Dag allemaal,
Mijn eerste post op het forum, na reeds vele threads gelezen te hebben.
Ik zou jullie als kenners en liefhebbers graag eens mijn situatie voorleggen.
Ik rijd een v50 2.0D uit 2004, maar met de komst van onze tweeling en grote herdershond wordt het allemaal wat krap. Bovendien: met ruim 300k op de teller wordt het allemaal steeds spannender als het gaat om grote kostenposten.
Afijn, ik ben erg gecharmeerd van de MY 2014 V70, met name de Nordic+. Mijn hart gaat sneller kloppen van de d4 met de 8-traps GT, maar deze is behoorlijk aan de prijs. De d2 met Powershift is financieel aantrekkelijk, maar mogelijk wat ondergemotoriseerd en de powershift is volgens mij van een andere klasse dan de GT-8. Tenminste, zo lees ik.
Mijn vraag is de volgende: wat verwachten jullie van de prijsontwikkeling van deze V70's de komende 12 maanden met de release van de V90? Iemand vertelde me laatst: als een nieuw model beschikbaar komt dan ben je spekkoper als het gaat om het uitgaande model.
Mijn budget 20-25k. Zou de d2 aut en vooral de d4 aut met max 100k het komend jaar genoeg zakken om binnen mijn budget te komen? Komen ze misschien ook meer op de markt in 2017 na 3 jaar lease uit 2014?
Ben benieuwd naar jullie reacties. Bij voorbaat dank!
Stijn
Prijsontwikkeling V70 bij komst V90
- Carfreak
- 7th Gear member
Ik denk dat het nog minstens 2 a 3 Jr duurt voordat de my14 binnen jouw budget valt. Met name de estates zijn altijd zeer waardevast.
Daarom rij ik in een sedan. Veel voor weinig
Daarom rij ik in een sedan. Veel voor weinig

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 5th Gear member
Verhaal rond waardedaling klopt: bij nieuw model is de vorige ineens minder waard. Gezien dat ik nu, Duitsland als zoekgebied meegenomen, auto's met jouw zoekcriteria zie vanaf MY2014 (dus vanaf medio 2013) binnen de prijsrange, en met lage kmstanden denk ik dat je voor- of net na de komende zomer binnen je budget moet kunnen slagen. De importkosten meegenomen (wel zelf doen).
De auto's die na 3 jaar uit de lease komen zullen doorgaans veel hogere km-standen hebben dan de gewenste 100k. Als ze laag in de km's zitten, wordt er meestal langer mee doorgereden. Maar is dat een bezwaar, maw hoeveel doe je zelf per jaar?
Het gaat een zoektocht worden maar het kan wel lukken naar mijn idee!
De auto's die na 3 jaar uit de lease komen zullen doorgaans veel hogere km-standen hebben dan de gewenste 100k. Als ze laag in de km's zitten, wordt er meestal langer mee doorgereden. Maar is dat een bezwaar, maw hoeveel doe je zelf per jaar?
Het gaat een zoektocht worden maar het kan wel lukken naar mijn idee!
-
- 1st Gear member
Dat is bemoedigend, MN.
Kilometerstand: op een of andere manier wil ik die graag rond de 100k max hebben, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Heb altijd de indruk dat de risico's op grote kosten daarboven stukken groter worden. Of zie ik dat verkeerd en moet ik vooral onderhoud in de gaten houden?
Zelf rijd ik 20k per jaar. Dat is wat krap voor diesel, maar het rijdt natuurlijk heerlijk.
Vwb importeren: heb me daar de afgelopen weken wat in verdiept, maar kreeg de indruk dat het vooral loont als je gaat voor merc/audi/bmw en niet voor Volvo. Het aanbod van de voorgenoemde 3 is immers veel groter. Of zie ik dat toch verkeerd?
Op Autoscout24.de zie ik net als jij de scherpe prijzen in Duitsland, maar dat zijn vaak geen Volvo Selekt garantie auto's. Sterker nog, als ik via de officiële Volvo dealer occasions in Duitsland zoek, zie ik zelfs in absoluut aantal minder occasions staan dan in NL.
Dus de prijzen zijn prachtig, maar zou ik niet een enorm risico nemen met het importeren van een jonge 70 helemaal zonder garantie?
Kilometerstand: op een of andere manier wil ik die graag rond de 100k max hebben, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Heb altijd de indruk dat de risico's op grote kosten daarboven stukken groter worden. Of zie ik dat verkeerd en moet ik vooral onderhoud in de gaten houden?
Zelf rijd ik 20k per jaar. Dat is wat krap voor diesel, maar het rijdt natuurlijk heerlijk.
Vwb importeren: heb me daar de afgelopen weken wat in verdiept, maar kreeg de indruk dat het vooral loont als je gaat voor merc/audi/bmw en niet voor Volvo. Het aanbod van de voorgenoemde 3 is immers veel groter. Of zie ik dat toch verkeerd?
Op Autoscout24.de zie ik net als jij de scherpe prijzen in Duitsland, maar dat zijn vaak geen Volvo Selekt garantie auto's. Sterker nog, als ik via de officiële Volvo dealer occasions in Duitsland zoek, zie ik zelfs in absoluut aantal minder occasions staan dan in NL.
Dus de prijzen zijn prachtig, maar zou ik niet een enorm risico nemen met het importeren van een jonge 70 helemaal zonder garantie?
-
- 5th Gear member
Volvo is in Duitsland een niche-auto en dat vertaalt zich naar de 2e handswaarde. Ook kan je er makkelijker volgeladen diesels vinden met weinig km's.
Wil je een Volvo-dealer auto met Volvo Selekt dan betaal je daarvoor. Je kunt daarentegen ook bij andere merken of serieuze handelaren kopen, met garantie. Ik heb bijvoorbeeld ooit een V70 Summum Sports met alle kruisjes in de optielijst bij de mercedesdealer gekocht. Met garantie die ik ook heb aangesproken. Beetje gedoe administratief maar is zonder problemen betaald.
Koop je zonder garantie dan is de prijs als het goed is aanzienlijk lager en heb je een reserve voor reparaties. Dat risico moet je willen, kunnen en durven lopen. Ik zou dan nog eerder particulier een aantoonbaar dealer-onderhouden auto kopen, en dit natrekken bij die dealer.
Ook bij een particuliere auto kan je trouwens garantie bijkopen (verzekeren) maar of je daar uiteindelijk veel aan hebt, geen idee want geen ervaring mee.
Wil je een Volvo-dealer auto met Volvo Selekt dan betaal je daarvoor. Je kunt daarentegen ook bij andere merken of serieuze handelaren kopen, met garantie. Ik heb bijvoorbeeld ooit een V70 Summum Sports met alle kruisjes in de optielijst bij de mercedesdealer gekocht. Met garantie die ik ook heb aangesproken. Beetje gedoe administratief maar is zonder problemen betaald.
Koop je zonder garantie dan is de prijs als het goed is aanzienlijk lager en heb je een reserve voor reparaties. Dat risico moet je willen, kunnen en durven lopen. Ik zou dan nog eerder particulier een aantoonbaar dealer-onderhouden auto kopen, en dit natrekken bij die dealer.
Ook bij een particuliere auto kan je trouwens garantie bijkopen (verzekeren) maar of je daar uiteindelijk veel aan hebt, geen idee want geen ervaring mee.
- Carfreak
- 7th Gear member
Het valt mij juist op dat de prijzen in Duitsland de laatste jaren niet meer zo verschillen met NL.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
- edraket
- 7th Gear member
De prijs van de bijna nieuwe V70's zijn het afgelopen jaar al flink gedaald, verwacht niet nog verdere daling. Het gat met de V90 is vooralsnog erg groot, dus dat maakt de V70 een goed alternatief.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Even opletten bij de dealers. Er komen ook een aantal V70's beschikbaar die in eerste instantie bij de importeur hebben gelopen. Vaak niet meer dan een jaar oud, weinig kilometers en heel fors afgeschreven (ongeveer 30% eraf) met wisselende uitrustingsniveau's.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- PGV90
- 6th Gear member
Nog een tip, de Limited Editions van de V70, geleverd vaanf eind 2011, begin 2012. Deze zijn zeer compleet (tussen Momentum en Summum in), en komen nu veel uit de lease.
Dan wel als D3 (5 cil 163 pk) of T4 (180 pk), maar prima motoren.
Ik had zelf een erg fijne T4 uit 2012 met handbak, 145.000 mee gereden, staat nu voor 18,5 k te koop, denk dat de D3 met automaat net boven de 20 zitten.
(weet niet of die D3 met een GT of PS automaat is)
Ik had zelf een erg fijne T4 uit 2012 met handbak, 145.000 mee gereden, staat nu voor 18,5 k te koop, denk dat de D3 met automaat net boven de 20 zitten.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
- NielsPHEV
- 7th Gear member
De 163 pk 2.0 5 cil diesel (als D3 en D4 verkocht) heeft als automaat een GT6PGV70 schreef: Nog een tip, de Limited Editions van de V70, geleverd vaanf eind 2011, begin 2012. Deze zijn zeer compleet (tussen Momentum en Summum in), en komen nu veel uit de lease.
- PGV90
- 6th Gear member
@ Stijnemans,
Dan heb je daar toch een erg mooi alternatief mee,
een 2012 a 2013 LE D3 of D4 met een GT6,
zou over die km's niet te veel zorgen maken, iets van 120 a 160 k op de teller zijn ze nog z.g.a.n.! zeker niet als je zelf al 300 k met je V50 hebt gereden,
die D3/D4 is een heerlijke 5 cil, gaat vast ook weer zo lang mee.
Dan heb je daar toch een erg mooi alternatief mee,
een 2012 a 2013 LE D3 of D4 met een GT6,
zou over die km's niet te veel zorgen maken, iets van 120 a 160 k op de teller zijn ze nog z.g.a.n.! zeker niet als je zelf al 300 k met je V50 hebt gereden,
die D3/D4 is een heerlijke 5 cil, gaat vast ook weer zo lang mee.
Van XC70 naar V90 CC
-
- 4th Gear member
De laatste nieuwe V70 Polar en Polar+ uitvoeringen zijn al erg interessant geprijsd (rond de 6000 euro voordeliger dan 2015). De Polar is de Momentum uitvoering, de Polar+ is de Summun uitvoering. Als je in de deustyle kijkt zie je dit ook gewoon staan... Polar en Polar+ is enkel een naamgeving in Nederland. Ook bij deze voorraadauto's is het mogelijk om nog eens 5K euro korting te bedingen, dan kom je op hele leuke prijzen uit en het je voor minder geld dan een VW Passat of Ford Mondeo een veel fijnere auto! Nu worden ook veel demo auto's aangeboden met 5000 - 10000 km, daar betaal je dan nog hetzelfde voor als ik eind juli voor een echte nieuwe betaald heb met goed onderhandelen 
Een V90 met dezelfde opties ben je heel wat meer kwijt! De V70 zal er naar mijn idee niet minder gewild door worden, tijdloze auto die erg veel mensen blijft aanspreken.

Een V90 met dezelfde opties ben je heel wat meer kwijt! De V70 zal er naar mijn idee niet minder gewild door worden, tijdloze auto die erg veel mensen blijft aanspreken.
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- PGV90
- 6th Gear member
Helemaal mee eens HansEindhoven, Polor is aantrekkelijk, een vergelijkbaar uitgeruste V90 zit je al ruim in de 70.000 Eur.
Ook mee eens dat de V70 nog zeker lange tijd gewild zal blijven.
Het budget van @Stijnemans is 20 a 25 k, vandaar verwijzing naar de wat oudere modellen. Voor een Polar zit je nu nog rond de 45 k, de auto's van ca. 1 jaar oud (vaak als vervang of huurauto's gereden, voor bijv. Logicx) doen ook nog ruim 30 k, en meestal benzine; een Nordic zit nog net boven de 25k en een Limited Edition rond de 20.
Ook mee eens dat de V70 nog zeker lange tijd gewild zal blijven.
Het budget van @Stijnemans is 20 a 25 k, vandaar verwijzing naar de wat oudere modellen. Voor een Polar zit je nu nog rond de 45 k, de auto's van ca. 1 jaar oud (vaak als vervang of huurauto's gereden, voor bijv. Logicx) doen ook nog ruim 30 k, en meestal benzine; een Nordic zit nog net boven de 25k en een Limited Edition rond de 20.
Van XC70 naar V90 CC
-
- 1st Gear member
Ik ben met dezelfde vraag naar de dealer gegaan in augustus. Men richt zich met de nieuwe V90 meer op het publiek wat nu met een Audi of BMW rijdt. De V90 is zoals gezegd behoorlijk duurder dan de huidige V70. En wat er nu volop gebeurd is dat eigenaren met een wat oudere V70 toch nog gauw een nieuwe of nagenoeg nieuwe V70 kopen. Hetgeen ik zelf dus ook gedaan heb. Enerzijds omdat de laatste V70's inderdaad prijstechnisch aantrekkelijk geprijsd zijn en anderzijds omdat ik tot op heden nog totaal niet kan wennen aan de nieuwe S en V90.....en de "oude" V70 me meer dan goed bevalt.....Zowel technisch als het uiterlijk......Ik heb overigens een jaar oude V70 T4 inscription gekocht.......Schitterend ding! Blijvertje dus.
-
- 4th Gear member
Precies! Zo heb ik dat ook gedaan. Er zijn nu nog maar weinig benzine versie V70 nieuw te koop, diesels nog wel behoorlijk wat.... als particulier vaak niet interessant!
-
- 1st Gear member
Dit klinkt heel herkenbaar. Ik was in afwachting van de V90. De prijs, het gewicht, de uitrusting en het formaat vielen mij tegen. Om die reden rij ik sinds de zomer in een Polar+ D4. Dit is een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn vorige auto, een Momentum D5 uit 2008. Zo is het verbruik aanzienlijk lager, de auto stiller en krachtiger en veel completer uitgevoerd. Met name het sensus systeem is een geweldige vooruitgang. Hier kan ik weer jaren mee voorruit. Overigens verwacht ik dat de restwaarde minder snel zal afnemen dan dat mijn vorige auto deed (circa 50.000 euro waardedaling in 8 jaar, gebruikt gekocht dus gelukkig niet allemaal voor mijn rekeningJohn-John schreef: Ik ben met dezelfde vraag naar de dealer gegaan in augustus. Men richt zich met de nieuwe V90 meer op het publiek wat nu met een Audi of BMW rijdt. De V90 is zoals gezegd behoorlijk duurder dan de huidige V70. En wat er nu volop gebeurd is dat eigenaren met een wat oudere V70 toch nog gauw een nieuwe of nagenoeg nieuwe V70 kopen. Hetgeen ik zelf dus ook gedaan heb. Enerzijds omdat de laatste V70's inderdaad prijstechnisch aantrekkelijk geprijsd zijn en anderzijds omdat ik tot op heden nog totaal niet kan wennen aan de nieuwe S en V90.....en de "oude" V70 me meer dan goed bevalt.....Zowel technisch als het uiterlijk......Ik heb overigens een jaar oude V70 T4 inscription gekocht.......Schitterend ding! Blijvertje dus.

XC60 T8 MY2019 Inscription, Denim Blue (2023 -)
V70 D4 MY2016 Polar+, Magic Blue (2016 - 2023)
V70 D5 MY2008 Momentum, Barantz Blue (2011 -2016)
Saab 9.3 Estate 1.8T MY 2009 Norden, Ice Blue (2009 - 2011)
V50 2.0 MY2005 Kinetic, Barantz Bue (2005-2009)
-
- 4th Gear member
Het Sensus navigatie systeem is inderdaad top! Op vakantie veel plezier van gehad, werkt snel en perfect! En het is mooi dat de updates gratis zijn 

-
- 1st Gear member
Dank voor jullie replies en adviezen. Much appreciated! Voel me als nieuweling welkom geheten.
De Limited edition d3 GT is een prachtige auto. Maar, en dat moet je natuurlijk eigenlijk niet doen, ga je toch boven je budget kijken en zie je het MY14, die ik zeker in de Nordic nog strakker vind. De nieuwe D4 GT8 is meest ideaal, maar buiten bereik want wil voor de zomer kopen,
Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties: de Limited Edition d3 GT of de d2 powershift MY14.
Wat vinden jullie van de voor- en nadelen die ik zie:
LE GT: heerlijke motor icm fijne GT. Betaalbaarder. Rijk uitgerust. Minder modern dashboard. Wat minder modern van buiten.
D2 PS Nordic: strakker nieuw model. Nieuw TFT instrumentencluster. Eveneens luxe uitvoering. Ondergemotoriseerd? Powershift met d2 minder mooi dan d3 met GT?
En is de Sensus gelijk? Of is de MY14 daarin toch echt moderner? Een Spotify app lijkt me geweldig. Dat programma gebruik ik echt voor al mijn muziek.
Tot zover.
Stijn
De Limited edition d3 GT is een prachtige auto. Maar, en dat moet je natuurlijk eigenlijk niet doen, ga je toch boven je budget kijken en zie je het MY14, die ik zeker in de Nordic nog strakker vind. De nieuwe D4 GT8 is meest ideaal, maar buiten bereik want wil voor de zomer kopen,
Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties: de Limited Edition d3 GT of de d2 powershift MY14.
Wat vinden jullie van de voor- en nadelen die ik zie:
LE GT: heerlijke motor icm fijne GT. Betaalbaarder. Rijk uitgerust. Minder modern dashboard. Wat minder modern van buiten.
D2 PS Nordic: strakker nieuw model. Nieuw TFT instrumentencluster. Eveneens luxe uitvoering. Ondergemotoriseerd? Powershift met d2 minder mooi dan d3 met GT?
En is de Sensus gelijk? Of is de MY14 daarin toch echt moderner? Een Spotify app lijkt me geweldig. Dat programma gebruik ik echt voor al mijn muziek.
Tot zover.
Stijn
-
- 1st Gear member
Ik weet niet of Sensus een update heeft ondergaan, mijn vorige V70 had geen Sensus maar zo'n uitschuifscherm op het dashboard.
Het gebruik van de spotify app valt tegen. Het is lastig zoeken en scrollen, daar je geen touch screen hebt en geen toetsenbord. Daarnaast valt het internet scherm weg als de auto gaat rijden. Om die reden sluit ik de iPhone aan op de USB poort en kies onder media voor iPod. Vervolgens kan ik op de telefoon Spotify aanzetten (of een andere muziekapp). Dat werkt super, nadeel is de vertraging tussen de stuurbediening en de reactietijd van de iPhone.
Overigens vind ik het nadeel van Sensus dat je minder informatie op het scherm hebt. Nu is het of de navigatiekaart of radio / media. Met het uitschuifscherm had je beide, omdat de radio een eigen scherm had.
Het gebruik van de spotify app valt tegen. Het is lastig zoeken en scrollen, daar je geen touch screen hebt en geen toetsenbord. Daarnaast valt het internet scherm weg als de auto gaat rijden. Om die reden sluit ik de iPhone aan op de USB poort en kies onder media voor iPod. Vervolgens kan ik op de telefoon Spotify aanzetten (of een andere muziekapp). Dat werkt super, nadeel is de vertraging tussen de stuurbediening en de reactietijd van de iPhone.
Overigens vind ik het nadeel van Sensus dat je minder informatie op het scherm hebt. Nu is het of de navigatiekaart of radio / media. Met het uitschuifscherm had je beide, omdat de radio een eigen scherm had.
XC60 T8 MY2019 Inscription, Denim Blue (2023 -)
V70 D4 MY2016 Polar+, Magic Blue (2016 - 2023)
V70 D5 MY2008 Momentum, Barantz Blue (2011 -2016)
Saab 9.3 Estate 1.8T MY 2009 Norden, Ice Blue (2009 - 2011)
V50 2.0 MY2005 Kinetic, Barantz Bue (2005-2009)