Armsteun voor de chauffeur nutteloos?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Her en der lees ik dat de armsteun van het portier voor de chauffeur waardeloos
zou zijn vanwege slecht geplaatst.
Ik heb onlangs weliswaar een ritje met een XC90 gemaakt, maar er was zoveel om op te
letten dat ik enkele dingen gemist heb of weer vergeten ben (Altzheimer?)
Vandaar de vraag wat men zoal van die armsteun denkt.
Tijdens langere ritten leg ik graag mijn elleboog op de armsteun terwijl ik het stuur met
één hand vast heb, bijvoorbeeld rond een spaak (dat zal bij d enieuwe ook niet goed lukken,
minder spaken en te dik).
Misschien er nog bij vermelden dat ik tijdens de rit de stoel en het stuur helemaal omlaag
gezet heb, het bepaalt uiteraard mee de afstand tot de armsteun.
Mijn rechterarm leg ik wel eens op de armsteun in 't midden, dat lijkt me geen probleem te ijn.
Alvast bedankt voor de ervaringen en bedenkingen :-)
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik vind zowel de middenarmsteun, als de deur-armsteun perfect voor een relaxte zit/stuurpositie.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik ervaar de zitpositie icm de armsteunen als perfect ontspannen en toch rechtop en alert
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Willy.VdW schreef: Her en der lees ik dat de armsteun van het portier voor de chauffeur waardeloos
zou zijn vanwege slecht geplaatst.
Volvo is al een tijd erg goed in ergonomie, en dat is in deze XC90 ook weer dik in orde.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Conradi schreef:
Willy.VdW schreef: Her en der lees ik dat de armsteun van het portier voor de chauffeur waardeloos
zou zijn vanwege slecht geplaatst.
Volvo is al een tijd erg goed in ergonomie, en dat is in deze XC90 ook weer dik in orde.
Klopt heel zeker, heb alleen wat last van rsi als gevolg van dat vele tanken
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Dat je van Volvo mag verwachten dat ze van ergonomie kaas gegeten hebben is een terechte opmerking,
ik heb wat dat betreft in de Volvo's die ik heb en had dan ook nog geen miskleunen ervaren.
Ik stel dan ook met plezier vast dat de veronderstelde foute plaatsing van de armsteun blijkbaar niet klopt.
Misschien geschreven door mensen met korte ampjes?
Maar ieder voordeel heeft z'n nadeel (of was het andersom?): weer een mogelijk ecxuus om de nieuwe XC90
niet te bestellen dat ik moet schrappen. Straks blijven er geen meer over en krijgt mijn echtgenote toch
nog haar zin, hetgeen weliswaar geen uitzondering is.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

en in wat voor een type XC90 zou die armsteun dan zitten ? een D5 ?
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Nee, de manier waarop we een auto gebruiken is niet erg geschikt voor de huidige generatie dieselmotoren,
meer specifiek de emissiesystemen. Bovendien rijd ik liever met een benzine.
Onlangs heb ik proefgereden met een T5 en dat beviel prima (behalve dat hij ineens föhnde ipv koelde, een
gekend fenomeen als ik me niet vergis). Wellicht zou de keuze vallen op een T5 Momentum.
Als ik mij kan beheersen dan misschien eentje van modeljaar 2018 maar dat moet nog blijken :-)
Maar de V9CC komt er ook aan. 13 jaar geleden werd dezelfde afweging gemaakt tussen de XC90 en de XC70.
Het is toen de XC70 geworden en daar ben ik nog steeds tevreden over. Het zou echter kunnen dat mijn
wederhelft dit keer meer op de beslissing weegt en dan wordt het een XC90. ik moet toegeven dat er op de
wagen niks aan te merken valt, de proefwagen had geen luchtvering en die moet er op (al is het maar vanwege
de niveauregeling) hetgeen het rijcomfort/plezier wellicht nog zal verhogen.
Ik haat ze, die luxe-problemen :P
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb een T8 maar verwacht dat een T5 meer dan voldoet. Ik rijdt vaak puur electrisch en dan kom je tot 100 kmh prima met het verkeer mee met maar 70 pk (en instant koppel). Luchtvering is erg prettig de auto zakt mooi voor het uitstappen en de wagen ligt als een huis op de weg met nauwelijks overhellen in snellere bochten. Ik ken verstokte BMW rijders die onder de indruk zijn van de nwe XC90. V90CC is ook erg mooi en als je de enorme ruimte van de XC90 niet nodig hebt waarschijnlijk een verstandiger keuze, moet je wel de 55 liter tank voor lief nemen....
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

We zijn maar met z'n drieën, echtgenote, hond en ik (in die volgorde van belangrijkheid :-))
De ruimte is niet nodig, verre van, maar ja, het gezonde verstand is niet altijd de baas bij de aanschaf van een heilige koe :-)
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met de opties die je noemt kan je geen verkeerde keuze maken
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

De HUD heeft me verrast, ik had niet gedacht dat het zinvol was maar dat is het blijkbaar wel.
De optielijst dreigt wel erg lang te worden op die manier (niet enkel lang trouwens, ook €€€€) :-/
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”