Revisie achterdifferentieel AWD systeem

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor wie er ooit mee te maken krijgt hierbij een verslag van mijn zoektocht nadat ik een paar maand geleden geconfronteerd werd met een defect lager in het achterdifferentieel van mijn XC90. Ter info; auto is van 2006 (MY2007) en heeft 200K gelopen. Ik begrijp inmiddels dat het een bekend euvel is welke bij alle AWD uitvoeringen voor kan komen.

Sinds een tijd had ik last van een jankend geluid vanuit de achtertrein. Eerst zachtjes, maar steeds harder. Dealer veronderstelde na een korte proefrit net als ik zelf al dacht een defect wiellager.
Na wat metingen bleek er geluid uit een wiellager maar ook het differentieel te komen. Wiellager eerst vervangen en inderdaad dat scheelt een stuk. Ook de heel lichte vibratie die ik had is nu verdwenen.
Echter tussen de 60 en 90 km/uur jankte het nog steeds. Conclusie: achterdifferentieellager kaduuk.
Ook bleek de oliepomp bij het differentieel te veel druk op te bouwen (storing volgens VIDA). Ik reed dus rond zonder een werkende 4WD. Alles nieuw vervangen zou in de papieren lopen (3500-4000 euro).
Optie welke ik heb overwogen was om gewoon lekker 2WD verder te blijven rijden en alleen het differentieel te laten reviseren.

De dealer is gaan zoeken naar alternatieve mogelijkheden want hij vond dit ook te gek. Ik ben zelf ook maar eens een uurtje gaan bellen en googlen en heb contact gehad met een bekende vierwiel specialist en diverse Volvo sloperijen.
Bij de specialist was ik voor alleen de revisie van het differentieel ruim 2.000,- euro kwijt.
Kosten voor een gebruikt differentieel op de sloop (ex arbeid) tussen de 1000,- en 1350,- euro! Maar bijna nergens op voorraad en met garantie tot aan het eind van de straat zeg maar.
Door Marans getipt en bij firma van Tilburg in Deurne uitgekomen. Deze doen aan revisie van de differentiëlen. Kosten incl. arbeid en BTW 1.950,-
Daarna via het web bij achterasrevisie punt nl uitgekomen. Prijs voor de revisie 1275,- incl. arbeid en BTW. Ook hier een prettig gesprek aan de telefoon, de eigenaar wist te vertellen dat de gebruikte lagers van zeer slechte kwaliteit zijn. De verstopte oliepomp was wellicht ook nog wel op te lossen door nieuwe olie en een nieuw filter.
In het gesprek gaf hij aan al meerdere auto's voor Jacob Schaap te hebben gereviseerd. Heb gevraagd of ik dat mocht natrekken en dus even met Jacob Schaap contact gehad en dat bleek te kloppen. Ze hadden op datzelfde moment weer een auto binnen waarvan het differentieel zou worden opgestuurd naar Dalfsen. Jacob Schaap rekent dezelfde prijs als achterasrevisie punt nl maar ik kreeg wel een vervangende leenauto gratis mee.

Na dit alles contact met de eigen dealer gehad en hem getipt. Zij kenden het bedrijf niet en hadden zelf bovendien een ander, maar ook duurder alternatief. Daarom na goed overleg een afspraak gemaakt met Jacob Schaap. De auto is van vrijdag t/m woensdag weggeweest. Het differentieel is gereviseerd, de oliepomp is vervangen (versleten koolborstels), olie en filter zijn ververst.
Resultaat: De auto is weer helemaal stil en mijn 4WD doet het weer! Kosten: nog geen 1700,- euro all inclusive.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Nog schrikken efkes een kostenpost van 1700 euries maar wel een heeeeeel stuk voordeliger dan 3,5 a 4 mille...
Bedankt voor de tip... ik heb hun adres/webpagina meteen opgeslagen.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Welke vestiging van JacobSchaap ben je geweest. Ik heb een trilling aan de achterzijde van mijn XC60 en vermoed iets in diff echter is goede diagnose lastig.
Trilling kan zijn Diff, assen, haldex. Cardanas...

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Was de vestiging in Dronten....... Succes met het zoeken van de oorzaak!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Een diagnose is idd niet makkelijk. Het beste is dat je een 2palen brug hebt. Dan met een stethoscoop luister je naar lagers en diff, terwijl iemand tot 120km/h gaat.

Als het een diff is; kan je alles gaan kopen van een defender freelander. Dezelfde onderdelen.
Bij volvo kan je enkel een diff in ruil hebben, met volvo garantie.

Als je die ergens laat herstellen, dan zal de prijs lager zijn; maar toch veel hoger dan onderdelen te kopen en werk zelf doen.
Natuurlijk moet je als winkel werkuren, garantie, werkplaats en showroom betalen he...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”