beste allen,
Ik heb een volvo V70 2.4T cross country uit 2002. Motorcode B5244T3.
De motor loopt stationair niet helemaal fijn. Hij schut een klein beetje net alsof er een ongelijkmatige verbranding optreedt.
Ik heb de auto ook op LPI lopen maar daar heeft de Vialle computer de brui gegeven. Die ga ik deze week uit elkaar halen en alle soldeerpunten en weerstanden etc. nakijken/ doormeten of daar iets mee aan de hand is.
Voor het onregelmatig lopen denk ik dat de EGR klep ook wel eens vervuilt kan zijn. De auto heeft 318000 km gedraaid en dat onderdeel is nooit schoon gemaakt.
Weten jullie waar ik de egr-klep kan vinden?
alvast dank.
EGR klep - waar zit deze
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Die zul je niet gaan vinden. EGR zit bij een diesel aangezien je op LPI hebt gereden heb jij geen diesel.Pieter1970 schreef:
Weten jullie waar ik de egr-klep kan vinden?
alvast dank.
Heb je geen foutcodes of lampjes branden of id? Zijn er nog andere symptomen bijvoorbeel tijdens het rijden bokken of inhouden?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27
Bij het uitlezen gaf hij aan dat er een misfire op cilinder 3 zit.
ik heb de bougies en bobine van mijn andere volvo erin gezet en er is wel verbetering
Maar de auto wanneer je hem start dan doet hij het een zeer korte tijd netjes, loopt mooi. Maar dan (zonder nog te rijden en in zijn N (heb een automaat) dan schokt hij. Bij rijden geen enkel probleem - trekt goed, geen schokken o.i.d.. maar wanneer ik weer stilsta dan begint hij heel licht onregelmatig te lopen.
zou het kunnen dat hij in het vacuüm gedeelte valse lucht zit te zuigen. Zo ja, hoe is dit te testen.
Heb de slangetjes wel nagelopen en ik zie niets vreemds. Maar het oog ziet natuurlijk ook niet alles.
Kun je het vacuüm systeem onder druk zetten?
hoor graag van jullie
ik heb de bougies en bobine van mijn andere volvo erin gezet en er is wel verbetering
Maar de auto wanneer je hem start dan doet hij het een zeer korte tijd netjes, loopt mooi. Maar dan (zonder nog te rijden en in zijn N (heb een automaat) dan schokt hij. Bij rijden geen enkel probleem - trekt goed, geen schokken o.i.d.. maar wanneer ik weer stilsta dan begint hij heel licht onregelmatig te lopen.
zou het kunnen dat hij in het vacuüm gedeelte valse lucht zit te zuigen. Zo ja, hoe is dit te testen.
Heb de slangetjes wel nagelopen en ik zie niets vreemds. Maar het oog ziet natuurlijk ook niet alles.
Kun je het vacuüm systeem onder druk zetten?
hoor graag van jullie
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27
Hoe ziet trouwens de egr klep eruit bij jou in de 1.8. heb je hier een afbeelding van toevallig?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
Ik verdenk eerder je ETM (gasklep), dit is vaker de boosdoener bij onregelmatig stationair. ETM moet zich heel abnormaal gedragen voordat je er codes van krijgt, kan dus kloppen dat je er met uitlezen niets van ziet.
edit: zie je ook schommelingen in je toerental of bibbert de motor alleen maar?
edit: zie je ook schommelingen in je toerental of bibbert de motor alleen maar?
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Denk eerder aan te strakke uitlaatkleppen,
Is de klepspeling al is gecontroleerd?
Keer goed uitlezen met Vida?
Onder het zwarte afdekdeksel op de motor zitten 20 controle stopjes,
Daar kun je de klepspeling meten.
Is de klepspeling al is gecontroleerd?
Keer goed uitlezen met Vida?
Onder het zwarte afdekdeksel op de motor zitten 20 controle stopjes,
Daar kun je de klepspeling meten.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
we zitten hier in het V70 topic 2000 - 2007 en die hebt geen EGR bij ene benzine uitvoeringE.Werker schreef: Een EGR zit tegenwoordig niet alleen meer op een diesel.., onze 1.8 heeft er ook 1 en dat is toch echt een benzine.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Heb ik ook gehad bij mij bleek achteraf een paar o ringen van de injectoren slecht te zijn (valse lucht). Ook de pakking op het inlaat spruitstuk bleek slecht te zijn. Dat werd getest door voorzichtig met remmenreiniger op de o ringen en pakking te spuiten. Als het daar lekt trekt het spul erin en hoor je de motor wat zwaarder lopen.Pieter1970 schreef: Bij het uitlezen gaf hij aan dat er een misfire op cilinder 3 zit.
ik heb de bougies en bobine van mijn andere volvo erin gezet en er is wel verbetering
Maar de auto wanneer je hem start dan doet hij het een zeer korte tijd netjes, loopt mooi. Maar dan (zonder nog te rijden en in zijn N (heb een automaat) dan schokt hij. Bij rijden geen enkel probleem - trekt goed, geen schokken o.i.d.. maar wanneer ik weer stilsta dan begint hij heel licht onregelmatig te lopen.
zou het kunnen dat hij in het vacuüm gedeelte valse lucht zit te zuigen. Zo ja, hoe is dit te testen.
Heb de slangetjes wel nagelopen en ik zie niets vreemds. Maar het oog ziet natuurlijk ook niet alles.
Kun je het vacuüm systeem onder druk zetten?
hoor graag van jullie
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Ha, nee een egr is in dit topic echt niet aanwezig.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
BTW op het v70 forum liep ook een draadje waarin iemand een vraag stelt over een EGR klep op een 2.5T benzine
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11440&page=1
Probleem blijkbaar ook niet opgelost daar...
dan dit draadje:
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11469&page=3
bleek scheurtje te zitten in de luchtinlaatbuis voor turbo.
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11440&page=1
Probleem blijkbaar ook niet opgelost daar...
dan dit draadje:
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11469&page=3
bleek scheurtje te zitten in de luchtinlaatbuis voor turbo.
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27
bedankt voor zoveel reacties:
korte uiteenzetting
cilinderkop is recent gereviseerd en harde klepzittingen erin gezet
onderblok vervangen ivm scheurtje in de cilinderwand
O-ringen vervangen van de injectoren
O-ringen vervangen van de lpi injectoren
Ik ga toch nog eens proberen met remmenreiniger bij de injectoren
petrol egr3 reiniger van Wynn's in de inlaatbuis spuiten -> ben benieuwd
misschien dat er wat valse lucht via de lpi injectoren toch wordt aangezogen
inlaatbuis controleren - deze is van kunststof bij de v70r awd die ik ook nog heb is deze van aluminium
Nog een vraag:
heeft iemand ervaring om het vacuumsusteem onder druk te zetten en hoe wordt dat gedaan met welke luchtdruk?
misschien dat er toch ook een slangetje lek is wat met het oog niet waarneembaar is.
Ik hou jullie op de hoogte
korte uiteenzetting
cilinderkop is recent gereviseerd en harde klepzittingen erin gezet
onderblok vervangen ivm scheurtje in de cilinderwand
O-ringen vervangen van de injectoren
O-ringen vervangen van de lpi injectoren
Ik ga toch nog eens proberen met remmenreiniger bij de injectoren
petrol egr3 reiniger van Wynn's in de inlaatbuis spuiten -> ben benieuwd
misschien dat er wat valse lucht via de lpi injectoren toch wordt aangezogen
inlaatbuis controleren - deze is van kunststof bij de v70r awd die ik ook nog heb is deze van aluminium
Nog een vraag:
heeft iemand ervaring om het vacuumsusteem onder druk te zetten en hoe wordt dat gedaan met welke luchtdruk?
misschien dat er toch ook een slangetje lek is wat met het oog niet waarneembaar is.
Ik hou jullie op de hoogte
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat gereedschap heb ik wel om het inlaatsysteem onder druk te zetten..Pieter1970 schreef: bedankt voor zoveel reacties:
korte uiteenzetting
cilinderkop is recent gereviseerd en harde klepzittingen erin gezet
onderblok vervangen ivm scheurtje in de cilinderwand
O-ringen vervangen van de injectoren
O-ringen vervangen van de lpi injectoren
Ik ga toch nog eens proberen met remmenreiniger bij de injectoren
petrol egr3 reiniger van Wynn's in de inlaatbuis spuiten -> ben benieuwd
misschien dat er wat valse lucht via de lpi injectoren toch wordt aangezogen
inlaatbuis controleren - deze is van kunststof bij de v70r awd die ik ook nog heb is deze van aluminium
Nog een vraag:
heeft iemand ervaring om het vacuumsusteem onder druk te zetten en hoe wordt dat gedaan met welke luchtdruk?
misschien dat er toch ook een slangetje lek is wat met het oog niet waarneembaar is.
Ik hou jullie op de hoogte
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Er is blijkbaar zat gedaan aan de auto , grote kans dat er ergens idd valse lucht getrokken word of id. Eerst idd even alles checken.Pieter1970 schreef: bedankt voor zoveel reacties:
korte uiteenzetting
cilinderkop is recent gereviseerd en harde klepzittingen erin gezet
onderblok vervangen ivm scheurtje in de cilinderwand
O-ringen vervangen van de injectoren
O-ringen vervangen van de lpi injectoren
Ik ga toch nog eens proberen met remmenreiniger bij de injectoren
petrol egr3 reiniger van Wynn's in de inlaatbuis spuiten -> ben benieuwd
misschien dat er wat valse lucht via de lpi injectoren toch wordt aangezogen
inlaatbuis controleren - deze is van kunststof bij de v70r awd die ik ook nog heb is deze van aluminium
Nog een vraag:
heeft iemand ervaring om het vacuumsusteem onder druk te zetten en hoe wordt dat gedaan met welke luchtdruk?
misschien dat er toch ook een slangetje lek is wat met het oog niet waarneembaar is.
Ik hou jullie op de hoogte
Btw hoe zijn de connectoren van de injectoren? daar wil ook nog wel eens een draadbreuk in komen. Loopt ie zowel op lpi als benzine stationair slecht?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15.04.2013 - 10:27
zo ik ben weer verder gegaan met de auto.
De andere volvo heb ik inmiddels weer goed lopend gekregen. Dus nu deze nog.
Alle leidingen nog eens nagelopen op lekkage maar kan niet echt een scheurtje of iets dergelijks vinden. Ook alle klemmetjes nagelopen.
In het toerental is niet veel te zien. De motor bibbert/schut een beetje. Of er verschil tussen benzine en lpi is kan ik momenteel niet zeggen omdat de LPI module kapot is. Ik heb er één kunnen vinden daar wordt van de week nieuwe software op gezet en in de auto gezet. dan rijdt hij ook weer op gas. Misschien dat dan de 3e cilinder ook weer meeloopt. Heb gelezen dat bij een kapotte LPI module ook vreemde storingen kunnen ontstaan zoals bijv. misfires bij de cilinders.
Bij het vervangen van het onderblok en revisie van de cilinderkop heb ik gelijk de o-ringen van de injectoren zowel benzine als van het gas vervangen. Ook nieuwe pakkingen gebruikt bij het inlaatspruitstuk.
Vandaag heb ik het gasklephuis onder het inlaatspruitstuk verwijdert. Wat mij opviel toen hij er nog op zat dat er veel olieresten aan het gasklephuis zat.
Na verwijdert te hebben viel mij gelijk iets op wat volgens mij absoluut niet zo hoort.
In de luchttoevoerbuis naar het gasklephuis zitten er olieresten in zie bijgevoegde foto. Ook in het gasklephuis is olie aanwezig. Naar aanleiding hiervan heb ik ook de luchttoevoerbuis na de turbo eraf gehaald. Je ziet bij de turbo dat ook hier olieresten zitten. Dit lijkt mij dus niet goed omdat het luchttoevoer is en geen lucht met olieresten
Mijn vraag nu is mag er olie in de luchttoevoerbuizen zitten en in het gasklephuis en de turbo (zie foto)?
Als het niets zo mag zijn waar zou ik het dan moeten zoeken waar de lekkage kan zitten?
Hoor graag van jullie.
ps. Ramon&Ramon ik check nog een aantal zaken zoals boven beschreven. Mocht ik het probleem houden kan ik dan contact met je opnemen om het systeem onder druk te zetten
De andere volvo heb ik inmiddels weer goed lopend gekregen. Dus nu deze nog.
Alle leidingen nog eens nagelopen op lekkage maar kan niet echt een scheurtje of iets dergelijks vinden. Ook alle klemmetjes nagelopen.
In het toerental is niet veel te zien. De motor bibbert/schut een beetje. Of er verschil tussen benzine en lpi is kan ik momenteel niet zeggen omdat de LPI module kapot is. Ik heb er één kunnen vinden daar wordt van de week nieuwe software op gezet en in de auto gezet. dan rijdt hij ook weer op gas. Misschien dat dan de 3e cilinder ook weer meeloopt. Heb gelezen dat bij een kapotte LPI module ook vreemde storingen kunnen ontstaan zoals bijv. misfires bij de cilinders.
Bij het vervangen van het onderblok en revisie van de cilinderkop heb ik gelijk de o-ringen van de injectoren zowel benzine als van het gas vervangen. Ook nieuwe pakkingen gebruikt bij het inlaatspruitstuk.
Vandaag heb ik het gasklephuis onder het inlaatspruitstuk verwijdert. Wat mij opviel toen hij er nog op zat dat er veel olieresten aan het gasklephuis zat.
Na verwijdert te hebben viel mij gelijk iets op wat volgens mij absoluut niet zo hoort.
In de luchttoevoerbuis naar het gasklephuis zitten er olieresten in zie bijgevoegde foto. Ook in het gasklephuis is olie aanwezig. Naar aanleiding hiervan heb ik ook de luchttoevoerbuis na de turbo eraf gehaald. Je ziet bij de turbo dat ook hier olieresten zitten. Dit lijkt mij dus niet goed omdat het luchttoevoer is en geen lucht met olieresten

Mijn vraag nu is mag er olie in de luchttoevoerbuizen zitten en in het gasklephuis en de turbo (zie foto)?
Als het niets zo mag zijn waar zou ik het dan moeten zoeken waar de lekkage kan zitten?
Hoor graag van jullie.
ps. Ramon&Ramon ik check nog een aantal zaken zoals boven beschreven. Mocht ik het probleem houden kan ik dan contact met je opnemen om het systeem onder druk te zetten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.