Goedemiddag!
Ik heb een probleem met mijn nieuw aangeschafte Volvo V50 2.4 handgeschakeld uit 2004.
Auto trilt tijdens het rijden. Sinds van de week ben ik erachter gekomen dat de auto begint te trillen bij een toerental tussen de 1800 en 2300 toeren.
Je merkt het dus bij accelereren, rijdend rond de 90 km/u en als je stilstaat en je toeren tussen bovenstaande getallen houd.
Ik ben terug gegaan naar de Volvo garage waar ik hem gekocht heb en zij geven mij aan dat dit normaal is bij deze V50's en dat dit niet te verhelpen is. Ik ben voor een second opinion naar een andere Volvo garage gegaan en het eerste wat hier gezegd werd was dat dit niet normaal is.
Nu mijn vragen aan jullie. Is dit normaal? Zo niet iemand ervaringen ermee? Zoja wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb namelijk niet een Volvo gekocht om ermee trillend door het leven te gaan maar om ermee comfortabel naar mijn werk te komen, wat geloof ik niet te veel gevraagd zou moeten zijn voor een Volvo.
Wie kan mij helpen?
Gr. Leon
Auto trilt bij stilstaan en rijden
-
- 2nd Gear member
Hoort natuurlijk niet. Dan zouden alle Volvo rijders trillend rondrijden. Als het een bepaald toerental is denk ik aan motorsteunen/versnellingsbaksteun.. Verder geen waarschuwingslampjes? Rijdt de auto verder normaal, geen problemen met op 4 cilinders lopen etc? Is het afhankelijk van de koppeling?
Dat de garage aangeeft dat het hoort is een smoes om er vanaf te komen en geen geld aan te willen besteden. Heb je de auto met garantie gekocht? Eventueel laten verklaren door een andere Volvo garage dat het niet normaal is misschien een optie?
Dat de garage aangeeft dat het hoort is een smoes om er vanaf te komen en geen geld aan te willen besteden. Heb je de auto met garantie gekocht? Eventueel laten verklaren door een andere Volvo garage dat het niet normaal is misschien een optie?
-
- Starter
zeker niet normaal , ik denk zelf aan een slecht uitgebalanceerd vliegwiel ? dit omdat de wagen het ook heeft bij stilstand .
het is daarom zeker iets van de motor zelf , anders zou je het alleen hebben onder het rijden .
het is daarom zeker iets van de motor zelf , anders zou je het alleen hebben onder het rijden .
-
- 5th Gear member
Trillen is niet normaal, wat resonantie rond dat toerental van de uitlaat (flexibele deel) schijnt wel gangbaar te zijn.
Voel je dat trillen in het gaspedaal?
Maakt het nog uit of de airco aan of uit staat?
Wanneer je dit met nog iemand doet, kun je dan constateren of het blok ook meer gaat schudden tijdens dat trillen?
Ik zeg ook, mogelijk vliegwiel maar lijkt me niet het meest voor de hand liggend.
Misschien een motorsteun die niet goed meer is?
In ieder geval, die motor moet trillingvrij draaien in het hele toerengebied, dit is niet normaal.
Voel je dat trillen in het gaspedaal?
Maakt het nog uit of de airco aan of uit staat?
Wanneer je dit met nog iemand doet, kun je dan constateren of het blok ook meer gaat schudden tijdens dat trillen?
Ik zeg ook, mogelijk vliegwiel maar lijkt me niet het meest voor de hand liggend.
Misschien een motorsteun die niet goed meer is?
In ieder geval, die motor moet trillingvrij draaien in het hele toerengebied, dit is niet normaal.
V40 T2 Nordic+
- Leon1989
- Starter
Goedeavond!
Heel erg bedankt voor de reacties. De auto trilt. Dit voel je door bijvoorbeeld je vinger op het dashboard te leggen. Ook bij 3000 toeren. Ze zeggen de motorsteunen nagekeken te hebben en daar is niets mis mee. Het is resonantie en dat zou bij de ene v50 meer dan de andere voelbaar zijn. Ze wilde zelfs de auto inruilen alleen kostte me dit 900 euro. Ik heb hem voor 6550 en kreeg er nog maar 5650 voor als ik hem terug bracht, dat vond ik wel gek voor een auto waar ik al 10 x mee terug ben geweest. Alleen al 5x voor airco problemen. Daarna nog voor andere kleinigheidjes. Ik kreeg 6550 als ik een nieuwe bij een bangarage zou aanschaffen. Helaas geen optie omdat de meeste auto's van dit caliber duurder zijn. Ik voel me een beetje belazerd. Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik heb nog zo ongeveer 3 maanden garantie.
Bedankt voor jullie reacties, en sorry voor mijn late reactie!
Gr. Leon
Heel erg bedankt voor de reacties. De auto trilt. Dit voel je door bijvoorbeeld je vinger op het dashboard te leggen. Ook bij 3000 toeren. Ze zeggen de motorsteunen nagekeken te hebben en daar is niets mis mee. Het is resonantie en dat zou bij de ene v50 meer dan de andere voelbaar zijn. Ze wilde zelfs de auto inruilen alleen kostte me dit 900 euro. Ik heb hem voor 6550 en kreeg er nog maar 5650 voor als ik hem terug bracht, dat vond ik wel gek voor een auto waar ik al 10 x mee terug ben geweest. Alleen al 5x voor airco problemen. Daarna nog voor andere kleinigheidjes. Ik kreeg 6550 als ik een nieuwe bij een bangarage zou aanschaffen. Helaas geen optie omdat de meeste auto's van dit caliber duurder zijn. Ik voel me een beetje belazerd. Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik heb nog zo ongeveer 3 maanden garantie.
Bedankt voor jullie reacties, en sorry voor mijn late reactie!
Gr. Leon
Volvo V50 2.4i '04
- Leon1989
- Starter
Het maakt trouwens niet uit of de airco aan staat. Zonder doet hij het ook. De motor gaat gewoon schudden in zijn steunen. Je voelt het niet in het gaspedaal. Als je hem laat lopen en je houd hem op die toerentallen, als je accelereerd en tijden's het rijden
Volvo V50 2.4i '04
-
- 5th Gear member
Kan een ook een defect aan het 2-massa vliegwiel zijn maar dat komt niet vaak voor.
Blijf het wel aangeven bij de garage, m.i. moeten ze dit oplossen. Het praatje dat dit normaal is bij deze auto in onzin.
Edit: het is wel zo dat een 5 cilinder in een bepaald toerengebied minder gebalanceerd loopt. Dat vind ik juist het mooie van de motor.
Maar dat geeft geen overmatige trillingen in het interieur, heb zelf ook een V50 2.4 handgeschakeld en herken dit verschijnsel niet.
Blijf het wel aangeven bij de garage, m.i. moeten ze dit oplossen. Het praatje dat dit normaal is bij deze auto in onzin.
Edit: het is wel zo dat een 5 cilinder in een bepaald toerengebied minder gebalanceerd loopt. Dat vind ik juist het mooie van de motor.
Maar dat geeft geen overmatige trillingen in het interieur, heb zelf ook een V50 2.4 handgeschakeld en herken dit verschijnsel niet.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
- Leon1989
- Starter
Van mij mag je er een keertje in rijden om het te voelen. Ik kom wel de kant op waar dit mogelijk is. Als mensen hier zeggen dat het hoort dan geloof ik het. Maar ik weinig vertrouwen meer in de garage. Ik hou ook van het geroffel van dit blok. Dat is ook de reden dat ik er 1 heb aangekocht. Maar ik kon het niet verkroppen dat een Volvo trilt tijdens het rijden. Stilstaand zou ik nog geloven vanwege het grote blok. Maar het lijkt net alsof je op bepaalde toerentallen op geruite banden rijd.
Volvo V50 2.4i '04
-
- 2nd Gear member
Wellicht de onderste motorsteun, dacht dat die van wat mindere kwaliteit waren dan die van Ford..
ikzelf heb een v50 (weliswaar een 1.6D) maar ook hier absoluut geen last van trillen, nja sinds eergister... ben n loodje op de velg kwijt
heb al in mening s40/v50 gereden en nog nooit een trilling buitenom de wielen mee gemaakt...
Je hebt 3 maanden garantie, en wellicht alleen op draaiende delen, MOCHT het zo zijn dat het het vliegwiel zou zijn MOETEN hun dat kostenloos vervangen
Enfin, aanblijven geven bij de garagist!
ikzelf heb een v50 (weliswaar een 1.6D) maar ook hier absoluut geen last van trillen, nja sinds eergister... ben n loodje op de velg kwijt
heb al in mening s40/v50 gereden en nog nooit een trilling buitenom de wielen mee gemaakt...
Je hebt 3 maanden garantie, en wellicht alleen op draaiende delen, MOCHT het zo zijn dat het het vliegwiel zou zijn MOETEN hun dat kostenloos vervangen
Enfin, aanblijven geven bij de garagist!
- Longone
- 5th Gear member
Als ik dit zo lees: http://forums.swedespeed.com/showthread ... t-1800-RPM
Zouden "motor mounts" wel eens het probleem kunnen zijn ...
Zouden "motor mounts" wel eens het probleem kunnen zijn ...
-
- 1st Gear member
Ik heb ongeveer een vergelijkbaar probleem met mijn 2.4 de trilling is bij mijn alleen bij het accelereren in het stuur voelbaar en waarneembaar. Volgens mij niet als ie stil staat, morgen haal ik hem op bij de garage (grote beurt), dan zal ik gelijk even testen of ie het dan ook doet.
Ben je ondertussen al wat wijzer geworden?
Ben je ondertussen al wat wijzer geworden?
-
- Starter
Ook ik ben benieuwd wat hieruit is gekomen..
momenteel heb ik ook het probleem met schokken en schudden. tussen de 1800 en 2300 toeren voel je het heel goed.
Afgelopen mei is van mijn V50 2.0d uit 2006 het vliegwiel compleet vervangen dus ik heb nog garantie.. alleen moet ik de garage met mijn auto kennis even overtuigen dat het daaraan kan liggen.. ik heb 2 weken terug inclusief de versnellingsbak steun ook de motorsteunen vervangen, maar het schokken en schudden lijkt iets heftiger zijn geworden.
momenteel heb ik ook het probleem met schokken en schudden. tussen de 1800 en 2300 toeren voel je het heel goed.
Afgelopen mei is van mijn V50 2.0d uit 2006 het vliegwiel compleet vervangen dus ik heb nog garantie.. alleen moet ik de garage met mijn auto kennis even overtuigen dat het daaraan kan liggen.. ik heb 2 weken terug inclusief de versnellingsbak steun ook de motorsteunen vervangen, maar het schokken en schudden lijkt iets heftiger zijn geworden.
- Luuk87
- 2nd Gear member
Nieuwe motorsteunen zijn stijver, dus als de trilling (althans, een trilling waarop de steunen niet ontworpen zijn) in het blok zelf zit is het logisch dat er meer wordt doorgegeven aan de carrosserie bij nieuwe steunen.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- timmo
- 1st Gear member
ik denk 2 massa vliegwiel. loopt beetje hobbelig stationair. en tussen de 1800 en 2400 rpm.
heb ik ook gehad, kost 900 euro om te maken.
wel laten maken, anders kan je motor of versbellingsbak stuk gaan. lagers houden immers niet van trillingen.
heb ik ook gehad, kost 900 euro om te maken.
wel laten maken, anders kan je motor of versbellingsbak stuk gaan. lagers houden immers niet van trillingen.
Laatst gewijzigd door timmo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Leon1989
- Starter
Inmiddels in zoverre wijzer geworden dat de garage me liever zit neervallen dan komen. Ik ben zonder afspraak richting een ander filiaal van de Bangarage geweest en heb ze geen voorkennis gegeven van wat er speelt qua garantie. De werkplaats chef heeft gereden en gevoelt en begon meteen over dat het de 2-massa vliegwiel kapot zou zijn of teveel speling zou hebben. Het filiaal waar ik hem gekocht heb wilde hier alleen niets van weten en zegt dat het niet onder hun garantie en/of verantwoording valt. Contact gehad met de manager van Bangarage en wilde het vliegwiel uiteindelijk laten onderzoeken. MAAR ik moest de helft van de onderzoekskosten betalen als het niet aan het vliegwiel zou liggen. En dit kwam uit op ongeveer 800 euro wat ik moest betalen. Ik heb contact gelegd met de Bovag en zij zeggen dat de bewijslast bij de ondernemer ligt binnen de Bovag garantie. Met dit verhaal terug gegaan naar die Manager en hem vertelt dat ik de Bovag bemiddeling ga inschakelen. Omdat als het niet aan het vliegwiel zou liggen ik 800 euro armer zou zijn en dat geld hebben we niet en weigeren we te gaan betalen voor een auto met garantie. Dus wordt vervolgt. Ik ben de auto onderrand liever kwijt dan rijk. Ik heb het Maandagmodelletje blijkbaar:P Ook dat hebben ze aangeboden om de auto terug te nemen en dan zou ik 900 euro afschrijving hebben en dus niet terug krijgen. Dat vond ik een beetje veel voor een auto die ik 2 maanden had en 2000 km op de klok had gezet dus daar hebben wij voor bedankt.
Bedankt voor al jullie handige reacties, ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor al jullie handige reacties, ik hou jullie op de hoogte.
Volvo V50 2.4i '04