Wie heeft er ervaring met de melding in het display linksonder "oliedruk te laag, stop motor etc." bij het starten van een koude motor.
Het gaat om de dieselmotoren (met name D5).
De melding verschijnt heel even en wordt niet in het geheugen opgeslagen. Ook het oliedruklampje brandt niet.
Het schijnt vaker voor te komen bij de dieselmotoren en er is een 'technical journal' door Volvo over gepubliceerd.
Wat is de oorzaak en welke reparatie is noodzakelijk ?
Melding display "oliedruk te laag"
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Oliepeil is wel in orde? Kan ook te dikke olie zijn gebruikt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.09.2006 - 08:57
Probleem is (zoals het er nu naar uitziet) verholpen: moest een nieuwe pakking in bij de oliepomp. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn en moest volgens Volvo Nederland verholpen worden i.v.m. mogelijke motorschade en garantieclaim.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16.08.2006 - 13:08
- Locatie: Nieuw-Vennep
hoi,
heb deze melding ook wel eens. Ik heb echter geen dieselmotor.
Tot nu toe heb ik het probleem "opgelost" door olie bij te vullen.
Wat heeft die pakking je gekost Donald?
Robert
heb deze melding ook wel eens. Ik heb echter geen dieselmotor.
Tot nu toe heb ik het probleem "opgelost" door olie bij te vullen.
Wat heeft die pakking je gekost Donald?
Robert
Volvo V70 2.4T Geartronic bj 2000
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
- Locatie: Zuid Limburg
interessant.
bij onze D5 duurt het soms ook wat lang voordat ie oliedruk heeft. Starten, 2 seconde ofzo later gaat het lampje pas uit... oliepeil is in orde
bij mijn 240 is het vrijwel meteen uit... misschien .5 sec.
bij onze D5 duurt het soms ook wat lang voordat ie oliedruk heeft. Starten, 2 seconde ofzo later gaat het lampje pas uit... oliepeil is in orde
bij mijn 240 is het vrijwel meteen uit... misschien .5 sec.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.09.2006 - 08:57
Voor de duidelijkheid: bij mij ging het oliedruklampje niet branden, maar verscheen er alleen een melding in het tekstvenster ("oliedruk te laag, etc.") bij het starten van een koude motor. Na 2 seconden was die melding weer weg. Ook geen melding in het geheugen vastgelegd.
De reparatie was een garantiegeval. Nam wel enige tijd in beslag, daar de oliepomp en pakkingen goed verstopt zitten. Tevens is de distributieriem vervangen, daar de oude terugplaatsen bij km. stand 98000 niet verantwoord is. Wat e.e.a. kost weet ik dus niet.
De reparatie was een garantiegeval. Nam wel enige tijd in beslag, daar de oliepomp en pakkingen goed verstopt zitten. Tevens is de distributieriem vervangen, daar de oude terugplaatsen bij km. stand 98000 niet verantwoord is. Wat e.e.a. kost weet ik dus niet.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij mij blijft het lampje ook wat langer branden als dat ik zou willen. Een seconde of twee, maar de temperatuur heeft daar geen invloed op.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Was het al garantie klus?donald schreef:En vandaag was de melding weer terug (wellicht met de datum van vandaag te maken). Contact gezocht met de verkoper en deze gaat de firma Bosch benaderen voor advies.
Wordt vervolgd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 13.09.2006 - 20:45
- Locatie: Utrecht
Hoi Donald,
Half oktober gaf je aan dat de problemen weer terugkwamen. Wat hebben ze er inmiddels aan gedaan?
Ben zeer benieuwd omdat ik dezelfde oliedruk melding in het display heb. Inmiddels is gezocht de oliedruksensor vervangen maar dat hielp niet. Nu is waarschijnlijk de oliepomp aan de beurt. Mmaar aangezien ik geen garantie heb, zit ik niet te wachten op een dure reparatie die wellicht het probleem niet oplost.
Half oktober gaf je aan dat de problemen weer terugkwamen. Wat hebben ze er inmiddels aan gedaan?
Ben zeer benieuwd omdat ik dezelfde oliedruk melding in het display heb. Inmiddels is gezocht de oliedruksensor vervangen maar dat hielp niet. Nu is waarschijnlijk de oliepomp aan de beurt. Mmaar aangezien ik geen garantie heb, zit ik niet te wachten op een dure reparatie die wellicht het probleem niet oplost.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 13.12.2004 - 11:48
Deze medling kreeg ik ook een paar keer, alleen niet tijdens koude start maar bij file rijden; dus van stationair naar deellast. Melding was zeer kortstondig, zo kort dat ik eerst twijfelde aan m'n waarneming. Boodschap kwam daarna nog een paar keer langs maar werd niet in berichtenlijst opgeslagen. Ook geen foutcode te zien volgens dealer. Olielpeil was OK.
Toch laat ik de oliepomp controleren want ik heb sinds een 3/4 jaar bij stationair tot deellast ook een bijgeluid van de motor, dat het beste te omschrijven is als het geluid van een dieselmotor (alsof de kleppen extra herrie maken, een beetje metalig getik dus) Kleppen zijn OK en men kon verder geen slijtage oorzaak vinden (aircopomp, dynamo, krukas, riemen etc.) Nu is mijn vraag: is het controleren een tijdrovende klus ? Ik hoor dat men er meer dan 3 uur mee zoet is. Klopt dit ? Graag jullie mening.
Alvast bedankt.
Toch laat ik de oliepomp controleren want ik heb sinds een 3/4 jaar bij stationair tot deellast ook een bijgeluid van de motor, dat het beste te omschrijven is als het geluid van een dieselmotor (alsof de kleppen extra herrie maken, een beetje metalig getik dus) Kleppen zijn OK en men kon verder geen slijtage oorzaak vinden (aircopomp, dynamo, krukas, riemen etc.) Nu is mijn vraag: is het controleren een tijdrovende klus ? Ik hoor dat men er meer dan 3 uur mee zoet is. Klopt dit ? Graag jullie mening.
Alvast bedankt.
Weer "thuis" in de V70 !
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.09.2006 - 08:57
Ik weet niet hoeveel tijd dat controleren in beslag neemt.V70GT schreef:Deze medling kreeg ik ook een paar keer, alleen niet tijdens koude start maar bij file rijden; dus van stationair naar deellast. Melding was zeer kortstondig, zo kort dat ik eerst twijfelde aan m'n waarneming. Boodschap kwam daarna nog een paar keer langs maar werd niet in berichtenlijst opgeslagen. Ook geen foutcode te zien volgens dealer. Olielpeil was OK.
Toch laat ik de oliepomp controleren want ik heb sinds een 3/4 jaar bij stationair tot deellast ook een bijgeluid van de motor, dat het beste te omschrijven is als het geluid van een dieselmotor (alsof de kleppen extra herrie maken, een beetje metalig getik dus) Kleppen zijn OK en men kon verder geen slijtage oorzaak vinden (aircopomp, dynamo, krukas, riemen etc.) Nu is mijn vraag: is het controleren een tijdrovende klus ? Ik hoor dat men er meer dan 3 uur mee zoet is. Klopt dit ? Graag jullie mening.
Alvast bedankt.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27.12.2007 - 22:45
Thread is alweer van lang geleden, maar de melding komt mij bekend voor.donald schreef:Wie heeft er ervaring met de melding in het display linksonder "oliedruk te laag, stop motor etc." bij het starten van een koude motor.
Het gaat om de dieselmotoren (met name D5).
De melding verschijnt heel even en wordt niet in het geheugen opgeslagen. Ook het oliedruklampje brandt niet.
Het schijnt vaker voor te komen bij de dieselmotoren en er is een 'technical journal' door Volvo over gepubliceerd.
Wat is de oorzaak en welke reparatie is noodzakelijk ?
Van de week stroomde de olie onder de auto vandaan. Bij de garage bleek dat de keerring lekte en er veel olie tussen de koppelingsplaten was terechtgekomen. Het dual mass vliegwiel had ook aardig wat speling dus die ook maar meteen vervangen. Al met al een hele dure reparatie.
p
- MaartenV70D5
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18.03.2009 - 15:54
Heb de melding 1 keer gehad, ook maar 2 seconden o.i.d. Het peil bleek toen wel rond het minimum te zitten. Na bijvullen nooit meer meegemaakt.
V70 D5 GT Summum Black Sapphire Edition, Rica 210PK, 475NM, 162.000KM