KOELWATER TEMPERATUUR meten.
In mijn vorige Volvo V70 2.4 D heb in de koelslang een voeler geplaatst en een analoge meter links van het stuur geplaatst,opdat ik tijdens het rijden en in het bijzonder met caravan in bergachtig gebied inzicht heb in de koelwatertemperatuur.
Vorige week een XC60 2.0 5 cil D aangeschaft.Ook hier zit er geen temperatuurmeter geïnstalleerd.
Vraag: 1 Kan ik met een OBD 2 interface WIFI permanent tijdens het rijden een inzicht krijgen van de temperatuur. en na opnieuw starten krijg dan weer automatisch de temperatuur te zien ?
2 Moet ik perse een smartphone gebruiken of zijn er andere mogelijkheden?
Bij voorbaat dank voor de adviezen.
Mart
Inmiddels een gewone meter geplaatst zie mijn post hieronder
Temperatuurmeter XC60 met OBD2 sensor/ gewone meter geplaatst
-
- 1st Gear member
kijk eens hier
http://www.aliexpress.com/af/obd-projec ... +projector
heb er ook eens naar lopen zoeken maar is er nog niet van gekomen.
gr
http://www.aliexpress.com/af/obd-projec ... +projector
heb er ook eens naar lopen zoeken maar is er nog niet van gekomen.
gr
L.S.
Inmiddels begrepen dat de optie om via een OBD stekker niet voorhanden is.Jammer dat de Volvo XC 60,zijnde een Kinetec geen temperatuurmeter heeft.
Met caravan rijden in bergachtig terrein is voor mij toch wel belangrijk dat ik een inzicht krijg in de temperatuur ontwikkeling.
Wellicht zijn er lezers die mij een suggestie willen geven.
BVD
Mart
NB.Ik heb geen smartphone .
Inmiddels begrepen dat de optie om via een OBD stekker niet voorhanden is.Jammer dat de Volvo XC 60,zijnde een Kinetec geen temperatuurmeter heeft.
Met caravan rijden in bergachtig terrein is voor mij toch wel belangrijk dat ik een inzicht krijg in de temperatuur ontwikkeling.
Wellicht zijn er lezers die mij een suggestie willen geven.
BVD
Mart
NB.Ik heb geen smartphone .
Laatst gewijzigd door fleur op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Mijn XC60 en XC70 hebben ook geen temperatuurmeter, ik gebruik af en toe een ODBII unit met Wifi verbinding naar mijn IPhone
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Hoewel watertemperatuur belangrijk is heb ik liever de olietemperatuur. En ook die van de versnellingsbak. Want pas als olie op temperatuur is kun je knallen met de combinatie.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 3rd Gear member
Omdat ik het met mijn telefoon icm een OBDII lezer niet voor elkaar kreeg, heb ik een icarsoft i-906 gekocht. Die komt alleen tijdens rijden met caravan uit het hoesje maar dan heb ik wel temperatuur koelwater en temperatuur versnellingsbakolie zichtbaar. Temperatuur motorolie geeft auto niet door.
Toch maar een conventionele meter aangebracht:
In de cilinderkop zitten 5 blinde schroefgaten [M8] . In het schroefgat van cilinder 4 heb ik in een adapter aangebracht voor de sensor.
Hiertoe een[ rood ]koperen bout M8 gemaakt en gesoldeerd aan de temperatuursensor. Sensorkabel getrokken via rechterscherm naar meter.
Meter geplaatst met behulp van een dun rvs plaatje en tussen 2 kunststofdelen geschoven links van de middenconsole.
Spanning voor de meter vanaf 12V aansluiting op middenconsole. zie bijgaande foto's-hiertoe inloggen
Ik realiseer mij dat het geen exacte meting is ,maar krijg zo het verloop van de temperatuur tijdens rijden met caravan in bergachtig gebied.
NB: roodkoper heeft een goede warmtegeleiding
In de cilinderkop zitten 5 blinde schroefgaten [M8] . In het schroefgat van cilinder 4 heb ik in een adapter aangebracht voor de sensor.
Hiertoe een[ rood ]koperen bout M8 gemaakt en gesoldeerd aan de temperatuursensor. Sensorkabel getrokken via rechterscherm naar meter.
Meter geplaatst met behulp van een dun rvs plaatje en tussen 2 kunststofdelen geschoven links van de middenconsole.
Spanning voor de meter vanaf 12V aansluiting op middenconsole. zie bijgaande foto's-hiertoe inloggen
Ik realiseer mij dat het geen exacte meting is ,maar krijg zo het verloop van de temperatuur tijdens rijden met caravan in bergachtig gebied.
NB: roodkoper heeft een goede warmtegeleiding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fleur op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.