Oude Volvo 'sleutelloos' maken

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Carbagerunner
Starter

Hoi allemaal,

ik wil een oude volvo (waarschijnlijk een 20 jaar oude v40 stationcar uit 1996) sleutelloos maken.

Daarmee bedoel ik dat ik hem wil starten en stoppen zonder de contactsleutel.
Ik heb een mooi startpaneeltje gevonden, met daarop zo'n soort Nitrox/Nuke schakelaar (tuimelaar met een kap er over die eerst open moet en die hem afschakelt als je hem dicht zet. ) en een puls drukknop, die over die nitrox hoofdschakelaar geschakeld kan worden.

Het idee is om het contactslot uit te bouwen en de Nitrox schakelaar te gebruiken voor de verbinding 'contact' en de drukknop voor de verbinding 'starten'. De sequence is dan:

kap lichten, tuimelaar 'on'. (Dan heb ik contact stroom enzo)
Knop drukken. (Dan start de motor en knop loslaten alstie loopt)
kap dicht (dan slaat de tuimelaar dicht en stopt de motor.

vraag 1)
Gaat dit werken ?

vraag 2)
Weet iemand welke kleurcode van de bedrading past bij die beide functies ?

vraag3)
wat moet ik nog meer doen om ook het stuurslot uit te schakelen? Ik wil natuurlijk niet dat hij bij de eerste bocht in het slot schiet :lol:

advies wordt gewaardeerd
Thomas
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Ik denk dat je grootste uitdaging de startonderbreker zal zijn
Wellicht moet je de chip uit de sleutel peuteren en deze aan de transponderring, die om het contactslot zit, vastmaken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Is ook mijn eerste gedachte, tenzij de startonderbreking in zijn geheel te verwijderen is. indat geval is het een kwestie van er uit pellen en draden doorverbinden naar die schakelaar.
Vraag: zit er nog iets van software achter? In dat geval is enig gehannes in de canbus een optie, doen de auto jattende "vrienden uit het oosten" ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
snorremans
5th Gear member

Voor het stuurslot zou je het contactslot kunnen uitbouwen, de sleutel er in laten zitten voor de start onderbreker, en dit hele handeltje onder de stuurkolom plastic afdekkappen monteren.
Je moet er dan wel van overtuigt zijn dat de sleutel wel in het slot blijft zitten.
Dan alle bedrading die je voor het starten nodig hebt parallel aan het contactslot aansluiten
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
lint
Geartronic member

Het klinkt wel als een uitdaging, laat wel weten of het is gelukt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Carbagerunner
Starter

De boodschap die ik niet had verwacht is dus dat een 20 jaar oude volvo al een sleutel-gebaseerde startonderbreker heeft ?

Dat wordt inderdaad spannend om die te omzeilen.
Ik ga ens kijken of er een Haynes manual te vinden is als ik die auto heb gekocht. Misschien staat het daar dan wel in.

Of misschien verschijnt er over een paar dagen wel een sublieme post hieronder :D O-)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Goede vraag over dat stuurslot. Dat was toch een redelijke beveiliging als jij (een ander dus) wilde rijden zonder de sleutel te gebruiken.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Carbagerunner
Starter

Ik heb eens zitten googelen over die beveiliging.
Zo te zien blokkeert de boel als de sleutel er niet in zit, maar ook als de antenne ring van het slot af gaat.

Dus is het zaak om of enerzijds de ECM te foppen, of anderzijds de oplossing van Snorremans te proberen.

Ik weet nog niet wanneer de sleutel gaat zenden. Is dat al bij het insteken,of pas bij het draaien om te starten ? Dat laatste is dan weer een drempel....
Heeft de sleutel een batterij trouwens ? Of is het een NFC methode, waarbij het slot/ring zendt en de sleutel antwoordt op basis van de veldsterkte ?

Over de Snorremans oplossing: als dat werkt dan zet ik de hele handel in een doosje en kit dat helemaal vol. Kan hetgeen kant meer op!
En voor Msuidgeest: Het gaat om een barrel in een fun trip. De fun is belangrijker dan de anti diefstal :-)
snorremans
5th Gear member

Carbagerunner schreef: Ik heb eens zitten googelen over die beveiliging.
Zo te zien blokkeert de boel als de sleutel er niet in zit, maar ook als de antenne ring van het slot af gaat.

Dus is het zaak om of enerzijds de ECM te foppen, of anderzijds de oplossing van Snorremans te proberen.

Ik weet nog niet wanneer de sleutel gaat zenden. Is dat al bij het insteken,of pas bij het draaien om te starten ? Dat laatste is dan weer een drempel....
Heeft de sleutel een batterij trouwens ? Of is het een NFC methode, waarbij het slot/ring zendt en de sleutel antwoordt op basis van de veldsterkte ?

Over de Snorremans oplossing: als dat werkt dan zet ik de hele handel in een doosje en kit dat helemaal vol. Kan hetgeen kant meer op!
En voor Msuidgeest: Het gaat om een barrel in een fun trip. De fun is belangrijker dan de anti diefstal :-)
Ik gok op dat er een antennering rond om het contactslot zit, als er geen elektrische portiervergrendeling bediening in de sleutel zit, zit er geen batterij in de sleutel
.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,