Geacht forum,
Is het normaal dat bij de eerste start van de dag, van mijn V70 drive 2012 ik omzeggens steeds 2 maal de startknop moet indrukken? Na het inbrengen van de sleutel en een eerste keer op de knop drukken gebeurt er niets, bij een tweede poging start de auto. Bij volgende startprocedures lukt alles meteen! Ik zie uit naar reacties. Ik rijd er nog maar 2000 km mee en ken ik nog niet alle verborgen 'features'. Bedankt.
Start-knop
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Is niet normaal! De mijne had overigens de laatste tijd wel af en toe dat probleem maar een nieuwe batterij deed wonderen en is het over.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Nee, is niet normaal. In bijna een jaar tijd heb ik het enkele keer gehad. Normaal gesproken start de auto direct of met kouder weer met een paar seconden vertraging.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Had ik ook. Heb experimenteel eerst het koppelingspedaal ingedrukt en daarna pas de sleutel erin, vervolgens op de startknop drukken. Werkte. Vraag me niet waarom.
Hoort inderdaad niet zo. Dat het aan de accu kan liggen geloof ik niet zo. Die van mij was nieuw.
Hoort inderdaad niet zo. Dat het aan de accu kan liggen geloof ik niet zo. Die van mij was nieuw.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Charly, als het een diesel betreft dan kan het zijn dat hij wel wat doet, maar jij verwacht dat direct de startmotor gaat draaien. De diesel moet alleen eerst even voorgloeien, zeker als het kouder wordt en als dan de gloeibougies wat minder zijn, kan het wat langer duren.
Dan moet je alleen wel op het dashboard de lampjes aan zien gaan. Blijft alles ook daar donker sluit ik me aan bij de anderen: dan is 't niet normaal.
Dan moet je alleen wel op het dashboard de lampjes aan zien gaan. Blijft alles ook daar donker sluit ik me aan bij de anderen: dan is 't niet normaal.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Neen, alles blijft donker. Doch deze morgen JosW gevolgd en de koppeling ingedrukt alvorens de sleutel werd ingebracht en hij startte zoals het hoort. Toeval bestaat niet, zegt men. Waarom heeft men er dan een woord voor ...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Diesel hoeft tegenwoordig niet meer voor te gloeien, dus dat zal het zeker niet zijn.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Heb me door de Volvogarage laten vertellen dat toch een vorm van voorgloeien is.Forrest schreef: En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.Forrest schreef: En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Al gaat het met moderne motoren steeds sneller: met een koude diesel zul je toch echt de gloeibougies op temperatuur moeten hebben om 'm te kunnen starten. Maar alles bleef donker, dus lijkt het dat de sleutel in eerste instantie niet wordt herkend. Dat kan bijvoorbeeld ook vocht zijn in de "herken-ring" in het dashboard (heb ik gehad met de S80).
Wel vreemd dat hij het na het intrappen van de koppeling dan ineens wel doet.
Wel vreemd dat hij het na het intrappen van de koppeling dan ineens wel doet.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
TS heeft een startknop, dus geen stand II.Marcnij schreef:Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.Forrest schreef: En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Snap ik, gaat om de opmerking dat moderne diesels niet hoeven voor te gloeien, hetgeen niet juist is.JosW schreef:TS heeft een startknop, dus geen stand II.Marcnij schreef:Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.Forrest schreef: En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Ik begin één en ander te snappen van de automatische startprocedure. In mijn D5 van 2002 was het voorgloeien duidelijk manueel. Dus nu: 1. Koppeling induwen 2. Sleutel plaatsen 3. Engine start induwen 4. Wachten! Dit onderdeel was nieuw voor mij. Hij maakt tijd voor het voorgloeien en dan start hij vanzelf. Even wennen aan de moderne tijden is de boodschap. Toch nog een vraagje: wat is de te verwachten levensduur van de gloeibougies in een 'DRIVe'?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
"Wachten" ?
Mijn XC70 D3 AWD start na amper 0,5 sec als ik 's ochtends de sleutel plaats en de startknop indruk, hij zal wel voorgloeien maar je hebt de tijd niet om dat te ervaren.
Mijn XC70 D3 AWD start na amper 0,5 sec als ik 's ochtends de sleutel plaats en de startknop indruk, hij zal wel voorgloeien maar je hebt de tijd niet om dat te ervaren.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gloeien is alleen nog nodig om aan bepaalde uitstoot waardes te komen, of de motor netjes rond te laten lopen, niet om de motor te laten lopen of starten. Maar het is wel zo dat de ecu wacht met brandstof inspuiten tot de gloeipluggen warm zijn. Deze kunnen in verschillende fases meedoen, de spanning waarop ze werken is variabel en wordt aangestuurd door de ECU afhankelijk van de omstandigheden.
De gloeipluggen zijn vrij eenvoudig te controleren of ze nog goed werken, dus wellicht even testen.
De gloeipluggen zijn vrij eenvoudig te controleren of ze nog goed werken, dus wellicht even testen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Ook met de VEA motor merk je dat hij gloeit.
Ik gebruik de auto alleen zakelijk en na het weekend en het is s'morgens fris zit er een tijd vertraging in tussen de druk op de start knop en het rond gaan van de startmotor. Het is niet veel maar het valt wel op.
Bij veel diesels start het voogloeien al bij het activeren van de CV. Hierdoor merk je er niks van dat er voor gegloeid wordt en slaat de motor gelijk aan..
Maar terug komen op de vraag van de TS is het niet normaal dat je 2x de startknop moet bedienen.
Ik gebruik de auto alleen zakelijk en na het weekend en het is s'morgens fris zit er een tijd vertraging in tussen de druk op de start knop en het rond gaan van de startmotor. Het is niet veel maar het valt wel op.
Bij veel diesels start het voogloeien al bij het activeren van de CV. Hierdoor merk je er niks van dat er voor gegloeid wordt en slaat de motor gelijk aan..
Maar terug komen op de vraag van de TS is het niet normaal dat je 2x de startknop moet bedienen.
Was één V90