De review sprak me aan enerzijds om het schitterend gebruik van de Engelse taal en anderzijds vanwege de beschrijving van de tekortkomingen in de wegligging van de V60PIH.
Ik wissel de V60 af met een simpele Honda Civic hybride.
De Honda stuurt strak, de V60PIH Summum voelt in z'n standaarduitvoering als een waggelende eend.
Hier een citaat uit de review:
Discussing its shortcomings (obstructive steering, jittery ride, no left foot) with CJ, he warmly recommended the V60 Polestar as a reference point. This is Volvo’s S4 Avant rival, with a 345bhp six, all-wheel drive, uprated suspension with Ohlins dampers, and Brembo brakes. The comparison is eye-opening – and teeth-rattling when it comes to ride quality.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Volvo V60 PIH 2013: Honda Civic Hybride 2010:
Dat sturen, ik had mijn D6 10 dagen niet gebruikt en dan stuurt dat ding zwaar alsof de stuurbekrachtiging is uitgeschakeld. Gaat later dan prima en op de snelweg prima.
Maar het kan ook zijn dat mijn V70 gewoon licht stuurt door Variabele stuurbekrachtiging ofzo...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Heb je op je V60 geen servo control (of hoe het ook al weer heet)? Ik moet zeggen dat ik de problemen niet herken. Sturen en wegligging vind ik prima. De draaicirkel daarentegen.. ik ben er nu aan gewend maar het lijkt wel een verlengde V70.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
RichieB schreef:
Heb je op je V60 geen servo control (of hoe het ook al weer heet)? Ik moet zeggen dat ik de problemen niet herken. Sturen en wegligging vind ik prima. De draaicirkel daarentegen.. ik ben er nu aan gewend maar het lijkt wel een verlengde V70.
Je hebt toch ook 3 standen die je kan kiezen in Sensus? Alleen als de auto stilstaat.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
de wegligging van een model wat later is omgedoopt tot PIH en dus 300 kg batterijtjes in de koffer heeft vergelijken met een Polestar tja. Maar inderdaad ook in vergelijking met een standaard V60 r design ligt een TE duidelijk minder strak op de weg
Opzich begrijp ik die vergelijk wel, ik zag in Zwitserland vorig weekend ook veel D6jes en ook een paar Polestartjes. Dus ik denk kijk even op autoscout en qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel. Wij hebben hier natuurlijk 35000euro bpm erop. Dus dat maakt het verschil in euros wel wat groter
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Dat kan zijn, maar met die Polestar rij je geen 15 mijl uitstootloos door Londen. Kortom, appels met peren vergelijken.
Ik snap dat gezever over de wegligging van de D6 niet zo. Ik heb nog nooit het idee gehad in een 'dweil van een auto' te rijden, hij ligt als een blok op de weg. Toegegeven, ik ben er nog niet een circuit mee opgeweest en ik ben geen rijder die iedere bocht op het scherpst van de snede wil aansnijden. Maar volgens mij is een V60 D6 daar ook niet voor bedoeld. Waarom de wegligging dan met hele of halve sportwagens vergeleken moet worden is mij een raadsel.
Andersom gebeurt toch ook niet? Ik heb namelijk nog in geen enkele review van een Polestar (of welke andere sportieve variant van een burgerbak ook, M3, S4, AMG) ooit de klacht gelezen dat hij in de stad niet geluid- en uitstootloos kan rijden.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Ik wil toch even reageren op het gedweil.
De V60 (mijn V60) moet voortdurend met stuurcorrecties op de weg gehouden worden. Zijn er sporen in het wegdek, dan gaat 'ie alle kanten op.
Toegegeven, ik heb in een andere V60 gereden met andere banden er onder en die reed beter.
Heeft iemand misschien tips? Uitlijning?
@Summum
Wegligging of trots zijn dat je elektrisch door Londen kan rijden zijn echt appels en peren.
Ik heb de wegligging in mijn geval overigens vergeleken met die van mijn Honda Civic Hybride (en eerder een Audi 100 Quattro van 1994, een Volvo V90 van 1979) die stuk voor stuk veel strakker sturen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Volvo V60 PIH 2013: Honda Civic Hybride 2010:
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
HeinvdW schreef:
@Summum
Wegligging of trots zijn dat je elektrisch door Londen kan rijden zijn echt appels en peren.
Ik heb de wegligging in mijn geval overigens vergeleken met die van mijn Honda Civic Hybride (en eerder een Audi 100 Quattro van 1994, een Volvo V90 van 1979) die stuk voor stuk veel strakker sturen.
Dat het een vergelijk tussen appels en peren is zeg ik toch zelf ook? Ik reageerde daarmee op de door jou geposte Britse review, waarin de wegligging van een PIH vergeleken wordt met een Polestar. Dank je de koekoek dat de PIH dan minder scoort. Maar in diezelfde review wordt wel gesteld dat de PIH zijn 'finest hour' heeft in de spits in Londen. Kortom, een PIH is simpelweg niet gebouwd voor het betere gooi- en smijtwerk. Zeker niet in het geval van de V60, waar de elektrificatie pas achteraf heeft plaatsgevonden in een bestaand concept, in plaats dat al in het ontwerp rekening is gehouden met deels elektrische aandrijving. Reken er maar op dat een V90 T8 straks een betere wegligging zal meekrijgen.
Mijn punt is dus dat klagen over de wegligging bij een V60 PIH hetzelfde is als klagen over de uitstoot bij een Polestar. Het zijn andere auto's voor andere doelgroepen.
Als jouw auto aanvoelt als een waggelende eend is er echt iets mis. Ik durf de stelling aan dat je de PIH nooit gekocht hebt met het doel een snaarstrak sturende auto aan te schaffen. De voornaamste (enige?) reden was ongetwijfeld het bijtellingsvoordeel, in jouw geval zelfs 0%. Je hebt kennelijk al veel probleempjes gehad met jouw auto en dat schijnt bij auto's uit de eerste series meer voor te komen. De pioniers lopen op dat vlak nu eenmaal meer risico. Maar je geniet nog dagelijks van de financiële voordelen toch?
Dat alles laat onverlet dat JIJ best ontevreden kunt zijn over de wegligging van jouw PIH. Het hangt ook grotendeels af van je referentiekader. Maar een vergelijking met een Civic (geen plug-in, dus véél minder elektrische actieradius en gewicht) en auto's van 20 jaar geleden gaan volledig mank. Een 960/V90 heeft trouwens ook nooit bekend gestaan als een bochtenridder, er waren in die tijd echt beter sturende auto's. Ieder moet zijn eigen conclusie maar trekken. De V60 PIH is echt niet in alle opzichten een fantastische auto. Maar als totaalpakket scoort hij voor mij heel erg hoog!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Inderdaad goed (3d) laten uitlijnen. Daarnaast heeft bij mij de Goodyear asymmetric 2 banden de rechtuit stabiliteit flink verbeterd (banden 3.0 bar) tov Contisportcontact 5 en Michelin primacy.
eriksc schreef:
Inderdaad goed (3d) laten uitlijnen. Daarnaast heeft bij mij de Goodyear asymmetric 2 banden de rechtuit stabiliteit flink verbeterd (banden 3.0 bar) tov Contisportcontact 5 en Michelin primacy.
Ik heb goede ervaring met Dunlop SportMaxx RT (in de maat 245/40/18) en Michelin Pilot Sport 3 (in de maat 235/45/18). Wel heb ik de spanning op 3.0 bar.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
eriksc schreef:
Inderdaad goed (3d) laten uitlijnen. Daarnaast heeft bij mij de Goodyear asymmetric 2 banden de rechtuit stabiliteit flink verbeterd (banden 3.0 bar) tov Contisportcontact 5 en Michelin primacy.
Ik heb goede ervaring met Dunlop SportMaxx RT (in de maat 245/40/18) en Michelin Pilot Sport 3 (in de maat 235/45/18). Wel heb ik de spanning op 3.0 bar.
Tussen de Goodyear banden en de Dunlop SportMaxx RT heb ik getwijfeld. Schijnen ook top te zijn. Wel iets zachtere compound, maar dat komt het comfort ten goede
eriksc schreef:
Tussen de Goodyear banden en de Dunlop SportMaxx RT heb ik getwijfeld. Schijnen ook top te zijn. Wel iets zachtere compound, maar dat komt het comfort ten goede
Welke is zachter? Goodyear of Dunlop? Ik vond de Dunlop SportMaxx RT sneller slijten dan de Michelins (Pilot Sport 3 of Premacy 3). Toen ik de auto in juni 2013 naar NL haalde waren er amper banden in 18 inch met de juiste loodindex te vinden. Daarom moest ik naar 245 breed ipv 235.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Summum schreef:
[Dat het een vergelijk tussen appels en peren is zeg ik toch zelf ook? Ik reageerde daarmee op de door jou geposte Britse review, waarin de wegligging van een PIH vergeleken wordt met een Polestar. Dank je de koekoek dat de PIH dan minder scoort. Maar in diezelfde review wordt wel gesteld dat de PIH zijn 'finest hour' heeft in de spits in Londen. Kortom, een PIH is simpelweg niet gebouwd voor het betere gooi- en smijtwerk. Zeker niet in het geval van de V60, waar de elektrificatie pas achteraf heeft plaatsgevonden in een bestaand concept, in plaats dat al in het ontwerp rekening is gehouden met deels elektrische aandrijving. Reken er maar op dat een V90 T8 straks een betere wegligging zal meekrijgen.
Mijn punt is dus dat klagen over de wegligging bij een V60 PIH hetzelfde is als klagen over de uitstoot bij een Polestar. Het zijn andere auto's voor andere doelgroepen.
Als jouw auto aanvoelt als een waggelende eend is er echt iets mis. Ik durf de stelling aan dat je de PIH nooit gekocht hebt met het doel een snaarstrak sturende auto aan te schaffen. De voornaamste (enige?) reden was ongetwijfeld het bijtellingsvoordeel, in jouw geval zelfs 0%. Je hebt kennelijk al veel probleempjes gehad met jouw auto en dat schijnt bij auto's uit de eerste series meer voor te komen. De pioniers lopen op dat vlak nu eenmaal meer risico. Maar je geniet nog dagelijks van de financiële voordelen toch?
Dat alles laat onverlet dat JIJ best ontevreden kunt zijn over de wegligging van jouw PIH. Het hangt ook grotendeels af van je referentiekader. Maar een vergelijking met een Civic (geen plug-in, dus véél minder elektrische actieradius en gewicht) en auto's van 20 jaar geleden gaan volledig mank. Een 960/V90 heeft trouwens ook nooit bekend gestaan als een bochtenridder, er waren in die tijd echt beter sturende auto's. Ieder moet zijn eigen conclusie maar trekken. De V60 PIH is echt niet in alle opzichten een fantastische auto. Maar als totaalpakket scoort hij voor mij heel erg hoog!
Klopt. Ik heb ook gereden in een Mercedes C350e en die auto deint nog meer dan mijn V60. Als je de eland uitwijk test ziet van de C350e, dan weet je genoeg.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir