Ik stelde de volgende vraag bij Problemcar.nl en wil jullie ook deelgenoot maken van het antwoord.
Volvo S80
Bouwjaar: 1999
Brandstof: benzine
Motor: 2.4
Ik wil de accu van mijn S80 opladen.
Instructieboekje geeft aan dat de accu moet worden ontkoppeld.
Kan ik dat ongestraft doen ?
Kan ik codes kwijtraken van de radio en afstandsbediening ?
Zal het alarm afgaan ?
Zullen codes in het managementsysteem worden opgeslagen ?
Bestaat er kans dat ik naar de Volvodealer moet voor nieuwe SW ?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Hieronder het antwoord (met dank aan Problemcar):
Ik heb de accu met succes geladen.
Accu zit gemonteerd onder de opklapbare bodemplaat in de kofferbak
Ik beschrijf nog even de gehele procedure (met dank aan iedereen) om fouten te voorkomen .
1. Open de auto met afstandsbediening
2. zet de autoradio uit
3. neem sleutel uit het contactslot en leg deze buiten de auto (ivm automatisch slot)
4.Open het kofferbakdeksel Letop werkt op electrische schakelaar
5. verwijder de metalen dekplaat (13mm) verwijder 2 moeren en los een bout.
6. verwijder de plastic beschermkap
7.Demonteer de massaverbinding (min) en leg de kabel geisoleerd aan de kant
8. demonteer de plusverbinding (10mm) los het moertje en leg de kabel geisoleerd aan de kant
9. accu laden kan in de auto gebeuren. Laat de blanke delen niet de auto raken
10. accu uitnemen is ook eenvoudig: draai een moer los en neem vastzetplaat uit
11. hermontage: eerst de plus weer bevestigen en vastzetten en dan de massakabel (min) en vastzetten. Alleen in deze volgorde !
12. plastic kap er weer op
13. vastzetplaat er weer op.
14 reset de klok. Dit is blijkbaar het enige component dat niet beveiligd is.
Het kan je overkomen dat je per ongeluk het kofferdeksel dichtgooit. Omdat dit electrisch geschakeld is, opent deze niet als de accu is ontkoppeld (of lege accu)
Er zit tussen de kentekenplaatverlichting een plastic plaatje met een sleutellogo erop. Verwijder dit. Daaronder zit een mechanisch slot dat werkt met je hoofdsleutel.
Zet het beschermplaatje terug
Verder geen klachten over SW-afwijkingen en alarm gehad.
Volgens insiders is dit van toepassing op alle moderne Volvo’s
M.b.t de achterklep: Is niet van toepassing op de V70. Deze heeft geen afzonderlijk achterslot
vr.groet,
John
S80: accu laden of verwijderen
- V70 titanium
- 2nd Gear member
Bij uitbouwen altijd eerst de min kabel losnemen en bij het opnieuw aansluiten van de accu eerst plus en dan min ,met de contactsleutel in stand twee.
Normaal verlies je inderdaad geen waardes buiten de klok.
Theo
Normaal verlies je inderdaad geen waardes buiten de klok.
Theo
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Spannend overbodige procedure. Ik heb op advies van de werkplaatschef ook eens de accu moeten opladen. Gewoon motorkap open en de acculader aan de polen hangen: die zitten nl. óók onder de motorkap! En al dat loskoppelen hoefde dus niet...
Je dynamo laadt nl. óók altijd de accu bij, zonder dat de accu losgekoppeld is...
Je dynamo laadt nl. óók altijd de accu bij, zonder dat de accu losgekoppeld is...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Zelfs "vroeger" koppelden we de - pool los om te voorkomen dat we diodes in de dynamo een tik gaven.Battlecruiser S80 schreef:Spannend overbodige procedure. Ik heb op advies van de werkplaatschef ook eens de accu moeten opladen. Gewoon motorkap open en de acculader aan de polen hangen: die zitten nl. óók onder de motorkap! En al dat loskoppelen hoefde dus niet...
Gezien de huidige electronica lijkt het mij ook niet onverstandig.
Voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Inderdaad: eerst - pool.
Doe je namelijk eerst de + pool en je komt perongelijk met het sleuteltje 10 tegen een metalen deel van de auto, dan heb je kortsluiting.
Dit is dus de reden van eerst de - pool.
-
- 2nd Gear member
Alex,
Jouw opmerking klopt.
Heb in mijn ijver volgorde omgedraaid.
Ik heb mijn beschrijving inmiddels aangepast.
Battlecruisers methode (via de contactpunten onder de motorkap) werkt ook, maar brengt m.i. meer risico met zich mee.
Ik heb alleen een bijdrage willen leveren voor de hobbyisten onder ons
Jouw opmerking klopt.
Heb in mijn ijver volgorde omgedraaid.
Ik heb mijn beschrijving inmiddels aangepast.
Battlecruisers methode (via de contactpunten onder de motorkap) werkt ook, maar brengt m.i. meer risico met zich mee.
Ik heb alleen een bijdrage willen leveren voor de hobbyisten onder ons
Als het goed is....................moet je het goed laten.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Toch maar even in het instructieboekje opgezocht. Volvo zal het zelf ook wel weten, denk ik.
Wat blijkt? Bij het opladen:
Niets losmaken, geen enkele pool en ook niet bij de accu zelf komen. lekker laten zitten dat ding.
1) +pool op hulpaccu
2) andere +pool op +punt onder motorkap
3) -pool op hulpaccu
4) andere -pool op groot massapunt onder eigen motorkap.
5) hulpauto met verhoogd toerental laten draaien en na een tijdje pas starten.
Bij het vervangen van de accu:
5 minuten wachten na het uitzetten van het contact omdat de gegevens nog in de geheugenchips geschreven moeten worden van de diverse computers. Dan pas polen losnemen.
Niets losmaken, geen enkele pool en ook niet bij de accu zelf komen. lekker laten zitten dat ding.
1) +pool op hulpaccu
3) -pool op hulpaccu
5 minuten wachten na het uitzetten van het contact omdat de gegevens nog in de geheugenchips geschreven moeten worden van de diverse computers. Dan pas polen losnemen.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Overigens is het opladen zoals omschreven een stuk veiliger dan direct op de accu, juist om die piekspanningen te vermijden. De polen liggen op die wijze nl. heel ver uit elkaar...
Dus aub nooit meer die rare problemcaroplossing (daar wordt wel meer onzinnigs beweerd), voor de bestwil van je electronica.
Dus aub nooit meer die rare problemcaroplossing (daar wordt wel meer onzinnigs beweerd), voor de bestwil van je electronica.
Volvo Rules the Road
Dit is niet opladen.Battlecruiser S80 schreef:Toch maar even in het instructieboekje opgezocht. Volvo zal het zelf ook wel weten, denk ik.
1) +pool op hulpaccu
3) -pool op hulpaccu
Dit is starthulp. (mbv startkabels)
Nou.....................Battlecruiser S80 schreef:Overigens is het opladen zoals omschreven een stuk veiliger dan direct op de accu, juist om die piekspanningen te vermijden. De polen liggen op die wijze nl. heel ver uit elkaar...
hier is ook wat mis gegaan:
Starthulp en vervolgens rare storingen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
-
- 2nd Gear member
wat risico's betreft , zie het onderwerp voorafgaande aan dit onderwerp:'STARPROBLEMEN".
Door gebruik te maken van eeen booster is bepaalde SW opgeblazen.
Oude technieken zijn niet altijd geschikt voor onze moderne auto's, tenzij je voorzorgsmaatregelen neemt.
Komende uit een volvo 900 serie vond ik een duidelijke omschrijving voor het laden van de accu van een S80 belangrijk, omdat ik weet dat de auto
afgeladen vol zit met software.
Door gebruik te maken van eeen booster is bepaalde SW opgeblazen.
Oude technieken zijn niet altijd geschikt voor onze moderne auto's, tenzij je voorzorgsmaatregelen neemt.
Komende uit een volvo 900 serie vond ik een duidelijke omschrijving voor het laden van de accu van een S80 belangrijk, omdat ik weet dat de auto
afgeladen vol zit met software.
Als het goed is....................moet je het goed laten.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
1) Als bij starthulp er geen pool los hoeft, dan zeker niet bij NORMAAL opladen = normale acculader die er een paar uur over doet.AlexV70 schreef:Nou.....................Battlecruiser S80 schreef:Overigens is het opladen zoals omschreven een stuk veiliger dan direct op de accu, juist om die piekspanningen te vermijden. De polen liggen op die wijze nl. heel ver uit elkaar...
hier is ook wat mis gegaan:
Starthulp en vervolgens rare storingen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Als een auto rijdt laadt de dynamo ook immers in hetzelfde (of zelfs sneller0 tempo bij. En dan hoeft immers ook geen pool los.
2) Boosters zijn niet veilig voor moderne full-electronics auto's...
En verder vind ik daar geen info over de exacte startmethode.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dat blijkt uit de schade die ze regelmatig opleveren aan de gevoelige electronica van een auto. Piekspanning is denk ik te hoog.
Zie het andere starttopic bij S80.
Zie het andere starttopic bij S80.
Volvo Rules the Road
-
- Starter
Wat Battlecruiser Ma 11 dec 2006 beweert klopt.Na adressen in boord telefoon gezet te hebben was spanning om te starten te laag.Laadapparaat op + in motorruimte (onder plastic kapje) en = aan motorblok en niets losgenomen.No problem.Bij navraag in garage werd het ook zo gedaan.
-
- 2nd Gear member
Loshalen accu brengt nog een hindernis met zich mee. als de RTI DVD wat ouder is leest deze soms de DVD niet meer correct in. Als je gelukt hebt helpt de meegeleverde schoonmaak cd en anders zit je vast aan een andere dvd lezer.
S80 2009 2.5T Summum