Doodzonde

De nieuwe generatie S en V90
kameel1
2nd Gear member

Ik denk dat ik de v90 in IRL zie erg mooi vind maar dat neemt niet weg dat het ontwerp (afgezien van de neus) een knieval voor de chinese eigenaar is. Die chinezen willen alleen maar duitsachtige auto's, denk aan de landwind x5 copy.
Als Volvo nog puur Zweeds zou zijn dan was de v90 functioneler geweest.
Vergeet niet dat een eigen identiteit ook goed kan verkopen (v/xc70, xc60) en verkoopt die eenheidsworst van een v60 nou zo goed, ja de pih doet het in Nederland prima, maar we weten allemaal waarom.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Volvolof
3rd Gear member

V480-S60 schreef:
Fulaks schreef: Even wat anders : de ruimte op de achterbank. Die vind ik in de V70 eerder beperkt. Ik ben zelf niet extreem groot (1,81m), maar heb verhoudingsgewijs wel lange benen, waardoor ik mijn bestuurdersstoel vrij ver naar achter moet zetten. Ook mijn vrouw is geen kleintje. Onze dochter is inmiddels ook een opgeschoten puber. Dus wat meer beenruimte achterin vind ik een grotere prioriteit dan wat meer kofferruimte. De V90 lijkt daaraan tegemoet te komen.
Kijk daar heb je een punt waar een ieder wat aan heeft. Dit "probleem" lijkt daadwerkelijk opgelost. Een grote kofferruimte is leuk maar comfortabel met z'n vieren in de auto kunnen zitten is belangrijker.
Nou daar ben ik het dus niet mee eens. Met drie pubers thuis ben ik hard op zoek gegaan naar een auto lager dan 1.55m (wil geen busje) waar drie pubers op de achterbank fatsoenlijk mee kunnen. Van alles geprobeerd, van A6, BMW5, BMW 3GT, E-klasse, Superb, Passat, 508, Mondeo. Overal is de middelste zitplaats een veredelde armleuning tussen 2 fatsoenlijke plekken in. Alleen in de V70NN meer ruimte dan in de V70N met een heerlijk platte achterbank.
Als ik de foto's bekijk is de V90 een No-go. Daar wil je echt niet iemand in het midden neerzetten op weg naar Oostenrijk of Italië.

Tip aan Volvo: maak een 3-persoons familiebank als optie. Alhoewel, die middentunnel is veel te hoog. dan zit je nog steeds niet goed
Fulaks
6th Gear member

Volvolof, ik had het over de beenruimte, niet over de plaats voor de middelste passagier. Daar heb je zeer zeker een punt. Voor mij persoonlijk is dat onbelangrijk, daar ik maar één puber in huis heb. Je voorstel van een andere achterbank vind ik zeker valabel, maar dan wordt je weer gedwarsboomd door die bobbel. Die is m.i. zo fors omdat in de T8 de batterijen daarin zitten.

Of hoe de Chinese geboortebeperking doorwerkt in het design van onze Volvo's...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
BlackcurrantV70
7th Gear member

Voor de zeurders over de te kleine kofferbak van de V90 heb ik een tip, hij kan neergeklapt worden !! :-)

En er kan zelfs een trekhaak achter voor de NLse sleurhutten :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
HV
2nd Gear member

Op basis van de liters vind ik het ook nogal magertjes. De meeste combi's uit een segment lager bieden meer liters. In de praktijk zal het echter denk ik wel meevallen, omdat het laadoppervlak wel aanzienlijk is, en bovendien praktisch bruikbaar (vlak en zonder rare hoeken e.d.). Ik vermoed daarnaast dat er ook nog een ruimte onder de laadruimte zit, die nu niet wordt meegeteld, terwijl dit bij andere (eenvoudiger afgewerkte) modellen soms wel meetelt. Dus inderdaad, eerst maar eens zien!
HV
2nd Gear member

Naar mijn idee is het iets lastiger een grote, hogere doos mee te nemen (maar de bank kan natuurlijk plat), terwijl de oppervlakte juist nog verder toeneemt. Wel valt op dat de totale auto ca. 7cm lager is (of ligt dit aan de roof rails op de V70), terwijl de tildrempel van de laadruimte ook 3cm lager is. Per saldo is de V90 dan (los van de afschuining) wel iets lager van binnen. Al hangt dit natuurlijk af van de dakbekleding binnen. Per saldo denk ik dat de V90 er niet veel minder praktisch door zal worden.
Het is misschien een beetje te vergelijken met een kind dat volwassen wordt: met pijn in je hart zie je dat bepaalde kenmerken/vertrouwdheden ineens weg zijn gegaan, maar er komt ook wat moois voor in de plaats, waarmee je kind zich beter dan voorheen staande kan houden in de maatschappij. Poetisch toch ;-).
Rudyvg
4th Gear member

Volvolof schreef:
Tip aan Volvo: maak een 3-persoons familiebank als optie. Alhoewel, die middentunnel is veel te hoog. dan zit je nog steeds niet goed
Volvo is wat mij betreft een van de weinigen die daar juist wel een oplossing voor heeft, namelijk de family line. VW had het in de Passat, maar die is bij de vorige versie gesneuveld. Als je met drie kids inclusief stoeltjes op de achterbank wilt ben je eigenlijk altijd veroordeeld tot een 'busje'. Ik kan niet begrijpen dat andere fabrikanten deze optie niet bieden. Alhoewel, de gemiddelde gezinsgrootte is tegenwoordig een stuk kleiner natuurlijk.. Maar toch, voor die paar honderd euro extra een hele fijne optie.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gait
3rd Gear member

In de My Volvo / Lente staat een S90 die me gelijk aan een audi deed denken. Moet er nog even aan wennen denk ik, maar dat moest ik destijds ook aan de kont van de V70 die nu voor de deur staat hier :-).

Maar... heel toevallig kwam ik net deze tegen. Vond hem wel grappig in het licht van dit topic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Da's toch wel een hele leuke reclame.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
lint
Geartronic member

Of niet, want het duurt bij Volvo wel heel lang om de rechte achterkant te verlaten bij de grote stations.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
v60pih
4th Gear member

V480-S60 schreef: Ook ik vind alle geneuzel zeeeeer negatief over komen. NIEMAND van de reageerders hier heeft de V90 nog IRL gezien. ...
Zeker wel, gisteren in Essen op de classica. En ik kon erin zitten. Ruimte binnen niet erg veel verschillend van een V70. Opvallend is de flinke laadruimte onder de bodem in de kofferruimte. Daar past zomaar een flinke tank in die dan netjes op de achteras ligt.
Jan-v-S
2nd Gear member

Fulaks schreef: Even wat anders : de ruimte op de achterbank. Die vind ik in de V70 eerder beperkt. Ik ben zelf niet extreem groot (1,81m), maar heb verhoudingsgewijs wel lange benen, waardoor ik mijn bestuurdersstoel vrij ver naar achter moet zetten. Ook mijn vrouw is geen kleintje. Onze dochter is inmiddels ook een opgeschoten puber. Dus wat meer beenruimte achterin vind ik een grotere prioriteit dan wat meer kofferruimte. De V90 lijkt daaraan tegemoet te komen.

Overigens : hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je meeneemt. Hetzelfde geldt voor je huis : hoe meer ruimte je hebt, hoe meer dingen je bewaart. Dat doet me eraan denken dat ik dringend m'n tuinhok en m'n kelder nog eens moet opschonen, er is geen doorkomen meer aan :-)
Het is zeker zo dat je in een Skoda Octavia én meer beenruimte én meer laadruimte hebt dan in een Volvo V70 die 20cm langer is (en meer laadruimte dan in een V90, die ~40cm langer is). Dat viel mij toch wel rauw op m'n dak toen ik het voor het eerst hoorde, maar het heeft me niet van de aanschaf van een V70 weerhouden. Dat neemt niet weg dat het wel jammer is. Met mijn V70 MY2005 ben ik bij de eerste vakantie al tegen de grenzen van de laadruimte opgelopen. Een racefiets rechtop lukt eigenlijk niet, ook niet met het zadel helemaal naar beneden en beide wielen eruit. In de Octavia is dat geen enkel probleem omdat de laadvloer lager is. Op de tekening die hierboven geplaatst is, staat niet hoe hoog de laadvloer van de V90 is, dus ik vrees het ergste.

Het commentaar als 'wil je ruimte dan koop je maar een Dacia' snap ik niet helemaal. Volvo was altijd synoniem met (o.a.) veel laadruimte. Nu kennelijk niet meer, en wie dat jammer vindt heeft geen recht van spreken? Daar begrijp ik niks van. Dat je een auto als een V90 niet zou 'mogen' gebruiken om veel spullen mee te nemen vind ik ook onzinnig. Veel V70's die ik zie worden echt gebruikt als werkpaard; waarom de opvolger dan niet? Een zakelijke kennis van mij heeft een 5-serie Touring (nog een stukje duurder dan de V90 dus) en die zit achterin onder de hondenharen. Het is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk. Een station is bijna per definitie gemaakt om zooi mee te kunnen slepen.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Conradi
3rd Gear member

Wat me opvalt is dat velen denken dat Volvo 'mainstream' gaat of simpelweg Audi kopieert.

De nieuwe achterkant is vooral door CO2-reductie gedreven. Deze vorm is nu eenmaal aerodynamischer dan de rechte achterkant. CO2-reductie is op dit moment erg belangrijk en met het volume aan estates dat Volvo verkoopt is dat van belang om tot een gemiddelde lagere uitstoot te komen. Overigens 'worstelt' niet alleen Volvo daarmee, kijk maar eens hoe rond de nieuwe E-klasse Estate is geworden ;-)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
valser
2nd Gear member

Ik vraag me af of dat wel klopt, van die aerodynamiek mbt de schuine achterzijde.
Het verklaart wel het steeds platter en lager worden van Volvo's. Minder frontaal oppervlak.

En wat laadruimte betreft; mijn ouders gingen vroeger met een 2CV op vakantie (kamperen!), met een kind...Zelf ga ik vaak met de fiets op vakantie, met twee achtertassen...
Kortom, als je je spullen niet in een V90 krijgt ligt dat niet aan de auto.
Travel light!
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Maar ik heb even mogen passen: onze twee elektrische vouwfietsen passen achterin de V70 met de rugleuning nog omhoog. In de nieuwe V90 zou achterruit zijn gesneuveld... Wij mogen hopen dat de huidige V70 ons nog jaaaaaren op de vakantiebestemming kan brengen!

Overigens pasten ze ook weer makkelijk in een Skoda Superb Combi, maar ja, als je Volvo gewoon bent...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
rkr
3rd Gear member

En als ik dan Volvo trouw wil blijven en een smak geld wil uitgeven, kan ik in de s90 nog niet eens een schakelobak krijgen. Om maar te zwijgen van terracottakleurig leer interieur. Of het donkerrode leer. Niks daarvan: zwart of wit. Waar is trouwens de houtinleg (ik bedoel écht hout) gebleven? Dat gaf mij nou een chic, Zweeds gevoel.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Walter
Geartronic member
Contacteer:

kijk dan nog maar eens goed; al het hout in de 90's is echt hout. En terracotta-achtig leer is verkrijgbaar. Handbak ook, zij het op de diesels. Dus dat Zweedse gevoel kun je vinden hoor, dieper dan ooit
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Summum
6th Gear member

rkr schreef: En als ik dan Volvo trouw wil blijven en een smak geld wil uitgeven, kan ik in de s90 nog niet eens een schakelobak krijgen. Om maar te zwijgen van terracottakleurig leer interieur. Of het donkerrode leer. Niks daarvan: zwart of wit. Waar is trouwens de houtinleg (ik bedoel écht hout) gebleven? Dat gaf mij nou een chic, Zweeds gevoel.
Beetje gehuil in de categorie 'vroeger was alles beter'. En nog feitelijk onjuist ook. Hoeveel echt hout zat er in de "echte" Volvo's als de Amazon en de 240? In de S60/V70N is volgens mij ook nooit hout geleverd. Wel oranje leer, maar alleen in de R-versies (en misschien in de laatste bouwjaren als Inscription).

Dat in de S/V90 alleen zwart of wit leer leverbaar is en geen hout is ook niet correct. Heb je de S/V90 al eens van dichtbij bekeken?

Die zijn namelijk desgewenst leverbaar met cognackleurig leer (Amber) en meer onbehandeld echt houten parket op het dashboard dan ooit tevoren in een Volvo (Linear Walnut).

Afbeelding
Afbeelding
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
dbosker
6th Gear member

exact de combinatie die ik ook heb gekozen. Linear Walnut doet warmer aan dan aluminium

laatste Volvo (960) verkocht
caterham
2nd Gear member

Mooi. Dit hout is echter alleen mogelijk bij een Inscription? Heb zelf een tijdje een Momentum proberen samen te stellen, alleen kwam ik maar niet onder de lijn van 65k (voor onderhandelen) die ik mezelf had gesteld. Vond het alu overigens ook alles behalve verkeerd staan.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”