lichten overdag : uitschakelen mogelijk?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
VolvoRob
5th Gear member

Ik rijd naast auto ook motor en begrijp perfect waarom lichten overdag aan de veiligheid verhogen. En al die milieu-beschermers die tegen dit standpunt pleiten moeten eerst maar eens gaan bedenken waarom we al die "brommobielen" nog vuilspuwend door de straten laten denderen, zonder wegenbelasting te betalen (tenminste niet voor zover ik weet) en dan bovendien ook nog onze parkeerplaatsen innemen ..... (hehe, dat ben ik effe kwijt!)
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

VolvoRob schreef:Ik rijd naast auto ook motor en begrijp perfect waarom lichten overdag aan de veiligheid verhogen. En al die milieu-beschermers die tegen dit standpunt pleiten moeten eerst maar eens gaan bedenken waarom we al die "brommobielen" nog vuilspuwend door de straten laten denderen, zonder wegenbelasting te betalen (tenminste niet voor zover ik weet) en dan bovendien ook nog onze parkeerplaatsen innemen ..... (hehe, dat ben ik effe kwijt!)
En met 40km/uur op een provinciale weg luid knetterend de file aanvoeren (voelt idd goed!)
bernhard
2nd Gear member

misschien moeten we de dokter is vragen welke kleur het beste opvalt? goud? past goed bij zn uitspraken...
niet gemeen bedoeld hoor

altijd licht aan!!
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
wimwerf
2nd Gear member

Waarom zou je überhaupt je verlichting uit willen hebben overdag...omdat dan je lampen langer mee zouden gaan...

Geweldige besparing om niets imo
Gast

wimwerf schreef:Waarom zou je überhaupt je verlichting uit willen hebben overdag...omdat dan je lampen langer mee zouden gaan...

Hierom: (enkele pagina's terug al beschreven)
AlexV70 schreef:
drive_a_legend schreef:om er nog even de vlam in te houden LOL :

op een dag zoals vandaag (zonlicht...) is het gewoon NUTTELOOS lichten aan overdag. Ik ben akkoord op elke bewolkte dag, of met laagstaande zon, dan wel. Maar op mooie zomerdagen is het enkel lampjes-verslijterij. En idd een 0,001% of zoiets extra aan brandstof. Dus allemaal samen wel enkele duizenden liters per dag...
Ai, als je er zo over denkt, vergeet dan snel elke tip die je heb gegeven.

Het gaat om zien EN om gezien te worden. Veiligheid dus.

Ik gebruik het uitzetten van de lampen alleen als ik met de auto aan het sleutelen.
Of als ik weer eens bij de winkel sta te wachten en dan om; "mijnheer uw lampen branden nog" te voorkomen.
menjo
7th Gear member

wimwerf schreef:Waarom zou je überhaupt je verlichting uit willen hebben overdag...omdat dan je lampen langer mee zouden gaan...

Je lampen gaan langer mee als ze niet aanstaan voor het starten (aanzetten na het starten scheelt de helft van het aantal keren dat de lamp aan en uit flikkert), bijvoorbeeld. Zelf ben ik te lui om telkens voor en na het starten aan die knop te draaien, maar er zijn dus wel goede redenen bedenken. Bij xenon lampen is dit trouwens niet echt aan de orde.
Cocky
3rd Gear member

Als motorijder ben ik sterk tegen het rijden met lichten aan voor auto's. Waarom? Momenteel onderscheidt een motorijder zich door zijn lichten te voeren telkens hij op baan komt, als iedereen met lichten aan gaat rijden zie je overdag geen onderscheid meer. Dan kijkt er iemand in z'n linker spiegel om van rijvak te veranderen en denkt "oh een lichtje, zal wel ene auto in de verte zijn" maar in feite is het een moto die met 3m/s² dichterbij raast en .. achterruitversiering wordt.

Ik denk dat de meeste automobilisten me gelijk geven als ik zeg dat ze extra voorzichtig zijn als ze vandaag de dag een licht overdag zien, omdat ze het automatisch in verband stellen met een mogelijke motorijder, niet?

das wat ik denk, en besparen op lampen en naft vind ik een pover excuus, als je auto wil rijden heb je zoiezo kosten, kan je dit niet aan, neem dan de bus he.. ;)

greetz
Peter
Life is short, live it fast.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Daar zit wat in. Zelf ben ik echter nooit extra voorzichtig als ik een motorrijder zie, zou dat moeten?
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gast

??
In Belgie misschien, maar dit is hier (NL) allang achterhaald.
Beide partijen zijn met licht aan beter zichtbaar.

Een goed motorrijder maakt zich zelf goed zichtbaar door zijn positie en defensief rijden. :P
Cocky
3rd Gear member

ja.. toch wel, een moto kan niet stil staan of niet zo snel uitwijken. Tevens beweegt een moto zich anders door het verkeer, een stuk viviger. Als je motorijdt let je enkel op de doorgang die je hebt, en de verkeersregels, als je dan nog is rekening moet beginnen houden emt wat een automobolist zou kunnen misdoen, wel.. dan rij je zo traag dat je omvalt. Wat het ook is: een motorijder kruipt snel in je dode hoek, hij is kleiner op de baan en door het hevige vermogen over zo'n klein gewicht kan hij tussen het kijken naar spiegels in ergens heeel dicht terecht komen zonder dat je het merkte, het licht is onze enige heiland doorheen de grijze massa :D

Voorbeeld van hoe vivig precies: ik trek op van 0 - 100km/u in 3.8 seconden getimed, denk dan maar is wat het acceleratieratio is als zo'n ding al vaart heeft. En idd, ik hoor je denken: een motorijder is idd een slechte bestuurder op vlak van snelheidsregels. Wij gaan sneller door het verkeer end aarm is onze zichtbaarheid extreem belangrijk.
menjo
7th Gear member

Als die motorrijder zo graag te hard wilt rijden is dat z'n eigen probleem.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Daarbij: een motorrijder kan juist veel sneller uitwijken.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Gast

Cocky schreef:ja.. toch wel, een moto kan niet stil staan of niet zo snel uitwijken. Tevens beweegt een moto zich anders door het verkeer, een stuk viviger. Als je motorijdt let je enkel op de doorgang die je hebt, en de verkeersregels, als je dan nog is rekening moet beginnen houden emt wat een automobolist zou kunnen misdoen, wel.. dan rij je zo traag dat je omvalt. Wat het ook is: een motorijder kruipt snel in je dode hoek, hij is kleiner op de baan en door het hevige vermogen over zo'n klein gewicht kan hij tussen het kijken naar spiegels in ergens heeel dicht terecht komen zonder dat je het merkte, het licht is onze enige heiland doorheen de grijze massa :D

Voorbeeld van hoe vivig precies: ik trek op van 0 - 100km/u in 3.8 seconden getimed, denk dan maar is wat het acceleratieratio is als zo'n ding al vaart heeft. En idd, ik hoor je denken: een motorijder is idd een slechte bestuurder op vlak van snelheidsregels. Wij gaan sneller door het verkeer end aarm is onze zichtbaarheid extreem belangrijk.
Dat bedoel ik dus, positie op de weg en jezelf zichtbaar maken. :roll:

Zo te lezen maakt jij je zichtbaar, maar te laat.
3,8 seconden puh ja............................hm

Heb je een leren pak? Dat houdt je goed bij elkaar! :wink:

Omvallen?
dode hoek kruipen?
Sneller door het verkeer?
rekening houden met een automobilist?

Gezien je verhaal adviseer ik je om toch maar wat extra gevorderde rijlessen nemen.

Het verstand zit in je rechter hand. :P
Zeker je vrienden en familie zullen daar gelukkig mee zijn.
Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor hen.

Sterkte.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

En voor mij. Zo'n motorrijder kan lelijke krassen veroorzaken.

Gast

geestschrijver schreef:Daarbij: een motorrijder kan juist veel sneller uitwijken.
Wel eens geprobeerd?
Dit is een verkeerde veronderstelling!
De paniek zal je (al remmend) tegen het wegdek werpen.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Eh, ja. Het is geen veronderstelling. Je moet ook niet tegelijkertijd remmen natuurlijk.

Cocky
3rd Gear member

een auto kan slippen, driften zelfs.. ik heb wel is gedrift met de moto, maar dat was niet echt de bedoeling, was iets te plat gegaan op een afrit, goed uitgekomen. Maar in normaal verkeer kan je met een auto een goeie wrong aan het stuur geven, doe je dit met een moto, dan garandeer ik dat je op je gezicht gaat.

En over de roekeloosheid die sommigen hier ons toeschrijven: in bebouwde kom of onveilige plekken houden we ons gas ook wel thuis, maar zelfs dan zijn er automobilisten die je zien aankomen en je afsnijden, omdat ze denken dat een moto stopt zoals een mobilet van 160kg lichter. Wisten jullie trouwes dat een zware stationwagon een kortere remafstand heeft dan een moto? dat heb ik getest gezien op auto-motomagazine paar jaar terug!!

Kom me dus niet vertellen dat een motorijder bevoorrecht is op vlak van maneuvres he, want dat is larie van mensen die het verschil niet zien tussen een moto en een bromfiets. Zo heb ik er in het verkeer met normale snelheid al veel tegen gekomen.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Cocky schreef: En over de roekeloosheid die sommigen hier ons toeschrijven:
Ons? Ik dacht dat je het over jezelf had... Ik rij op de motor in ieder geval niet anders dan in de auto, behalve dan in de file. Hou gewoon afstand en kijk vooruit. Dan hoeft er niemand voorzichtiger te zijn dan anders als je in de buurt bent...

Gast

Cocky schreef: een auto kan slippen, driften zelfs.. ik heb wel is gedrift met de moto, maar dat was niet echt de bedoeling, was iets te plat gegaan op een afrit, goed uitgekomen. Maar in normaal verkeer kan je met een auto een goeie wrong aan het stuur geven, doe je dit met een moto, dan garandeer ik dat je op je gezicht gaat.

En over de roekeloosheid die sommigen hier ons toeschrijven: in bebouwde kom of onveilige plekken houden we ons gas ook wel thuis, maar zelfs dan zijn er automobilisten die je zien aankomen en je afsnijden, omdat ze denken dat een moto stopt zoals een mobilet van 160kg lichter.
@Cocky,

Met alle goede bedoelingen van mijn zijde hoor, maar is het misschien verstandig om te gaan schrijven in de ik vorm?
Ik beloof je, niet alle motorrijders zijn het met jouw opvattingen eens.

Cocky schreef:Wisten jullie trouwes dat een zware stationwagon een kortere remafstand heeft dan een moto? dat heb ik getest gezien op auto-motomagazine paar jaar terug!!
Als dit voor jouw de waarheid is, heb je van motorrijden niets maar dan ook echt helemaal niets begrepen.
De meeste motorrijders durven niet hard te remmen, omdat ze bang zijn onderuit te gaan.

Nogmaals, ga op een vervolg cursus. Doe je familie een plezier.
Daar leren ze je zo hard te remmen dat je moet uitkijken dat je niet door een auto van achteren word aangereden.
Remvertragingen (zonder ABS) van 14 m/s² zijn geen uitzonderingen.
Ik heb dit zelf veelvuldig getest met remvertragingsmeters.

Cocky schreef:Kom me dus niet vertellen dat een motorijder bevoorrecht is op vlak van maneuvres he, want dat is larie van mensen die het verschil niet zien tussen een moto en een bromfiets. Zo heb ik er in het verkeer met normale snelheid al veel tegen gekomen.
Misschien mag jij bevoorrecht zijn dat een hoop automobilisten tot nu toe rekening gehouden hebben met jou. :wink:

Succes
Gast

Oke,

Terug naar verlichting! :P
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”