Versnellingsbak service vereist

Plaats reactie
Gast

Naast al de ABS, STC enz lampjes die steeds branden kreeg ik vandaag de melding, versnellingsbak service vereist. De bak 'bonkte' ook een paar keer. Ik heb S80 2.9 met een 4-bak automaat van '99 met 128.000 km op de teller. Nu heb ik even de olie van de bak gepeild en volgens mij zit er te veel olie in. De bak was warm en het peil stond ruim boven het streepje waar 'hot' bij staat. Ik heb het voor de zekerheid 3x gecontroleerd en elke keer hetzelfde. In de peilstok zit een soort knikje en daar zat de olie net boven. Zou de foutmelding hiervandaan komen? De auto heeft een week of drie geleden een beurt gehad bij een Volvo dealer. Heeft iemand hier dit wel eens meer gehad?
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Naar mijn mening mag een automatiche bak nooit tevol zitten.
Als je hier mee door blijft rijden krijg je grote kosten aan je bak.
Waar de fout zit van teveel olie in je bak weet ik niet, mogelijk dat ze bijgevuld hebben. Ik zou zeker even terug gaan naar de dealer. Zelf heb ik een topic op techniek algemeen gezet over automatische bak.
succes Peter
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Hey Lingsper,

Heb je wel met de automaat in DRIVE gecontroleerd?
Anders zal je niveau idd te hoog staan.

groet,
Bert.

Ps. ik zeg dit omdat ik ook al een keer verkeerd heb gecheck met mijn mustang..... :oops:
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Maar dan rijdt ie toch weg?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gast

Battlecruiser S80 schreef:Maar dan rijdt ie toch weg?
Op de handrem?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dan ga ik dat toch ook eens zo peilen, want bij mij zit er (als je in P peilt) óók teveel in. Maar ik heb het zo gelaten, omdat ze er in de werkplaats van de zomer naar gekeken hebben.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hollander schreef:Naar mijn mening mag een automatiche bak nooit tevol zitten.
Als je hier mee door blijft rijden krijg je grote kosten aan je bak.
dat klopt.
teveel olie is idd niet goed, tijdens een stevige rit kan de olie gaan koken!.
nu weet ik niet merk/welk type er in deze S80 zit maar bv Aisin Warner gebruikt doorgaans wel overdrukventielen.
tenminste op de oudere types zoals de AW50-42, AW55-50 en AW42awd.
op bakken zonder overdrukventiel word door de kokende olie, de druk in de bak véél te hoog.
de keerringen worden er dan (zonder pardon) uitgeblazen met aanzienlijke schade als gevolg.

om het peil te controleren moet je eerst de bak door alle standen halen gedurende minstens 3 seconden.
beginnen en eindigen in P.
daarna minimum 2 minuten wachten om te peilen.
als je twijfelt zeker laten controleren bij de dealer.
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Ludo schreef: om het peil te controleren moet je eerst de bak door alle standen halen gedurende minstens 3 seconden.
beginnen en eindigen in P.
daarna minimum 2 minuten wachten om te peilen.
als je twijfelt zeker laten controleren bij de dealer.
Eindigen in P?
Mijn mustang monteur vertelde mij altijd in D te checken.
ook mijn mercedes werd zo gecontroleerd.
Maar wellicht is de volvo bak iets anders qua constructie, dat van door alle standen heen gaan deden ze bij mij bij beide idd ook.
maar wel met een draaiende motor controleren!
weer wat geleerd!!
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Plaats reactie

Terug naar “S80”