Sinds een jaar of 3 wonen we onder een aanvliegroute van bessenbomen. Hele zwermen (spreeuwen?) komen over, en laten best vaak wat vallen. In de bessentijd heb ik altijd een emmer op de parkeerplaats, en om de x uur was ik de vogelpoep eraf. Dat deed ik bij de vorige V70 en een Seat en ook bij de huidige XC90 en TT. De XC90 heeft echter last van blijvende lakschade lijkt het, vooral als het recept zon is, aangevuld met bepaalde verteringspercentages (poep is soms wit, soms zwart, en soms onverteerd rood, vooral zwart-rood is niet prettig). De andere auto's hadden geen last van restverschijnselen na wassen, de XC90 echter wel, zelfs al na een paar uur (kom net terug, 6 uur weg geweest, wassen en resultaat zie hieronder).
Vraag: ligt dit aan de lak? (want: vorige en andere wagens hebben het niet). En is dat normaal? Of zou dit niet mogen en is de lak niet helemaal fijn?
Daarnaast: wat is er aan te doen? En dan specifiek mbt schoonmaken, is hier nog wat aan te doen? Praktisch, heb geen overdekte stalling, en om er dan om de x uur een doek af en op te doen vindt ik niet handig, los van dat dat krasjes geeft bij andere vervuiling.
Zie de foto. Het zou wat zijn als ik alles er 2 dagen op liet zitten, dan hadden we een zebra XC90!
Detail: als je van de andere kant kijkt zie je het haast niet, geen bobbels dus oid. Lijkt alsof het laagje onder de oppervlakte aangetast is oid?