Ik kan het je na 15.000 km van harte aanbevelen... ook voor je innerlijke rust...........zo'n XC60 op 20inch met dynamic chassis (proefrit) is natuurlijk niet spot-on op het wensenlijstje maar man, wat rijdt dat lekker en relaxed. Zaterdag mee gehad, maandag terug. Goed kunnen proberen dus. Een T5 GT Summum. Kort samengevat, lekker hoog, zeker dynamiek. Erg relaxed en wat een zee aan ruimte!
Four-chassis XC60
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Tja ik heb een my09 XC60 op 19" Achiles met fourC en een chipie naar 205pk?
Alhoewel ik meest van de tijd op sportstand rijd en soms op comfort heb ik de hele heen en terugreis naar Frankrijk op advance gereden.
De snelle stukken door Dld(180km/u) geeft een heerlijk strak sturende auto die nimmer een onderbuik gevoel geeft van "komt dat wel goed"?
Op de korte oneffenheden in de Eifel heb ik ook weleens de sportstand ingesteld want hij word dan erg stotering maar advance heeft mij gered toen ik voor Keulen de borden voor wegwerkzaamheden heb gemist op de terugweg en met 140 de 70 inging.
De lastwisseling links/rechts bleef door de straffe demping mooi binnen de perken en zonder drama de snelheid er uit kunnen krijgen.
Ik vind het een prettig systeem en op hoge snelheid is de advancestand een lekkere setting.
Comfortstand is echt voor binnenwegen lekker met het overige verkeer mee cruisen waarbij soms passagiers vragen of de demping een tandje straffer mag want hij deint dan wel.
Alhoewel ik meest van de tijd op sportstand rijd en soms op comfort heb ik de hele heen en terugreis naar Frankrijk op advance gereden.
De snelle stukken door Dld(180km/u) geeft een heerlijk strak sturende auto die nimmer een onderbuik gevoel geeft van "komt dat wel goed"?
Op de korte oneffenheden in de Eifel heb ik ook weleens de sportstand ingesteld want hij word dan erg stotering maar advance heeft mij gered toen ik voor Keulen de borden voor wegwerkzaamheden heb gemist op de terugweg en met 140 de 70 inging.
De lastwisseling links/rechts bleef door de straffe demping mooi binnen de perken en zonder drama de snelheid er uit kunnen krijgen.
Ik vind het een prettig systeem en op hoge snelheid is de advancestand een lekkere setting.
Comfortstand is echt voor binnenwegen lekker met het overige verkeer mee cruisen waarbij soms passagiers vragen of de demping een tandje straffer mag want hij deint dan wel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29539
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Hier spreekt de liefhebber van het Four-C systeem, klinkt erg positief. Ik hoor wel eens van mensen die de optie ook hebben dat er na enige tijd nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de verschillende standen.diesel01 schreef: Tja ik heb een my09 XC60 op 19" Achiles met fourC en een chipie naar 205pk?
Alhoewel ik meest van de tijd op sportstand rijd en soms op comfort heb ik de hele heen en terugreis naar Frankrijk op advance gereden.
De snelle stukken door Dld(180km/u) geeft een heerlijk strak sturende auto die nimmer een onderbuik gevoel geeft van "komt dat wel goed"?
Op de korte oneffenheden in de Eifel heb ik ook weleens de sportstand ingesteld want hij word dan erg stotering maar advance heeft mij gered toen ik voor Keulen de borden voor wegwerkzaamheden heb gemist op de terugweg en met 140 de 70 inging.
De lastwisseling links/rechts bleef door de straffe demping mooi binnen de perken en zonder drama de snelheid er uit kunnen krijgen.
Ik vind het een prettig systeem en op hoge snelheid is de advancestand een lekkere setting.
Comfortstand is echt voor binnenwegen lekker met het overige verkeer mee cruisen waarbij soms passagiers vragen of de demping een tandje straffer mag want hij deint dan wel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Ik heb twee jaar in een X3 gereden met de 19 inch 309 velgen er onder. Ondanks de hoogte was het een auto waar je heerlijk rotondes mee kon nemen. Was een 2.0d, krachtige motor zeker icm de 8'traps automaat. 0-60 was echt een heel harde duw in je rug. Wel erg veel motorgeluid; echt belachelijk veel zelfs. Maar die wegligging was echt top!
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Mijn ervaring: sport is ongeveer hetzelfde als geen Four C, bij ons staat ie bijna altijd op comfort, soms als ik vlot door een bocht wil gaat ie op Advanced. Op comfort met 18 inch heb je een heel comfortabele auto.
Als ik weer moest kiezen dan komt er weer Four c op!
Als ik weer moest kiezen dan komt er weer Four c op!
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
Thom, je hebt het wel èrg vaak over een BMW als ik je berichten lees . . . Inmiddels weten we het . . .
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik vind die advance stand overigens heerlijk wanneer er een stevige woei is, snaarstrak met zijwind.Volvo T56 schreef: Mijn ervaring: sport is ongeveer hetzelfde als geen Four C, bij ons staat ie bijna altijd op comfort, soms als ik vlot door een bocht wil gaat ie op Advanced. Op comfort met 18 inch heb je een heel comfortabele auto.
Als ik weer moest kiezen dan komt er weer Four c op!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
TS begon over BMW, hij twijfelt tussen een BMW en een Volvo.Rome schreef: Thom, je hebt het wel èrg vaak over een BMW als ik je berichten lees . . . Inmiddels weten we het . . .
Lijkt me daarom niet heel irrelevant.
Komt bij dat ik (en dat geldt niet voor iedereen hier, afgaande op wat ik soms lees), beide merken zeer goed ken.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Sommigen willen BMW zelfs niet leren kennen Thom 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 14:39
Grappig dat hierboven vaak gerefereerd aan Four C als mogelijkheid om de auto een "sportiever" weggedrag te verlenen.
Zelf heb ik eind 2010 een S60 D3 besteld met Four C onderstel na zowel het "gewone" als het sportonderstel proef gereden te hebben. Ik vond zelfs het "comfort" onderstel nog niet comfortabel genoeg. Na een proefrit bij de importeur een D5 met Four C proefgereden en dus voor het systeem gekozen. Nooit spijt van gehad, ondanks de meerprijs van 2 mille. De auto is gewoon (nog) comfortabeler dan het standaard-comfortonderstel. Overigens: ik rijd ook nog op 17 inch velgen! Comfort voor alles!
Hoe momenteel, bij de huidige 2015/2016 modellen Volvo de onderstellen van S60/V60 afstelt, weet ik (nog) niet. Misschien is de aanschaf van een Four C onderstel nu niet meer zo nodig als bij de eerste modellen van 2010/2013.
Zelf heb ik eind 2010 een S60 D3 besteld met Four C onderstel na zowel het "gewone" als het sportonderstel proef gereden te hebben. Ik vond zelfs het "comfort" onderstel nog niet comfortabel genoeg. Na een proefrit bij de importeur een D5 met Four C proefgereden en dus voor het systeem gekozen. Nooit spijt van gehad, ondanks de meerprijs van 2 mille. De auto is gewoon (nog) comfortabeler dan het standaard-comfortonderstel. Overigens: ik rijd ook nog op 17 inch velgen! Comfort voor alles!
Hoe momenteel, bij de huidige 2015/2016 modellen Volvo de onderstellen van S60/V60 afstelt, weet ik (nog) niet. Misschien is de aanschaf van een Four C onderstel nu niet meer zo nodig als bij de eerste modellen van 2010/2013.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Maar hoe doen de modelletjes zonder nivoregeling het dan?OGA244 schreef: Het is geen nivoregeling waardoor hij gaat hangen
Tuurlijk een fijne optie maar zoals Thomas terecht opmerkt, er zijn fabrikanten die dezelfde dempers gebruikt waarbij de restrictie niet geldt, oa BMW.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik vind het een fijne optie maar ga wellicht in de toekomst toch selecteren op nivoregeling...
Wanneer een auto reageert als mijn huidige sportstand vind ik het prima..
Wanneer een auto reageert als mijn huidige sportstand vind ik het prima..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31.03.2016 - 21:43
- Locatie: Rosmalen
Hier staat een XC60 met Four-C te koop, misschien kun je daar een proefrit maken? Weet je of het bevalt.
http://www.autotrader.nl/auto/volvo-xc6 ... era-md13-/
http://www.autotrader.nl/auto/volvo-xc6 ... era-md13-/
Volvo XC60 D3 2.4D AWD (03-2012)
Kawasaki ZX-6R (04-2000)
Mini Cooper S
Mercedes A-klasse
Volkswage Passat
Kawasaki ZX-6R (04-2000)
Mini Cooper S
Mercedes A-klasse
Volkswage Passat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 14.02.2014 - 16:29
Heeft er iemand enig inzicht hoe dit Four-C systeem eigenlijk werkt ?
Ik heb het forum reeds volledig nagelezen betreffende dit onderwerp, best wel interessante info gevonden maar toch nog enkele vragen.
Werken de schokdempers op basis van olie ( zoals andere schokdempers ) of op basis van lucht ?
Ik heb namelijk een tweedehands XC60 model 2015 gekocht die volgende week geleverd wordt en hij heeft Four-C met 40600 km op de teller.
Comfort is belangrijk voor mij dus ik wou liever een touring ( comfort ) chassis in plaats van het standaard dynamic chassis.
Uiteindelijk is het nu dus een Four-C chassis geworden omdat het op de auto aanwezig was.
Is dit te vergelijken met een touring ( comfort ) chassis of eventueel nog beter ?
Ik heb het forum reeds volledig nagelezen betreffende dit onderwerp, best wel interessante info gevonden maar toch nog enkele vragen.
Werken de schokdempers op basis van olie ( zoals andere schokdempers ) of op basis van lucht ?
Ik heb namelijk een tweedehands XC60 model 2015 gekocht die volgende week geleverd wordt en hij heeft Four-C met 40600 km op de teller.
Comfort is belangrijk voor mij dus ik wou liever een touring ( comfort ) chassis in plaats van het standaard dynamic chassis.
Uiteindelijk is het nu dus een Four-C chassis geworden omdat het op de auto aanwezig was.
Is dit te vergelijken met een touring ( comfort ) chassis of eventueel nog beter ?