Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Google maar eens op het woord aanslag kleppen en kijk naar de afbeeldingen.
aanslag kleppen
Het zijn extreme gevallen vaak gepaard met een hoog olie verbruik.
Maar het kan wel degelijk.
aanslag kleppen
Het zijn extreme gevallen vaak gepaard met een hoog olie verbruik.
Maar het kan wel degelijk.
- Johan s60
- 6th Gear member
Dat zijn idd. extreme gevallen, waarvan de klepspeling waarschijnlijk al lang niet goed meer is, wat ik bedoel is dat als je klepspeling goed is, je niet zomaar ineens teveel speling krijgt door koolaanslag, want die krijgt echt geen kans aan te groeien.
Je ziet op de plaatjes dan ook zwaar verkoolde kleppen maar met glimmende afdichtvlak, dus daar wordt het dus weggedrukt
Je ziet op de plaatjes dan ook zwaar verkoolde kleppen maar met glimmende afdichtvlak, dus daar wordt het dus weggedrukt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Ik heb ze ook weleens gezien met een vastzittende klepstoterbus.
De nokkenas is vaak net uit het midden uitgelijnd van de klepstoterbus, zodat deze dan draait om zijn as als de nok de klep opent.
Als dan deze bus vast zit en niet kan draaien dan zal de nokkenas steeds over hetzelfde vlak in dezelfde richting de klepstoterbus belasten.
Hierdoor slijt je bus in en zal de speling ook groter worden.
Maar wat ik al zei, het zijn extreme gevallen die niet vaak voorkomen gelukkig.
De nokkenas is vaak net uit het midden uitgelijnd van de klepstoterbus, zodat deze dan draait om zijn as als de nok de klep opent.
Als dan deze bus vast zit en niet kan draaien dan zal de nokkenas steeds over hetzelfde vlak in dezelfde richting de klepstoterbus belasten.
Hierdoor slijt je bus in en zal de speling ook groter worden.
Maar wat ik al zei, het zijn extreme gevallen die niet vaak voorkomen gelukkig.
- Bas1982
- 3rd Gear member
Dat zijn meer de problemen bij de tsi motoren van VAG, als je ziet hoe die blokken eruit zien 

'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
-
- 7th Gear member
Johan S60 is zo,n beetje de enige in dit topic die precies weet hoe het bij de 5 cilinder
technies in elkaar steekt.
Door het op lpg rijden kunnen de kleppen te strak gaan staan, waardoor je startproblemen krijgt en een hoger verbruik.
Plus dat het risico op een verbrande klep groot is.
Het stellen van de kleppen bij deze motoren is een hele ingreep, het complete nokkenasdeksel en de nokkenassen
dienen verwijderd te worden.
Het is een zeer ingrijpende en dure klus,
Er zijn maar weinig monteurs die er ervaring mee hebben met deze materie..
technies in elkaar steekt.
Door het op lpg rijden kunnen de kleppen te strak gaan staan, waardoor je startproblemen krijgt en een hoger verbruik.
Plus dat het risico op een verbrande klep groot is.
Het stellen van de kleppen bij deze motoren is een hele ingreep, het complete nokkenasdeksel en de nokkenassen
dienen verwijderd te worden.
Het is een zeer ingrijpende en dure klus,
Er zijn maar weinig monteurs die er ervaring mee hebben met deze materie..
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Heb zelf redelijk veel ervaring met het stellen van kleppen na ruim 10 jaar bij een BMW motorfietsen dealer te hebben gewerkt.
Ook bij sommige modellen (F serie en K serie) van BMW moesten de complete nokkenassen gedemonteerd worden om de klepbussen te vervangen voor een andere maat.
Als je weet hoe het moet en waar op te letten stelt het allemaal niet veel voor. Maar dat geld voor alles natuurlijk.
Ook bij sommige modellen (F serie en K serie) van BMW moesten de complete nokkenassen gedemonteerd worden om de klepbussen te vervangen voor een andere maat.
Als je weet hoe het moet en waar op te letten stelt het allemaal niet veel voor. Maar dat geld voor alles natuurlijk.
-
- 7th Gear member
Ik kan je vertellen dat het bij een Volvo iets andere koek is,,,Yamy_Daffy schreef: Heb zelf redelijk veel ervaring met het stellen van kleppen na ruim 10 jaar bij een BMW motorfietsen dealer te hebben gewerkt.
Het is niet voor niets zo duur...
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Want jij hebt ervaring met de BMW motorfiets modellen waar ik het over had en Volvo motoren?Ramon&Ramon schreef:Ik kan je vertellen dat het bij een Volvo iets andere koek is,,,Yamy_Daffy schreef: Heb zelf redelijk veel ervaring met het stellen van kleppen na ruim 10 jaar bij een BMW motorfietsen dealer te hebben gewerkt.
Het is niet voor niets zo duur...
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden wat dan het grote verschil daadwerkelijk is?
-
- 7th Gear member
Het stellen van de Volvo kleppen staat ongeveer 7 uur voor, ik weet niet hoe dat bij de motorfiets is?
Een motorfiets is ook niet te vergelijken met een Volvo vind ik.
Een motorfiets is ook niet te vergelijken met een Volvo vind ik.
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Ik ken motormerken waarbij je gewoon het complete blok mag demonteren om klepspeling te controleren en af te stellen.
Waarbij je een degelijke cursus krijgt van het merk zelf om dit te kunnen en mogen doen.
Het principe is bij elke verbrandingsmotor hetzelfde, het werk om dit uit te voeren verschilt gewoon erg bij elk merk, type en/of uitvoering.
Heb even gekeken hoe het bij sommige Volvo's te werk gaat puur uit nieuwsgierigheid en ja dat is een best klusje ja wat je niet even in een uurtje doet.
Dat is wel wat andere koek dan bij een Boxer model BMW waar je met wat ervaring binnen 15 minuten klaar bent met alle kleppen controleren en afstellen links en rechts
Waarbij je een degelijke cursus krijgt van het merk zelf om dit te kunnen en mogen doen.
Het principe is bij elke verbrandingsmotor hetzelfde, het werk om dit uit te voeren verschilt gewoon erg bij elk merk, type en/of uitvoering.
Heb even gekeken hoe het bij sommige Volvo's te werk gaat puur uit nieuwsgierigheid en ja dat is een best klusje ja wat je niet even in een uurtje doet.

Dat is wel wat andere koek dan bij een Boxer model BMW waar je met wat ervaring binnen 15 minuten klaar bent met alle kleppen controleren en afstellen links en rechts