Hallo ik Ben nieuw op het forum ,sinds twee weken in het bezit van een XC70 D5 van 2003 met 390k op de teller.
Tijdens ritten langer dan twee uur loopt de diesel warm en in het rood, alleen stil zetten en dan koel laten draaien op stationaar helpt,.ook duurde het Lang voordat de moter warm werd.
Gisteren nieuwe thermostaat geplaatst.
D5 wordt nu wel sneller warm en goed op temp, nu ng uitproberen op het komende Lange stuk.
Iemand soortgelijke ervaringen?
Oververhit
- lint
- Geartronic member
Welkom, leuke auto zo'n XC70 D5 met ervaring. Je verhaal van de oververhitting kan door een defecte thermostaat komen maar er zijn nog veel meer oorzaken mogelijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
Ik betwijfel dat. Defecte thermostaat staat doorgaans vast in de open stand, hetgeen ook bevestigd wordt door het verhaal. Dan ligt de oorzaak van oververhitting ergens anders. Bijvoorbeeld een radiator die niet meer fris is, een koelsysteem dat geen druk kan opbouwen (deksel expansievat defect), etc. Er zijn ook vervelender oorzaken maar omdat het 2 uur duurt voor je in het rood komt zou ik in eerste instantie aan eenvoudiger zaken denken.
Wel even oplossen dus...
En daarnaast: fijne auto. I know
Wel even oplossen dus...
En daarnaast: fijne auto. I know

-
- 2nd Gear member
Dank jullie wel voor de snelle reply,
Over twee weken doe ik weer London -Amsterdam, zal Dan kijken of hij de hele rit koel blijft
Over twee weken doe ik weer London -Amsterdam, zal Dan kijken of hij de hele rit koel blijft
XC70D5 met maar 402K op de teller
Cold package, zwart leer, DSG
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
GENERAL GRABBER A/T 215/70-16
Volvo glijplaat onder de bak en moter
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
-
- 2nd Gear member
Het tuutje van het expansie vat zat verstopt, wat je niet zag omdat de zwarte slang eroverheen zat.MN-NL schreef: Ik betwijfel dat. Defecte thermostaat staat doorgaans vast in de open stand, hetgeen ook bevestigd wordt door het verhaal. Dan ligt de oorzaak van oververhitting ergens anders. Bijvoorbeeld een radiator die niet meer fris is, een koelsysteem dat geen druk kan opbouwen (deksel expansievat defect), etc. Er zijn ook vervelender oorzaken maar omdat het 2 uur duurt voor je in het rood komt zou ik in eerste instantie aan eenvoudiger zaken denken.
Wel even oplossen dus...
En daarnaast: fijne auto. I know![]()
Met de meter net voor het rood op de ring Ams vanaf Schiphol door een scherpe snelle bocht, en meter sprong naar het midden (mijn idee,,,dus toch teveel lucht in het systeem) volgende ochtend vaatje open en het borrelde eruit, hypothese bevestigd,.. Slang los, doorblazen, vaatje borreld, dus goed.
Mond op het vaatje met de dop en slang eraf,, en ergebeurde niks,, vaatje tot de nek vol nog niks door het tuutje, beetje pulleken en toen begon het te druppelen, goed schoongemaakt ontucht stuk gereden afgevuld, en Ok.
Gisteren Ams-luzern 870 km geen probleem meer met warm draaien, blijft mooi in het midden staan
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Ik zou het koelsysteem eens goed (laten) reinigen. Met de winter voor de deur, zou ik onderweg niet voor verrassingen willen staan.
-
- 2nd Gear member
Maurits@Parts4Swedes schreef: Ik zou het koelsysteem eens goed (laten) reinigen. Met de winter voor de deur, zou ik onderweg niet voor verrassingen willen staan.
Inderdaad ,dat staat in de planning . Net als de gloeibougie voor de standkachel

K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM
K&N vervangings filter
VolvoTune.nl 440NM