VOLVO V50 2.0D rookt bij koude start

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

ik heb een probleem met mijn volvo v50 2.0 d uit november 2006.
hij rookt bij een koude heel erg en dat is over als ik 200 meter rij is het weg.
ik heb al een hoop dingen laten door de garage maar ze weten het niet.
ik heb al een nieuwe distributieriem +waterpomp en software van rica gehad.
een nieuw roetfilter+brandstof filter en mijn verstuivers zijn ook al getest en schoon gemaakt , gloeibougies zijn vervangen en het relais van de gloeibougies is ook vervangen.en twee gangmakers ziijn ook vervangen
maar het roken blijf bij een koude start maar als het warm weer is heeft hij het niet.
hij verbruik geen olie of koelvloeistof.
hij heeft nu 257 000 gereden.
weet iemand misschien was het probleem is en hij geeft geen foutmeldingen aan en sinds een maand heeft rica weer de auto terug gezet. en bij het uitlezen geeft hij ook niets aan.
hoor het graag van iemand
Groetjes Willem
Laatst gewijzigd door Willemvolvov502.0d op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cascarsi
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41

Ik heb helaas geen oplossing, ik kan alleenmaar zeggen dat ik ooit het brandalarm van een hotel heb laten afgaan na een week wintersport (=kou). Mijn 2004 2.0d (toen ca 330k km) rookte als een gek, dikke witte rook. Vanochtend voor het eerst nachtvorst gehad, de auto rookt tijdens het krabben behoorlijk. Dezelfde dikke witte rook. Inmiddels 408k op de teller.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Welke kleur is de rook?

Als het wit is en met 200 meter weg zou ik me niet direct zorgen maken, vermoedelijk gewoon water dat uit de uitlaat verdampt. Als het met warme motor nog is is het wel zorgwekkend. Blauwe of zwarte rook duidt op een ander probleem.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Omdat je schrijft dat het bij warm weer juist niet voorkomt, sluit ik me aan bij Luuk87.

Iedere motor in een koud klimaat moet de ook bij de verbranding vrijkomende waterdamp kwijt. Is alles nog koud, dan condenseert dat tot witte mist (dus geen rook). Zwarte rook duidt eerder op een teveel aan brandstof en blauwe op motorolie (maar hij verbruikte niet, schreef je). En ze kunnen ook wit "roken" als je een lekke koppakking hebt, maar dat houdt weer niet op als je even gereden hebt...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

Beste Mensen:
de rook is wit en heeft het alleen met koude motor na 200 meter rijden is het over.
bij warme motor rookt hij helemaal niet,auto rijdt verder goed en de verbruikcijfers zijn ook goed.
kan misschien olie verversen ook geen kwaad????
ik hoop al een hoop geld uitgegeven aan het doorzoeken van de auto.
word er een beetje moedeloos van.
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

en tank altijd shell vpower
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Zeker met de aanvullingen die je geeft zou ik me geen zorgen maken. Ik heb twee diesels gehad en die "rookten" na een koude start allebei. Ik heb nu een benzine... en die rookt ook. Zodra er genoeg hete gassen door de uitlaat zijn gestroomd om door de warmere omgeving de condensatie tegen te gaan houdt het op.

Maar goed... als je verwacht dat er toch een groter probleem onder zit, is het dan een idee dat je 's een fotootje plaatst van wat je omschrijft? Kunnen we gezamenlijk nog 's oordelen of we het ook net zo erg vinden als jij!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Willemvolvov502.0d schreef: Beste Mensen:
de rook is wit en heeft het alleen met koude motor na 200 meter rijden is het over.
bij warme motor rookt hij helemaal niet,auto rijdt verder goed en de verbruikcijfers zijn ook goed.
kan misschien olie verversen ook geen kwaad????
ik hoop al een hoop geld uitgegeven aan het doorzoeken van de auto.
word er een beetje moedeloos van.
Ik zie daar de noodzaak echt niet van. Een beetje wit roken, wat na 200 meter weg is, is doodnormaal. Als het echt witte walmen zijn die na 200 meter spontaan verdwijnen is het wel maf te noemen, maar in zekere mate heeft iedere auto met verbrandingsmotor dit. Als je een filmpje of foto hebt is het makkelijker te beoordelen of het echt iets geks is.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

De rook die jij ziet is gewoon waterdamp. In de uitlaat zit (zeker met dit koude/natte weer) water, na een koude start moet het metaal vd uitlaat warm worden. Dat is al gauw zo'n 4 meter buis, zodra die warm is verdampt de wateraanslag, dan zie je witte rook. Zodra de uitlaat warmer is (na een paar honderd meter) is het verdampt en de witte rook weg. Niets om je druk om te maken. Mijn Volvo 940 heeft die rook wel zo'n 800 m, maar die heeft dan ook een paar meter meer uitlaat en een grotere diameter pijp. Gewoon lekker rijden.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Maak een filmpje en gooi het op youtube. Zet het niet publiek en post hier gewoon de link.
Het kan een probleem zijn, maar de omvang is de vraag.

Als je geen filmpje kan posten, vraag dat aan dochter of zoon, die weten dat meestal wel.
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

****
Laatst gewijzigd door Willemvolvov502.0d op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

Beste mensen ik heb een filmpje gepost .
hoop dat iemand raad weet
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

Willemvolvov502.0d schreef:
Je zegt zelf witte rook, maar ik zie dit meer als blauwe rook. De oplossing heb ik niet, maar is waarschijnlijk wel een olie gerelateerd probleem. Kan aan mij liggen, maar helemaal mooi lopen lijkt hij ook niet te doen. Hij tikt en puft. Maar als gezegd, zo'n filmpje kan een vertekenend geluid geven.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

De volgende vraag is even serieus, als dat hij gek klinkt... waar ruikt het naar?

Als ik er zo naar kijk lijkt het mij de meervoudig beschreven waterdamp, maar vermengd met een stevig aandeel onverbrande diesel. De motor lijkt ook niet zo lekker te lopen. Hij start wel, maar misschien op maar twee of drie cilinders, en de andere cilinder(s) spuwen hun onverbrande diesel uit. Dat is een vette wit-blauwe damp. Nadat de motor even draait, pakt de missende cilinder wel op en dan is alles weer verbrand.

Ik zou dit zoeken in verstuivers of gloeibougies, of hij krijgt een verkeerd signaal van de computer, waardoor hij veel te veel diesel inspuit. Ik ben 't even kwijt... was hij al uitgelezen?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

De verstuivers zijn getest en goed bevonden en de gloei bougies zijn alle vier vervangen.
hij geeft geen fout melding aan.
en het vreemde is dus dat hij na 200m niet meer rookt en de rook ruik naar onverbrande diesel.
maar verder rijd hij gewoon goed.
de olie zit er nu 13000 km in.
is het misschien verstandig om een nieuw oliefilter +olie erin te doen.???
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Dan blijf ik toch zitten met een groot deel onverbrande diesel... Of hij spuit teveel in (bijv. een temperatuursensor met een verkeerde waarde), of hij verbrandt het niet omdat een cilinder niet meedoet.

Is de compressie van de motor ook getest? Als een cilinder om wat voor reden koud niet goed sluit en je hebt te weinig compressie, kan dat bij een diesel ook leiden tot onvolledige verbranding...

Sowieso duidt het niet zozeer op een motorolieprobleem, omdat je aangeeft dat het naar onverbrande diesel ruikt.
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Lijkt er toch heel erg op dat de auto op 3 cilinders loopt als de motor net gestart is, samen met de blauw witte rook van onverbrande diesel geeft deze conclusie.
Zijn de verstuivers ook getest op lekken in stilstand ?
Als de auto warm is en word uitgezet en na een uur gestart word is, geeft de auto dan ook rook ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

als ik hem naar een uur start rook hij totaal niet.
en de verstuivers zijn getest bij een bedrijf en heeft ze ook schoongemaakt en op bar getest en afgeregeld onder druk.
ze zijn goed bevonden.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Na een uur is hij nog niet koud... ik val even in herhaling: is de (koud gemeten) compressie op alle cilinders goed?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

wat ik vreemd vind is als het 15 graden is hij nergens last van heeft.
en als hij een lekker koppakking zou hebben zou hij olie of koelvloeistof moet verbruiken.
maar dat doet hij dus niet en het verbruik is ook gewoon normaal gem 5,5 l.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”