DRIVe

Plaats reactie
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,
Misschien haal ik een oud zeer boven. Heeft iemand ondervinding met de zwakheden van de PSA-motor zoals die gemonteerd zit in mijn V70 DRIVe Summum (2012 - 140000 km - met nog voor 1 jaar waarborg). Er wordt gefluisterd dat de injectoren durven loskomen en dat de turbo geen lang leven beschoren is. De problematiek van de dual mass-koppeling even terzijde (die zou vóór mijn aankoop nog juist vervangen zijn). Of hangt alles nogal af van de rijstijl met een auto die eerder noopt tot kalmte en serene rust, maar daarom niet minder prettig aanvoelt? Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Toevallig net eentje gesproken, zijn score tot nu toe:

☆vliegwiel naar de "jeweetwel"
☆al meerdere injectoren vervangen
☆heeft inmiddels ook een nieuwe turbo

Turbo was garantie
Vliegwiel stuk coulance
Injectoren eigen rekenING.

De auto is van 2012 en heeft bijna 2 ton gelopen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Bij mijn D2 DRIVe (2012, 101.000 km) is ook voor de 100.000 een injector vervangen. Voor de rest geen problemen.
Bij mijn vorige auto (Peus 307 SW HDi 110 pk) is de koppeling en dubbelmassa vliegwiel rond de 180.000 km vervangen.

De Volvo rijdt wel lekker!
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10507
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mijn DRIVe wordt nooit koud en moet vaak gymnastieken. Is van 2015 met bijna 85K op den tacho. Ding heeft nergens last van..... Althans nog niet. O ja ik heb slechts een 2.0ltr 4 cylinder Turbo Diesel blokje.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Indien deze problemen zich schijnbaar frequent voordoen, wat zijn de dan eerste symptomen die worden waargenomen? Zijn er 'voorbehoedsmiddelen' die erger kunnen voorkomen? Een techneut zei mij dat het nuttig is om tijdens het periodiek onderhoud alle injectoren te controleren of ze nog degelijk vast zitten. Ik hoop van harte dat ik geen kat in een zak gekocht heb, zoals mijn D5 2002 een hoopje elektronische junk was (lees er maar mijn topics op na op het betreffende forum).
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3105
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans oet Twent schreef: Mijn DRIVe wordt nooit koud en moet vaak gymnastieken. Is van 2015 met bijna 85K op den tacho. Ding heeft nergens last van..... Althans nog niet. O ja ik heb slechts een 2.0ltr 4 cylinder Turbo Diesel blokje.
Jij hebt volgens mij geen DRIVe maar een Drive-E (VEA) dus geen PSA maar een Volvo motor.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

DRIVe is geen motor type maar een aanduiding voor een pakket aan maatregelen die de auto zuiniger maken.
Afhankelijk van het type Volvo en het bouwjaar kan er een 1.6D, D2, D3 of D4 motor gebruikt zijn.
De vraag van TS gaat volgens mij over een D2, (de van Ford/PSA afkomstige 1.6)

Over de oude 1.6D (tot 2010) hoor je nog wel wat slechte verhalen.
De D2 lijkt betrouwbaarder te zijn. (Is een verbeterde versie van de 1.6D)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Vergeet niet dat de 1.6D de meest verkochte motor is voor C30's enzo dus ook grotere kans dat je meer issues leest op internet.
FYI, heb 4 1.6D's gehad waarvan de laatste twee een D2 nergens last van gehad.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
VolvoFox
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 22.08.2011 - 13:37
Locatie: Utrecht

Ik heb tot begin van dit jaar een V70 D2 MY 2012 gereden. Hij is er met 225.000 uitgegaan. Volgens de garage zat er wel iets aan te komen met injectoren en het dualmass vliegwiel. Tot die tijd nooit iets met de auto gehad, behoudens het vervangen van de waterpomp bij 100k.
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Maandag gaat mijn D2 naar binnen voor de versnellingsbak... na 38k
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”