vandaag heb ik mijn XC60 weer opgehaald bij achterasrevisie.nl
Ik heb al een jaar last van een lichte trilling rond de 100 - 120 km/uur. Langzaam aan begin het wat meer te worden en het begon me ook meer en meer te storen.
Eerste plan was om eens te gaan kijken naar een andere auto echter viel dat niet mee. De huidige XC60 heeft bijna alles wat er leverbaar is en dat maakt dat je redelijk verwend bent.
Sinds eind jan 2015 heb ik bijna 115000 km met de auto gereden en afgezien van de trillingen rijdt het eigenlijk wel heel erg lekker. Inmiddels staat de teller op bijna 305000 km
Volgende idee was een bedrijfsauto. Ik heb 3 dagen een Renault Talisman Estate gehad. Een hele mooie en fijn/goed rijdende auto echter niet mijn ding. Nu had ik een 110 pk diesel automaat en dat is even "wennen"
Na lang beraad besloten om lekker met de XC60 door te rijden. Net na de zomer had de auto me wel 2 maal laten staan naar later bleek door een defecte brandstofopvoerpomp.
Nieuwe pompunit erin en we kunnen weer.(schande na 295000 km al defect ;D)
Tja de trilling wat zou het zijn. Eerste gedacht was gare banden. Nu kon dat wel kloppen want mijn zomerbanden waren zo goed als op. Na een paar dagen met de winterwielen gereden te hebben was de conclusie dat het niet de banden waren. Wat dan wel ? Samen met een forumlid van het 850forum op een zaterdag bij hem op zijn werk de auto op de brug gehad en eerst eens een update van de DEM module. Helaas was dat ook niet het winnende antwoord. Hierna controle wiellagers, ook deze waren nog goed en dan blijft er vrij weinig over. Met de wielen van de grond en dan gas geven gaf een wat zingend geluid uit het diff. Bingo................maar dan....
Hallo dealer mijn diff is kaput kunnen jullie deze reviseren....eh nee wij hebben geen losse onderdelen maar na achter lating van een 4000 euro krijg je keurig een nieuwe. Dat gaat hem ook niet worden.
Een paar avonden zoeken op internet gaf al aan dat hetzelfde diff o.a. in een Landrover Freelander 2 zit en daar zijn bij regelmaat grote problemen met het diff. en dat men gewoon revisie sets heeft liggen met nieuwe lagers etc. Verder zoekende kwam ik een verhaal tegen van iemand die zijn auto bij dealer had gebracht en die hadden de revisie uitbesteed aan een bedrijf daar in de regio namelijk achterasrevisie.nl
Na wat email contact gehad te hebben had ik zoiets van hier kan men waarschijnlijk mijn probleem wel oplossen.
kort daarna was ik bij een vriend van me en hebben we een uurtje van auto gewisseld en na afloop zoiets van eh we hebben beide vergelijkbare klachten enige verschil was dat het bij hem nog in de dealer garantie zat en bij mij helaas niet.
2 weken geleden gebeld om een afspraak te maken en afgelopen zaterdag de auto gebracht. Als vervangend vervoer een XC60 T6 gehad(van mijn pa geleend dan)
Auto op de brug
Alles nog op zijn plek
De boel ligt los
Diff op de werkbank met mooie letters FoMoCo erop
Wat ijzerslijpsel van de gare lagers
Hier een wat zwaarder draaiende as, welke dus een echt gaar lager heeft
Omdat de boel toch uit elkaar lag gelijk de Haldex maar laten nalopen en schoonmaken. Hier de Haldex koppeling op de werkbank
Zo ziet een Haldex er dus van binnen uit
Voor schoonmaken liep het allemaal wat stroef
Na schoonmaken etc
Na een paar dagen was de auto klaar om opgehaald te worden en inmiddels heb ik er een 175 km mee gereden. Het trilt nu nog steeds maar dat werd ook aangegeven. Na ca 3 a 400 km gaat het verdwijnen.
Danny Sohns van achterasrevisie.nl heeft mooi werk verricht en ik kan het een ieder aanraden die een trilling heeft bij zijn AWD.
De afgelopen dagen heb ik met de XC60 T6 van mijn vader gereden en helaas had hij hetzelfde alleen nog in veel mindere mate. Zijn auto is ook van 2010 alleen staat er nog maar 120000 km op de teller.