schijven vervangen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Vandaag de xc60 binnen gedaan voor onderhoud op 105000km.kreeg net telefoon dat de achterste remblokken en schijven vervangen moeten worden.Is dat niet snel voor schijven te vervangen?Met de a6 heb bijna het dubbel gereden met een set schijven.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is wel snel, maar waarschijnlijk heb jij een electrische handrem, en dat zorgt voor extra slijtage achter. Bij modellen met electrische handrem is 100.000 km niet ongewoon.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

BendW schreef: Vandaag de xc60 binnen gedaan voor onderhoud op 105000km.kreeg net telefoon dat de achterste remblokken en schijven vervangen moeten worden.Is dat niet snel voor schijven te vervangen?Met de a6 heb bijna het dubbel gereden met een set schijven.
Dat lijkt mij ook wat snel...ik zie redelijk vaak een XC60 voorbij komen met hogere km standen
waarbij de schijven nog top zijn,
vraag is of ze de schijven hebben gemeten en wat de minimale maat is..
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Vond ik ook al,nu de dikte van de schijven zal nog gegaan hebben maar de schijven waren in ge lopen.er was een rand aan.als ze alleen de bloken gingen vervangen gingen die schuren en piepen vertelde ze aab de relefoon.hoe komt het dat ze met een elektrische handrem sneller op zijn?
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Eerste keer schijven vervangen op 61.000 km, tweede keer op 188.000 km. Telkens was de schijf diep ingekrast.
Ik volg het normale onderhoud. In beide gevallen gehoord dat de remmen een ongebruikelijk geluid maakten, een afspraak gemaakt, nog enkele dagen mee gereden (omdat de Volvo garage mij niet onmiddellijk kon helpen of de auto binnen nemen en mij een vervangwagen geven), en dus telkens de schijven diep ingekrast tegen dat de wagen de garage inging. De tweede keer hadden ze bij het onderhoud van 180.000 voorspeld dat de achterste remblokken nog circa 20.000 km zouden meegaan, maar 8.000 km later was het dus prijs.

(edit) Correctie : 3 x achterste schijven vervangen. Die van 120.000 was ik vergeten, maar ik zie het net op de factuur.
Laatst gewijzigd door P-Stone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dat is toch niet normaal?
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Neen ik vind dat ook niet normaal.
Ik begrijp ook niet goed dat zo een mooi uitgeruste wagen, met alle toeters en bellen, geen systeem heeft dat meldt dat de remblokken bijna op zijn. Maar les geleerd (na 2 keer) : zelf regelmatig remblokken checken.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

bij mij zijn ze achter vervangen bij ca 171000 en nu staat de auto op bijna 3 ton en zijn de schijven en blokken wel een heel eind op. Lees met max 5000 a 10000 km zal ik ze toch moeten vervangen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
fleur

haynes onderhoudsboek xc 60 en zie site: parts4 swedes -vervangen achterrem voorzien van elektrische handrem

Vanmiddag achter schijven en blokken vernieuwd bij KM st 175000. [ DHZ klus] -2 uur werk voor een amateur. Er waren duidelijke randen aan de schijven-circa 1.7 mm- dus voor en achter zijde schijf -Circa 3.5 mm afgesleten en dan komt de schijf onder de afkeur maat

Afkeur maat schijven 20mm- remblokken waren al eens vervangen door vorige eigenaar.
Kreeg niet de indruk dat de schijven al eens zijn vervangen.

Elektrische rem als volgt: demonteer het elektromotortje [ accu klemmen los ]- zit vast met 2 torx boutjes en met Torx 40 de motor terugdraaien met de klok mee en vervolgens remzuiger terug geduwd.
Hiertoe ontluchtings nippel open gedraaid om te voorkomen dat reservoir overloopt.
Rest gemonteerd volgens het handboek zoals hierboven genoemd.
3 maal de handrem na montage geactiveerd.

NB : dit kan dus zonder uitleesapparatuur worden uitgevoerd. Kosten circa 150 euro


Fleur
Laatst gewijzigd door fleur op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Wagen op gehaald,groot onderhoud+alle filters,airco,schijven en blokken achter+volledige keuring test.was 700€ lichter...
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

700 Euro ? Koopje !
Op 120.000 km had ik groot onderhoud, remschijven achter, remblokken voor en achter, ruitenwisserbladen. Te betalen : 1.198,72 Euro !
Ik zie nu dat ik in mijn eerste post fout was : ik heb al 3 keer de achterste remschijven vervangen : op 61.000, 120.000 en 188.000.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij heeft de mate van slijtage bij elektrische handrem te maken met wel of niet gebruiken van de handrem, Wellicht dat Sander deze bijvoorbeeld niet gebruikt en P-stone wel? Ben er ook nog niet helemaal achter waarom de schijven achter sneller slijten dan voor maar dat is pas vanaf de intrede van de elektrische handrem. Voorheen waren de achterschijven meestal pas na 2 ton aan de beurt met een normale rijstijl. Door het gebruik van de handrem treedt er in begin na lossen van de handrem wat extra frictie op bij de blokken (voorheen waren dat aparte schoentjes).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij mijn XC70 met electrische handrem zijn de achterste schijven en blokken ook op 120.000km vervangen.

Ga er geen drama van maken, dat ik niet de goedkoopste auto gekocht had qua onderhoud wist ik voor ik hem kocht.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Is ook niet de bedoeling om drama te maken over de onderhouds kosten.ik vind het gewoon heel snel en heb dit met nog geen 1 van mijn andere wagens voor gehad.Nu zit er alles nieuw onder en kan ik er weer ff tegen!
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

BlackcurrantV70 schreef: Bij mijn XC70 met electrische handrem zijn de achterste schijven en blokken ook op 120.000km vervangen.
Ga er geen drama van maken, dat ik niet de goedkoopste auto gekocht had qua onderhoud wist ik voor ik hem kocht.
Ik maak er ook geen drama van, en ik wist ook dat ik een dure auto met hoge onderhoudskosten kocht.
Maar toch wel vreemd dat ik 1.200 euro betaalde voor ongeveer hetzelfde onderhoud dat BendW deed voor 700 euro. Dus geen drama, wel opmerkelijk.
En toen jij je remschijven verving, verving ik ze al voor de tweede keer. Ik vind het toch vreemd dat ik elke 60.000 km remschijven moet vervangen.

Mss heeft het idd te maken met de elektrische handrem. Die gebruik ik altijd, maar ik zet ze wel af met de knop. Dus de rem is volledig vrij als ik begin te rijden.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik zet de handrem ook steeds handmatig af voor ik vertrek en gebruik enkel originele onderdelen.alles samen was 748€ om precies te zijn...
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”