S60 D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Frumpy schreef:
bart simpson schreef:Het vergelijk met een 170pk gaat in het geheel niet op, een D5 is marginaal sneller onderin dan een 2.5T van 210pk.
Ik was eigenlijk niet zo op de hoogte met diesels, maar nu wordt me wel het e.e.a. duidelijk. Ook waarom het verbruik relatief hoog ligt. :lol:

Onderstaande en meer (van augustus 2005) is te lezen op:
http://autonieuws.autotrader.nl/rijimpr ... autotrader

Volvo’s vijfcilinderdieselmotor D5 was al zo fijn, en nu hebben de Zweden ‘m ook nog eens verbeterd. Met nog meer pk’s en nog meer trekkracht maakt de krachtbron opnieuw indruk. Niet eens zozeer vanwege de cijfers, 185 pk en 400 Nm, maar vooral met de manier waarop de zelfontbrander presteert.

Wat een heerlijke vijfcilinderroffel maakt de D5 toch, hij geeft je eigenlijk geen moment het idee met een diesel op pad te zijn. Ja, wanneer je gas geeft vanaf 1.500 tpm, dan herinnert de gretigheid vanaf lage toeren je direct aan de souplesse van een moderne, oliegestookte common-railmachine. Hoe meer toeren, des te mooier de klanken die de D5 laat horen. Vaak zijn de geluiden die een diesel boven de 4.000 toeren produceert, verre van prettig maar bij deze Volvo-motor zijn ze een genot voor het oor. En de vijfcilinder heeft nog een eigenschap die niet ‘des diesels’ is, namelijk dat ‘ie met gemak 5.000 toeren draait. De naald van de toerenteller loopt bijna de schaalverdeling uit. Door het mooie geluid en de ongekende souplesse, trek je met deze diesel veel verder door dan nodig is. We hebben zelden zo’n opzwepende zelfontbrander gereden, in dat opzicht doet Volvo’s D5 denken aan de zes-in-lijn-diesels van BMW.
Waarvan akte
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

Frumpy schreef:Als vervangende auto heb ik nu een paar dagen een S60 D5 automaat meegekregen van januari 2006.
Wow, wat een koppel heeft dat kreng, trekt als een t**t meteen vanuit de laagste toeren. Voor mijn gevoel toch wel sneller dan de S80 benzine 2,4 170PK, ook al scheelt deze qua gewicht op het kenteken maar zo'n 40 kg.

Vering is stug sportief te noemen.

Wellicht dat de nieuwere S60 D5 beter is dan de oudere, maar deze bevalt prima. Het zal niet mijn keuze zijn, de S60, vanwege de beperkte ruimte achterin de auto, maar motorisch vind ik hem absoluut tof.
Mmmm ik zit er juist over na te denken om volgend jaar een S60 d5 aanteschaffen.
Dit omdat ik nu een Alfa 147 rij en wat meer ruimte voor mijn zoon (3jaar)
zoek.

Vooral omdat ik vrij lang ben en dus de stoel helemaal naar achteren (moet )hebben en dan zit de kleine jongen lekker met zijn voeten in mijn rug :evil: te porren.

Wat is jullie ervaring :)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40399
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Eén woord: doen!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Als je bij de D5 de stoel in de achterste stand zet moet je klossen op je pedalen doen!!
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

... en niemand achter je hebben zitten....
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

S40-S60-S80. Waarom de S60? Alom gewaardeerd om de mooie lijn. Alles klopt precies. Benadert de ideale Coupé lijn. En ja, dat kost natuurlijk beenruimte achterin. Maar who cares? Heb je opgroeiende kinderen dan zijn er voldoende alternatieven.
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Ik heb zelf een S70 2.5 gereden en daarnaast een Golf TDI 150pk (lease).
Ik heb me laten verleiden tot een proefrit met een S60 D5 en was eigenlijk meteen verkocht. De golf had 310Nm en de S60 340Nm. Niet zo'n groot verschil zou je in eerste aanleg denken. Toch is het een heel ander gevoel. De S60 toverde vanaf de eerste meters een big smile op m'n gezicht. Hij trekt veel verder door in z'n toeren en het gemak waarmee hij het doet straalt overal vanaf. Heerlijk stil ook bij plm 120 km/h op de snelweg. En het verbruik is onwerkelijk laag.
Tja, qua ruimte is het een stukje minder dan in de S70 en natuurlijk helemaal in vergelijking met een V70. Maar ja ik vind de V70 dan ook gewoon niet mooi. En voor de vakanties zou er dan eventueel een ski-box op kunnen en 1 keer in de twee jaar dat ik grote stukken moet vervoeren, huur ik wel een karretje.
Ik stap iedere dag dolenthousiast in de D5 en baal dat ik op m'n bestemming ben. Kortom een hele fijne auto die aan alle kanten uitstraalt of ie voor de eeuwigheid is gebouwd.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige spreker. Kom vanuit een passat variant en heb niks geen heimwee....wat een power! Dit had ik niet verwacht van een auto van bijna 1,5 ton. De snelheidsbeleving is groot. En het verbruik valt reuze mee. Heb nu mijn eerste tank leeg....korte stukken en veel kennissen stukkie laten rijden (zeg maar scheuren) en dan nog 1:14,1 gemiddeld...dat valt me echt reuze mee. Dat kan nog wel naar 1:15 worden gebracht.

Zitcomfort is perfect. Ik ben 1,94 lang en weeg dik 100 kilo en heb geen klagen, stoelen zitten werkelijk perfect! De kids achterin hebben iets minder ruimte nu, maar het gaat prima. Enig minpunt is dat de stoel niet lager kan (heb elektrisch verstelbare, gaan die misschien minder laag dan normale?)
In de passat kon ik heerlijk laag zitten. Wilde de stuurkolom dus naar boven zetten, maar dat ging dus niet :) Ach je kunt ook niet alles hebben he.
Zicht achteruit is ook iets minder, maar dat was ik wel gewend.......


Ben tot nu toe zeer content met de auto.
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
inimini01
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 02.01.2007 - 23:54

Heb deze week een S60 2.4D gereden met sportonderstel rijd goed maar enorme prestaties moet je er niet van verwachten.Vandaag een getunde 2.4D gereden met 225pk dit is echt een belevenis.Ik zou kiezen voor een sportonderstel en een vermogens update.

Die van mij heb ik vandaag gekocht 2 de hands heeft 136 pk met sportonderstel en 17" en heeft 41000km.Zal ook een vermogens update krijgen en zal ergens rond de 200 pk liggen.Zo een vermogen is echt super.Misschien een aaanrader
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

inimini01 schreef:Heb deze week een S60 2.4D gereden met sportonderstel rijd goed maar enorme prestaties moet je er niet van verwachten.Vandaag een getunde 2.4D gereden met 225pk dit is echt een belevenis.Ik zou kiezen voor een sportonderstel en een vermogens update.

Die van mij heb ik vandaag gekocht 2 de hands heeft 136 pk met sportonderstel en 17" en heeft 41000km.Zal ook een vermogens update krijgen en zal ergens rond de 200 pk liggen.Zo een vermogen is echt super.Misschien een aaanrader
Een 2.4D heeft naast 130pk's ook kleinere remmen dan een D5 van 163pk, denk daar wel aan als je hem tuned naar 225pk, voor het afremmen van al dat vermogen zijn de std. remmen absoluut niet goed toegerust.
Gebruikersavatar
inimini01
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 02.01.2007 - 23:54

Moet zeggen dat ik er niet echt last heb van gehad.De wagen heeft schijremmen voor en achter.De wagen heeft natuurlijk een pak meer vermogen maar ik ga er absoluut niet mee rijden als een rallypiloot hoor.Maar ik kan u best begrijpen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Met alleen het upgraden van vermogen ben je er dus niet, grotere (wel verantwoorde) remmen zijn misschien voor u niet noodzakeljk, voor een "tegenstander" in het verkeer kan uw "goedkope gokje" heel verkeerd uitpakken.
Volvo for life
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5249
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Destijds meende ik bij Fasttech begrepen te hebben dat ook de turbo van de 130 PK wat kleiner is. Dit was overigens nieuw voor mij aangeizen ik dacht dat het alleen maar software was.

Tunen naar 225 pk zou mij toch wat al te gortig zijn. Ik zou sowieso overwegen grotere remschijven te monteren wellicht een leuk aftermarket brembo setje oid
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Heb je met 225pk niet een continu brandend STC lampje als je optrekt met dit weer?

Ik heb een 170pk benzine model, en die komt goed van z'n plek, maar ik moet ook de eerste paar meter toch echt matig gas geven :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
inimini01
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 02.01.2007 - 23:54

Heb ondertussen contact opgenomen met Rica.nl de plaatselijke dealer hier bij ons gecontacteerd.In mijn geval zal het 198 pk worden.De 130pk versie met euro 3.euro 4 is 225pk.
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Een 2.4D heeft naast 130pk's ook kleinere remmen dan een D5 van 163pk, denk daar wel aan als je hem tuned naar 225pk, voor het afremmen van al dat vermogen zijn de std. remmen absoluut niet goed toegerust.

In België hebben alle 2.4d D5 dezelfde remmen.
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

een 2,4D en een D5 zijn andere auto's
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”