Ik ben op zoek naar ervaringen met de T5, of beter nog, naar vergelijk tussen de T5 en de T6.
Het gat me niet om eventuele uitrusting maar om het motorische.
Bij voorbaat dank,
Willy
T5 en/of T6?
- mga1600
- 6th Gear member
De vraag gaat hier volgens mij over de nieuwe T6, de 4 cilinder Drive-e omdat het over een nieuwe XC90 gaat. Deze motor heeft volgens mij altijd een 8V Geartronic. Ik heb deze combinatie in mijn XC60 AWD (inclusief een Polestar kuurtje as part-of-the-deal) en kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk rijdt. Erg snel, behoorlijk stil en nu al zuiniger dan de T5 Powershift in mijn vorige, hoewel ik er nog net geen 5000 km mee gereden heb. Door de combinatie compressor en turbo is er geen turbogat en is het vermogen gewoon altijd onmiddellijk beschikbaar. Inhalen bij bijvoorbeeld 80 km is waanzinnig snel. Op de Duitse autobahn loopt hij in een vloeiende acceleratie door tot dr begrenzing (moest het toch even proberen natuurlijk).
We zijn ermee naar Noorwegen geweest waar we ook veel op erg stijle, zeer bochtige wegen (ook niet altijd verhard) hebben gereden en dan merk je hoe gemakkelijk die combinatie werkt. Ik zou trouwens altijd voor AWD gaan, ik heb het nu voor het eerst en wil niet anders meer! Het geeft veel
rust en stabiliteit in het rijgedrag. Volgens mij is de keuze bij een XC90 toch T5 met FWD of T6 met AWD? T6 dus.......!
We zijn ermee naar Noorwegen geweest waar we ook veel op erg stijle, zeer bochtige wegen (ook niet altijd verhard) hebben gereden en dan merk je hoe gemakkelijk die combinatie werkt. Ik zou trouwens altijd voor AWD gaan, ik heb het nu voor het eerst en wil niet anders meer! Het geeft veel
rust en stabiliteit in het rijgedrag. Volgens mij is de keuze bij een XC90 toch T5 met FWD of T6 met AWD? T6 dus.......!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 4th Gear member
Ik bedoelde inderdaad de T5 of T6 in de nieuwe XC90.mga1600 schreef: De vraag gaat hier volgens mij over de nieuwe T6, de 4 cilinder Drive-e omdat het over een nieuwe XC90 gaat..
...Volgens mij is de keuze bij een XC90 toch T5 met FWD of T6 met AWD? T6 dus.......!
Bedoelt u dat de T5 altijd FWD is? Niet in België of Nederland, als ik me niet vergis is de enige FWD de D4 en
is een T5 en T6 altijd AWD.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Gaat niet om het nergens hard kunnen rijden maar of de grote auto een beetje kan meekomen met 254PK maar dat doet ie wel.
Vorige week een proefrit gemaakt met een XC90 T5 bij het kijken naar een toekomstige vervanger voor een familielid. Paar dagen met de T8 gereden maar de hybride techniek was niet wenselijk. De T6 overwogen maar gezien de rijstijl toch maar eens geïnformeerd naar de T5. Andere reden was dat er geen T6 voor een proefrit beschikbaar was. Ik weet dus niet hoe de T6 het doet maar de T5 is goed genoeg om goed mee te komen in het verkeer.
De auto is geen slome duikelaar die de indruk zou wekken ondergemotoriseerd te zijn. Heel klein minpuntje van de T5, voor mij daar ik ook beide auto's een stukje gereden heb, was misschien de T8 met Polestar tuning. Dat ding gaat gewoon verschrikkelijk goed van de plek ondanks het zwarte gewicht dus dan komt de T5 misschien een beetje lafjes over maar zelfs dan slaat hij geen gek figuur. En de 160 haalt hij wel waarbij goede prestaties tot ~145 wenselijk zijn bij een dergelijk auto.
Ik heb e.a. wel proberen te benaderen van de kant van een SUV rijder. Heb zelf al heel wat jaartjes ervaring met een XC60, heb ook een zware rechter voet en ook wel andere auto's waar de voet beter tot z'n recht komt maar zo rij je niet in een SUV. Betrap me er wel op dat ik graag mag gooien een smijten met onze huidige XC60 T5 (RD) mede omdat de auto het ook wel toelaat maar over de regel genomen en misschien een beetje boven gemiddeld rijdende voldoet de XC60 prima en gaf de XC90 T5 mij niet de indruk extreem veel langzamer te zijn.
IMO niks mis met de XC90 T5. Zou in NL nog wel eens de nieuwe T8 kunnen worden volgend jaar.
Vorige week een proefrit gemaakt met een XC90 T5 bij het kijken naar een toekomstige vervanger voor een familielid. Paar dagen met de T8 gereden maar de hybride techniek was niet wenselijk. De T6 overwogen maar gezien de rijstijl toch maar eens geïnformeerd naar de T5. Andere reden was dat er geen T6 voor een proefrit beschikbaar was. Ik weet dus niet hoe de T6 het doet maar de T5 is goed genoeg om goed mee te komen in het verkeer.
De auto is geen slome duikelaar die de indruk zou wekken ondergemotoriseerd te zijn. Heel klein minpuntje van de T5, voor mij daar ik ook beide auto's een stukje gereden heb, was misschien de T8 met Polestar tuning. Dat ding gaat gewoon verschrikkelijk goed van de plek ondanks het zwarte gewicht dus dan komt de T5 misschien een beetje lafjes over maar zelfs dan slaat hij geen gek figuur. En de 160 haalt hij wel waarbij goede prestaties tot ~145 wenselijk zijn bij een dergelijk auto.
Ik heb e.a. wel proberen te benaderen van de kant van een SUV rijder. Heb zelf al heel wat jaartjes ervaring met een XC60, heb ook een zware rechter voet en ook wel andere auto's waar de voet beter tot z'n recht komt maar zo rij je niet in een SUV. Betrap me er wel op dat ik graag mag gooien een smijten met onze huidige XC60 T5 (RD) mede omdat de auto het ook wel toelaat maar over de regel genomen en misschien een beetje boven gemiddeld rijdende voldoet de XC60 prima en gaf de XC90 T5 mij niet de indruk extreem veel langzamer te zijn.
IMO niks mis met de XC90 T5. Zou in NL nog wel eens de nieuwe T8 kunnen worden volgend jaar.
-
- 4th Gear member
Ik zou, als ik mijn XC70 2.5T vervang, graag een wagen hebben die dezelfde prestaties kan neerzetten.
't Is niet dat ik een zware rechtervoet heb, maar bijvoorbeeld bij een oprit van de snelweg voldoende kunnen versnellen
om die vrachtwagen voor te zijn bij het invoegen vind ik best prettig. De hoop is dat de T5 met z'n 254pk, ondanks
het meergewicht tov de XC70, dat kan waarmaken, de XC70 levert 210pk. Die is ook handgeschakeld en wellicht is de
automaat sneller dan ik. Als de T5 trager blijkt dan dan mijn XC70, dan zou ik de T6 overwegen.
't Is niet dat ik een zware rechtervoet heb, maar bijvoorbeeld bij een oprit van de snelweg voldoende kunnen versnellen
om die vrachtwagen voor te zijn bij het invoegen vind ik best prettig. De hoop is dat de T5 met z'n 254pk, ondanks
het meergewicht tov de XC70, dat kan waarmaken, de XC70 levert 210pk. Die is ook handgeschakeld en wellicht is de
automaat sneller dan ik. Als de T5 trager blijkt dan dan mijn XC70, dan zou ik de T6 overwegen.
-
- 4th Gear member
Ik ben wel benieuwd hoe hij het doet bij die hogere snelheden.Johann schreef: En de 160 haalt hij wel waarbij goede prestaties tot ~145 wenselijk zijn bij een dergelijk auto.
... heb ook een zware rechter voet en ook wel andere auto's waar de voet beter tot z'n recht komt maar zo rij je niet in een SUV.
Toevallig ook op het verbruik gelet?
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Boven de 140 kmh zak je tot onder de 1:8 cw waarde en gewicht.....Willy.VdW schreef:Ik ben wel benieuwd hoe hij het doet bij die hogere snelheden.Johann schreef: En de 160 haalt hij wel waarbij goede prestaties tot ~145 wenselijk zijn bij een dergelijk auto.
... heb ook een zware rechter voet en ook wel andere auto's waar de voet beter tot z'n recht komt maar zo rij je niet in een SUV.
Toevallig ook op het verbruik gelet?
- mga1600
- 6th Gear member
Het gaat m.i. denk ik niet over de vraag of 245 pk voldoende is t.o.v. de 300+ pk's van de T6, maar vooral over de vraag hoe dat vermogen ter beschikking komt! En in dat opzicht is er een enorm verschil tussen beide motoren. DeT6 levert het vermogen in een vloeiende lijn, zonder ook maar het minste turbogat. In dr praktijk rijdt dat geweldig!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 4th Gear member
Ook de T5 heeft denk ik geen turbo (of ander) gat, de vermogenscurve loopt net zoals die van de T6 mooi op,
zij het op een iets bescheidener niveau. Alls je de curves van de T5 over die van de T6 zou leggen, dan zou
je kunnen stellen dat beide motoren heel gelijkaardig zijn maar dat de T6 er nog een schep(je) bovenop doet.
Je zou maw woorden, aan de hand van de curves tenminste, kunnen zeggen dat de T5, indien voldoende
aangesproken, het gedrag van een niet volledig belaste T6 aardig kan benaderen.
zij het op een iets bescheidener niveau. Alls je de curves van de T5 over die van de T6 zou leggen, dan zou
je kunnen stellen dat beide motoren heel gelijkaardig zijn maar dat de T6 er nog een schep(je) bovenop doet.
Je zou maw woorden, aan de hand van de curves tenminste, kunnen zeggen dat de T5, indien voldoende
aangesproken, het gedrag van een niet volledig belaste T6 aardig kan benaderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
Vandaag heb ik een proefrit met een T5 Inscription gemaakt. Meer dan vermogen genoeg voor mij. Een turbogat heb ik niet gevoeld.
Het start/stop gebeuren trouwens ook niet, het doet z'n ding vrijwel onopgemerkt.
De airco was weliswaar kierewiet, wellicht vanwege een foute sensor van de buitentemperatuur.
Alles bij mekaar maakte de wagen een erg positieve indruk!
Het start/stop gebeuren trouwens ook niet, het doet z'n ding vrijwel onopgemerkt.
De airco was weliswaar kierewiet, wellicht vanwege een foute sensor van de buitentemperatuur.
Alles bij mekaar maakte de wagen een erg positieve indruk!
- SRI
- 3rd Gear member
Heb ik nu ook tijdje: 0 graden als het 20 is. Lijkt onschuldig, maar airco gaat dan idd niet meer aan, immers, buitenlucht is koud zat. Niet dus. Ofwel, dan krijg je het niet meer koel. Fout is alleen te koel weergeven, soms ook dalende temp, maar nooit te hoog. Valt me op dat app wel correct is, terwijl die hetzelfde zou moeten meten mbt verwarming toch? Of zou die de binnentemperatuur meten?Willy.VdW schreef: De airco was weliswaar kierewiet, wellicht vanwege een foute sensor van de buitentemperatuur.
-
- 4th Gear member
De foute sensor van de buitentemperatuur is een gekend euvel, ze waren ook een tijd niet leverbaar.
De meting van de buitentemperatuur beïnvloedt de airco, foute meting = foute airco.
Waar de app de temperatuur vandaan haalt weet ik niet.
De meting van de buitentemperatuur beïnvloedt de airco, foute meting = foute airco.
Waar de app de temperatuur vandaan haalt weet ik niet.
- Conradi
- 3rd Gear member
De app haalt de temperatuur van een weerstation op internet.
Als mijn auto in de winter lekker naast de kachel staat - verwennerij - geeft de app toch de buitentemperatuur aan
Als mijn auto in de winter lekker naast de kachel staat - verwennerij - geeft de app toch de buitentemperatuur aan

2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription