Dank voor de reacties!
(Jimmy, ik denk er nog even over na)
Inmiddels zit de eerste 600km erop.
Auto rijdt echt in alle omstandigheden geweldig.
Gisteren in het donker over natte gladde Duitse landweggetjes: auto rijdt vlot, zeker en comfortabel. Grootlichtassistent werkt top.
Vandaag van Hannover richting Amsterdam. Ondanks regen toch flink doorrijden (180/200 waar mogelijk). Met mijn BMW 5 kreeg ik dan op het stuk Oberhausen Arnhem toch altijd wat kriebels. De AWD ligt super strak op de weg. Stuur en remmen reageren geweldig.
File richting Hoevelaken met de handjes en voetjes los gereden. Even wennen maar het werkt echt prima. Afremmen gaat soms iets abrupter dan noodzakelijk. Als je de afstand iets ruimer instelt lootp het wat soepeler.
Verbruik valt tegen ten opzichte van de boekjes, maar dat is te verwachten. Hoge snelheden, files en winterbanden horen niet echt bij de ideale testomstandigheden. Ik schat ongeveer 600 km op een tank.
Oh ja: adressen invoeren op het touchscreen gaat niet helemaal lekker. Moet wel zeggen dat ik het handschrift heb van een bejaarde arts. Morgen iets van een stylo proberen.
Ook wel gek: de POI's worden wel op het dashboard display aangegeven maar niet op het centrale display. Jammer, want dan zou je snel een tankstation o.i.d. aan kunnen klikken als tussenstop.
V90: hebbes!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Je geeft hem in de eerste 300km direct de sporen tot 200+?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Ik heb gisteravond in een benzine automaat V90 gereden. Leuke auto maar met alle recenties had ik echt verwacht dat de V90 echt merkbaar heel veel stiller zou zijn dan een V70. Dit viel mij tegen, het veren en rijden vond ik niet zo heel erg veel verschil eigenlijk. De v70 is geen echte bochtenrijder, ook niet voor gemaakt, maar bochtenwerk met de V90 weet ik niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Begrijp alles rondom premium niet zo heel erg goed. Er wordt voorgedaan alsof een V90 echt een auto is die qua rijden stappen vooruit is tov een V70 en alles zoveel beter is dat het een wereld van verschil moet zijn. Ik vond het erg tegenvallen toen ik met deze gedachte een stukje erin ging rijden. Het is een super fijne auto, daar niet van, maar ik had meer verwacht na de verhalen! Mensen blazen graag dingen erg op denk ik, wellicht om klanten van andere merken te trekken 

- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Met de 8 traps ben je dan nog rustig aan het touren.diesel01 schreef: Je geeft hem in de eerste 300km direct de sporen tot 200+?

@TS: Proficiat met de nieuwe auto!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Idd Wat een mooie verschijning. En zoals Johann al zegt met 200 km/h ben je met GT8 lekker aan het cruisen.
En op zo'n afstand is de D5 natuurlijk al lekker warm.
En op zo'n afstand is de D5 natuurlijk al lekker warm.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ben het met diesel eens!
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Gefeliciteerd, geweldige auto.
Ben wel benieuwd naar de daglicht foto's.
Ben wel benieuwd naar de daglicht foto's.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.NielsPHEV schreef:je bent het eens met een vraag ?rsnhakan schreef: Ben het met diesel eens!
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u.
Val niemand aan met andere inzichten en ben zeker benieuwd naar de foto's gemaakt bij daglicht.
Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Zit tussen je oren.diesel01 schreef:Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.NielsPHEV schreef:je bent het eens met een vraag ?rsnhakan schreef: Ben het met diesel eens!
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u.
Val niemand aan met andere inzichten en ben zeker benieuwd naar de foto's gemaakt bij daglicht.
Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.
Snelheid zeg heel weinig over de belasting van de motor en al heel zeker niet meer bij de huidige lange overbrengingen en forse vermogens.
Feitelijk belast je de motor bij optrekken in nagenoeg alle situaties veel zwaarder dan continu 200 km/h.
Het verhaal van max snelheid bij inrijden komt uit de tijd dat je auto's had met motortjes die met duidelijk andere toleranties in elkaar gezet zijn en waarbij het blokje nagenoeg max vermogen leverde wanneer je 140 of 150 kmh reed. Sterker nog er ging inloop olie in die bij een paar duizend km werd vervangen en meteen de kopbouten nagetrokken
Warm rijden is veel meer van belang maar eigenlijk tonen de hybrides aan dat dit ook niet zo heel veel meer uitmaakt met de huidige constructie methoden, materialen en niet te vergeten (dunne) olie
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ja, dat is een mooi stukje licht. Van de tegenliggers kun je een klein spinnetje op het hemeltje zien kruipen en exact zien wat voor kleur montuur de bestuurder heeftdiesel01 schreef:Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.

laatste Volvo (960) verkocht
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Pfff wat een droom!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mooi ding in ieder geval, voor mij alleen maar een droom. De sedan uiteraard. Heb er even in gezeten bij de dealer in Veendam, maar de inruilwaarde van de S60 haalt het net niet.
Kom wel eens een XC90 tegen met die led verlichting, en ik moet zeggen dat ze erg netjes naar tegenliggers schijnen. VW heeft ook led, maar dat lijken wel 2 van die blauwe xenon vlekken. Andere VW's hebben dan weer net als MB, Ford en Peugeot die 2 dubbele koplampen en die staan wel netjes.
Volvo doet dat in één keer goed, mooi.
Zal allemaal wel meevallen.
Kom wel eens een XC90 tegen met die led verlichting, en ik moet zeggen dat ze erg netjes naar tegenliggers schijnen. VW heeft ook led, maar dat lijken wel 2 van die blauwe xenon vlekken. Andere VW's hebben dan weer net als MB, Ford en Peugeot die 2 dubbele koplampen en die staan wel netjes.
Volvo doet dat in één keer goed, mooi.
Dat staat ook in de instructieboekjes van onze nieuwe Benz, maar dat hoef je echt niet te proberen met een lijnbus. Dat is van km stand 0 trappen met warme en koude motor, en die dingen rijden gewoon een miljoen kilometer of meer.diesel01 schreef:Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u
Zal allemaal wel meevallen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het is mijn gevoel, ongetwijfeld dat ze in prufstand gedraaid hebben maar mijn gevoel zegt dat het even enige tijd nodig heeft om op elkaar in te slijten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Ja maar die 140 km/h is volledig gerelateerd aan de verhoudingen in de versnellingsbak en met name het laatste verzet. Je zou anders ook kunnen proberen om 140 in de 3 te gaan rijden..
De andere regeltjes zijn idd variëren, liefst geen vollast en al helemaal niet bij nog niet opgewarmde motor, geen langdurige hogere last in aanvang.
Maar er zijn ook andere theorieën waarvan een toch wel een beetje een punt lijkt te hebben nl dat de zuiger compressie veren alleen goed gaan afdichten als ze ook daadwerkelijk tegen de cilinderwand gedrukt worden en dit kan alleen bij hogere last cq cylinderdruk. Bekijk je de techniek op een andere manier dan kun je stellen dat mocht een motor echt "inlopen" in de eerste 500 km er de volgende 500 km ook al een evenredige slijtage kan plaatsvinden.. Een paar keer 500 km verder en de motor zou op zijn.
Belangrijk zijn heat cycles om de materialen te laten uitzetten en krimpen en de pakkingen te zetten/afdichten. Het echte inlopen is vaak niet meer dan een paar uur met heat cyles voor nodig. De motor zal toch moeten doen waar deze voor gemaakt is. Techniek heeft niet stil gezeten en de moderne motoren worden eigenlijk al vrijwel ingelopen in elkaar gezet.
Kijk je vervolgens naar je normale rijstijl dan blijf je ruim onder de gevraagde maximalen. Gewoon rijden dus en effe niet gek doen.
Kijk ik even naar mijn nieuwe Polestar dan schrik je er van wat Volvo op de motor toe laat. Bijvoorbeeld in Sport+ mode doodleuk terugschakelen naar 5500 toeren om voor piek vermogen klaar te staan in de versnelling. Het pedaal moet op de bodem om alles goed te laten werken. Geeft duidelijk aan dat het materiaal tegenwoordig meer hebben kan. Het motormanagement kent ook nog verschillende opwarm stadia en ik heb me laten vertellen dat er een inrij programma actief is gedurende de eerste 300 km. Heb hier geen bevestiging op gekregen trouwens..
De andere regeltjes zijn idd variëren, liefst geen vollast en al helemaal niet bij nog niet opgewarmde motor, geen langdurige hogere last in aanvang.
Maar er zijn ook andere theorieën waarvan een toch wel een beetje een punt lijkt te hebben nl dat de zuiger compressie veren alleen goed gaan afdichten als ze ook daadwerkelijk tegen de cilinderwand gedrukt worden en dit kan alleen bij hogere last cq cylinderdruk. Bekijk je de techniek op een andere manier dan kun je stellen dat mocht een motor echt "inlopen" in de eerste 500 km er de volgende 500 km ook al een evenredige slijtage kan plaatsvinden.. Een paar keer 500 km verder en de motor zou op zijn.
Belangrijk zijn heat cycles om de materialen te laten uitzetten en krimpen en de pakkingen te zetten/afdichten. Het echte inlopen is vaak niet meer dan een paar uur met heat cyles voor nodig. De motor zal toch moeten doen waar deze voor gemaakt is. Techniek heeft niet stil gezeten en de moderne motoren worden eigenlijk al vrijwel ingelopen in elkaar gezet.
Kijk je vervolgens naar je normale rijstijl dan blijf je ruim onder de gevraagde maximalen. Gewoon rijden dus en effe niet gek doen.
Kijk ik even naar mijn nieuwe Polestar dan schrik je er van wat Volvo op de motor toe laat. Bijvoorbeeld in Sport+ mode doodleuk terugschakelen naar 5500 toeren om voor piek vermogen klaar te staan in de versnelling. Het pedaal moet op de bodem om alles goed te laten werken. Geeft duidelijk aan dat het materiaal tegenwoordig meer hebben kan. Het motormanagement kent ook nog verschillende opwarm stadia en ik heb me laten vertellen dat er een inrij programma actief is gedurende de eerste 300 km. Heb hier geen bevestiging op gekregen trouwens..
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29472
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb hetzelfde gevoel, eerst de mechaniek rustig laten wennen aan zware inspanning.diesel01 schreef: Het is mijn gevoel, ongetwijfeld dat ze in prufstand gedraaid hebben maar mijn gevoel zegt dat het even enige tijd nodig heeft om op elkaar in te slijten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zoals al gezegd. Constamt 200 km/h is geen zware belasting met de GT8. Wel goed op temperatuur laten komen. Maar dat is door Johann al uitgelegd. 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Helemaal mee eens.Johann schreef: Ja maar die 140 km/h is volledig gerelateerd aan de verhoudingen in de versnellingsbak en met name het laatste verzet. Je zou anders ook kunnen proberen om 140 in de 3 te gaan rijden..
De andere regeltjes zijn idd variëren, liefst geen vollast en al helemaal niet bij nog niet opgewarmde motor, geen langdurige hogere last in aanvang.
Maar er zijn ook andere theorieën waarvan een toch wel een beetje een punt lijkt te hebben nl dat de zuiger compressie veren alleen goed gaan afdichten als ze ook daadwerkelijk tegen de cilinderwand gedrukt worden en dit kan alleen bij hogere last cq cylinderdruk. Bekijk je de techniek op een andere manier dan kun je stellen dat mocht een motor echt "inlopen" in de eerste 500 km er de volgende 500 km ook al een evenredige slijtage kan plaatsvinden.. Een paar keer 500 km verder en de motor zou op zijn.
Belangrijk zijn heat cycles om de materialen te laten uitzetten en krimpen en de pakkingen te zetten/afdichten. Het echte inlopen is vaak niet meer dan een paar uur met heat cyles voor nodig. De motor zal toch moeten doen waar deze voor gemaakt is. Techniek heeft niet stil gezeten en de moderne motoren worden eigenlijk al vrijwel ingelopen in elkaar gezet.
Kijk je vervolgens naar je normale rijstijl dan blijf je ruim onder de gevraagde maximalen. Gewoon rijden dus en effe niet gek doen.
Kijk ik even naar mijn nieuwe Polestar dan schrik je er van wat Volvo op de motor toe laat. Bijvoorbeeld in Sport+ mode doodleuk terugschakelen naar 5500 toeren om voor piek vermogen klaar te staan in de versnelling. Het pedaal moet op de bodem om alles goed te laten werken. Geeft duidelijk aan dat het materiaal tegenwoordig meer hebben kan. Het motormanagement kent ook nog verschillende opwarm stadia en ik heb me laten vertellen dat er een inrij programma actief is gedurende de eerste 300 km. Heb hier geen bevestiging op gekregen trouwens..
Ik was serieus bang dat die V60 PIH met 60 k km's serieus olie zouden verbruiken kromme koppen zouden hebben die dingen krijgen pas op een hun tater als telkens die diesel bij komt zonder fatsoenlijke voorwarming toch blijft het spul heel en zijn er wat software, airco pomp en esg dingetjes.
En nog los van het inlopen de blokken komen maar heel kort op piek vermogen, ik heb het voor de grap eens uitrekenend geloof dat de tank van mijn T8 in 25 minuten leeg zou als ik 300 kW vermogen zou vragen bij een rendement op arbeid van 30%. Zelfs een T8 rijdt ietsje langer dan dat op een tank (alhoewel 1 : 5 prima haalbaar is)