verrijden tijdens geparkeerd in versnelling

Ramon&Ramon
7th Gear member

MN-NL schreef: Ik gebruik de handrem nooit en ben er nog nooit op afgekeurd. Met 3 auto's en bij elkaar een apk of 30. Had ik in de staatsloterij net zoveel geluk dan was ik nu rijk. Kortom, ik ben wat minder pessimistisch dan R&R. Doe wel onderhoud aan de auto, dat dan weer wel :-)

N.B.: Dat de mechanische handrem niet het beste uit Zweden vertegenwoordigd is zonder meer waar. De elektrische handrem daarentegen vind ik een draconisch ding, ongeacht het merk auto (Renault, BMW, VAG, Volvo allemaal waardeloos voor de chauffeur die zelf ook nog nadenkt). Geldt ook voor automatische verlichting en allerlei andere non-accesoires die niet nadenken moeten compenseren. Ik rij liever zelf...
Als je bijv bij een V40 de handrem nooit gebruikt, gaat het handremdeel in de achterremcilinders dus echt vast zitten of de kabels.
Maar dit wordt een zinloze discussie op deze manier, gewoon doen waarvan je zelf denkt dat goed is..
Het is voor ons alleen maar goed voor de omzet...
Ramon&Ramon
7th Gear member

V480-S60 schreef: Nooit een auto wegzetten in zijn versnelling is het deel pertinente onzin.
Natuurlijk is een versnelling geen handrem. En natuurlijk kan je "door de versnelling drukken". Maar ik doe al 30 jaar niet anders dan dat mij geleerd is: De handrem alleen op een helling gebruiken. En als je de auto parkeert zet je deze in z'n eerste versnelling. Dus niet in de achteruit of de 5e.
Dus omdat je het al 30 jaar doet is het ok,,??
Dan heb je 30 jaar geluk gehad, ik heb hier Volvo automaatbakken liggen waarbij de blokkeerpal afgebroken is.
Of bij een S of V40 waarvan de remcilinders en kabels vast gerot zitten door het niet gebruiken.
Als je hier niet dagelijks mee te maken hebt, dan is oordelen erg moeilijk..
mad
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
V480-S60 schreef: Nooit een auto wegzetten in zijn versnelling is het deel pertinente onzin.
Natuurlijk is een versnelling geen handrem. En natuurlijk kan je "door de versnelling drukken". Maar ik doe al 30 jaar niet anders dan dat mij geleerd is: De handrem alleen op een helling gebruiken. En als je de auto parkeert zet je deze in z'n eerste versnelling. Dus niet in de achteruit of de 5e.
Dus omdat je het al 30 jaar doet is het ok,,??
Dan heb je 30 jaar geluk gehad, ik heb hier Volvo automaatbakken liggen waarbij de blokkeerpal afgebroken is.
Of bij een S of V40 waarvan de remcilinders en kabels vast gerot zitten door het niet gebruiken.
Als je hier niet dagelijks mee te maken hebt, dan is oordelen erg moeilijk..
Ramon&Ramon hebben gelijk. Verkeerd geleerd V480-S60 (kan gebeuren): een auto zet je niet weg in de eerste versnelling.
Daar is de handrem (Parkeerrem heet dat ding) voor.
En trouwens... als je je mechanische handrem aantrekt, dan graag geluidloos, want die tandjes slijten ook.
Alles wat je niet gebruikt, dus ook je electro-handrem, gaat naar de gallemiesem.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Ernst64
3rd Gear member

TS parkeert z'n auto op een helling van 10÷20%, dat is een zeer steile helling, het is naïef om dan verbaasd te zijn dat de compressie van de motor dit niet kan tegenhouden.
De discussie die daarna ontstond is interessanter.
Mijn handgeschakelde auto's parkeerde ik altijd in de vrij, op de handrem (behalve bij strenge vorst).
Met een automaat word je gedwongen deze in de P-stand te parkeren, voor de meeste van ons (sorry bakstenen) betekent dat, dat de voorwielen mechanisch geblokkeerd zijn. De handrem werkt op de achterwielen. In het geval van geparkeerd aangereden worden, krijgt de bak dus altijd een tik. De achterwielen zullen niet draaien, maar de wrijving van die twee kleine rubber vlakken op het wegdek is in het geval van een aanrijding verwaarloosbaar.
Conclusie, hoe zeer ik het ook met Ramon eens ben, geldt het alleen voor handgeschakelde bakken en bakstenen, de rest heeft in het geval van een aanrijding gewoon pech of de handrem er nu wel of niet op stond.

Een nieuwe vraag,waarom mag ik alleen de auto verlaten met de GT in de P-stand? De enige reden die ik kan bedenken, is het voorkomen dat de wagen versleept kan worden, wat schade aan de bak tot gevolg zou kunnen hebben.
Dan wordt de vraag, wat is erger, het middel of de kwaal?
Of zie ik iets over het hoofd.
Laatst gewijzigd door Ernst64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Als een automaat wordt weggesleept gaat de wielen op een trolly (of hoe dat ding ook heet). De sleper zal er toch wel voor zorgen dat hij de auto niet of zo min mogelijk beschadigt?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
lint
Geartronic member

Bij mijn V70 met automaat moeten dan met de handrem in gebruik alle 4 de wielen worden ondersteund.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
NielsPHEV
7th Gear member

zo'n ding heet een dolly. het afslepen van die pluginkarretjes is om die reden ook lastig. Zelfs als staan ze niet op de rem kan je ze niet ouderwets afslepen
mad
6th Gear member

Msuidgeest schreef: Als een automaat wordt weggesleept gaat de wielen op een trolly (of hoe dat ding ook heet). De sleper zal er toch wel voor zorgen dat hij de auto niet of zo min mogelijk beschadigt?
Of moet dit eerst worden gedaan?

Als er niet met de auto kan worden gereden
zoals het geval is bij een uitgeputte accu, moet
u de keuzehendel uit stand P halen voordat u
de auto kunt verslepen.
Til de rubber vloermat achter de middenconsole
uit de auto en open het luikje.
Steek het sleutelblad zo ver mogelijk naar
binnen. Duw het sleutelblad omlaag en
houd het in deze stand vast. Haal de keuzehendel
uit stand P. Voor meer informatie
over het sleutelblad (zie pagina 44).
XC70 D5 2009 Ocean Race
m-kliko
4th Gear member

Bij de GT's kan je zonder dat de sleutel in het contact zit ook de bak in de N-stand zetten.
Er zit een mooie klepje bij de pook, die moet je open klappen en het sleutelblad er helemaal induwen.

Staat in de Volvo handleiding van mijn auto:
Afbeelding
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
steven.vuylsteke
5th Gear member

Laat ons dan afronden als :

geregeld gebruik kan vastroesten,vastklemmen,vastzetten van kabels en andere onderdelen voorkomen.

plat geparkeerd, doe ermee wat je wil

steile helling, versnelling en handrem

laat je wagen nooit slepen :)

en wees blij als je nog een manuele handrem hebt, dan kan je tenminsten nog eens een fijne 90graden bocht trekken :D

topic voor mij afgesloten.
bedankt allen voor jullie info!
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”