Kies ik een Volvo verdeler in België of Nederland

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Als Belgisch grensbewonder kan ik in theorie evengoed een Volvo in Nederland kopen.
Soms zelfs beter, want excl. BPM kan de prijs in Nederland beduidend lager liggen en
wordt er bijvoorbeeld voor onze XC70 2.5T een hoger bedrag geboden. Voordelig dus!
Ik ben niet erg te spreken van de manier waarop de Belgische verdelers met mij als
(privé) klant omgaan. Ze volgen strak de onderhoudsschema's en vervangen en/of
verversen sommige zaken na een jaar rijden van niet meer dan 6.000Km.
Dat doen ze bijvoorbeeld met de super-high-tech motorolie of een interieurfilter.
Een erkende werplaats heeft naar mijn ervaring veel meer "empathie" voor een klant die
weinig afstand aflegt en alles uit eigen zak moet betalen.
Ik vraag me af hoe de mentaliteit bij de officiële verdelers in Nederland is, gebruiken ze
zoals in België de economische strategie (voor hen bedoel ik: als de klant weinig rijdt
zullen we hem evengoed elk jaar wat centen afhandig maken) of wordt er eerder een menselijke
strategie aangewendt (we doen wat nodig is maar vervangen, na goedkeuring van de klant, geen
spullen bij een auto die weinig gereden heeft en die niet te lijden hebben van de tand des tijds.
In mijn geval zou ik me wellicht tot Bluekens Volvo wenden, ze hebben vestigingen nabij
Breda, Bergen-op-Zoom, Oosterhout, Roosendaal en Chaam.
Bij voorbaat dank voor de bevindingen en opinies!
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

We hebben een apart topic waar tevreden Volvorijders over hun dealer berichten. Lees je daar maar eens in.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik zou niet alle Belgische dealers over dezelfde kam scheren, in elk land zijn er betere en mindere mensen.....

Ik ben alvast uiterst tevreden bij mijn Belgische dealer
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Je hebt kennelijk met meerdere dealers in België dezelfde ervaring? De vraag die bij mij rijst is of je bij die dealers ook hebt aangegeven dat je graag alleen vervangen wilt hebben wat écht noodzakelijk is?

Anders kan ik mij voorstellen dat men inderdaad de 'standaard' onderhoudsbeurt uitvoert. Vaak staat daar ook een standaard pakketprijs voor, dat is in NL niet anders. Je zult dus vooraf moeten vragen of er een mogelijkheid is om kosten te besparen door niet alle onderdelen van de beurt uit te voeren (zoals olie verversen).
Of dat overigens verstandig is weet ik niet. Sommige vloeistoffen verliezen hun werking niet alleen door de mate van gebruik, maar ook door verloop van tijd. Daarom is het advies een auto toch minstens eenmaal per jaar te servicen, ook indien er maar weinig kilometers worden gereden.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21377
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Na 6000 km ga je toch niet naar de dealer voor een jaarbeurt? Dan vraag je erom, denk ik. Misschien had ik in dat ene geval zelf een filter gekocht en thuis de olie verwisseld.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

De eerste keer deed ik dat min of meer wel om alle mogelijke problemen mbt garantie te vermijden.
Ik doe al het onderhoud sinsdien (al 12 jaar) zelf.
Ik ben inderdaad met de dealer in overleg gegaan, zonder gunstig gevolg. Niet erg slim van de dealer, ipv van wat minder
te verdienen werd het helemaal niets. Niet dat ik zo graag aan auto's werk, 't is een kwestie van principe.
Dat sommige vloeistoffen ook door de tand des tijds worden aangetast weet ik, maar daar wordt soms misbruik van gemaakt,
bijvoorbeeld als het om remvloeistof gaat. De hoeveelheid vocht valt perfect te meten en de grenzen zijn goed gekend zodat
er geen reden is om die vloeistof nodeloos te vervangen en het milieu te belasten.
Men doet dat al tientallen jaren bij vrachtwagens maar ondertussen laat men bij de peronenauto's nog altijd vrolijk de kassa rinkelen.
Elk jaar service is simpelweg een commerciële strategie van de dealer, meer niet.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

BlackcurrantV70 schreef: Ik zou niet alle Belgische dealers over dezelfde kam scheren, in elk land zijn er betere en mindere mensen.....

Ik ben alvast uiterst tevreden bij mijn Belgische dealer
ik ken ze uiteraard niet allemaal, dat klopt.
Ik vind de erkende werplaatsen in 't algemeen redelijker dan de grote verdelers.
Een auto in Nederland kopen in België naar een erkende werplaats gaan kan natuurlijk ook,
maar in principe koop ik liever waar ik nadien ook naartoe ga (en andersom).
Na de aankoop van mijn XC70 in 2003 is dat al vrij snel fout gelopen.
Het eerste onderhoud heeft evenveel gekost als 4 jaar onderhoud dat ik nadien zelf deed.
Men ging er ook van uit dat wie zo'n auto koopt nadien niet naar de kosten kijkt maar onnodig
is en blijft onnodig. Ik moet het, in tegenstelling tot sommige anderen ook zelf ophoesten.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ben schreef: We hebben een apart topic waar tevreden Volvorijders over hun dealer berichten. Lees je daar maar eens in.
Goeie tip, doe ik :happy:
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Na 6000 km ga je toch niet naar de dealer voor een jaarbeurt? Dan vraag je erom, denk ik. Misschien had ik in dat ene geval zelf een filter gekocht en thuis de olie verwisseld.
Onderhoud is meer dan alleen olie verversen, dat zou jij toch moeten weten.

Willy, overleg eens met een paar dealers, kijk waar je je prettig voelt. Het juiste bedrijf wil echt met je meedenken, mits je ook open staat voor hun adviezen. Want soms kan een bedrijf werkzaamheden niet doen zoals gewenst door de klant, simpelweg omdat het bedrijf daar niet achter staat
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Walter schreef: Willy, overleg eens met een paar dealers, kijk waar je je prettig voelt. Het juiste bedrijf wil echt met je meedenken, mits je ook open staat voor hun adviezen. Want soms kan een bedrijf werkzaamheden niet doen zoals gewenst door de klant, simpelweg omdat het bedrijf daar niet achter staat
Goeie raad, ik zal dat zeker doen alvorens een aankoop te doen. U heeft gelijk, soms zal een bedrijf de denkpiste van de
klant niet volgen omdat ze het er niet eens mee zijn, er zouden mogelijk ook aansprakelijkheden in het geding kunnen
zijn indien een dealer zaken wil laten vallen die de veiligheid in het gedrang kunnen brengen.
Daar gaat het me ook niet om, maar indien een dealer niet wil volgen uit economische overwegingen dan haak ik af.
Een typisch voorbeeld vind ik het interieurfilter dat men bij mijn XC70 na één jaar heeft vervangen terwijl er voor slecht 6.000Km
lucht doorgegaan was. Als dat gedurende datzelfde jaar 30.000Km geweest zou zijn dan was dat volgens de tabel van Volvo ook goed. Dergelijke dingen kan ik echt niet appreciëren.
Maar het is in sommige garages beter, zo ken ik een erkende werkplaats waar men niet, zoals voorgeschreven, de remvloeistof om
de 2 jaar vervangt, maar een meting uitvoert om de vochtinhoud vast te stellen. aan de hand van het resultaat wordt beslist of
het nodig is om de remvloeistof te vervangen. Op die manier worden onnodige kosten vermeden en het milieu gespaart.
Indien echter zou blijken dat de remvloeistof korter dan 2 jaar goed blijft kan ze sneller vervangen worden.
Bij vrachtwagens is deze methode al lang gekend.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zie je wel, je stelt een vraag waarop je eigenlijk de antwoorden al kent.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ben schreef: Zie je wel, je stelt een vraag waarop je eigenlijk de antwoorden al kent.
Toch niet, op mijn mijn eigenlijke vraag heb ik nog geen antwoord gekregen.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
vol-vo
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 20.01.2014 - 22:12

Heel eenvoudig. Als er een auto te koop aangeboden wordt met "dealer onderhouden" ga ik er vanuit dat het Volvo fabriek onderhoud schema aangehouden is. Ik bied mijn auto dan ook al vele vele jaren voor het jaarlijks onderhoud aan bij de dealer. Natuurlijk, ik ben duurder uit. Natuurlijk weet ik ook dat met de huidige oliekwaliteit na 10.000 km in één jaar het filter niet per se vervangen behoeft te worden. Maar het geeft me een goed gevoel dat de auto conform Volvo-standaard in conditie wordt gehouden. En ik ben bereid daar voor te betalen. En als ik ook mijn 2e S60 weer te koop aanbied voor de volgende kan ik de boekjes laten zien mét alle rekeningen. Wedden dat ik hem zo kwijt bent?? Ook een goed gevoel kost geld :love:

En jawel volgens mij wordt hier je vraag wél beantwoord. Je wilt eigenlijk dat de Volvo-dealer afwijkt van zijn standaard onderhoud schema. Dat willen ze best wel (denk ik). Als jij geen filter wilt vervangen dan doen ze dat ook niet. Alleen ben ik bang dat er dan geen stempel in het serviceboekje komt....
Laatst gewijzigd door vol-vo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Ga in die gevallen naar een volvo specialist ipv een dealer , of een algemene garage waar men ook ervaring heeft met volvo
Die staan altijd open voor overleg.
Een stempel krijg je toch alleen bij een bepaald kilometrage dacht ik?
Anders heb je bij de 100.000 km beurt nog maar 50.000 gereden....
Ik zou in jouw geval pas naar de garage gaan bij het bereiken van de kilometerstand bij welke onderhoud nodig is volgens het boekje
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13741
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dan mis je iig het recht op roadassistance
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

De roadassistance zal ik wellicht toch niet hebben. Dat is althans hetgeen men mij bij Volvo Assurance vertelde, de assistance
zou niet meer geldig zijn als de auto uitgevoerd werd. Ik hecht daar ook geen belang aan, ik ben en blijf bij VAB aangesloten,
ook tijdens periodes dat er op een nieuwe wagen assistance zit.
Ik besef dat er vele plaatsen zijn om de auto te laten onderhouden, maar in beginsel ga ik liever waar ik hem kocht (en andersom).
De stempels in het boekje hebben slechts een relatieve waarde, het niet hebben ervan vind ik eerder bangmakerij dan iets om bang van te zijn.
Tijdens de garantieperiode wellicht nog wel, maar nadien niet meer.
Bij mijn XC70 doe ik alles zelf, voor de meeste dingen zoals luchtfilters op de voorgeschreven kilometers, olie en filter wat vaker.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

evert65 schreef: Ga in die gevallen naar een volvo specialist ipv een dealer , of een algemene garage waar men ook ervaring heeft met volvo
Die staan altijd open voor overleg.
Een stempel krijg je toch alleen bij een bepaald kilometrage dacht ik?
Anders heb je bij de 100.000 km beurt nog maar 50.000 gereden....
Ik zou in jouw geval pas naar de garage gaan bij het bereiken van de kilometerstand bij welke onderhoud nodig is volgens het boekje
Welja, stel je voor, als je 6.000Km per jaar rijdt en het schema volgt dan ben je na 30.000Km niet minder
dan vijf keer meer kwijt aan onderhoud dan wanneer je dezelfde afstand op één jaar zou gereden hebben.
Daar heb ik alvast gaan goed gevoel bij.
Het schema, met name de éénjaarsregel, is bijzonder ongunstig voor sommigen, ik ben dan meer te vinden
voor een systeem dat via sensoren vaststeld wanner het bijvorbeeeld tijd is om de olie te verversen.
Weliswaar vooropgesteld dat zo'n systeem goed werkt. BMW doet zoiets dacht ik.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik volg het boekje en als ik de kilometers niet haal de jaarbeurt.
Het is imho goed als er minstens 1x per jaar even een expert naar de auto kijkt.
Bij mij gebeurt dat de laatste jaren samen met de APK keuring.



ps. ik heb de titel van het topic even aangepast aan de inhoud.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij mijn 240 estate begin jaren '90 deed ik ook bijna alles zelf, alleen voor dingen waarvoor ik het gereedschap niet had, ging de auto naar de dealer.

Nu 20 jaar later gaan beide Volvo's hier 1 keer per jaar naar de dealer, ik heb er de tijd niet meer voor en zeker de apparatuur niet.
De XC70 doet hier gemiddeld 25000/jaar dus dat klopt ongeveer met de jaarlijkse beurt, de C70 doet amper 14.000/jaar dus die zou in principe om de 2 jaar in onderhoud moeten dan.

Nu kost een jaarlijkse beurt ongeveer 400€ of ongeveer 1€/dag op een jaar, voor minder dan de prijs van 1/2 kop koffie per dag ga ik niet meer zelf sleutelen....

Vrienden van ons rijden Hyundai want die was veel goedkoper in aanschaf dan Volvo, wel ze betalen voor een beurt van een i10 meer dan ik voor mijn XC70...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ben schreef: Ik volg het boekje en als ik de kilometers niet haal de jaarbeurt.
Het is imho goed als er minstens 1x per jaar even een expert naar de auto kijkt.
Bij mij gebeurt dat de laatste jaren samen met de APK keuring.



ps. ik heb de titel van het topic even aangepast aan de inhoud.
In orde, de titel dekt de lading :happy:
APK is de jaarlijkse keuring neem ik aan?
Die kan in België niet bij de dealer gebeuren. Of het Nederlandse systeem beter of slechter
dan het Belgische systeem is weet ik niet, wellicht hebben ze beiden zo hun voor-en nadelen.
De redenering om kosten per dag te berekenen volg ik niet, naarmate je de deler van de breuk
groter maakt wordt het resultaat goedkoper terwijl je wel even veel kwijt bent.
Je kan (andersom) stellen dat vele kleintjes een groot (bedrag) maken.
Ik zie zo'n dingen in absolute bedragen, niet in relatieve.
En, zoals ik (denk ik) al schreef, gaat het me evenzeer om het principe dan om de centen dat ik
niet wens dat er dingen gebeuren om de dealer te plezieren maar wel omdat het nodig is.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”