C.v. stuk door overspanning

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
jorrit
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.07.2005 - 14:28
Locatie: amsterdam

Hallo allemaal,

Mijn 440dl 1994 heeft een niet werkende c.v. door een kapotte spannings regelaar in de dynamo.
Natuurlijk waren er meer dingen stuk door overspanning:computer,injectie en lamda sond,dit allemaal vervangen door volvo specialist maar ze hebben destijds de kapotte c.v. over het hoofd gezien.Vanwege de rekening heb ik dat toen laten zitten.
Nu hoor ik dat het waarschijnlijk het relais is of de hoofd c.v. console.

Heeft iemand tips of dit klopt en waar de dingen zitten,heb al de halve auto uitelkaar gehad maar ik kan het niet vinden,misschien is de kapotte weggegooid door de garage met de startonderbreker.
Of heeft iemand een goed adres want vaak weet een garage vakman,volvo specialist niet veel van de electriciteit is mijn ervaring,ik zelf woon in amsterdam.
Groetjes Jorrit
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik kan het even niet volgen meer!Moet wel een flinke overlading geweest zijn dan!
Ik heb het nog nooit meegemaakt dit,vreemd verhaal!
jorrit
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.07.2005 - 14:28
Locatie: amsterdam

Bedankt voor je reactie!

Op een gegeven moment ging mijn laadcircuit waarschuwings lampje branden,heb dit uit gekregen door de hoofdzekering eruit te trekken.
Volvocomputer waarschuwt maar een keer,een hoop stank in de auto door een kokende accu,op dat moment dacht ik aan een kapotte katalisator,dus mee door gereden en toen was mijn accu drooggekookt en kregen de electrice onderdelen een behoorlijke klap,computer ,injectie,l.sonde c.v. stuk.
Zekeringen beschermen je tegen kortsluiting maar niet tegen een te hoge spanning.
Ik neem nu lampjes serieus!
Waarschijnlijk is dus het c.v.relais doorgbrand,of per ongeluk wegehaald want de start onderbreker was gesmolten en volgens Kluwer vraagbaak zit dat relais bij stuur kolom,maar ik zie niets zitten.
Ik vind het zonde om hem naar een garage te brengen want die begonnen al dat ze alles door moesten meten en dat werd een hoge rekening en ik ben niet technies en zakelijk genoeg om met een garage in discusie te gaan daarover.
De specialist waar hij is geweest heeft een computer enz er in gezet en zeiden dat ze dit nog nooit hadden meegemaakt,en op mijn vraag of de c.v. het ook weer deed antwoorden ze had die dat dan?terwijl dat standaard is,zeker vanaf 1994.Dus mijn vertrouwen in garage en electriciteit is weinig.
Ik zag hier een antal vragen en reacties over de c.v. staan dus ik hoopte dat iemand mij een tip kan geven zodat ik naar de sloop kan gaan voor het onderdeel,of dat iemand een goed adres weet.

In het Kluwervraagbaak boek staat wel een electrisch schema,de stroom komt eerst c.v.-relais tegen,dus volgens mij is die door gebrand.Maar de plek is voor mij vaag:bij de stuurkolom,ja maar waar dan en hoe ziet zo'n relais eruit en als hij al is wegenomen waar heeft hij gezeten?Ik zie door de dikke bos draden het relais niet meer,op die plek zouden ook nog relais moeten zitten van o.a. de abs bij duurdere uitvoeringen.

Groet Jorrit
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”