hoi,
nog een klein iets dat me opviel dit weekend tijdens het parkeren op een helling was :
als ik me parkeer ( dit keer 10-20% helling ) en de motor in achteruit zet.
vervolgens motor uitzet en koppeling los laat - hij zet hem vast en dan enkele seconden later gaat hij zo'n 15-20cm achteruit, 10-20seconden later nog eens en nog eens.
vervolgens heb ik hem nog op handrem gezet, want ik wou niet blijven wachten en kijken hoe lang hij dit blijft verder doen.
Wat kan hier de oorzaak van zijn en de oplossing ?
mvg,
steven
verrijden tijdens geparkeerd in versnelling
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40479
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De vraag is natuurlijk waarom je hem in z'n achteruit zet.
Lijkt me niet dat de achteruit van een versnellingsbak bedoeld is om als parkeerrem te fungeren.
Lijkt me niet dat de achteruit van een versnellingsbak bedoeld is om als parkeerrem te fungeren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Is de koppeling niet helemaal slipvrij? Of is er compressieverlies in de motor?Ben schreef: De vraag is natuurlijk waarom je hem in z'n achteruit zet.
Lijkt me niet dat de achteruit van een versnellingsbak bedoeld is om als parkeerrem te fungeren.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is natuurlijk makkelijk te verklaren, zo,n zwaar voertuig in zijn achteruit op een helling zetten,
Door zijn eigen gewicht rolt hij naar achteren door de versnelling heen, zelfs bij een diesel gebeurt dat.
De handrem is daar speciaal voor uitgevonden, nooit een auto in zijn versnelling weg zetten zonder handrem.
De kans is groot dat als er iemand flink tegenaan rijdt de tandwielen in de bak beschadigt worden.
We maken vaak mee bij de apk, dat de handrem onvoldoende werkt en dat is afkeur,
vanwege het feit dat hij nooit gebruikt wordt.
Hij zit er niet voor niets in.
Door zijn eigen gewicht rolt hij naar achteren door de versnelling heen, zelfs bij een diesel gebeurt dat.
De handrem is daar speciaal voor uitgevonden, nooit een auto in zijn versnelling weg zetten zonder handrem.
De kans is groot dat als er iemand flink tegenaan rijdt de tandwielen in de bak beschadigt worden.
We maken vaak mee bij de apk, dat de handrem onvoldoende werkt en dat is afkeur,
vanwege het feit dat hij nooit gebruikt wordt.
Hij zit er niet voor niets in.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20587
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Sorry Ramon maar dat is pertinente onzin. Ik gebruik bijna nooit de handrem (Al 30 jaar niet). En heb nog nooit een dergelijk iets meegemaakt. De enige keren dat ik een handrem gebruik is inderdaad op een helling. Maar voor de rest gewoon in de versnelling zonder handrem. En de automaat gewoon alleen de P.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bij parkeren op een helling wordt tevens geadviseerd om indien mogelijk zo te parkeren dat de auto tegen de stoeprand aan rolt.
D.w.z. Bij parkeren helling opwaarts, aan de rechter zijde van de weg, stuur volledig naar links draaaien.
De auto zal dan bij achteruit rollen tegen de stoeprand aan rollen.
D.w.z. Bij parkeren helling opwaarts, aan de rechter zijde van de weg, stuur volledig naar links draaaien.
De auto zal dan bij achteruit rollen tegen de stoeprand aan rollen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
En welk deel bedoel je, want de versnellingsbak is zeker geen rem, zet hem maar eens in zijn vijf op een echte helling zonder handrem en afhankelijk van de positie op de helling zou ik er niet achter of voor gaan staanV480-S60 schreef: Sorry Ramon maar dat is pertinente onzin. Ik gebruik bijna nooit de handrem (Al 30 jaar niet). En heb nog nooit een dergelijk iets meegemaakt. De enige keren dat ik een handrem gebruik is inderdaad op een helling. Maar voor de rest gewoon in de versnelling zonder handrem. En de automaat gewoon alleen de P.

Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20587
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nooit een auto wegzetten in zijn versnelling is het deel pertinente onzin.
Natuurlijk is een versnelling geen handrem. En natuurlijk kan je "door de versnelling drukken". Maar ik doe al 30 jaar niet anders dan dat mij geleerd is: De handrem alleen op een helling gebruiken. En als je de auto parkeert zet je deze in z'n eerste versnelling. Dus niet in de achteruit of de 5e.
Natuurlijk is een versnelling geen handrem. En natuurlijk kan je "door de versnelling drukken". Maar ik doe al 30 jaar niet anders dan dat mij geleerd is: De handrem alleen op een helling gebruiken. En als je de auto parkeert zet je deze in z'n eerste versnelling. Dus niet in de achteruit of de 5e.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8448
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mij is allesinds ooit verteld dat indien je auto geparkeerd is in versnelling en iemand rijdt er tegenaan en je bak gaat stuk, de verzekering dit niet vergoed.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
In de 5 druk je hem veel makkelijker door de compressie. Precies om die redden zet je een auto ook in een hogere versnelling als je hem met een paar man probeert aan te duwen.
Daarom in de 1 of achteruit als je de versnelling gebruikt als parkeerrem. Ik doe het ook al minstens 30 jaar zo - ooit een studentenauto gehad die een 'matige' handrem had
De handrem in de winter heeft ook nog wel eens de hebbelijkheid om vast te vriezen. In de 1 parkeren voorkomt dat soort ellende en als je op normaal vlak terrein staat is dat meer dan voldoende om te voorkomen dat de auto gaat rollen.
Daarom in de 1 of achteruit als je de versnelling gebruikt als parkeerrem. Ik doe het ook al minstens 30 jaar zo - ooit een studentenauto gehad die een 'matige' handrem had

De handrem in de winter heeft ook nog wel eens de hebbelijkheid om vast te vriezen. In de 1 parkeren voorkomt dat soort ellende en als je op normaal vlak terrein staat is dat meer dan voldoende om te voorkomen dat de auto gaat rollen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
Het vastvriezen van de handrem in de winter heeft vaak te maken met versleten handremkabels, en dan vooral de buitenste laag. Hierdoor komt er water in wat de kabel vast vriest. Het gebruiken van een handrem zorgt er voor dat deze operationeel blijft, zodat je deze ook in de winter normaal kan gebruiken.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
SAAB had dat ook fraai opgelost, alleen met de versnelling in de achteruit kon de sleutel er uit. Geen stuurslot nodig en de auto blijft netjes stil staanMN-NL schreef: In de 5 druk je hem veel makkelijker door de compressie. Precies om die redden zet je een auto ook in een hogere versnelling als je hem met een paar man probeert aan te duwen.
Daarom in de 1 of achteruit als je de versnelling gebruikt als parkeerrem. Ik doe het ook al minstens 30 jaar zo - ooit een studentenauto gehad die een 'matige' handrem had
De handrem in de winter heeft ook nog wel eens de hebbelijkheid om vast te vriezen. In de 1 parkeren voorkomt dat soort ellende en als je op normaal vlak terrein staat is dat meer dan voldoende om te voorkomen dat de auto gaat rollen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Mooie uitleg van allen. Weer iets bijgeleerd.
Mijn ervaring kwam uit twee andere hoeken dan parkeren tegen de stoep.
1 ik heb niet zo goed het vertrouwen op met die elecronische handrem ... god weet hoe dat systeem werkt en je hebt geen voeling of het zwakker komt te staan of niet. ( hoe merk ik dat hij versleten is ? )
2 tijdens parkeren in skiegebied in de winter komt de handrem of vastgevroren te zitten ( -15 en meer ) of hij roest nog wat vast ook na 24h van al het zout. Vandaar mijn keuze voor het in versnelling laten.
Maar goed, dus bij deze : aanduwen van de motor in een hoge versnelling
check, parkeren op een steile helling in versnelling en handrem : check
Mijn ervaring kwam uit twee andere hoeken dan parkeren tegen de stoep.
1 ik heb niet zo goed het vertrouwen op met die elecronische handrem ... god weet hoe dat systeem werkt en je hebt geen voeling of het zwakker komt te staan of niet. ( hoe merk ik dat hij versleten is ? )
2 tijdens parkeren in skiegebied in de winter komt de handrem of vastgevroren te zitten ( -15 en meer ) of hij roest nog wat vast ook na 24h van al het zout. Vandaar mijn keuze voor het in versnelling laten.
Maar goed, dus bij deze : aanduwen van de motor in een hoge versnelling

V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Een automaat parkeer je toch ook in P zonder handrem.
Gebruik de handrem alleen in files en op hellingen inderdaad. En dan eerst de handrem en dan de versnelling. if you know what i mean.
Gebruik de handrem alleen in files en op hellingen inderdaad. En dan eerst de handrem en dan de versnelling. if you know what i mean.

V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20587
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Overigens zal bij mij de handrem niet gauw verslijten want ik "parkeer" toch regelmatiger op een helling dan ik in eerste instantie dacht besef ik mij.
Maar in ons vlakke landje dus bijna nooit.

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Loop een dag met me mee tijdens de apk.. 65% van degeen die de handrem niet gebruiken heeft een afkeur probleem,V480-S60 schreef: Sorry Ramon maar dat is pertinente onzin. Ik gebruik bijna nooit de handrem (Al 30 jaar niet). En heb nog nooit een dergelijk iets meegemaakt. De enige keren dat ik een handrem gebruik is inderdaad op een helling. Maar voor de rest gewoon in de versnelling zonder handrem. En de automaat gewoon alleen de P.
Wat gebeurt er als je de bak in P zet?
Hoe werkt dat systeem? weet je dat ook?
Als in P iemand flink tegen je auto aan rijdt breekt de blokkeerpal die in een tandwiel valt af,
Kosten 1500 euro.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20587
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zal wel, maar ik heb het in 32 jaar autorijden nog nooit meegemaakt en laat me niet bang maken. Dus laat iedereen zijn auto gewoon in P of in de 1e versnelling stil zetten en de handrem alleen op een helling gebruiken. Kom op zeg.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8448
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik doe altijd beiden, in P en handrem erop
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Lees de topics even over de handrem enz hier op het forum..V480-S60 schreef: Zal wel, maar ik heb het in 32 jaar autorijden nog nooit meegemaakt en laat me niet bang maken. Dus laat iedereen zijn auto gewoon in P of in de 1e versnelling stil zetten en de handrem alleen op een helling gebruiken. Kom op zeg.
Het is het meest voorkomende euvel bij apk problemen,,
Maar je zal een hoop ervaring hebben met Volvo denk ik?
Vandaar dat ze ook de electrische handrem hebben uitgevonden..
Ik weet niet of je Vida hebt, daar staat het in beschreven ook, of lopen ze bij Volvo achter?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Ik gebruik de handrem nooit en ben er nog nooit op afgekeurd. Met 3 auto's en bij elkaar een apk of 30. Had ik in de staatsloterij net zoveel geluk dan was ik nu rijk. Kortom, ik ben wat minder pessimistisch dan R&R. Doe wel onderhoud aan de auto, dat dan weer wel 
N.B.: Dat de mechanische handrem niet het beste uit Zweden vertegenwoordigd is zonder meer waar. De elektrische handrem daarentegen vind ik een draconisch ding, ongeacht het merk auto (Renault, BMW, VAG, Volvo allemaal waardeloos voor de chauffeur die zelf ook nog nadenkt). Geldt ook voor automatische verlichting en allerlei andere non-accesoires die niet nadenken moeten compenseren. Ik rij liever zelf...

N.B.: Dat de mechanische handrem niet het beste uit Zweden vertegenwoordigd is zonder meer waar. De elektrische handrem daarentegen vind ik een draconisch ding, ongeacht het merk auto (Renault, BMW, VAG, Volvo allemaal waardeloos voor de chauffeur die zelf ook nog nadenkt). Geldt ook voor automatische verlichting en allerlei andere non-accesoires die niet nadenken moeten compenseren. Ik rij liever zelf...