meegemaakt op mijn vorige auto's - zou de lak niet goed genoeg zijn en daarom niet meer worden gevoerd?! (Ember Black is niet meer te bestellen toch op 2017 auto's?) -
IV39
4th Gear member

Ik heb een zwart metallic maar ook die geeft genoeg krassen...
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
SRI
3rd Gear member

Empereur schreef: Ik heb ook Ember Black en nu een lelijke motorkap: vogelpoep verwijdert met een schone spons en een emmer water - nu allemaal kleine krasjes, nog nooit meegemaakt op mijn vorige auto's - zou de lak niet goed genoeg zijn en daarom niet meer worden gevoerd?! (Ember Black is niet meer te bestellen toch op 2017 auto's?) -
Had hetzelfde eerder.
Toen was vogelpoep van andere vogels, wit, niet bijtend.
Wrsch te snel gaan boenen, harde bestandelen in poep en voila.
Maar geeft wel aan dat lak zacht is. Idem bij wassen in washal, veel meer swirls (toch?) dan op andere auto's.
Wellicht helpt scratch remover oid van Meguiar's, bij mij waren meeste krasjes erna wel weg.

Ik was deze keer voorzichtiger met verwijderen, eerst even inweken, dan zachtjes eraf, maar het was dus al ingevreten.
Ligt ook echt aan menu vd vogel, want lijkt wel teer na zonneschijn. Overigens had ik gister weer hetzelfde maar dan op de audi, daar geen enkel spoortje van invreten oid.
Kurt1975
4th Gear member

Hier ook Ember Black met een vlek op de motorkap.
Vogelpoep heeft er max één uur opgezeten, auto (en ook lak) was nog jong toen.
Ik heb de indruk dat na de eerste zomer, de lak iets harder of resistenter werd.
Nu heb ik er minder last van, behalve die ene vlek is er geen meer bijgekomen.

De Vibrant Copper van mijn vrouw heeft hier geen last van gehad.
Het is geweten dat de donkere kleuren gevoeliger zijn en vooral kleine krasjes, swirls, voegelpoepresten, ...sneller zichtbaar zijn.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
HansEindhovenV70
4th Gear member

Ember black is inderdaad een kleur die bepaalde stoffen mist waardoor deze lak heel erg gevoelig is voor dergelijke schades. Om deze reden is deze kleur uit productie genomen... Helaas kun je niks claimen op garantie!
mwattel
2nd Gear member

In mijn vorige bericht melde ik nog dat ik er geen last van had. Maar de volgende dag had ik ook een klodder vogelpoep op het dak zitten.
Gelijk eraf gewassen met lauw water maar helaas ook ingevreten in de lak. De blanke laklaag is volledig weggevreten - echt niet normaal !
Ik heb gelijk besloten om een coating op de auto te laten aanbrengen. Het probleem wordt hier niet mee voorkomen maar het aantasten door vogelpoep wordt wel vertraagd.

Als nu de Ember Black uit de productie is genomen door Volvo, is het eigenlijk wel een kwalijke zaak dat ze deze lak ooit geleverd hebben op de XC90 !
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
Kurt1975
4th Gear member

... en er dan nog eens extra voor betalen bovenop standaard metallic.
Laatst gewijzigd door Kurt1975 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
HansEindhovenV70
4th Gear member

tegen vogelpoep is niks bestand dat gelakt is.... alleen deze kleur stukje minder. Als de zon erop staat kan het binnen een kwartier al blijvende schade opleveren...
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”