Hallo,
Ik overweeg een V60 Diesel aan te schaffen, na jaren Audi A4 gereden te hebben.
Voor ik overstapte naar de audi, heb ik jaren S60 D5 gereden, wat goed beviel, maar na 2 crashes (waarvan 1 hier uitvoerig besproken) besloten over te stappen op een andere auto.
Ik twijfel echter tussen de D2 (116 PK) en de D3 (163PK).
Ik heb al in de D2 gereden en dat viel reuze mee voor een 116PK, had ik niet verwacht, hij trok best snel op. Dat belooft nog wat voor de D3 die ik dit weekend ga proberen. D2 geniet de voorkeur, omdat ik dan een jonger model met minder kilometers en meer opties kan kopen en het liefst een R-design, budget is ongeveer 17.5K, tuurlijk is de D3 leuker en sneller, met de heerlijke 5 cilinder roffel (ik naam aan dat die nog steeds hetzelfde is als van de D5 destijds).
Op de belgische forum heb ik gelezen dat je weg moet blijven van de D2, ivm turbo’s die defect raken en EGR kleppen (EGR is makkelijk te verhelpen trouwens) en andere zaken.
Heeft iemand ervaring hiermee, en verschilt de D2 dermate van de D3 dat ze verschillende problemen hebben? Of is de D2 een geknepen versie van de D3 en kan je die chippen naar 163PK?
Bij mijn oude D5 had ik problemen met de vliegwiel en turbo bij ongeveer 200 DKM. Welke problemen doen zich voor bij de D2 en D3 en waar moet ik op letten bij aanschaf.
Ik heb de forum afgezocht maar kon niet veel info vinden.
Wat zijn trouwens de kosten om een D2 om te bouwen naar r-design (spiegels, zijskirts, diffusor etc)?
Laatste vraag gaat over een garage die veel volvo’s heeft staan, Autocentrum Raaijmakers uit Son en Breugel, heeft iemand hier ervaring mee of gehoord van deze garage?
De autos hebben lage kilometers, zijn ingevoerd en zijn scherp geprijsd (niet super goedkoop).. to good to be true...?
Alvast bedankt voor de reacties.
Aanschaf V60 Diesel
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
Voor alle duidelijkheid. Het gaat hier over modellen voor MY 2014.
Een D2 is een 4 cilinder, 1600cc, ik dacht van PSA oorsprong. Niets verkeerd mee, maar weinig sensationeel.
Een D3 (later D4 genoemd omdat de D3 in MY 2013 en 2014 maar 136pk telt dmv softwarematig de-tunen) is een 5 cilinder, 2000cc, volbloed VOLVO. Hij is qua motor identiek aan een 2400cc, maar met een kortere slag.
Voorkeur motorisch gaat uit naar een D3, een bewezen storingsarme motor met een typisch Volvo karakter.
Chippen, liever niet...
Ombouwen naar R-design?
- Er zijn genoeg D2's die als R-design geleverd zijn.
Indien je op een kale V60 wat styling wenst, spiegelkapjes, zijskirts (trouwens niet standaard op R-design), diffusor, pedalen en stuur zijn gewoon te bestellen bij dealer.
Moeilijker gaat het zijn voor de sportophanging (ook mogelijk), de interieurbekleding en het dashboard (met blauwe wijzerplaten).
Ik zou gewoon rustig uitkijken naar een model/motor en KM-stand die je ziet zitten.
Een D2 is een 4 cilinder, 1600cc, ik dacht van PSA oorsprong. Niets verkeerd mee, maar weinig sensationeel.
Een D3 (later D4 genoemd omdat de D3 in MY 2013 en 2014 maar 136pk telt dmv softwarematig de-tunen) is een 5 cilinder, 2000cc, volbloed VOLVO. Hij is qua motor identiek aan een 2400cc, maar met een kortere slag.
Voorkeur motorisch gaat uit naar een D3, een bewezen storingsarme motor met een typisch Volvo karakter.
Chippen, liever niet...
Ombouwen naar R-design?
- Er zijn genoeg D2's die als R-design geleverd zijn.
Indien je op een kale V60 wat styling wenst, spiegelkapjes, zijskirts (trouwens niet standaard op R-design), diffusor, pedalen en stuur zijn gewoon te bestellen bij dealer.
Moeilijker gaat het zijn voor de sportophanging (ook mogelijk), de interieurbekleding en het dashboard (met blauwe wijzerplaten).
Ik zou gewoon rustig uitkijken naar een model/motor en KM-stand die je ziet zitten.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik zou zeker ook voo de D3 5 pitter gaan, maar wel in combinatie met een automaat, de D3 is best krachtig maar heeft een redelijk smalle powerband waardoor er redelijk snel geschakeld dient te worden. De automaat lost dit voor je op.
Onze C70 heeft de D3 5 pitter met automaat en dat rijdt subliem !
Onze C70 heeft de D3 5 pitter met automaat en dat rijdt subliem !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Ook ik heb een D3 GT 6traps. Maar dan in de V50. Een genot om te rijden! Dit setje zit exact gelijk in de S/V60 met enig verschil 150pk in de V50. Mijnes is met chip 201pk..... Het verbruik is idd wat hoger, 1 op 15.5 zo'n beetje.
Laatst gewijzigd door Dickertjedap op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
- ovlov60
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27.08.2016 - 17:34
- Locatie: Hardenberg
- Contacteer:
Sinds kort hier ook een erg gelukkige bezitter van de V60, v.w.b. kilometers wat we rijden maakte diesel en benzine niet veel uit.
Proef gereden in de D2, dit viel absoluut niet tegen, bleef bij mij de vraag of chippen van een D2 handig is, gechipt zal hij max rond de 140 PK doen (koppelwinst ongeveer 60 Nm)
Let op met de aanschaf van een R-design, dit is een pakket was losstaat van de normale luxe pakketten Kinetic, mommentum en summum, er zijn er veel op basis van of gelijkwaardig aan de kinetic,
Dus verwacht niet gelijk een R met stoelverwarming en xenon etc.
Proef gereden in de D2, dit viel absoluut niet tegen, bleef bij mij de vraag of chippen van een D2 handig is, gechipt zal hij max rond de 140 PK doen (koppelwinst ongeveer 60 Nm)
Let op met de aanschaf van een R-design, dit is een pakket was losstaat van de normale luxe pakketten Kinetic, mommentum en summum, er zijn er veel op basis van of gelijkwaardig aan de kinetic,
Dus verwacht niet gelijk een R met stoelverwarming en xenon etc.
V60 R-design T3
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Ik heb een D2 gehad in de V40. Niks mis mee, maar ook niks leuks aan.
Verbruik V40 1:20.
Ik zou gaan voor een D3 met gt.
De D2 is nog steeds niet goed(koop) te tunen voorzover ik weet.
Verbruik V40 1:20.
Ik zou gaan voor een D3 met gt.
De D2 is nog steeds niet goed(koop) te tunen voorzover ik weet.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
- Locatie: Nijmegen
Ik rij met een S60 D4 (163pk) 5 cyl. diesel , handgeschakeld
rij daar best pittig mee ( als ie warm is ) en veel niet hele lange afstanden (40km) ongeveer 1:15/1:16,
op de lange afstand (>100km) en niet veel te hard ontpopt ie zich als een zuinigheidswonder 1:20 op z'n sloffen
Overigens is het een zwarte R-design met heel veel optiepakketten,
kan voor mij geen audi tegenop
rij daar best pittig mee ( als ie warm is ) en veel niet hele lange afstanden (40km) ongeveer 1:15/1:16,
op de lange afstand (>100km) en niet veel te hard ontpopt ie zich als een zuinigheidswonder 1:20 op z'n sloffen
Overigens is het een zwarte R-design met heel veel optiepakketten,
kan voor mij geen audi tegenop

Laatst gewijzigd door Rob2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7798
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Hier een D3 met 163 stevige paarden erin.
Handgeschakeld en het rijdt als een zonnetje.
Heerlijk geluidje met de 5 cylinders.
Geen ervaring met de D2.
Handgeschakeld en het rijdt als een zonnetje.
Heerlijk geluidje met de 5 cylinders.
Geen ervaring met de D2.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19.09.2016 - 17:31
Dank voor de reacties.
Ik wist niet dat de D2 van PSA komt, die staan er niet bekend om dat ze kwaliteit leveren...
Ik heb ook liever de D3, maar die zijn wat duurder, en automaat heb ik niet eerder gereden, maar wat ik qua automaat heb zien staan is van die ouderwetse automaat bakken.
R-design, is alleen styling/optisch, dus spiegelkap, diffusor etc, een beetje zoals die van Rob2, ik ben eigenlijk niet van al dat zilver, maar de r-design ziet er gewoon leuk uit in combinatie met kleur zwart.
Ik wist niet dat de D2 van PSA komt, die staan er niet bekend om dat ze kwaliteit leveren...
Ik heb ook liever de D3, maar die zijn wat duurder, en automaat heb ik niet eerder gereden, maar wat ik qua automaat heb zien staan is van die ouderwetse automaat bakken.
R-design, is alleen styling/optisch, dus spiegelkap, diffusor etc, een beetje zoals die van Rob2, ik ben eigenlijk niet van al dat zilver, maar de r-design ziet er gewoon leuk uit in combinatie met kleur zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7798
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Tipje: misschien een leuke Ocean Race uitvoering in D3?
Leg er een bodykit (Diffuser voor en achter en skirts) onder en je hebt een plaaaaaaaaaatje!
Leg er een bodykit (Diffuser voor en achter en skirts) onder en je hebt een plaaaaaaaaaatje!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Iets met stieren en poep. De 1.6 van PSA heet bij Volvo D2, bij Peug HDi en ga zo maar door, is 1 van de meest gebruikte 1.6 Diesels van de laatste 10 jaren. Hij is betrouwbaar, mits gewoon goed onderhoud gepleegd word.Icarus007 schreef: Dank voor de reacties.
Ik wist niet dat de D2 van PSA komt, die staan er niet bekend om dat ze kwaliteit leveren...
Snel is hij niet, hier in de zakelijke V40 vind ik het zeker tov mijn 170 pk V50 erg traag aanvoelen, voor de lange afstand zonder enorm hard Autobahn cruisen is het een fijne motor die een redelijk verbruik heeft.
Aanvulling, voor de V60 zou ik geen D2 maar iig een D3 nemen, persoonlijk vind ik 115 pk tan aanzien van het gewicht van een S60 wat weinig en ook vind ik het afbreuk doen aan het image van de S60, zeker de facelifter straalt wat mij betreft wel sporty uit met een mooie sportieve voorkant van de auto.
Beetje hetzelfde als een E klasse met instapmotor of een 5 serie met een 1.8 blok.
Mijn baas rijd een MY16 D4 met 190 pk, handbak. Dat rijd wel stukje relaxter als een D2 in een V40

Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06.12.2015 - 18:23
Eigen keuze die je moet maken inderdaad. Die D2 voldoet, als je gewoon comfortabel zonder haast heel relaxed vooruit wilt komen. Even snel i halen moet je vooral niet willen en je hebt gewoon veel geduld nodig. Het rijd, maar leuk rijden....nee. Maar dat is een keuze.
Zelf was mij eerste criterium met zoeken de D3, juist vanwege het vermogen. 2e criterium was de GT, dat schakelen in die files was ik wel zo zat. Tesamen een fantastische combinatie, heel comfortabel en voldoende vermogen beschikbaar als dat nodig mocht zijn (veel gebruiken doe ik het niet). Ondnaks dat heb ik wel een Volvotune kuurtje laten toepassen.
Het verbruik zonder Volvotune: 1:14,19 gemeten over 12741 km
Het verbruik met Volvotune: 1:14,45 gemeten over 10552 km
Verbruik is dus iets gunstige rgeworden maar nogmaals, continue veel vermogen vragen doe ik dus niet.
Enige advies dat ik kan geven is dat je gewoon genoeg tijd moet nemen het juiste exemplaar te vinden die aan JOU criteria voldoet. Zo heeft eenieder zijn eigen wensen.
Mijn verdere criteria waren oa stoelverwarming en xenon verlichting, leeftijd 4jaar met relatief hoge km-stand (inruil tzt met 350k of 450k op de teller maakt weinig uit, enige risico is slijtage/onderhoud maar de vijf cilinder heeft zich reeds bewezen een goede motor te zijn) rest heb ik erbij genomen zoals het was.
Zelf was mij eerste criterium met zoeken de D3, juist vanwege het vermogen. 2e criterium was de GT, dat schakelen in die files was ik wel zo zat. Tesamen een fantastische combinatie, heel comfortabel en voldoende vermogen beschikbaar als dat nodig mocht zijn (veel gebruiken doe ik het niet). Ondnaks dat heb ik wel een Volvotune kuurtje laten toepassen.
Het verbruik zonder Volvotune: 1:14,19 gemeten over 12741 km
Het verbruik met Volvotune: 1:14,45 gemeten over 10552 km
Verbruik is dus iets gunstige rgeworden maar nogmaals, continue veel vermogen vragen doe ik dus niet.
Enige advies dat ik kan geven is dat je gewoon genoeg tijd moet nemen het juiste exemplaar te vinden die aan JOU criteria voldoet. Zo heeft eenieder zijn eigen wensen.
Mijn verdere criteria waren oa stoelverwarming en xenon verlichting, leeftijd 4jaar met relatief hoge km-stand (inruil tzt met 350k of 450k op de teller maakt weinig uit, enige risico is slijtage/onderhoud maar de vijf cilinder heeft zich reeds bewezen een goede motor te zijn) rest heb ik erbij genomen zoals het was.
VOLVO V60 D3 GT R-Design Electric Silver (MY2012)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
- Locatie: Thuis ;-)
- Contacteer:
Wij hebben dezelfde motor in de V70 liggen.teebee schreef: Hier een D3 met 163 stevige paarden erin.
Handgeschakeld en het rijdt als een zonnetje.
Heerlijk geluidje met de 5 cylinders.
Geen ervaring met de D2.
Zelfde ervaring.
Behalve het geluid, dat hoor je niet in die wagen.
Deze zomer voor 't eerst met deze wagen en 5 personen (quasi volwassen) & caravan naar het zuiden gereden. Die wagen weet niet dat er iets aanhangt, zo vlot.
Het verbruik is, met een gemiddelde snelheid van 70/u, 6,2L/100km. 80% snelweg. 150.000km op de teller nu.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19.09.2016 - 17:31
Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een D3, wauww, ik was vergeten hoe snel mijn oude D5 met 163PK was, hij trok pijlsnel op en binnen no time zat ik al op de 170KM op de snelweg, en je hebt het niet eens door, rijdt super comfortabel. Dat is ook meteen een kanttekening, je merkt niet dat je rijdt, gaspedaal voelt erg slap/licht aan, en stuur is heel licht.
KM stand van de test auto was rond de 150DKM en had alle opties die ik wilde (behalve R-styling), ik verwacht zelf 35DKM per jaar te rijden en er ongeveer 3 jaar mee te doen, dus na 3 jaar staat er 250DKM op de teller, en vraag mij dan af wat de restwaarde is, hij staat nu voor rond de 18.500 te koop en wil er over 3 jaar niet te veel op afschrijven bij inruil, dus twijfel of dat een verstandige keus is. Alternatief is een minder aangeklede D3 met minder KM, maar dat spreekt mij niet aan, als ik dan toch zoveel uitgeef wil een leuke auto, en niet alleen rationeel een keus maken. Dat was ook een van de redenen om in eerste instantie te kijken naar een D2, daar heb je meer keus in lagere KM staden en die zijn over het algemeen wat gunstiger gesprijsd, alleen rijdt dat niet zo geweldig als de D3 uiteraard, moeilijke keuze.
En ik heb het voor mezelf ook niet makkelijk gemaakt, omdat ik daar ook nog een BMW 3.18 touring heb gereden van 2013(klinkt als vloeken in de kerk hier, dat begrijp ik wel).
Als ik die 2 dan vergelijk, heeft de BMW een veel directe rijstijl, hij stuurt zwaarder, ligt beter op de weg en in bochten, maar de Volvo was comfortabel.
Ruimte in de BMW achterbak was groter dan bij de Volvo, de Volvo is minder diep. Aanstaande weekend weer proefrijden in aantal bmw's en Volvo's en dan een keuze maken.
KM stand van de test auto was rond de 150DKM en had alle opties die ik wilde (behalve R-styling), ik verwacht zelf 35DKM per jaar te rijden en er ongeveer 3 jaar mee te doen, dus na 3 jaar staat er 250DKM op de teller, en vraag mij dan af wat de restwaarde is, hij staat nu voor rond de 18.500 te koop en wil er over 3 jaar niet te veel op afschrijven bij inruil, dus twijfel of dat een verstandige keus is. Alternatief is een minder aangeklede D3 met minder KM, maar dat spreekt mij niet aan, als ik dan toch zoveel uitgeef wil een leuke auto, en niet alleen rationeel een keus maken. Dat was ook een van de redenen om in eerste instantie te kijken naar een D2, daar heb je meer keus in lagere KM staden en die zijn over het algemeen wat gunstiger gesprijsd, alleen rijdt dat niet zo geweldig als de D3 uiteraard, moeilijke keuze.
En ik heb het voor mezelf ook niet makkelijk gemaakt, omdat ik daar ook nog een BMW 3.18 touring heb gereden van 2013(klinkt als vloeken in de kerk hier, dat begrijp ik wel).
Als ik die 2 dan vergelijk, heeft de BMW een veel directe rijstijl, hij stuurt zwaarder, ligt beter op de weg en in bochten, maar de Volvo was comfortabel.
Ruimte in de BMW achterbak was groter dan bij de Volvo, de Volvo is minder diep. Aanstaande weekend weer proefrijden in aantal bmw's en Volvo's en dan een keuze maken.
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
In de V60 heb je 3 (4) chassis keuzes.
Standaard is dynamisch. Met 18" velgen rijdt dit comfortabel, en kan hij vlot en vrij strak door de bochten.
Alternatief is comfort. Dit is een op comfort ingestelde cruiser. Niet mijn ding.
Dan heb je het sport onderstel, standaard onder R-design, in optie voor niet R-design modellen. Ligt strakker en stuurt nog iets directer als een dynamisch chassis. Verlaging is dacht ik 1,5 cm.
Als laatste heb je het optionele en duurdere 4C. Dit is een chassis dat je kan instellen op 3 standen (comfort, dynamisch en sport dacht ik). Dit ga je in gebruikte Volvo's weinig vinden.
Als ik jou verhaal lees, zou ik het comfort onderstel zeker mijden.
Standaard is dynamisch. Met 18" velgen rijdt dit comfortabel, en kan hij vlot en vrij strak door de bochten.
Alternatief is comfort. Dit is een op comfort ingestelde cruiser. Niet mijn ding.
Dan heb je het sport onderstel, standaard onder R-design, in optie voor niet R-design modellen. Ligt strakker en stuurt nog iets directer als een dynamisch chassis. Verlaging is dacht ik 1,5 cm.
Als laatste heb je het optionele en duurdere 4C. Dit is een chassis dat je kan instellen op 3 standen (comfort, dynamisch en sport dacht ik). Dit ga je in gebruikte Volvo's weinig vinden.
Als ik jou verhaal lees, zou ik het comfort onderstel zeker mijden.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d