Aankoop advies: V50 of S60 Benzine

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
zdav
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.09.2016 - 18:40

Dag Volvo forum.

Om te beginnen een complimentje: mooie sfeer hier op het forum! Geen verzuurde boel of oeverloze naast-de-kwestie discussies zoals op ontelbare internetfora.

Graag wat advies bij de keuze van een nieuwe 2dehands. Eigenlijk droomde ik van een V70: betrouwbaar, de 'echte' volvo break, ruimte zat...
Maar om een aantal redenen denk ik nu eerder aan een S60 of V50:
- financiëel (ik wil graag onder de 8k blijven en toch 200.000km rijden met een 'nieuwe' auto)
- aanbod van bezine-motoren op de 2dehands markt
- de V70 is missch. zelf té groot om handig te parkeren (ik woon in de stad)

Hieronder de vragen waar ik op dit moment mee zit:

1. Benzine motoren, even goed als diesel?
Is de reputatie van duurzame motoren ook van toepassing op de bezine motoren? De 2dehandsmarkt in België bestaat vrijwel uitsluitend uit diesels.
Waar ik woon start in 2017 een lage-emissie zone, in 2020 wordt die zone nog strenger. Oude diesels komen er niet meer in, enkel nog euronorm 5 en 6. Dus ik neig heel erg naar een benzine-motor.

2. V50 of S60, ruime koffer?
Welke koffer is handiger/groter, die van de V50 of S60? Ik dacht altijd, een break is sowieso ruimer dan een coupé. Toch lees ik vaak dat de ruimte in een V50 OK is maar ook niet reusachtig zoals je misschien verwacht van een break. Als je puur naar de cijfers kijkt is de S60 zelfs iets groter met de zetels rechtop:
- 424/808liter(S60)
- 417/1317liter(V50)
Iemand met ervaring met beiden die kan vergelijken? Krijg je in een S60 bijvoorbeeld een racefiets (zonder voorwiel) als je de achterzetels plat legt?
Momenteel zijn we met z'n 2-en, daar komt misschien ooit wel 1 kleintje bij, maar een groot gezin staat sowieso niet echt op onze planning.

Benieuwd naar jullie reacties!

groet,

Staf
Laatst gewijzigd door zdav op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24604
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

het grootste verschil is de toegankelijkheid van de koffer. De bak in de S60 is ruim maar de klep is klein. Racefiets zal best passen. V50 heeft een grotere opening en je kunt ook met bank omhoog de hoogte in dus ben je flexibel. Het ligt er gewoon aan wat je mee wilt nemen. Koffers is in de S60 lastiger. Maar genuanceerd heb je in de S60 nog altijd gewoon veel ruimte.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Mocht je de V70 ook maar een beetje overwegen zou ik dat ongetwijfeld doen. Parkeren in de stad hoef je je geen zorgen te maken. Heb tot voor kort een V70 gehad en nooit problemen ondervonden. De wagen is relatief smal en de lengte is niet 'te'.
Sterker nog, heb hiervoor onder andere een Defender 130 en en zelfs een 5.3 meter lange Transporter gereden. Ook altijd binnen no time een parkeerplek langs de straat in steden als Amsterdam.
De echte winst ga je in de kofferbak vinden. Voorwiel eruit en je donders zo de racefiets in de kofferbak. ;)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

De V50 is zoals mijn pa altijd zegt een fashionable station. Meer voor het oog dan dat het praktisch nut oplevert. Je kunt wel de hoogte in, wat bij een sedan niet het geval is, wat dus wel een voordeel is.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

De V50 is ondanks dat het een station is, de kleinste station die Volvo heeft gemaakt. Echte ruimte ga je dus inderdaad vanaf de V70 vinden... Een S60 is langer, maar in opbergruimte weer minder. Best wel een moeilijke vergelijking eigenlijk.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Vuurvlieg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.08.2016 - 11:45

Ik ben van een V70 naar een V50 gegaan.
De ruimte is natuurlijk een stuk minder maar voor mij nog prima te doen.

Er hebben zelfs 2! racefietsen tegelijk in de kofferbak gelegen waarbij de achterbank gewoon kon blijven staan. Zo hebben we dus met 5 mensen (3 volwassenen en 2 kids) en 2 racefietsen in de auto gezeten.

Wel hebben we alle wielen uit de fietsen gehaald.

Als ik in mijn eentje ben, dan past de racefiets prima met alleen het voorwiel eruit en hoeft de achterbank niet neergeklapt te worden (ligt ook wel aan je frame denk ik, ik ben geen 2 meter).

Let wel: wij zijn juist van groot naar klein gegaan omdat er geen kinderwagen/buggy oid meer in hoefde te passen, inmiddels zijn de kids groot genoeg.
Als je dus aan de kinderen wilt is een V70 misschien juist wel de oplossing.

Doe er je voordeel mee.
Laatst gewijzigd door Vuurvlieg op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4i MY2010
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Mijn vorige auto was een V50, mijn huidige een V60.
Ik moet zeggen dat de V60 meer koffer vloeroppervlak heeft, toch kreeg ik in de V50 grotere paketten (grote IKEA keukenkasten) die ik er in de V60 niet inkrijg.Reden hiervoor is dat de V50 passagierszetel naar voren geklapt kan worden, en de sportzetels in de V60 niet.
Wat ik hiermee wil zeggen, voor een doorsnee burger, partner en nog twee kids is de ruimte in een V50 meer dan genoeg.
Er zijn mensen die het met een Corsa'tje als gezinswagen moeten doen... .
Niks tegen een Corsa trouwens, enkel tegen het merk Opel en zijn dealer te Hasselt, maar dat is een ander verhaal.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Ik was altijd de V70's van m'n vader gewend en heb nu zelf een V50, dat valt toch even tegen hoor. De S60 is de sedanversie van de V70 en kwa vloeroppervlak gelijk; dus netjes. Je kunt niet de hoogte in en de ingang van de bak is niet zo praktisch als die van de stations. Maar hij is breder en dieper. Wat mij even ontgaat is waarom de S60 wel een optie is maar de V70 niet, gezien een station an-sich het probleem niet is als je de V50 wel overweegt. Als ik op dit moment een andere auto kocht werd het zeker weten minimaal een 70 serie, domweg omdat ik de V50 nét wat te klein vind puur op basis van wat ik gewend ben. Ik krijg bijna alles wat ik mee wil hebben wel mee maar 't is het net niet.

Maar goed, punt 1 is nog bijna niet aangestipt. De diesels in de Volvos staan over het algemeen bekend als goed, zo lang je maar weg blijft bij de eerste generatie 1.6 (vanaf de D2 benaming zijn ze weer prima, hoewel wat magertjes). De benzines staan niet bekend als minder goed, maar hebben vaak minder kilometers gelopen en zijn daardoor wel duurder. Ook in België zul je echt wel benzine auto's hebben, maar daarvoor moet je je budget naar boven bijstellen. Volvo benzines zijn qua verbruik niet legendarisch zuinig overigens.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

@Kurt jij vergelijkt de V50 met de nieuwe V60 station.
De TS heeft het over een S60, ik vermoed het oude model sedan aangezien die ook in dezelfde prijsklasse zit.

Ik vind de S60 (oude model) een geweldig mooie auto maar de V50 vind ik persoonlijk wat moderner ogen nog, ook al is die ook al gedateerd. De facelift (die ik zelf ook heb) vind ik best nog fris ogen.

Qua motorisering, tja eigen keuze. Wat wil je uitgeven en hoe zuinig moet die zijn? Alle motoren zijn wel goed, de 5-cilinders klinken mooi en rijden soepel maar ook een 2.0 benzine of diesel is heel goed te doen.
1.6D ook prima motor mist goed onderhouden. geldt eigenlijk ook voor de 2.0 met roetfilter.

Suc6 met de zoektocht.

edit: qua kofferruimte is een V50 met een gezin prima te doen hoor. S60 heeft een wat minder handige opening maar zou ook ruim genoeg zijn.
Bij mij moeten er ook drie kinderen mee, nooit ruimtegebrek gehad. Op vakantie wel aanhangertje mee ;-)
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Na jaren vw gereden te hebben en als laatste een passat station zijn we overgestapt naar een s60, een keuze waar ik geen moment spijt van heb gehad. We hebben 2 kids, en ondanks dat de passat veel ruimer was achterin heb ik er eigenlijk nooit moeite mee gehad dat de s60 minder ruimte heeft. Op vakantie hebben we er een caravan achter hangen dus de meeste spullen gaan daarin. Met een beetje logisch inpakken kun je in de kofferbak van de s60 ook een hoop kwijt, het is idd wel zo dat je niet de hoogte in kunt.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ook ik denk dat sommige mensen best wel 'verwend' zijn qua 'de auto moet wel zo en zo groot zijn' anders past de kleine er niet in met ditjes en datjes..

Kuch, wij zaten vroeger met z'n 6'en in een Ford Sierra hatchback.. En dat ging ook op vakantie met de vouwwagen erachter.

En dan nog maar te spreken over hele families in een Datsun Cherry, Opel Kadett of VW Golf 2.. En dan durven klagen over het formaat van een V50?! Ik kan dat niet anders noemen dan verwend..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

JTC30 schreef: Ook ik denk dat sommige mensen best wel 'verwend' zijn qua 'de auto moet wel zo en zo groot zijn' anders past de kleine er niet in met ditjes en datjes..

Kuch, wij zaten vroeger met z'n 6'en in een Ford Sierra hatchback.. En dat ging ook op vakantie met de vouwwagen erachter.

En dan nog maar te spreken over hele families in een Datsun Cherry, Opel Kadett of VW Golf 2.. En dan durven klagen over het formaat van een V50?! Ik kan dat niet anders noemen dan verwend..
Hier 3 kinderen in 3 zitjes op de achterbank, past prima, maar houd dan niet over qua binnenruimte, maar het past.
Luuk87 schreef: Ik was altijd de V70's van m'n vader gewend en heb nu zelf een V50, dat valt toch even tegen hoor. De S60 is de sedanversie van de V70 en kwa vloeroppervlak gelijk; dus netjes. Je kunt niet de hoogte in en de ingang van de bak is niet zo praktisch als die van de stations. Maar hij is breder en dieper. Wat mij even ontgaat is waarom de S60 wel een optie is maar de V70 niet, gezien een station an-sich het probleem niet is als je de V50 wel overweegt. Als ik op dit moment een andere auto kocht werd het zeker weten minimaal een 70 serie, domweg omdat ik de V50 nét wat te klein vind puur op basis van wat ik gewend ben. Ik krijg bijna alles wat ik mee wil hebben wel mee maar 't is het net niet.

Maar goed, punt 1 is nog bijna niet aangestipt. De diesels in de Volvos staan over het algemeen bekend als goed, zo lang je maar weg blijft bij de eerste generatie 1.6 (vanaf de D2 benaming zijn ze weer prima, hoewel wat magertjes). De benzines staan niet bekend als minder goed, maar hebben vaak minder kilometers gelopen en zijn daardoor wel duurder. Ook in België zul je echt wel benzine auto's hebben, maar daarvoor moet je je budget naar boven bijstellen. Volvo benzines zijn qua verbruik niet legendarisch zuinig overigens.
Allicht is de V70 geen optie vanwege de maandelijkse ksoten voor verzekering en belasting, die zijn net weer stapje meer. Dat is wat bij mij ook altiojd meeweegt bij de aanschaf van een auto, niet alleen het budget voor aanschaf maar ook een inschatting van de maandelijkse kosten.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
zdav
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.09.2016 - 18:40

Ok, mooie reacties alvast.

1. Koffer
Als de V50 voor verschillenden onder jullie als gezinswagen kan dienen, dan moet ik mijn grootheidswaan opzij zetten en de V50 niet uitsluiten.
De reden dat ik ook naar de S60 keek is dat deze - in tegenstelling to V50 en V70 - wel als benzine te vinden zijn in België.

(edit: ik vind momenteel 2 belgische V50-benzines, 1 met een defect en 1 met het stuur rechts :D )

2. Motor
Wat de motor betreft. Gezien er in Nederland veel benzine-volvo's rondrijden ga ik er van uit dat deze net zo betrouwbaar zijn als de diesel motoren. Mijn probleem met diesel is vooral de lage-emissie zone. Vanaf 2020 komen enkel diesels met euro5 of euro6 Antwerpen nog binnen.

Kent iemand de euro-emissie normen van de V50 diesel motoren? Van forum member tvc15 kreeg ik alvast deze informatie over de V70 dieselmotoren:
De diesels van modeljaar 2008 en 2009 zijn Euro 4. Modeljaar 2010 en 2011 weet ik niet. Modeljaar 2012 en 2013 zijn Euro 5. De nieuwe 2.0 4 cylinder diesels vanaf modeljaar 2014 zijn Euro 6.

grt,

Staf
Laatst gewijzigd door zdav op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Mijn D2 is EURO 5 vlgs de RDW.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27030
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb beiden gehad.
Van een S60 naar de V50 gegaan.
Grootste verschil in koffer is zoals al genoemd het feit dat de ingang van de S60 veel minder praktisch is en je niet de hoogte in kan.
Bij de V50 eens een complete rolkooi voor een Peugeot 205 achterin vervoerd en de S60 die ik nu heb ligt ook met regelmaat goed vol.
Met een beetje handigheid past er in beiden een hoop.

De V50 is qua rijden wat sportiever dan de S60, maar gevoelsmatig vind ik de S60 wel weer een stapje hoger qua gehele auto.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”