Koelvloeistof probleem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
timmo
1st Gear member

Mijn v50 2.0d met 300.000km. heeft een probleem.

De motor temperatuur loopt op. als ik 80 of hoger rijdt loopt hij op. Tot in het rood. Als ik langzamer ga eijden loopt hij wat terug. Stationair blijft de meter keurig in het midden. Als ik 80 rijd en ik zet hem in zijn 6 dan lijkt het wel sneller te gebeuren.

De kachel wordt ook niet meer warm als de motor warm loopt. De ventilator van de radiateur draait wel.

Het koelvloeistof reservoir zit nog half vol. En ik zie geen lekkage zo snel.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Apox
2nd Gear member

Vergelijk even met een temperatuurmeter of het effectief te warm loopt.
Zet eens airco uit ( of aan) en kijk of er veranderingen komen.

Soms is er veel vuil tussen de condensor en koelwaterradiator.
Dan moet je alle radiatoren demonteren, openingen afdoppen en alles uitstomen.
3h werk als je weet wat je doet en je moet airco kunnen legen en vullen
timmo
1st Gear member

Ik zat zelf aan een waterpomp of thermostaat te denken, thermostaat die niet of nauwlijk open gaat. Of een waterpomp die geen goede flow meer geeft. Iemand hier een andere visie op?
redracer
4th Gear member

timmo schreef: Ik zat zelf aan een waterpomp of thermostaat te denken, thermostaat die niet of nauwlijk open gaat. Of een waterpomp die geen goede flow meer geeft. Iemand hier een andere visie op?
denk ook gelijk aan de waterpomp. Heb t zelfde gehad met een S70 waarvan ik dus ook hoopte op de thermostaat. Bleek ooit een waterpomp met plastic schoepen gemonteerd te zijn waarvan er na 60.000km al meerdere afbraken. Ook stationair maakt een diesel amper warmte en is een kleine flow voldoende. Bij 80 in zn 6 (dat zijn veels te weinig toeren!!) moet ie harder werken dan bijv in zn 4/5 waarbij in 6 dus ook de flow minder is. Dit weet je natuurlijk pas helemaal zeker als je die pomp eruit haalt.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Toch, omdat geschreven wordt dat de kachel niet meer warm wordt, zou ik in eerste instantie inzetten op de thermostaat. Als die dicht blijft heb je ook geen kachelwarmte.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Apox
2nd Gear member

Je mag alles vervangen hoor. En met jouw km-stand zal dat geen kwaad kunnen.
Maar zet airco is aan en dat ventilator blaast. Die van jou zal minder lucht verplaatsen als een andere. Vergelijk dus even.

Ik denk dat een nieuwe thermostaat 40€ is ofzo, en de nieuwe versie weegt een halve kg lichter omdat ze wat kleppen hebben gedelete. (Blauwe stekker als je die nog hebt)

Als je per toeval een andere c30,c70of s40,v50 hebt om te vergelijken, neem dan ook eens een sterke lamp en probeer van onder de motorkap door te schijnen door de radiator. Als dat bij jouw vergelijkauto wel gaat...
edraket
7th Gear member

Ik denk zeker de waterpomp in eerste instantie. Wordt de bovenste radiator slang warm? En de onderste? Eerst even checken, dan kun je al heel veel uitsluiten. Dus rijden tot de temperatuur oploopt en dan de slangen voelen.
Inderdaad zijn er veel waterpompen gebruikt met kunstof schoepen. Deze gaan vaak los zitten op de as waardoor ze met weerstand gaan slippen en nauwelijks nog opbrengst hebben. Afbrekende schoepen is zoals redracer aangeeft ook geen zeldzaamheid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HbTps
2nd Gear member

ufovolvo schreef: Toch, omdat geschreven wordt dat de kachel niet meer warm wordt, zou ik in eerste instantie inzetten op de thermostaat. Als die dicht blijft heb je ook geen kachelwarmte.
Dat klopt niet. Als de thermostaat dicht blijft heb je wel warmte uit je kachel maar geen koeling door de radiateur en dus een heet lopende motor.

Ik vermoed ook eerder een doorstromingsprobleem, voornaamste verdachte is de koelvloeistofpomp.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Ga ik 's checken... Vroegah was da anders... en ik ben al wat ouder, hè :happy:
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Apox
2nd Gear member

Darmen op radiator losmaken. Aanzuig in emmer water steken en dan zou je voldoende doorstroming moeten hebben. Alleen heb je geen vergelijking. Misschien een simpele berekening; maar zonder temperatuur verschillen. Zoals gezegd kunnen schoepen op as draaien bij hoge temp ofzo.
Maar ik dacht dat dit bij andere motoren was.

Hoeveel km zit d-riem erop? Anders kan je wel combineren indien deze nog moet gebeuren
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”