Extra verwarming auto AAN

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Harold71
1st Gear member

Hallo Mede Volvo-ers,

Ik zat afgelopen week een beetje aan het boordcomputer wieltje te draaien en opeens zie ik op het dashboard: Extra verwarming auto AAN. Verder kan ik niets instellen qua tijd, temperatuur, duur... nada.

Na goed zoeken in de manual vond ik dat dit iets met extra motorverwarming, maar heel veel wijzer werd ik er niet van. Ik heb een paar vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.

Ik heb een XC60 uit modeljaar 2009, 2.4D FWD Momentum uitvoering.

Is dit nu een extra motorverwarming op diesel of toch elektrisch? En wat doet het dan? Een keer extra voorgloeien? Olie verwarmen?

En is dit eenvoudig uit te breiden naar standkachel? Of is dat een hele uitgebreide aanpassing?

Hoop dat iemand het kan vertellen :-)

Groet,
Harold
Laatst gewijzigd door Harold71 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Johan s60
6th Gear member

Waarschijnlijk een extra verwarming op brandstof welke je koelwater opwarmt, beneden een bepaalde temp.
Vaak kan dit uitgebreid worden naar standkachel ook wel parkeerverwarming genoemd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
BendW
5th Gear member

Ik rijd met de zelfde wagen als jou van 2010.ik zal eens kijken of dat ik er iets van kan terug vinden...
Harold71
1st Gear member

Graag Ben,

Ik ben benieuwd. Misschien nog even ter verduidelijking: alleen als de motor uit is, maar het contact nog aan, krijg ik deze melding te zien.

Ik hoor graag of je iets ontdekt. Anders toch maar eens bij de dealer navragen welke opties er allemaal op mijn wagen zitten :-)

Groet,
Harold
Harold71
1st Gear member

Johan s60 schreef: Waarschijnlijk een extra verwarming op brandstof welke je koelwater opwarmt, beneden een bepaalde temp.
Vaak kan dit uitgebreid worden naar standkachel ook wel parkeerverwarming genoemd.
Dan moet ik dat toch maar eens navragen Johan :-)
Thijs
7th Gear member

En? Al wat gevonden?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
BendW
5th Gear member

Harold,ik heb eens gekeken maar kan die functie in het menu niet terug vinden.Best een bij de dealer na vragen denk.grtz
Hans oet Twent
8th Gear member

Hmmm ik heb dat ding ook. Het kan aan of uit. Ooit aan gezet en altijd zo laten staan. Standverwarming bedien ik via de VOC app. Zul je ongetwijfeld ook handmatig aan kunnen zetten denk ik. Wellicht is het daarvoor?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Rob M
5th Gear member

Voor zover ik het weet is het iets dat er voor zorgt dat de motor en het interieur sneller op temperatuur komen bij kouder weer. Doordat Dieselmotoren zo efficiënt zijn worden ze maar langzaam warm, dit helpt een handje. Of het eenvoudig uit te breiden is naar een standverwarming weet ik niet.
Wanneer je brandstofniveau erg laag is kun je dan ook de melding krijgen dat dit systeem tijdelijk is uitgeschakeld vanwege een tekort aan brandstof.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Het is de standkachel die een extra handje helpt.
edraket
7th Gear member

Dit heeft niets met de standkachel te maken, maar betreft een extra (elektrische) heater welke achter het koelwater verwarmingselement is geplaatst. De is er inderdaad voor om extra warmte in het interieur te krijgen. Dit is een verwarmingselement met een PTC, oftewel positieve temperatuurs coefficient. Dit houdt in dat de weerstand hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt, en uiteindelijk niet zoveel meer meedoet. De normale verwarmingsradiator die erachter zit verwarmt op een gegeven moment deze PTC waardoor hij minder stroom gaat trekken en dus minder meedoet. Een slimme uitvinding om het interieur bij een moderne diesel wat eerder op temperatuur te krijgen.

Deze ptc trekt wel een behoorlijke stroom uit de dynamo, het is een 1250 watt element op zijn max, dus dat is ong 100A! Denk dat de dynamo hierdoor wel echt een korter leven heeft, en bovendien het verbruik wat zal toenemen. Mensen met een standkachel kunnen dit dus beter uit zetten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Harold71
1st Gear member

Dank je wel Ed, helemaal duidelijk!
Groet,
Harold
edraket schreef: Dit heeft niets met de standkachel te maken, maar betreft een extra (elektrische) heater welke achter het koelwater verwarmingselement is geplaatst. De is er inderdaad voor om extra warmte in het interieur te krijgen. Dit is een verwarmingselement met een PTC, oftewel positieve temperatuurs coefficient. Dit houdt in dat de weerstand hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt, en uiteindelijk niet zoveel meer meedoet. De normale verwarmingsradiator die erachter zit verwarmt op een gegeven moment deze PTC waardoor hij minder stroom gaat trekken en dus minder meedoet. Een slimme uitvinding om het interieur bij een moderne diesel wat eerder op temperatuur te krijgen.

Deze ptc trekt wel een behoorlijke stroom uit de dynamo, het is een 1250 watt element op zijn max, dus dat is ong 100A! Denk dat de dynamo hierdoor wel echt een korter leven heeft, en bovendien het verbruik wat zal toenemen. Mensen met een standkachel kunnen dit dus beter uit zetten.
P-Stone
2nd Gear member

Copy/paste uit mijn Instructieboekje :

Op auto’s met een dieselmotor is een extra verwarming op brandstof gemonteerd.
De extra verwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is terwijl de motor loopt.
De verwarming wordt automatisch uitgeschakeld,wanneer het warm genoeg is of wanneer de motor wordt afgezet.
Automatische stand of uitschakelen :
Bij korte ritten kan de extra verwarming desgewenstworden uitgeschakeld.
Interieurverwarming*
Als de extra verwarming wordt uitgebreid met een timerfunctie, kan deze dienstdoen als interieurverwarming
op brandstof, zie pagina 155.

Extra verwarming op elektriciteit :
Bij auto’s met bepaalde benzinemotoren is een extra verwarming op elektriciteit ingebouwd in de klimaatregeling.
In een gematigde klimaatzone (een erkende Volvo-dealer kan u informeren over de desbetreffende geografische gebieden) worden dieselmodellen uitgerust met een extra verwarming op elektriciteit in plaats van één op brandstof.
De verwarming is niet handmatig te regelen, maar wordt nadat de motor is aangeslagen automatisch geactiveerd bij buitentemperaturen lager dan 14 °C en wordt gedeactiveerd wanneer de ingestelde interieurtemperatuur is bereikt.
Mijn XC60 heeft de extra verwarming op brandstof (en de standverwarmingfunctie).
Als je twijfelt : als je de auto bij lage buitentemperatuur en koude motor start, en je loopt rond de auto, kan je duidelijk de "uitlaatgassen" van de kachel ruiken, deze geur komt helemaal niet overeen met de normale uitlaatgassen. Als je goed kijkt zie je rook uit de rechter wielkast komen (daar zit de uitlaatpijp van de kachel).
Bij een electrische extra verwarming heb je uiteraard deze kenmerken niet.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”