Klapperend geluid tijdens rijden

Plaats reactie
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Ik heb al maanden een klapperend geluid , als de ruit aan rechterkant openstaat hoor je het zeer goed.

Probleem is al verschillende keren bij de garage aangekaart, maar die zijn liever lui als moe.

Het geluid is enkel hoorbaar als de auto rijdt, dus niet stilstaand, en als ik op de rem duw, of duw en nog niet echt begint te remmen, dan verdwijnt het geluid ook tijdens deze handeling. Is ook zo doorgegeven geweest aan de technieker van de garage. Maar het geraakt niet opgelost.

Hoog tijd om de experts op het forum te raadplegen dus O-)

Hopelijk weet iemand wat dit zou kunnen zijn, alvast bedankt ;-)
lint
Geartronic member

Monteur een keer meenemen om het geluid te laten horen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Carfreak
7th Gear member

+1
Geluiden kunnen door de raarste (simpelste) dingen veroorzaakt worden
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
edraket
7th Gear member

Als je op de rem drukt is het geluid dus weg? Ik denk aan een los zittend remblok voor (binnenste blok). Deze zitten vast met veren in de zuiger en deze veren worden door de monteur wel eens te ver ingebogen, waardoor ze kunnen gaan klapperen. Voel maar eens aan je remblok met gedemonteerd wiel. Als het het blok makkelijk heen en weer te bewegen is zonder enige kracht is dat het geval.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
gose91
3rd Gear member

Waarom zou je die lippen van de binnenste blokken naar binnen willen buigen? Ik vervang nog wel eens schijven en blokken, soms op straat en elke keer bij zo'n constructie zijn ze gewoon in de remcilinder te krijgen. Beetje wrikken soms, maar ze klikken er altijd zo in.
Het is wel een plausibele verklaring voor de klachten die de melder omschrijft. Succes met de zoektocht!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
edraket
7th Gear member

Tsja, heb al zoveel blokken aangetroffen die los in de klauw zaten, vraag me niet waarom. Als ik ze zelf monteer komen ze er altijd rammelvrij weer uit, gebeurt dus echt met monteren. Vergeet niet dat sommigen nogal lomp zijn en geen echt gevoel voor techniek hebben. Die krijgen de blokken er ook wel onder, maar met bijvoorbeeld dit resultaat.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Het is inderdaad weg als je de rem induwt.

Die mecanieker moest er toen met naar de keuring, en heb dat toen telefonisch uitgelegd, en hij ging er opletten, ik zei nog dat je best op een baan doet met kasseien.

+ die veren is dat soms de remklauwveer ? ( partnummer 30648021)

Toen de wagen paar maand eerder is binnengeweest voor onderhoud, had ik dat ook al aangekaart, en toen zeiden ze dat het de remklauwveer ging zijn, en ze die bij het volgende bezoek gingen vervangen.

Ze hadden mij er toen tussengenomen, alles rap rap rap, dus niet gedaan. Dan bij dit bezoek gingen ze dan samen met een schadeherstel aan de achterbrug (geometrie was ontregeld) dat er bij doen.

Dus ik ging er vanuit dat dat ook gebeurd was. Factuur is vrijgdag toegekomen, en het staat er ook niet op.

Ik ging er vanuit dat ze het vervangen hadden, en dacht dat het dus iets anders zou kunnen zijn.

Als ik jullie medeforumers en experts zo hoor, dan zou het dat toch kunnen zijn.

Dat ze dat nu niet gedaan hebben, ondanks dat het meerdere malen gezegt is, gaan ze nog van horen.

Normaal is het een goeie garage, maar sinds ze een certicaat van best verkopende dealer in België of 1 ervan hebben, begint het te slinken. Dat zou niet mogen

Vroeger kreeg je dan met De Post zo een enquete na een onderhoud of dergelijke, en kon je dat invullen... toen had ik nooit iets te melden, en nu ze het niet meer opsturen, is het regelmatig wel iets.

Normale mens zou naar andere garage gaan, maar wij gaan daar al 20jaar ong. En ze doen niet moeilijk als ik wagen moet binnensteken na de uren...

Ik ga dit weekend eens voelen aan de remblokken. Bedankt voor de tips trouwens
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hoe doen jullie dat juist als de wielen er nog aanhangen? Bij mijn S70 kon ik er makkelijker aan als het wiel eraf was. Met het wiel eraan, en zo eens te voelen, aan die blok, gebeurd er niet echt veel.

Moet wel ook vertellen dat handremopgetrokken staat. Qwa remblokken en remschijven heb ik nog niks ervaring, maar ken wel iemand dat mij daar met kan helpen, die kan dan me dan wat wegwijs maken.

Maar naast het geklapper erger word, komt er ook nog een AntiSkidfoutmelding bij, & nu ook een versnellingsbak servive vereist. Kilometerstand 167.010 maar dit probleem heeft niks te maken met de remblokken uiteraard. Dit ga ik even in de juiste topic raadplegen.
edraket
7th Gear member

Zit de de bout van de aandrijfas niet los? Even het naafkapje in je beide voorwielen loshalen met een schroevendraaier en proberen de centrale bout aan te draaien. Als ik je symptomen zo lees zou het dat wel eens kunnen zijn. Zeker antiskid melding kan daarmee te maken hebben. De ABS sensor kan de krans nog goed meer zien waardoor deze melding op komt.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo, ik ga dit zeker eens controleren, maar de foutmelding van AntiSkid heeft zaterdag nog een vervolg gehad, is overgegaan in versnellingsbakservice, en de toerenteller viel ook uit.
na 50m werd het afbreekstreepje terug een D op de display en de toerenteller kwam terug op rotatie, motor is niet uitgevallen ofzo.

De wagen heeft 6 maanden geleden wel een aandrijding gehad, tegenpartij had toen op de rechterachtervelg gereden,waardoor de geometrie van de wagen is verstoord geraakt. Maar na de aanrijding was er niet echt een foutmelding te zien, alleen het stuur stond scheef bij rechtdoor. Ondertussen heeft de garage zonder onderdelen te moeten vervangen,de geometrie terug juist gesteld, ze hebben bepaalde zaken terug moeten recht trekken... met spanbanden... uitlijning opnieuw gedaan, maar stuur zal altijd beetje scheef blijven staan blijkbaar. En op de keuring waarvoor hij naar speciaal keuringsstation moest (na ongeval) hebben ze hem goedgekeurd, en heb daar ook 2 bladen met geometriewaarden meegekregen.

Foutmelding is er ook pas later op gekomen en niet direct na het bezoek aan de garage, maar die bouten aandraaien, daar ga ik met beginnen, nu blijft de foutmelding van die versnellingsbak er wel constant opstaan, ook na een herstart.

En de batterij afhalen, (is recent ook vervangen) , durf ik niet meer omdat ik anders weer een Airbagfoutmelding krijg.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Even een update, ik de naafdoppen voorraan erafgehaald, aan de ene kant is de bout nog mooi zwart, dus vrij recent vervangen, doch heb ik langs beide zijden wat antiroestspray gespoten, even laten intrekken en terug wat drooggeveegt. Bouten zelf heb ik proberen aantrekken, maar veel deed hem dat niet meer.

Langs de andere zijde, was de bout goed voorzien van roest, heb ik ook ingespoten met antiroest, laten intrekken (ondertussen bout aangetrokken) maar deze gaf ook niet veel meer mee.

Blijkbaar zaten ze langs beide zeiden toch min of meer vast. En vreemd genoeg toen ik de wagen voor de werkzaamheden starten, kwamen er geen meldingen op.
Volvo.S80
Starter

Nog steeds dit geluid?
ik heb het ook gehad! Alles voorin kwa wielophanging vervangen.
Uiteindelijk bleek het de schijf bovenop de veer te zijn(vallen in de Veerpootlagers, en rubbers onderaan de veer (vallen in schokbreker)
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

sorry voor late antwoord, maar heb het probleem nog, maar door omstandigheden heb ik andere prioriteiten.

Heb je soms foto's van dit onderdeel? nogtans heeft de garage na een aanrijding die volledig ophanging achteraan gedemonteerd en terug in elkaar gezet, want mijn as die stond scheef.

Maar de remmen doen normaal toch niks aan de ophanging of assen zelf, want bij mij stopt het geluid telkens als rem ingeduuwd is.

Ik hoop binnenkort werk van te maken omdat op te lossen als mn andere verplichtingen in orde zijn.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Probleem is opgelost, het waren inderdaad die veertjes (ijzertjes aan remklauwen) die versleten waren, en ook vervormt waren door het gebruik.

Heb ze aan beide zeiden laten vervangen, en gerammel was weg.
Carfreak
7th Gear member

Jij hebt geduld. Ik was niet zo lang blijven doorklapperen
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb normaal niet zoveel geduld :P maar, zat met andere verplichte uitgaven die dringender waren.

Had de garage toen de wagen het laatst bij hun was dit "niet vergeten" en voor het kleinere bedrag dat het uiteindelijk kost die veertjes + montage...

dan was het niet zolang geweest. Maar nu is er een vaste (hoofd)mecanieker in die garage dat aan mijn wagen moet werken. Want heb in die tijd wel mijn mening eens gezegd.

Maar heb wel de nodige compensatie's gekregen, dat hebben ze professioneel rechtgezet.
Plaats reactie

Terug naar “S80”