Getunede 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
jansseman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.11.2006 - 23:32

IK heb zojuist mijn ' 97 940 2.3 LPT laten tunen (door proffesioneel bedrijf) middels plaatsen van een nieuwe chip en de turbodruk op ongeveer 0.8 bar laten afstellen.

Bij 2.500 toeren begint het te versnellen en bij 3000 schiet ie door als een raket.

Het enige dat me opvalt is dat als ik wat groffer het pedaal intrap, ik eerst even rond de 3000 een paar seconden trilling door de auto voel alsof ik op slecht wegdenk rijd. DIt gaat weg als ik dooraccellereer.
Het gebeurt in elke versnelling.

Dit is niet het geval als ik wat gematigder tot 3-4000 toeren doorga.

Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn en of dat kwaad kan?

Er is me talloze malen (ook door mijn Volvo garage zelf) verteld dat de upgrade van mijn 2.3 LPT naar 0.8 bar (ca 180-190 pk) geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Kan je nog enig idee geven of het het gevoel van getril van voor of achter komt? Of mogelijk enige andere aanwijzing.
Ik begrijp dat dit nieuw is sinds het tunen.
Misschien dat de turbo of iets anders in de motor resoneert door de hogere lucht toevoer
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
jansseman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.11.2006 - 23:32

Fat Rat,

Het lijkt eerder van midden onder te komen ipv vanaf de motor.
Het is idd na het tunen omdat ik blijkbaar meer koppel ergens op kan zetten\.
Kan het de tussenas zijn van de aandrijflijn??

Als ik zachtjes dooraccelereer naar hogere toeren, doet ie het niet.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ligt het aan mij of mis ik hier een paar antwoorden??!!
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Hmm dat zou zomaar kunnen lijkt mij.
Zeker als je ff flink door trapt krijg je ineens meer kracht overal op te staan.
En zoals je zegt middenonder, dan zou ik denken aan aandrijfas of versnellingsbak.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
esence
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:03
Locatie: Reijsenhout
Contacteer:

is het een automaatje wat je hebt???
Dan zou het best wel eens daardoor kunnen komen..
Omdat hij gechipt is en origineel niet is berekend op de kracht die extra vrijkomt op je koppelingsplaten..

oplossing hiervan is het afstellen van de koppeling..
Komt regelmatig voor bij Volvo, Volkswagen en audi!!!

succes!!
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gel*l
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Ik heb dat ook. Heeft te maken met de aandrijfas denk ook ik. Wanneer ik met (heel) veel belading rijd, of van een drempel rijd, heb ik het ook even. Dus wanneer de achterkant inveert, en er komt bovengemiddeld vermogen op, dan voel ik het ook (handbak).
Volvo 940 SE
Jan-Willem Woermeijer
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.02.2007 - 11:30

Wat is de standaard turbo druk, 0,4bar toch....
Je hebt nu +- 40 Pk erbij 0,10bar erbij staat ongeveer voor 10Pk.
Dat heeft dan wel met het verleden van de turbo en motor te maken.

190Pk is netjes, waar ben je geweest, zit er een intercooler voor !!!
Het gerammel is je aandrijflijn.
Aan de aandrijfas zit een tussenlager deze zal een beetje versleten zijn.

Door het vermogen wat je erbij gekregen hebt kun je meer vermogen op de achteras zetten.
De aandrijfas krijgt dat vermogen te verwerken, dus bij 3000Rpm begind de turbo echt z'n werk te doen.
Daardoor tordeerd de aandrijfas iets en gaat hij overdreven kromtrekken.
Dat tussenlager moet dat opvangen, is deze versleten dan gaat hij rammelen.
Pak maar eens een stuk installatiedraad en houd hem aan één kant vast en draai aan de andere zijde.
Hij zal dan opdraaien en dit wil de cardan-as ook doen.

Trek maar eens flink weg vanuit nul zonder wielspin.
Dan zul je zien dat hij het dan ook doet.

Kan de auto gewoon oud mee worden, het stoort misschien alleen


In Zweden krijgen ze het voor elkaar om de cardan-assen te laten scheuren.
Daar gebruiken ze de aandrijfas van een turbo diesel.. ;)

Nou succes ermee en we horen het wel weer.



MvG Jan-Willem Woermeijer
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Oh ik dacht dat het aan mij lag ... maar dat is het dus. Wat kan een forum toch handig zijn :D
Valt me trouwens wel op dat ik het meer heb als het koud is dan dan bij warmer weer of warme motor.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Jan-Willem Woermeijer
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.02.2007 - 11:30

Kan Kloppen dat je met de kou meer hoort dan met warm weer.

In het tussenlager zit een soort gel, deze houd het lager in het midden van de ruberen ring.
Als dat nou koud is wordt het allemaal wat stijver.

Je Stabilisator stang of je ophanging ga je misschien ook wel horen als het lang koud en droog blijft.
(geluid van een ezel onder de motorkap)
Oliegevulde dempers zijn dan ook harder dan als ze warm zijn.

Daarom voor snelle rijd prestaties bilstein gasdruk schokbrekers..


Het rammelen zou je op kunnen lossen door het tussenlager te vervangen.
Deze zit geperst en kost compleet wel een paar euro !!!

De dealer is vrij duur, als je bij www.w-und-g.de kijkt valt het wel weer mee.

En controleer je Versnellingsbak en motor rubbers eens...
Trek eens flink op vanuit nul, als je pook dan ineens richting bijrijder schiet ligt je motorsteun eruit...
Schut de pook enorm dan is je bakrubber zeer soepel

De turbo's en niet standaard motoren hebben het probleem wel dat de rubbers afscheuren.


Groeten Jan-Willem Woermeijer
scheef
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:06
Locatie: haarlem

jansseman,

Ik heb een 940 classic 165 pk met turbo 2.3i, Toppertej maar ik wil deze ook graag (laten) tunen.

Kun je mij aangeven bij wie jij geweest bent en of dat duur is.

Overigens dacht ik dat er in de 940 geen chip zit.

Groetjes en alvast bedankt,

Mark Scheefhals
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Groeten van Frans.
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

Ik zou voor chips hier kijken:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=57781

ik heb ze ook al besteld. Binnkort komen ze binnen, ze gaan samen met de B230FK in de 240.

Niet alleen is het vermogen van ongeveer 230 pk flink, het koppel (tot 350NM) is niet mis. De 'driveability' wordt stukken beter. met 50 in de 5 is mogelijk enzo. Als dat te veel is gewoon de turbodruk wat lager zetten :wink:
Met max vermogen bedoel ik wat mogelijk is met standaard turbo met betere uitlaat.

De chips kosten iets van 200 euro, het zijn (bijna) de 'sterkste' die verkocht worden. Value for money is erg goed.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Kan ik dus niks mee... B200FT staat er mooi niet tussen.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

B200FT?? bestaat die?? Volgens mij is er alleen een B200ET
Ik kom hem hier namelijk ook niet tegen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Die bestaat, ik heb er namelijk 1 in mn auto.

Edit: Dat lijstje dat je linkte geeft niet de motoren weer van de 900 serie ;)

Ik geef toe dat er weinig bekend is van dit motortype. Systemen bij automaterialen zaken als Brezan etc. geven altijd een 2.0 zónder turbo aan bijvoorbeeld.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Hummm.... :-k

zoek wat verder ...idd .........hier dus...... ::oops: als het goed is heb je 155pk
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Hád. Ik rij met een turbodruk rond van 1 bar...
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Ohhh :shocked!:
Hoe veel heb je nu?

Wat heb je er mee gedaan wil wel weten hoe je dat doet en of ik dat ook kan B200ET :D
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”