V40 D2 MY 14 AT1320 ; vragen over de verlichting.

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb vastgesteld dat enige zaken de verlichting betreffende niet conform zijn met hetgeen het instructieboekje aangeeft. Vragen dus.
Wat wel zou moeten volgens het instructieboekje maar niet het geval is:

1. De dimlichten gaan niet branden bij ingeschakelde ruitenwissers.
2. De dimlichten gaan niet branden als ik met de transpondersleutel de "Approach"- verlichting inschakel.

Zijn dit defecten of kan de dealer dit evt. middels de software wijzigen? (In het menu Instellingen (MY CAR) heb ik niets kunnen ontdekken.)

Ook zou de "verlichting van de buitenspiegels" moeten gaan branden.
Welke verlichting zou dat moeten zijn want er brandt niets in de buitenspiegels?

Er staat bij die tekst ook geen * o.i.d. als verwijzing naar onder aan de bladzijde dat het een Optie betreft die niet op elke uitvoering aanwezig is. Gelet op wat ik ken van andere merken veronderstel ik dat dit een soort instapverlichting is maar die zit bij mij onder in de deur en werkt zodra je een portier opent.

Verder mis ik een indicatie dat de verlichting is ingeschakeld. Wel brandt er altijd een groen lampje boven de stand Auto van de verlichtingsschakelaar als de schakelaar ook daadwerkelijk in de stand Auto staat. Voor alle duidelijkheid dus óók indien de dimlichten niet branden!
Het gaat uit zodra de schakelaar in één van de andere standen gezet wordt.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
diesel01
Geartronic member

Wanneer je aan het grootlicht hendel trekt zou de follow me home moeten gaan branden, dimlicht en wanneer het er op zit lampje onder de spiegelkappen.
Wanneer ik op approach druk gaan mijn stadslichten(voorzijde achterzijde+kentekenplaat en lampen onder de spiegel branden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor je reactie.
De "Follow me home"- verlichting werkt bij mij identiek (is conform hetgeen het boekje vermeld)

Lampen onderin de spiegelkappen heb ik niet maar zoals gezegd onderin de portieren (alleen voorportieren overigens) Ik had e.e.a. slechts vermeld omdat "de verlichting van de buitenspiegels" zonder enige verwijzing naar een Optie o.i.d in mijn boekje staat vermeld.
Bij jou branden dus de dimlichten ook niet bij de "Approach"- verlichting maar werkt deze exact zoals bij mij. Is niet conform het boekje!
O ja, de sidemarkers branden ook!

Blijven nog de volgende "raadsels":

1. Dimlicht gaat niet branden bij inschakelen ruitenwissers indien de verlichtingsschakelaar op de stand Auto staat.
2. Indicatie dat de verlichting brandt wel of niet aanwezig? Uiteraard kan ik het bij duisternis/einde van de schemering wel zien maar niet in andere gevallen waarbij ik het noodzakelijk vind dat de dimlichten branden. M.a.w. of de dimlichten nu wel of niet automatisch gaan branden ....... wie zal het zeggen! Natuurlijk kan ik ze altijd handmatig aanzetten maar ik heb betaald voor automatisch :D :D
3. Functie van het groene lampje boven de stand Auto van de verlichtingsschakelaar? (Zie mijn initiële post voor de werking ervan)

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
MichelR
6th Gear member

Indicatie of de verlichting brand is niet aanwezig (helaas). Blijft een gemis. Bij eerste V40's was het wel zo dat het groene lampjes nut had.. Die ging inderdaad aan als je Dim licht aan stond/ging.
Maar dit is bij latere modellen weer verwijderd en brand nu dus continue.

Auto schakelt bij mij van DLR naar Dimlicht en ik heb de regensensor aan en het regent vanzelf over. En schakelaar staat altijd op auto.
Misschien dus alleen in combinatie met regensensor aan. Is ook wel logisch.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Flumer
1st Gear member

Voor mij is het grootste gemis nog altijd dat de approach verlichting niet de DRL aanzet. Die mini lampjes in de koplamp zijn leuk, maar die helpen niet om mijn auto te vinden in het donker.

nb. Ik rij een R-desing met xenon lichten.
ErikM1972
1st Gear member

Ben het inderdaad met je eens dat de verlichtings aanduiding slecht is. Kleine moeite geweest om die in je display te tonen dmv een dimlicht icoontje. Ik heb ook nog een Seat Ibiza, ook met automatische verlichting, daar brand de tekst auto en zodra hij overgaat, brand het dimlicht icoon in de schakelaar. Bij mijn R gaan in de spiegels wel de lampen branden als je op de aproach knop druk, maar is inderdaad misschien wel een optie. Ben het ook met je eens dat het geen toegevoegde waarde heeft want er komt bijna geen licht vanaf. Ook dat is bij mijn Seat beter, enige nadeel daar is de duur van die verlichting, die is in de Volvo nog makkelijk aan te passen.
De verlichting gaat bij mij wel aan bij regen, maar niet direct. Volgens mij als de ruitenwissers continue een langere tijd actief zijn, springt je dimlicht erbij aan

Erik
Volvo V40, D2, R-Design, zwart metallic
Elvis
2nd Gear member

Valt de buitenspiegelverlichting niet onder "Verlichtings Pack 1 en / of 2 uit de optielijst??
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

MichelR schreef: Indicatie of de verlichting brand is niet aanwezig (helaas). ...... Maar dit is bij latere modellen weer verwijderd en brand nu dus continue.
Dat is inderdaad heel erg helaas!. Beter gezegd gewoon een grote misser van Volvo! En dat continue branden? Bijzonder zinvol als er niets mee wordt aangegeven ........ :devil:
MichelR schreef:Misschien dus alleen in combinatie met regensensor aan. Is ook wel logisch.
Sorry maar ik vind dat beslist niet logisch. Of de ruitenwissers nu handmatig of door een sensor worden ingeschakeld doet niet ter zake. Het regent kennelijk zodanig dat het gebruik van de ruitenwissers noodzakelijk is en dan zou dus volgens het boekje het dimlicht automatisch aan moet gaan. Op zich een goede veiligheidsvoorziening van Volvo. Er wordt overigens niets vermeld over het dimlicht bij het onderwerp over de regensensor!
Flumer schreef:Voor mij is het grootste gemis nog altijd dat de approach verlichting niet de DRL aanzet.
Zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Maar voor alle duidelijkheid, persoonlijk vind ik het geen ramp dat het dimlicht niet aangaat want op een echt donkere parkeerplaats waar veel auto's staan, die ik overigens altijd probeer te vermijden, kondig ik liever niet zo overduidelijk aan dat ik er aankom!!??
Daarentegen zou het bij huis wel gewenst zijn want als het donker is zie je daar werkelijk geen hand voor ogen en zou ik eigenlijk altijd de buitenverlichting aan moeten doen maar ook aan moeten laten! En dat laatste is weer niet gewenst.
Kortom, op zich heb ik geen probleem met de werking zoals hij nu is maar m.b.v. het instructieboekje ben ik deze, voor mij geheel onbekende auto, aan het verkennen en wilde dus graag weten of er sprake van een defect was of dat het zo hoort. En het blijkt dat ik kennelijk niet de enige ben waarbij het zo werkt.
ErikM1972 schreef:De verlichting gaat bij mij wel aan bij regen, maar niet direct. Volgens mij als de ruitenwissers continue een langere tijd actief zijn, springt je dimlicht erbij aan
Kijk dat gaan we dus eens uitproberen bij mooi weer waarbij ik gewoon met de tuinslang een regenbui simuleer. :-) Het resultaat zal ik uiteraard hier vermelden.

Bedankt voor alle reacties. Mijn vragen zijn zeker afdoende beantwoord.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

gsx750r schreef:
ErikM1972 schreef:De verlichting gaat bij mij wel aan bij regen, maar niet direct. Volgens mij als de ruitenwissers continue een langere tijd actief zijn, springt je dimlicht erbij aan
Kijk dat gaan we dus eens uitproberen bij mooi weer waarbij ik gewoon met de tuinslang een regenbui simuleer. :-) Het resultaat zal ik uiteraard hier vermelden.
Vanochtend maar gelijk geprobeerd. Alles tijdens zonnig en droog weer. (ca. 26 graden) En vooraf kan ik al zeggen dat deze test werkelijk verbluffende en voor mij tevens mysterieuze resultaten opleverde .........

Wat heb ik gedaan:

1. Motor gestart,
2. Ruitenwissers ingeschakeld,
3. Met de tuinslang een lichte regenbui gesimuleerd.

Resultaat: Dimlicht aan en wel nagenoeg onmiddellijk! En ik zo blij als een kind natuurlijk.

Maar ......

4. Regenbui beëindigd (bleek erg eenvoudig n.l. gewoon de tuinslang dichtdoen *)
5. Ruitenwissers uitgeschakeld en ....... het dimlicht bleef aan. OK misschien een bepaalde vertraging dus even gewacht en nog even gewacht en nog langer gewacht (totaal ca. 20 min.) maar het dimlicht ging niet uit. Aan de lichtomstandigheden (lichtsensor!) kon het niet liggen dus:

6. Lichtschakelaar even op 0 en daarna op stads-/parkeerlicht. Dimlicht uit.
7. Schakelaar weer op Auto en dimlicht weer aan ... ???????
8. Vervolgens motor en contact uit (sleutel verwijderd). Alles uit uiteraard. Ongelooflijk maar waar.
9. Motor weer gestart. Dimlicht uit!

Voor de zekerheid de gehele cyclus herhaald met, je gelooft het niet, dezelfde resultaten.

Kortom, zeer mysterieus allemaal. In het verleden heb ik al eens geschreven dat ik niet zo geweldig onder de indruk ben van al dat 'geautomatiseer' waarbij je vaak zelf niets meer kunt beïnvloeden en je verstand ook uit kunt schakelen.
Als dit een voorproefje is van de zelfdenkende/-rijdende auto dan .......... vul verder zelf in en kleur de plaatjes.

Opa regelt de verlichting voortaan wel handmatig. Dat houd je n.l. bij de les!

O ja, een beetje off-topic maar ik heb gehoord dat mensen die een auto kopen met verkeersbordenherkenning in de toekomst voor het verkrijgen van een rijbewijs geen theorie-examen meer hoeven af te leggen ....... een bewijs dat je bij de dealer hebt laten controleren of de software up-to-date is volstaat! :fgrin: :fgrin:

* De tuinslang niet meer op de ruit richten was ook mogelijk geweest natuurlijk!

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

gsx750r schreef:Verder mis ik een indicatie dat de verlichting is ingeschakeld. Wel brandt er altijd een groen lampje boven de stand Auto van de verlichtingsschakelaar als de schakelaar ook daadwerkelijk in de stand Auto staat. Voor alle duidelijkheid dus óók indien de dimlichten niet branden!
Best stom dat ik niet eerder op die gedachte gekomen ben maar de verklaring van dat altijd brandende groene lampje is heel logisch.
In tegenstelling tot mijn vorige V40 brandden op mijn huidige V40 CC de parkeerverlichting voor en achter en de sidemarkers niet samen met de dagrijlichten en was het groene lampje gewoon uit als ik geen verlichting voerde. Logisch dus want géén verlichting ingeschakeld dan ook géén brandend controlelampje!.
Vandaag heb ik echter de Lichtlogica,upgrade laten laden en ......... het groene lampje brand constant tenzij ik de lichtschakelaar op 0 zet.

Heel logisch want 'het brein' van de auto constateert dat de verlichting is ingeschakeld, hetzelfde alsof je met de lichtschakelaar de verlichting handmatig zou hebben ingeschakeld!

Kosten € 47 en wederom grote dank aan Volvo Harrie Arendsen Doetinchem waar ik voor de zoveelste keer onaangekondigd binnenviel en weer even tussendoor geholpen werd. :D :D

Rob
Plaats reactie

Terug naar “V40”