Adaptive Cruise Control

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
PNteH
Starter

Afgelopen zomer heb ik bijna elke dag, zeker bij zonnig en warm weer. de melding gehad dat het adaptive cruise control systeem niet werkt vanwege het afgedekt zijn van de sensor.
Ik weet dat die sensor achter de spiegel achter de voorruit zit.
De eerste keren dat ik de melding kreeg dacht ik dat er viezigheid op zou zitten. Logisch als het ding dan niets ziet.
De ruit was echter gewoon schoon en helder.

Ik heb het dermate vaak gehad dat het hinderlijk gaat worden. Ik heb een soort analyse gedaan en heb ontdekt dat het alleen bij zonnig weer het geval is en alleen als je net begint met rijden.
Met andere woorden, ik vermoed dat de zon de sensor verblind heeft bij langdurige instraling. 8-)
Na een poosje rijden en de auto uitzetten en weer aan, dan doet de adaptive sensor het weer.

Ik ben zeer gehecht aan dit systeem zoals elders op dit forum bejubeld wordt, dus des te hinderlijk is het als het niet werkt.

De dealer gooit het steeds op het wondermiddel van een software update.
Zijn er meer forumleden met deze ervaring en wat is de oplossing?
ARTIM98
2nd Gear member

Nog nooit dit probleem gehad
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Zit die sensor niet vooraan in de grill? Ik heb die melding soms ook maar dan is het meestal bij hevige regenval.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
dbosker
6th Gear member

Volvo_Bjorn schreef: Zit die sensor niet vooraan in de grill? Ik heb die melding soms ook maar dan is het meestal bij hevige regenval.
Dat had ik dus ook al opgemerkt, en dat vraag ik me niet alleen af, ik weet het ook zeker. Staat ook in instructieboekje trouwens.

laatste Volvo (960) verkocht
OGA244
8th Gear member

Bij n xc90 idd achter de voorruit, even wissen en het zou weg moeten zijn
Duufje
2nd Gear member

Heb het 2 keer gehad. Een keer op de Duitse snelweg, plots stoppen met acc. Volgende tankstation gestopt om de ruit schoon te maken maar was echter gewoon schoon. Het stoppen en weer opnieuw starten resette het probleem. Nadien is er wel weer de nodige software ge-update en tot nu toe geen herhaling gehad.
Kon het bij mij niet in combinatie met zon verklaren.
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
V60_PHEV
4th Gear member

dbosker schreef:
Volvo_Bjorn schreef: Zit die sensor niet vooraan in de grill? Ik heb die melding soms ook maar dan is het meestal bij hevige regenval.
Dat had ik dus ook al opgemerkt, en dat vraag ik me niet alleen af, ik weet het ook zeker. Staat ook in instructieboekje trouwens.
Dat heb je volgens mij mis, in het instructieboekje staat dat de sensor achter de voorruit zit.

Ik heb het gevoel dat als de auto eenmaal besloten heeft dat de sensor bedekt is, dat je de ruit kunt wissen zoveel je wilt, maar dat de melding pas verdwijnt zodra de auto uitgezet en opnieuw opgestart is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dbosker
6th Gear member

Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het dezelfde opzet was als mijn V60, daar zat de radar-eenheid van de ACC namelijk wel achter de grille. Nu hebben ze al die sensoren blijkbaar gecombineerd achter het voorraam.

laatste Volvo (960) verkocht
PNteH
Starter

Vrienden, de dealer heeft zelfs de unit achter de spiegel open gemaakt en de zaak extra gereinigd. Helaas hielp dat ook niet.
Afgelopen week weer 1 x gehad.
Het is nu niet bepaald zonnig dus mijn eerdere analyse klopt wellicht niet helemaal. Toch wel een stuk minder vaak.
Ik vraag mij af hoe ik ooit kon rijden zonder ACC :happy: ?

5-12-2016 krijg ik een nieuwe update.
de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”