Hallo iedereen,
Ik vind dat mijn 960 vrij veel olie gebruikt voor zijn kilometerstand en onderhoudshistorie (156.000km/vanaf nieuw ieder half jaar olie+filter ververst). Ik moet nu zo'n liter olie per 1500km toevoegen, en bij een start bij warme motor, bijvoorbeeld na het tanken, zie ik een klein blauw pluimpje uit de uitlaat. Bij de laatste beurt is de motor gevuld met volsynthetische 5W30, uit de onderhoudsfacturen kan ik opmaken dat er bij de vorige eigenaar altijd 10W30 of 10W40 (beiden volsynthetisch) werd gebruikt. Ik heb aardig wat technische kennis, maar van olie weet ik eigenlijk heel weinig, behalve dat ik het op tijd moet vervangen en wekelijks moet peilen. Ik vul altijd braaf bij wat volgens het boekje wordt aanbevolen of wat bij de laatste beurt gebruikt is.
Wat is jullie ervaring, qua olie in een 960? Ik weet dat dikkere olie in principe zou moeten leiden tot lager olieverbruik, en dat het boekje het toelaat om tot 15W40 te gaan bij voornamelijk snelwegkilometers (is bij mij het geval). Ik vind het erg vervelend dat de auto relatief veel verbruikt, omdat ik bang ben dat het vroeg of laat gaat leiden tot overmatige slijtage van bijvoorbeeld de zuigerveren.
Jullie ervaringen helpen een hoop, alvast bedankt!
Viscositeit motorolie 960 3.0
- Papadopoulos
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 23:11
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Je kan beginnen met het gebruik van bijv. een 5w/40 en kijk dan wat het verbruik is, hoewel 1 ltr. op 1500 km behoorlijk veel is, dus ik denk dat je er met andere olie niet heel veel mee op schiet.
Kijk ook eens of je carter ventielatie nog goed werkt (heeft de motor carter druk)
En wellicht helpt een motor flush wel
Kijk ook eens of je carter ventielatie nog goed werkt (heeft de motor carter druk)
En wellicht helpt een motor flush wel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37
Klepsteelrubbers oud/verdroogd. Vervangen door nieuwe. Kop hoeft er niet af! Weg blauwe pluim en olieverbruik.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Dikkere olie heeft bij dit verbruik inderdaad geen zin denk ik.
Daarnaast is een goede 5w30 t.o.v. een goede 10w40 niet heel veel dunner op bedrijfstemparatuur, alleen dunner bij koude motor. Dus zulk olieverbruik wijst over het algemeen op iets in de motor. flushen zou je inderdaad nog kunnen proberen voordat je echt met het blok aan de slag gaat.
Daarnaast is een goede 5w30 t.o.v. een goede 10w40 niet heel veel dunner op bedrijfstemparatuur, alleen dunner bij koude motor. Dus zulk olieverbruik wijst over het algemeen op iets in de motor. flushen zou je inderdaad nog kunnen proberen voordat je echt met het blok aan de slag gaat.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21379
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Misschien niet direct een oplossing maar wel leesvoer: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Mooi stuk Msuidgeest:)
Mis alleen nog de uitleg over wat de specificaties maakt tot wat ze zijn, ingaan op HTHS waardes,viscositeotsindexen, groep 1 t/m 5 olie, HC's en de standaard analyses welke in de TD's zijn terug te vinden etc etc etc:D Als mensen op basis van dit stuk maar niet zelf een smeeradvies gaan maken. hahaha.
Mis alleen nog de uitleg over wat de specificaties maakt tot wat ze zijn, ingaan op HTHS waardes,viscositeotsindexen, groep 1 t/m 5 olie, HC's en de standaard analyses welke in de TD's zijn terug te vinden etc etc etc:D Als mensen op basis van dit stuk maar niet zelf een smeeradvies gaan maken. hahaha.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21379
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Maar om op de vraag terug te komen: ik gebruikte voor mijn 960 en ook S90 Kroonolie Emperol 5W40. Daarnaast denk ik dat je niet moet gaan experimenteren met andere olie maar onderzoeken waar dat olieverbruik vandaan komt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Vroeger was de 7 en 9 reeks 10w30 bij volvo. Die zijn aangepast naar 5w30. Alsook P2 modellen van 5w naar 0w.
Sindsdien zien we wel wat olieverbruikers. Maar kijk zeker naar eerst naar een olielekkage. Als er geen lekkage is, giet er dikkere olie op. Kan je weer 100000km gaan...
Sindsdien zien we wel wat olieverbruikers. Maar kijk zeker naar eerst naar een olielekkage. Als er geen lekkage is, giet er dikkere olie op. Kan je weer 100000km gaan...