Ventilator/airco maakt geluid

Plaats reactie
ArjanK1981
1st Gear member

De airco en/of ventilator van mijn V70 2.5T uit 2008 maakt regelmatig (maar niet altijd!) een bijgeluid. Het is een joelend geluid, dat met het toerental meeloopt. Het lijkt erop dat het alleen optreedt met koude motor. Na een minuutje of tien rijden is het geluid verdwenen. Echter soms is het geluid ook volledig afwezig bij een koude start.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb nog enkele maanden garantie en heb 'm al een keer naar de garage gebracht, echter toen deed ie het uiteraard niet >_<

Terwijl ik dit zit te typen bedenk ik me dat ik:
1 Moet uitsluiten of het geluid verdwijnt als ik de ventilator uitzet
2 Moet uitsluiten of het geluid verdwijnt als ik de airco uitzet

Multiriem is overigens bij aanschaf vervangen en ook de airco is toen weer op druk gezet. Daar zou het dus niet aan moeten liggen.
lint
Geartronic member

Als je nog garantie hebt is het verstandig dit euvel te melden, het kan een ventilatorprobleem zijn of een foutieve afstelling van de kleppen in het systeem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ArjanK1981
1st Gear member

Vandaag getest: als ik de airco uit zet, is het geluid weg. Iemand een idee wat het kan zijn?
Ripley
2nd Gear member

ArjanK1981 schreef: Vandaag getest: als ik de airco uit zet, is het geluid weg. Iemand een idee wat het kan zijn?
Lijkt mij de compressor van de airco. Als je de airco uit zet, trekt de koppeling niet aan en draait de pulley loos mee. Dat maakt kennelijk geen geluid. Zodra de compressor echt gaat draaien, hoor je geluid. Het lijkt mij sterk dat het koelmiddel zoveel geluid kan produceren, dus zal het de compressor zelf zijn. Zelfs met een gebruikte compressor al gauw een reparatie van een paar honderd euro.
ArjanK1981
1st Gear member

OK. Maar even bij de dealer langs dus...
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”