Een week geleden heeft iemand van de wegenwacht een poging gewaagd om de deuren van mijn V50 2.4 uit 2004 electronisch te ontgrendelen door spanning te zetten op een aantal specifieke punten onder de motorkap. Ik was daar zelf niet bij en heb bij de ANWB een verzoek achtergelaten of de desbetreffende monteur mij terug wil bellen, maar dat is tot op heden niet gebeurt. Het gevolg van die actie is nu dat zowel de audio als de climate control is uitgevallen. Het display in het midden is zwart en ook branden bij alle regelaars de lampjes niet. Ook de via volvotech aangeschafte module waarop mijn bluetooth etc is aangesloten werkt niet meer. Dit is uiteraard allemaal erg lastig, zeker als je in de ochtend met vochtig weer in de auto stapt (geen ontwaseming, geen achterruitverwarming, geen spiegelverwarming).
Ik heb natuurlijk alles in de zekeringkast onder de motorkap aangedrukt en de relevante zekeringen gecontroleerd. Dat heeft niet geholpen. Ook heb ik alle stekkers op de unit aan de bijrijderskant in het interieur gecontroleers en aangedrukt, maar ook dat maakt geen verschil.
Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen controleren/proberen? Of wat de oorzaak kan zijn van deze storing?
Alvast hartelijk dank!
Audio en climate control uitgevallen
-
- 2nd Gear member
Bij mij komt de vraag omhoog: waarom op bepaalde punten en niet direct op de accu om daarna te ontgrendelen met de sleutel? Zoals ik het lees heeft de wegenwacht stroom gezet op het circuit kan de deuren en daarmee misschien iets beschadigt? Wellicht een module defect? Ik zou eerst de diagnose laten stellen bij een Volvo dealer om te kijken of alles nog correct functioneert..
-
- Starter
Ik weet dus helaas niet precies wat hij heeft gedaan, maar hoop daar nog wel achter te komen. Het probleem wat dat er mensen in de auto zaten opgesloten en dat de sleutel tussen de achterklep en de drempel van de kofferbak klem zat. Hierdoor werd de vergrendelknop constant ingedrukt en kon je de portieren dus ook niet van binnenuit ontgrendelen. Na heel veel pogingen was het mijn dochter gelukt om 1 portier open te krijgen, maar een rolstoelgebonden passagier kon er nog steeds niet uit komen. Door het ene geopende portier was het wel mogelijk de motorkap te openen en volgens mij heeft de monteur toen geprobeert om het slotmechanisme te triggeren... Ik heb geen storingsmeldingen in de auto in ieder geval. Mijn ervaring is dat het bij dit soort problemen flink in de papieren kan gaan lopen bij de dealer... Ik heb in middels wel gemerkt dat de anti-skid knop weliswaar licht geeft, maar wanneer ik hem bedien krijg ik in het dashboard niet de melding dat hij uit- of ingeschakeld is. Dat is dus blijkbaar ook "geraakt".
Volvo V50 2.4 Momentum 2004
-
- 2nd Gear member
Wow, moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit heb gehoord en die samenloop van omstandigheden moet niet leuk zijn...
Ben je zeker dat zekeringen in orde zijn? Gecontroleerd met bedradingschema?
Laat maar horen als ik dat morgen even voor jou moet doen.
Als de zekeringen op niets uitkomen, ga je moeten laten uitlezen bij een volvo dealer
Ben je zeker dat zekeringen in orde zijn? Gecontroleerd met bedradingschema?
Laat maar horen als ik dat morgen even voor jou moet doen.
Als de zekeringen op niets uitkomen, ga je moeten laten uitlezen bij een volvo dealer
-
- 2nd Gear member
Dat klinkt als een unieke en zeer vervelende situatie. Ik snap dat het inderdaad een oplossing was om het op deze manier te doen, helaas met dit als gevolg. Wellicht is het verstandig om niet alleen de zekeringen te bekijken maar ook door te meten. Het klinkt in ieder geval als een zekering, maar het zou ook goed iets anders kunnen zijn. Door uitlezen zal er ongetwijfeld meer informatie naar boven komen.. succes!
-
- Starter
Een zekering leek mij ook de meest voor de hand liggende optie, maar ik heb ze doorgemeten en ook gecontroleerd of er spanning doorheen ging, dus volgens mij zouden ze echt goed moeten zijn. Ik ga inderdaad toch maar even laten uitlezen bij de dealer. Zal het resultaat daarvan in ieder geval laten weten!
-
- Starter
Hoera! F66 bleek de gouden tip! Na vervanging werkt alles weer naar behoren!
Dank allemaal voor de hulp en het meedenken!
Morgenochtend de afspraak bij de dealer afzeggen. Scheelt vast weer een hoop centjes
Dank allemaal voor de hulp en het meedenken!
Morgenochtend de afspraak bij de dealer afzeggen. Scheelt vast weer een hoop centjes
Laatst gewijzigd door medivb op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Maak zeker een controle over alle elektrische zaken in interieur. Zorg dat alles werkt en dat er niets andets stuk is gegaan.
Moest je binnekort een bij de dealer moeten gaan, vraag dan een uitprint van storingen. Ga na dat ze niets anders in kortsluiting hebben gezet
Moest je binnekort een bij de dealer moeten gaan, vraag dan een uitprint van storingen. Ga na dat ze niets anders in kortsluiting hebben gezet
-
- 2nd Gear member
Even mosterd na de maaltijd: Wanneer je puur en alleen de centrale deurvergrendeling wil uitzetten, kan je de kap om de klokkenwinkel verwijderen met een paar torx-schroeven. Bovenop de klokken zit een klein groen kastje. Als je hier de stekker van lostrekt, doet de centrale deurvergrendeling het niet meer.
Had ik zelf al eens ervaring mee, toen ik de ledjes van de klokken wilde vervangen. Ik haal de klokkenwinkel eruit en denk...nu moet de auto nog dicht. Dus ik de stekker van dat kastje er weer in doen en alvast de portieren sluiten...vervolgens klokken weer los en portier dichtslaan. 's Avonds laat wil ik de klokken terugplaatsen...moest ik de mechanische sleutel gebruiken.
En zo kwam ik erachter dat mijn auto een alarm heeft
BTW...kwestie van sleutel in het slot en het alarm gaat uit...
Had ik zelf al eens ervaring mee, toen ik de ledjes van de klokken wilde vervangen. Ik haal de klokkenwinkel eruit en denk...nu moet de auto nog dicht. Dus ik de stekker van dat kastje er weer in doen en alvast de portieren sluiten...vervolgens klokken weer los en portier dichtslaan. 's Avonds laat wil ik de klokken terugplaatsen...moest ik de mechanische sleutel gebruiken.
En zo kwam ik erachter dat mijn auto een alarm heeft

- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Lees het ook na de maaltijd, maar geloof me, zet NOOIT zomaar ergens spanning op in een Volvo.
Alles is canbus gestuurd en daar 12V opzetten is gewoon mazzel hebben als de boel daarna nog heel is.
Ook het doormeten op weerstand kun je niet zomaar bij elke draad doen! Doe je dat in een airbag circuit dan zit je eerst naar adem te happen en vervolgens wit poeier
Alles is canbus gestuurd en daar 12V opzetten is gewoon mazzel hebben als de boel daarna nog heel is.
Ook het doormeten op weerstand kun je niet zomaar bij elke draad doen! Doe je dat in een airbag circuit dan zit je eerst naar adem te happen en vervolgens wit poeier

Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.