Geartronic gedrag van 2 naar 3

wereldreiziger
2nd Gear member

Hallo,

Heb sinds twee weken een V60 met D4 163 pk. mijn eerste automaat.
Tijdens proefrit zo goed mogelijk gelet op de automaat, na me hier ingelezen te hebben. Alleen bij wegrijden bij stoplicht een keer een heel klein schokje gemerkt, bij heeeel rustig wegrijden niet (drive-e stond in beide gevallen aan, maar schakelde motor toen niet uit).

Echter, na wat meer ervaring met de auto, heb hiervoor nooit automaat gereden, valt me nu wel op dat vooral in haakse bochten, waar je net hebt afgeremd, en na de bocht weer rustig gas geeft, de bak niet lockt en nogal wat slip toestaat, af en toe, niet altijd.
Af en toe nogal behoorlijk denk ik, vanavond merkte ik het weer en gaf, om te checken, iets meer gas om kijken wat toerental deed, die vloog meteen naar van 1400 naar 2300 toeren, auto versnelt wel, toerental blijft daar dan hangen en schakelt dan door naar 3. was na een rit van 30 km (waarvan 20 km op snelweg), bak en motor dan wel aardig op temperatuur denk ik.
Rij ik rechtuit weg vanaf stilstand bij stoplicht, heb ik het (nog) niet gemerkt.

Lijkt echt vooral in 2 (1e slipt ook wel, maar lijkt me logisch met wegrijden), 3 af en toe, zelfde situaties als beschreven en 4 tm 6 is gasgeven en voelt alsof je met n handbak rijdt, geen slip of rare toerentalschommelingen.

Toch een probleem met de automaat of is dit normaal gedrag voor de GT?

Auto heeft net geen 120000 gelopen. waarvan met mij 1000
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Garantie? Vast en zeker wel.
Eerst maar eens retour leverancier/dealer en uiteraard het immer geldende advies dat gij zult flush en. En dat laatste na elke 80 tot 100K

Maar weet wel dat een automaat, Jazeker want ik ben zo eigenwijs gelijk dikke stront, NIMMER ZO MOOI EN OP TIJD ZAL/KAN/WIL SCHAKELEN ALS IK dat wil.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
m-kliko
4th Gear member

Als ik af en toe goed op het gas ga, dan wil de bak ook wel kort even slippen, ondanks dat er wel versnelling is.
Ik denk dat hij dat doet om alles een beetje op te vangen.
Maar dat gebeurt alleen als ik flink op het gas ga. Bij rustig rijden zou dit niet nodig moeten zijn.

Anders moet je eens een filmpje maken van de toerenteller terwijl je die specifieke bocht maakt.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Ik herken het beschreven gedrag wel en is volgens mij normaal.

In 2 en 3 gaat de lockup er af onder de 1400rpm
Als je dan op het gas gaat, dan stijgt de rpm en versnel je eerst op de koppelomvormer.
De lockup komt er pas weer in als de bak en motor ongeveer de zelfde rpm hebben. (Laat het gas maar eens een beetje los op zo'n moment)

Je zult dit ook gaan merken bij lage buitentemperaturen als de bak koud is komt de lockup er ook niet in. (De 1e paar minuten)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Fredhead
Geartronic member

m-kliko schreef: Als ik af en toe goed op het gas ga, dan wil de bak ook wel kort even slippen, ondanks dat er wel versnelling is.
Ik denk dat hij dat doet om alles een beetje op te vangen.
Maar dat gebeurt alleen als ik flink op het gas ga. Bij rustig rijden zou dit niet nodig moeten zijn.

Anders moet je eens een filmpje maken van de toerenteller terwijl je die specifieke bocht maakt.
Door het hogere koppel van een diesel slipt deze wel iets meer dan een non-turbo benzinemotor.

Bij rustig gas geven slipt de bak bij mij niet, alleen bij stevig gas geven iets om dan in de lock up te gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wereldreiziger
2nd Gear member

Nee is vooral bij rustig gasgeven. De bocht, telefoon op filmen, doet ie het keurig! Geen slip. Blijf het nog wel even proberen van de week en als het op tape staat zal ik het posten.
Heb idd garantie, dealer wilde bij afleveren niet verversen/spoelen, niet nodig. Kreeg het niet voor elkaar.
Wordt vervolgd.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
Thijs
7th Gear member

Marcnij schreef: Ik herken het beschreven gedrag wel en is volgens mij normaal.

In 2 en 3 gaat de lockup er af onder de 1400rpm
Als je dan op het gas gaat, dan stijgt de rpm en versnel je eerst op de koppelomvormer.
De lockup komt er pas weer in als de bak en motor ongeveer de zelfde rpm hebben. (Laat het gas maar eens een beetje los op zo'n moment)

Je zult dit ook gaan merken bij lage buitentemperaturen als de bak koud is komt de lockup er ook niet in. (De 1e paar minuten)
Zo herken ik het ook, heeft niet veel met bochten te maken. Dit gebeurt overigens ook van drie naar vier en idd meer als het kouder is. Het lijkt als hij schakelt dan ook wel eens alsof hij tussen twee versnellingen in blijft hangen. Je kan op dat moment met je gaspedaal het toerental laten fluctueren.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Ik zit me zelfs af te vragen of in 2 en 3 ooit wel de lock-up erbij komt... De lockup zet de beide draaiende delen van de koppelomvormer "aan elkaar vast". Ik rij al bijna 20 jaar met automaten met een koppelomvormer/vloeistofkoppeling. Juist bij optrekken is de eigenschap dat een toerenoverschot door deze koppelomvormer wordt omgezet in een verhoogd koppel, van groot belang. Het omschreven gedrag komt op mij dan ook als volkomen normaal over. Om niet te stellen, dat het voor mij een reden was om niet 1600 T4 Powershift te kopen, maar te wachten op de 2000 T4 GT.

Natuurlijk kan er wat zijn. 120k km is al een behoorlijk stuk van de (mij door de dealer genoemde) 160k waarbij de bakolie ververst zou moeten worden. Omdat ik relatief veel met de caravan rijdt liet ik bij de S80 rond de 120k de bak flushen. Meer voor mijn eigen gevoel, dan nodig volgens de dealer... Maar daarna was hij toch wel weer een heel stuk frisser.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
wereldreiziger
2nd Gear member

Heb het op video staan.
Het is een beetje donker. Maar denk dat het beeld wel duidelijk is.
Het eerste stukje is het toerental wat onrustig, maar dat ben ik met mijn voet. Ben net een slagboom voorbij en kort erop is een haakse bocht.
Toerental gaat duidelijk omhoog vanaf 18 seconden, naar ca 2600 (Dit omdat ik het merk en voor de duidelijkheid nog iets meer gas geef).Uiteindelijk bij 26 seconden schakelt ze, zonder schok, door naar 3, lift dan wel iets van het gas ivm flauwe bocht.
Nu gebeurt het vanaf stationair toerental. Maar heb ook eventueel een filmpje waarop ze wel gelockt optrekt. Zo goed als zelfde omstandigheden...

Filmpje

Edit: hoop niet dat jullie zeeziek worden, sturen, filmen en mogelijk collega's ontwijken...
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

ufovolvo schreef: Ik zit me zelfs af te vragen of in 2 en 3 ooit wel de lock-up erbij komt... De lockup zet de beide draaiende delen van de koppelomvormer "aan elkaar vast". Ik rij al bijna 20 jaar met automaten met een koppelomvormer/vloeistofkoppeling. Juist bij optrekken is de eigenschap dat een toerenoverschot door deze koppelomvormer wordt omgezet in een verhoogd koppel, van groot belang. Het omschreven gedrag komt op mij dan ook als volkomen normaal over. Om niet te stellen, dat het voor mij een reden was om niet 1600 T4 Powershift te kopen, maar te wachten op de 2000 T4 GT.

Natuurlijk kan er wat zijn. 120k km is al een behoorlijk stuk van de (mij door de dealer genoemde) 160k waarbij de bakolie ververst zou moeten worden. Omdat ik relatief veel met de caravan rijdt liet ik bij de S80 rond de 120k de bak flushen. Meer voor mijn eigen gevoel, dan nodig volgens de dealer... Maar daarna was hij toch wel weer een heel stuk frisser.
Bij de 6 traps GT i.c.m. D3 gaat de bak ook in 2 en 3 in de lock-up.
wereldreiziger schreef: Heb het op video staan.
Het is een beetje donker. Maar denk dat het beeld wel duidelijk is.
Het eerste stukje is het toerental wat onrustig, maar dat ben ik met mijn voet. Ben net een slagboom voorbij en kort erop is een haakse bocht.
Toerental gaat duidelijk omhoog vanaf 18 seconden, naar ca 2600 (Dit omdat ik het merk en voor de duidelijkheid nog iets meer gas geef).Uiteindelijk bij 26 seconden schakelt ze, zonder schok, door naar 3, lift dan wel iets van het gas ivm flauwe bocht.
Nu gebeurt het vanaf stationair toerental. Maar heb ook eventueel een filmpje waarop ze wel gelockt optrekt. Zo goed als zelfde omstandigheden...

Filmpje

Edit: hoop niet dat jullie zeeziek worden, sturen, filmen en mogelijk collega's ontwijken...
Ik word niet echt wijzer van het filmpje....
Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je het gas ietsje loslaat in zo'n geval?
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Marcnij schreef:
Bij de 6 traps GT i.c.m. D3 gaat de bak ook in 2 en 3 in de lock-up.
Weer wat geleerd!! 8-)
wereldreiziger
2nd Gear member

Misschien is er ook wel niets aan de hand met de bak hoor maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Ik ben alleen wat verbaasd over de mate van slip in sommige gevallen, vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben naar andere ervaringen van jullie hier!. En of ik me wel of geen zorgen moet maken.
Trek je wat sneller weg uit stilstand, wordt er veel eerder doorgeschakeld en voelt het alsof er veel minder slip wordt toegestaan in 2 en 3.
Situatie als in het filmpje, de ene keer met wat gas loslaten wordt er opgeschakeld, de volgende keer niet en zakt het toerental en geef ik dan weer wat gas, weer slip.
Lijkt er wel op dat vooral, zoals eerder genoemd door Marcnij, onder de 1400 toeren en dan weer wat gasgeven (ook in 4), de loco-up er af is. Echter, de ene keer wel, andere keer niet. Daar kan ik nog niet helemaal bij met m'n gedachten.
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Nog steeds lees ik niks vreemds. Je kan de bak ook in de versnellingen laten doortrekken, door langzaam steeds meer gas te geven. Dan blijft het koppel-aanbod te hoog en zal hij niet snel opschakelen. Andersom blijft de bak bij gas loslaten in de lagere versnellingen "gestuurd" in die versnelling hangen om remkracht van de motor te gebruiken. Niet opschakelen bij gas los zie ik dus ook niet als vreemd. Niet schakelen wanneer hij met het gaspedaal op constant toerental wordt gehouden, zou wel wat vreemd zijn, maar dat las ik nog niet...

Maar als je het echt niet vertrouwd is een proefritje met de (monteur van de) dealer misschien een aanbeveling?
vankol
4th Gear member

ufovolvo schreef: Nog steeds lees ik niks vreemds. Je kan de bak ook in de versnellingen laten doortrekken, door langzaam steeds meer gas te geven. Dan blijft het koppel-aanbod te hoog en zal hij niet snel opschakelen. Andersom blijft de bak bij gas loslaten in de lagere versnellingen "gestuurd" in die versnelling hangen om remkracht van de motor te gebruiken. Niet opschakelen bij gas los zie ik dus ook niet als vreemd. Niet schakelen wanneer hij met het gaspedaal op constant toerental wordt gehouden, zou wel wat vreemd zijn, maar dat las ik nog niet...

Maar als je het echt niet vertrouwd is een proefritje met de (monteur van de) dealer misschien een aanbeveling?
Als ik het zo lees en hoor op de video, heb je gelijk.
Bij mijn GT gaat dat ook zo.
Volgens mij is er niets aan de hand en is dit normaal.
Zo niet dan moet ik ook het eens na laten kijken :-)

Maar ik maak mij geen zorgen over de bak.
Het maakt ook uit hoe snel je gas geeft heb ik gemerkt.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
wereldreiziger
2nd Gear member

Oke, denk een beetje te vroeg en onterecht wat verontrust.
Allen bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen!
Ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan het gedrag van de automaat in sommige situaties, en die misschien wel aan mij.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
m-kliko
4th Gear member

Voor zover als ik het kan beoordelen, zie ik ook niets gek.
Je geeft een dot gat, dus dan schakelt ie of terug, of hij pakt de huidige versnelling op.
Vervolgens schakelt hij netjes door naar de volgende versnelling. Ziet er niet gek uit ofzo, gewoon normaal gedrag van de koppelomvormer.

Heb op youtube weleens ergere filmpjes gezien (kan em nu zo snel even niet vinden).
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
mad
6th Gear member

Drive it like you hate it...!
XC70 D5 2009 Ocean Race
BlackcurrantV70
7th Gear member

Or drive it like you stole it !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
wereldreiziger
2nd Gear member

5 dkm geleden bak uit voorzorg laten spoelen bij een van de forumsponsoren.
Was geen overbodige luxe, zwarte bende kwam er uit maar rook niet verbrand.
Automaat is eigenlijk niet heel anders gaan schakelen. terugschakelen van 5 naar 4, vooral als ie warm is, is ene keer wel, andere keer niet voelbaar. alsof je de koppeling iets te snel op laat komen in een handbak. maar deed ze met de oude olie ook al af en toe.
van de week, lekker warm buiten graadje of 16 en na een uurtje sturen, stad en snelweg. wachten bij stoplicht, voet van de rem KLAP. (nog geen gas gegeven)
stoplicht er na, ook halve minuut wachten, voet van de rem KLAP. interieur kraakte er van.
Volgensmij komt het door die neurtral control, maar dan nog zou ie het wel wat netter horen te doen bij warme automaatolie?
nu het weer wat kouder is heb ik dit probleem niet.
Potje stevig rijden, bak schakelt keurig.

enig idee?
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
edraket
7th Gear member

Zit dat er nog in dan Neutral control? Ik was in de veronderstelling dat deze er in alle programmas wel uit was geschreven. Voelde je dat voor het spoelen ook?
Welke olie is erin gekomen? Ik hoop voor je wel origineel.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”