kreftie schreef:De alom gerespecteerde Denso's zijn toch ook populair door fel gedrag?
fel gedrag door een bougie?.
dat zit tussen de oren, je auto gaat echt niet merkbaar meer vermogen leveren hoor.
mengselverhouding en motortemperatuur,
dat is belangrijk voor een lpg auto.
de denso IK24 is een koudere bougie dan standaard.
een 'warme' (standaard) bougie geeft minder warmte aan de cylinderkop.
de temperatuur van de elektrode word te hoog met als gevolg dat de brandstof al snel gaat verdampen i.p.v. verbranden. (= dus
geen correcte verhouding)
je krijgt hierdoor een hogere compressie en te vroege ontsteking.
dit is één zeer belangrijk punt van vele lpg problemen.
dat heeft de motor dus niet zo graag!.
een koudere bougie geeft méér warmte aan de cylinderkop.
daardoor blijft de temperatuur van de elektrode lager omdat de warmte sneller de cylinderkop raakt en dus ook sneller word afgevoerd.
en .... dit alles is dan op zijn beurt ook weer een beetje afhankelijk van de staat van de bobine(s).
hoe meer stoorm die 'toelevert', hoe krachtiger de vonk.
