Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0

Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

JA.. dat is precies het verschil tussen een Powershift (= bak met dubbele koppeling, als de DSG van VW) en een Geartronic. De olie in de koppelomvormer zorgt daar voor dit "vloeiender" gedrag!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
John-John
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.10.2016 - 20:26

Ik kan er nog aan toevoegen dat de 2 liter door de bank genomen veel zuiniger is....Ik rij relatief veel stadsverkeer en dan is het met de 1600 op zich nog niet behelpen maar hij moet wel iedere keer 1600 kg vanuit stilstand op gang brengen, de 2 liter doet dat zoals gezegd veel gedoseerder en waarbij ik met de zelfde tankinhoud 200 km meer kan afleggen. Op de snelweg is dat verschil overigens nog veel groter...... Kortom,.....ben er blij mee en de inscription is een blijvertje......
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik kan John-John niet bevestigen, omdat mijn voorgaande V70 een 2.4D GT was. Wel valt het benzineverbruik mij over de eerste 4.500 kM, waarin ook bijna 3.000 met caravan, alleszins mee. Volgens de BC sta ik nu op 9.2 l/100 km. En de GT van de Diesel en van deze Benzine verschilt ook enorm. De vorige had moeite met het turbogat van de Diesel (ik zei altijd: de eerste 5 meter doet 'ie niks, maar daarna is de beer los) deze is echt vanaf de streep bij de les.

Wat ik wel bevestig: Ook wij zijn er blij mee en de Inscription is een blijvertje... :love:
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Inscription is inderdaad wel heeel erg fijn!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

De nieuwe 2.0 T4 doet een 5 cylinder 170pk uit de V70N snel vergeten. De 5 cylinder moter was super. Ik heb eerder eens in de 1.6 T4 (Ford) gereden en dan verkoos ik toch de 5 cylinder 2.4 weer... De nieuwe 2.0 T4 is echt wel een heel stuk fijner dan de 5 cylinder.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Welnee joh. De geluidsbeleving maakt het grote verschil. Hoe goed de 4 cilinders het ook doen. Bij stevig gasgeven mis je dat smeuïge gewoon echt.
Maar iedereen z'n eigen ding.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Is een keuze.... de 5 cylinder maakt inderdaad veel meer geluid dat goed hoorbaar is in het interieur. Ik heb het liever stiller! De nieuwe T4 voelt een heel stuk soepeler aan en reageert veel prettiger op het gas. Maargoed, zit ook weer meer dan 20 jaar tijdsverschil in de ontwikkeling van de motor.
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Super motor inderdaad die 2.0 T4 VEA. Stil, soepel en zuinig!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik zou liegen als ik zou stellen de roffel van de 2.4D niet te missen, maar de nieuwe 2.0T heeft m'n hartje al wel gestolen. Trouwens, als ze de 2.4D net zo goed gedempt hadden als de 2.0T zou je het verschil niet hebben kunnen horen. De stilte in de 2.0T is overweldigend!

En inderdaad Huite, ik vind 'm ook niet dorstig. Sta nu volgens dashboardinfo op 8,5ltr/100 bij een gem.snelheid van 68 km/h.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Ik op 6,6 en een gemiddelde van 90 over bijna 16K.
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Netjes... Ik zal dat niet redden, zit te weinig op de snelweg en te vaak met de caravan. Maar ik heb ook al gezien, dat hij bij constante snelheid op de snelweg inderdaad behoorlijk zuinig is.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Inderdaad heel erg netjes Huite;
een gemiddelde van 90 km/u is trouwens heel erg hoog, weinig stads kms of 80 km wegen dus voor jou;
Met de 'oude' T4 en handbak haalde ik 7.7 L/100km
Met de T5 en automaat, toch ook korte ritten erbij zit ik nu op 65 km/u gemiddels en verbruik van 8.3 L/100km.....
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
v40diesel
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 10.08.2005 - 14:04

Bij mij staat hij op 7.1 op de BC, maar als ik het uitreken aan de pomp dan kom ik op 7.7 L/100km bij een gem. snelheid van 59 km/h.
V70 T4 GT 2016 Polar

Ford Mondeo 1.6 Ecoboost 2012
Volvo V50 2.0d 2008
Volvo V40 1.9D 2002
Volvo S40 1.9TD 1998
Gebruikersavatar
RobbertV70
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 20.05.2016 - 23:22
Locatie: Kaatsheuvel

Op de app, 8,1l/100km, gemiddeld 57 km/u.
V70 T4 PowerShift MY2014 Nordic+
Mazda MX5 MY2006
Yamaha Tracer 900GT MY2019
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Jeetje Hute, je weet zeker dat je geen diesel hebt :bandit: ?
Ik haal met mijn D4 de laatste weken 6,1 l/100 km bij een gemiddelde van ruim 70. En voor dat laatste moet ik flink door trappen om de file-ellende te compenseren...
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Net nog even op de klep gekeken maar daar staat toch echt een "T". =)
Verbruik heeft natuurlijk vooral met rijstijl en veelal snelweg van doen.
Maar zegt denk ik ook iets over de ontwikkeling die de benzine auto de laatste jaren nog gemaakt heeft.
Dit in tegenstelling tot diesels die qua verbruik eigenlijk al vele jaren pas op de plaats maken.
Kwam dit gegeven ook tegen in een tweetal interessante documentaires over het Duitse dieselschandaal op de ARD.
Daar werd o.m. ook gesteld dat het brandstofvoordeel van een diesel t.o.v. een (moderne) benzineauto lang niet meer zo groot is als veel mensen nog in hun hoofd hebben zitten. Daar komen de negatieve aspecten van het dieselrijden natuurlijk nog bij.
http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage ... d=38519228
http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage ... d=38510062
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Schiet me nog een verschil tussen de 1,6 Ford en de 2.0 VEA voor de bril.
De T4 VEA beschikt over een dubbel uitlaatsysteem. Bij mijn weten is dat bij de 1.6 Ford niet het geval.
De 2 uitlaatpotten zitten overigens zeer decent achter de bumper verstopt.
Ontdekte dat zelf pas na een paar maanden... ^_^
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
John-John
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.10.2016 - 20:26

Klopt.....en komende vrijdag ga ik daar bij maxi performance verandering in aanbrengen......
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Inderdaad... verstopt, ook bij mij. John-John, wat ga je precies doen? Krijgen we ook een plaatje (evt. even in een nieuw topic)?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
John-John
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.10.2016 - 20:26

Ik ben van plan om de eindstukken zichtbaar te laten maken....Met zichtbare einddempers als van de R design. Het enige wat dan moet gebeuren, en wat me ook tegenstaat, is dat er stukken uit de diffuser gezaagd moeten worden wil e.e.a. lukken. Ik ben inmiddels aan het zoeken naar een gebruikte T5 diffuser. En dat lukt me nog niet. Morgen voor de zekerheid maar even bij de dealer informeren.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”