servicevereiste achteruitrijden

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
wieldop
1st Gear member

Voor de zomer had ik last van slechte contacten, althans dat leek zo, in de stekkerdoos onder het dashboardkastje. Bij de dealer hebbben ze er een luchtslang op gezet en contactspray. Daarna was het een tijdje weg. Helaas is het weer teruggekomen. :(
Nu heb ik vandaag zelf de stekkerdoos geopend, alles schoon gemaakt, met zuurvrije vaseline en wattenstaafjes (ergens gelezen op forum) de contactpunten schoongemaakt: totaal drie stekkerbakken. Daarnaast preventief zekering 54 gecontroleerd en met zelfde behandeling weer terug geplaatst. Na even rondrijden leek het goed tot ik bijna thuis was, weer die melding. Dus de motorkap omhoog en ook daar zekeringen (16 dacht ik en nog een) gecontroleerd en stekkerbak zelfde behandeling gegeven. Helaas gaf dit niet het gewenste resultaat...
Bij versnelling in de achteruit en koppeling ingedrukt krijg ik na starten precies 1 piep op de auto achter mij en krijg ik de melding servicevereiste achteruitrijvoorziening oid :-/ Zijn de zekeringbakken onder moterkap en dashboard de enige plekken met stekkerverbindingen?

Wat kan ik als leek nog meer doen, waar zitten nog meer van die contactpunten die zelf kan schoonmaken of zijn er kabelbomen die ik kan controleren op snoerbreuken?

Groetn
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
Fredhead
Geartronic member

Is er niet gewoon een parkeersensor stuk?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wieldop
1st Gear member

Hoe zou ik dat kunnen zien, aan buitenkant is alles oke, geen beschadigingen, krassen, of vuil...
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
Fredhead
Geartronic member

Uitlezen of: auto op contact standje 2 zetten en in z'n achterruit zetten.
Vervolgens zelf achter de auto je oor bij de sensor houden, deze kan je horen tikken/klikken als hij werkt. Zo even alle sensoren af gaan en kijken of je er een ontdekt die niet meer werkt.
Zelfde truc heb ik toegepast op de Saab van mijn ouders en zo de kapotte sensor vervangen waardoor eenzelfde melding weg was.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

Yamy_Daffy
2nd Gear member

fredhead schreef: Uitlezen of: auto op contact standje 2 zetten en in z'n achterruit zetten.
Vervolgens zelf achter de auto je oor bij de sensor houden, deze kan je horen tikken/klikken als hij werkt. Zo even alle sensoren af gaan en kijken of je er een ontdekt die niet meer werkt.
Zelfde truc heb ik toegepast op de Saab van mijn ouders en zo de kapotte sensor vervangen waardoor eenzelfde melding weg was.
Waarschijnlijk was die Saab een automaat?

Ik zou dat niet zelf doen bij de auto van TS aangezien dat een normale handbak is.
Zelf in de achteruit zetten en dan zelf gaan luisteren bij je parkeersensoren?
HbTps
2nd Gear member

Yamy_Daffy schreef:
fredhead schreef: Uitlezen of: auto op contact standje 2 zetten en in z'n achterruit zetten.
Waarschijnlijk was die Saab een automaat?

Ik zou dat niet zelf doen bij de auto van TS aangezien dat een normale handbak is.
Zelf in de achteruit zetten en dan zelf gaan luisteren bij je parkeersensoren?
Waarom niet?
Fredhead
Geartronic member

Die Saab is een handbak.
Zou ook niet weten waarom je het niet zou doen. Heb ook al eens staan luisteren bij mijn eigen auto en dat maakt voor mij echt geen verschil terwijl dit wel een automaat is.

Gewoon de handrem erop en dan kan er echt niets gebeuren.

Yamy_Daffy
2nd Gear member

Lijkt me toch wel fijn als iemand dan de koppeling intrapt. Vandaar.

Duhh.. motor hoeft natuurlijk niet te lopen. Stom mijn fout :D
Laatst gewijzigd door Yamy_Daffy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
wieldop
1st Gear member

Helaas is ie of aan, of ik krijg de melding. 9 van de 10 x krijg ik die melding. Het is me niet gelukt om de sensoren stuk voor stuk te testen, want als ie het doet heb ik tijdsdruk om ergens heen te gaan. Aanhouder wint... Als ik slechts op contact (standje II) zet krijg ik die melding steeds, heel enkelt niet.
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
Hans oet Twent
8th Gear member

wieldop schreef: Helaas is ie of aan, of ik krijg de melding. 9 van de 10 x krijg ik die melding. Het is me niet gelukt om de sensoren stuk voor stuk te testen, want als ie het doet heb ik tijdsdruk om ergens heen te gaan. Aanhouder wint... Als ik slechts op contact (standje II) zet krijg ik die melding steeds, heel enkelt niet.
Klootn van een storing is dat je stuk voor stuk uit moet gaan zoeken waar het vandaan komt. Dus elk stekkertje nalopen, elk contactje nalopen. En ergens kom je dan iets tegen. Nu weet ik dat dat met donders oude auto's iets makkelijker gaat dan met moderne. Maar ergens moet je beginnen..... En dat beginnen ist altijd bij de massa! Een slechte massa geeft problemen.

Check de massa vd accupool als eerste. Dan, ik weet niet of ze er zitten bij de v70 wel, de massa 'pooltjes' bij de voorschermrand onder de motorkap. Deze goed schoonmaken en weer terugplaatsen met zuurvrije vaseline er tussen......

Wellicht vindt je het gelul wellicht niet....... Succes!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Fredhead
Geartronic member

Als de melding er zo direct in schiet zou ik Hans zijn methode proberen, wellicht is het iets heel simpels.
Kan alsnog een defecte sensor zijn maar als de boel al direct uit schakelt wordt het wel lastig zoeken.

Of anders toch een ritje garage of dealer waar ze hem uit kunnen lezen, weet je in ieder geval waar het euvel kan liggen en is het minder trouble shooten.

wieldop
1st Gear member

Inmiddels bij de garage geweest. Na uitlezen bleek rechtsachter kapot te zijn. Nog even gevraagd of je onafhankelijk zou kunnen testen, de reacite was dat als er iets niet deugt dat dan het hele systeem niet werkt. Afmelden was een optie en tijdelijk afmelden is alleen maar meerwerk, dus voorlopig even goed uitkijken bij achteruitrijden.
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”