Onze V70 raakt wat op leeftijd en de wielophanging voor vertoont inmiddels wat nukken. De dealer adviseerde eerder de veerpootlagers te vervangen en nu ook de draagarmrubbers.
Ik ben zelf redelijk handig, maar mis waarschijnlijk nog het nodige gereedschap (zoals een set veerspanners). Als ik dan toch bezig ben met de wielophanging is het misschien slim de hele handel aan te pakken, dus ook nieuwe schokbrekers en draagarmen.
Kortom:
1. Is dit met gezond verstand met behulp van een garagekrik en assteun te doen? Of heb je een brug nodig?
2. Behalve veerspanners zijn er nog andere gereedschappen (buiten reguliere doppenset/momentsleutel) die ik nodig heb?
3. Andere tips/trucs?
4. Hoeveel tijd zou zo'n operatie ongeveer kosten? Moet ik dan denken aan dagdeel per zijde?
5. Wat zijn de essentiële delen om te vervangen? Waar koop je deze het beste (behalve de dealer)?
Wielophanging voor groot onderhoud
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Draagarmen kan je vervangen zonder veerspanners, maar je hebt ze echt nodig voor de veerpootlagers (en veerpootrubbers).
Brug is makkelijker omdat je de auto op werkhoogte kan tillen, maar het kan op de oprit met krik en steunen.
Ik heb de rubbers en lagers zelf gedaan. Je maakt de veerpoot los boven en onder en pakt het hele ding er zo uit, waarna hij op de werkbank kan. Er uit halen kostte me een half uur denk ik, 2e ging wat sneller.
Lagers heb ik bij de dealer gehaald. Rubbers van iPD, heavy duty rubbers... Draagarmen zijn vervangen bij Volvoservice.eu, originele draagarmen.
Stabilisatorstangetjes komen ook van iPD, toen nog via een forumlid die veel naar de USA vloog. Inmiddels verzend iPD zelf ook naar NL.
Importeur voor NL is EuropeanTuning. Heb daar de stangetjes weg, waren net zo duur als de originele bij de dealer.
Fuseekogel komt van Winparts, gewoon een Febi kogeltje van 2 tientjes.
Extra gereedschap hebben we niet echt gebruikt dacht ik.
Brug is makkelijker omdat je de auto op werkhoogte kan tillen, maar het kan op de oprit met krik en steunen.
Ik heb de rubbers en lagers zelf gedaan. Je maakt de veerpoot los boven en onder en pakt het hele ding er zo uit, waarna hij op de werkbank kan. Er uit halen kostte me een half uur denk ik, 2e ging wat sneller.
Lagers heb ik bij de dealer gehaald. Rubbers van iPD, heavy duty rubbers... Draagarmen zijn vervangen bij Volvoservice.eu, originele draagarmen.
Stabilisatorstangetjes komen ook van iPD, toen nog via een forumlid die veel naar de USA vloog. Inmiddels verzend iPD zelf ook naar NL.
Importeur voor NL is EuropeanTuning. Heb daar de stangetjes weg, waren net zo duur als de originele bij de dealer.
Fuseekogel komt van Winparts, gewoon een Febi kogeltje van 2 tientjes.
Extra gereedschap hebben we niet echt gebruikt dacht ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Musicus
- 4th Gear member
Wat veel tijd scheelt is een slagmoersleutel. De bouten van bijvoorbeeld de veerpoot zijn waarschijnlijk in geen jaren los geweest en zitten flink vast. Misschien kan je ergens een dagje een brug huren incl slagmoersleutel?
Heb een half jaar geleden de veerpoten gewisseld en ik was blij dat ik dit gereedschap tot m'n beschikking had.
Heb een half jaar geleden de veerpoten gewisseld en ik was blij dat ik dit gereedschap tot m'n beschikking had.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Johan s60
- 6th Gear member
Het is idd wijs om zoveel mogelijk slijtdelen te vervangen, incl fuse en stuurkogels, dan hoef je ook maar een keer uit te lijnen.
Vergeet ook de onderste veer rubbers niet dit voorkomt geluiden die de veer kan gaan maken als deze wat verroest is
De onderste draagarm bouten zijn zeer slecht los te halen als je niet over een brug kan beschikken, ik zou ook complete armen vern. omdat (zeker in lichtmetalen) de bussen wat losser zitten als de oude waardoor deze los kunnen gaan zitten.
Vergeet ook de onderste veer rubbers niet dit voorkomt geluiden die de veer kan gaan maken als deze wat verroest is
De onderste draagarm bouten zijn zeer slecht los te halen als je niet over een brug kan beschikken, ik zou ook complete armen vern. omdat (zeker in lichtmetalen) de bussen wat losser zitten als de oude waardoor deze los kunnen gaan zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- hvt
- 5th Gear member
Ik heb alles zonder brug gedaan.
Raad wel aan om de auto op een paar assteunen te zetten.
Dan kun je de garagekrik eventueel voor wat anders gebruiken, bv draagarm op zijn plaats drukken/persen.
Verder heb je voor de veerpoten wel veerspanners nodig.
Misschien wel verstandig om alles in één keer te doen. Ik moet binnenkort weer de poten eronder vandaan hebben voor nieuwe veerpootlagers.
Dat terwijl ik laatst wel de veerpootrubbers heb gedaan toen ik de dempers vervangen heb. Verkeerde zuinigheid achterafgezien. Ik doe dan deze keer wel ook gelijk maar de stabilisatorstangen maar, dan is alles uiteindelijk nieuw.
Omdat ik de onderdelen meestal overal en nergens vandaan bestel, is het vaak lastig (en prijzig) om niet gebruikte onderdelen terug te sturen. Daarom ben ik wat behouden in het bestellen. Ik ben altijd bang dat ik onderdelen bestel die niet nodig zijn.
Raad wel aan om de auto op een paar assteunen te zetten.
Dan kun je de garagekrik eventueel voor wat anders gebruiken, bv draagarm op zijn plaats drukken/persen.
Verder heb je voor de veerpoten wel veerspanners nodig.
Misschien wel verstandig om alles in één keer te doen. Ik moet binnenkort weer de poten eronder vandaan hebben voor nieuwe veerpootlagers.
Dat terwijl ik laatst wel de veerpootrubbers heb gedaan toen ik de dempers vervangen heb. Verkeerde zuinigheid achterafgezien. Ik doe dan deze keer wel ook gelijk maar de stabilisatorstangen maar, dan is alles uiteindelijk nieuw.
Omdat ik de onderdelen meestal overal en nergens vandaan bestel, is het vaak lastig (en prijzig) om niet gebruikte onderdelen terug te sturen. Daarom ben ik wat behouden in het bestellen. Ik ben altijd bang dat ik onderdelen bestel die niet nodig zijn.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941