Vervelend verhaal.
Dat ding moet als een zonnetje lopen en trillen hoort niet.
Zonder er in te hebben gereden en je post lezende weet ik bijna zeker dat het aan het vliegwiel ligt.
Ook al is je vertrouwen in de auto geschaad, als dit is opgelost ben je blij. Het is een heerlijke motor en auto, dus nog even volhouden....
Auto trilt bij stilstaan en rijden
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Ben je er nog verder mee gekomen? bij 'uit de versnelling stilstaand gasgevend' is mij opgevallen dat de V50's waarin ik proef gereden hebben allemaal een resonantie hadden rond de 2100-2500rpm. Onze s60 met 2.4t had het niet (gereden in een V50 T5, 2x 2.4i, allen soortgelijke duratec blokken) Bij de eerste dacht ik ook aan het DMM, maar als hier afwijkingen in zitten zou je eerder verwachten dat dit naar voren komt bij starten/uitzetten van de motor (hoewel een resonantie/vibratie een eigenaardig iets is) aangezien een 5 cilinder mooi loopt, (dat verslavende roffeltje) maar technisch qua loopcultuur niet optimaal is kan ik mij voorstellen dat er een resonantie optreedt. Zoals gezegd, onze S60 2.4t had het niet. Voor zover ik kan beoordelen met mijn beperkte kennis heeft deze ook een totaal andere ophanging dan in de V50's.
Heb je het hoofdzakelijk bij het accelereren? en zit er verschil tussen een koude en een warme auto? Misschien zijn het ook 2 problemen die door elkaar lopen; motorsteun die ervoor zorgt dat je bij stationair een trilling voelt en een aandrijfas/onbalans/onrondheid in de banden welke onder het rijden parten spelen.
Dat nieuwe motorsteunen meer resonantie doorgeven omdat ze stugger zijn ben ik het niet mee eens in deze. Het gaat om de eigenresonantie van de massa; als iets stijver opgehangen is, dan gaat de resonantiefrequentie omhoog. (en zo wellicht in een gebied zitten zodat er geen resonantie optreedt, omdat het probleemgebied in een lagere frequentie zit dan de demping).
Ik voel een lichte trilling bij het accelereren, met name in zijn 2 bij een warme motor. (warme motor, betekend warme steunen, demping/hardheid van rubber/olie in de hydraulische demper wordt meer beïnvloed door warmte dan de stalen veren. Ben nog op onderzoek. Alleen bij het accelereren heb ik het.
Heb je het hoofdzakelijk bij het accelereren? en zit er verschil tussen een koude en een warme auto? Misschien zijn het ook 2 problemen die door elkaar lopen; motorsteun die ervoor zorgt dat je bij stationair een trilling voelt en een aandrijfas/onbalans/onrondheid in de banden welke onder het rijden parten spelen.
Dat nieuwe motorsteunen meer resonantie doorgeven omdat ze stugger zijn ben ik het niet mee eens in deze. Het gaat om de eigenresonantie van de massa; als iets stijver opgehangen is, dan gaat de resonantiefrequentie omhoog. (en zo wellicht in een gebied zitten zodat er geen resonantie optreedt, omdat het probleemgebied in een lagere frequentie zit dan de demping).
Ik voel een lichte trilling bij het accelereren, met name in zijn 2 bij een warme motor. (warme motor, betekend warme steunen, demping/hardheid van rubber/olie in de hydraulische demper wordt meer beïnvloed door warmte dan de stalen veren. Ben nog op onderzoek. Alleen bij het accelereren heb ik het.
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
De T5 uit de V50/S40 komt niet uit de Ford stal echter word deze soms tot de Duratec familie rekent omdat hetzelfde blok voor de Focus RS en ST gebruikt is.buikijn schreef: gereden in een V50 T5, 2x 2.4i, allen soortgelijke duratec blokken
De T5 uit deze generatie is een 2.5 liter blok van Volvo welke wel wat anders is als de 2.4 en 2.4i blokken.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Los van het nut tav het topic, volgens mij zijn de 2.4, 2.4i en de T5 soortgelijke volvo motoren; bij Ford gebruiken ze een Volvo motor en bij Ford noemen ze het blok Duratec; Excuses dat ik de naam duratec gebruikt heb, was in dit geval niet op zijn plaats.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Er zijn inmiddels meer topics met licht trillende V50's. Ik zou vooral ook even het forum doorzoeken naar meer informatie. Voor mij was het uiteindelijk een reden om mijn V50 van de hand te doen (weliswaar een diesel, maar ook ik heb steeds het twee massa vliegwiel als boosdoener gezien). 

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Lees ook eea over de rechter motorsteunen ivm trillingen, (waar de bak aanhangt) die had in het begin een demper van rubber, (aangezien de jouwe ook uit 2004 is) terwijl de latere versies er een hydraulisch gedempt exemplaar in hebben. Misschien de moetite van het controleren waard. Je herkent duidelijk verschil. De oude heeft een vierkante demper. De nieuwe een ronde. Hij zit onder de accubak.
Dit is een stukje van swedespeed; sluit redelijk aan op jouw verhaal, muv de 'clunk' maar een 'clunk' treedt doorgaans pas op als het al veel te laat is;
Wellicht zit de nieuwe steun er al op, maar vermoedelijk niet; (gezien de lage km stand)
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2188230
Dit is een stukje van swedespeed; sluit redelijk aan op jouw verhaal, muv de 'clunk' maar een 'clunk' treedt doorgaans pas op als het al veel te laat is;
Wellicht zit de nieuwe steun er al op, maar vermoedelijk niet; (gezien de lage km stand)
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2188230
EngTech - The hydraulic mount is standard equipment on S40 CH 498517-, V50 CH 545164- & all C30s.
As discussed before, there is a factory TB (first issued 1/2008) that tells you to install this new mount in earlier cars if there are complaints of vibration. This is an old TB that came out way before these cars put on serious mileage. If the mounts were giving trouble back then just imagine how they are with another 80K on them.
S40 & V50 customers may complain of a clunking noise during shifting or when applying and releasing the accelerator pedal. It is especially noticeable on cars with manual transmissions during low speed driving and when making a 1-2 shift. The customer may also complain of a slight vibration through the floor or seat at low engine RPMs (approx 1800-2000).
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
@leon1989
Je kan het redelijk eenvoudig testen; zet je betere helft in de auto, (of iemand anders die verantwoordelijk met gasgeven overweg kan
) geleidelijk gas geven totdat ze/hij de auto voelt trillen (vermoedelijk trilt de motor hoofdzakelijk aan de kant van de versnellingsbak) (bestuurderskant) de passagierskant zal vermoedelijk minimaal trillen. Als ze de trilling opmerkt, duw dan eens aan die kant van de motor; het trillen wordt dan vermoedelijk veel minder. (zo was het bij ons in ieder geval) Kan natuurlijk alsnog wijzen op een onbalans in het vliegwiel, maar 10:1 dat je de oude mount er nog onder hebt, aangezien het pas opgelost is bij de V50 vanaf serienummer 500000+ (de onze is uit 11-2004 en heeft een seriunummer in de 64000)
Als je een handbak hebt (M56) heb je deze steun nodig; (deze steun wordt geleverd met nieuw type bracket voor op je motor) 30778930
Heb je een automaat, dan heb je item 30778931 nodig. (ook weer geleverd met demper en de nieuwe motorsteun).
Lijkt mij een mooie om aan te dragen bij de dealer; de probleemstelling strookt precies met wat er vermeld wordt in de documentatie.
Je kan het redelijk eenvoudig testen; zet je betere helft in de auto, (of iemand anders die verantwoordelijk met gasgeven overweg kan

Als je een handbak hebt (M56) heb je deze steun nodig; (deze steun wordt geleverd met nieuw type bracket voor op je motor) 30778930
Heb je een automaat, dan heb je item 30778931 nodig. (ook weer geleverd met demper en de nieuwe motorsteun).
Lijkt mij een mooie om aan te dragen bij de dealer; de probleemstelling strookt precies met wat er vermeld wordt in de documentatie.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Ik heb daar ook eens naar gekeken, maar volgens mij kon de nieuwe mount niet met onze versnellingsbak oid? Als dat wel gewoon kan heb ik daar ook interesse in want bij accelereren heb ik ook wat trilling. Mijn DMF is nota bene 20.000km oud...buikijn schreef: Lees ook eea over de rechter motorsteunen ivm trillingen, (waar de bak aanhangt) die had in het begin een demper van rubber, (aangezien de jouwe ook uit 2004 is) terwijl de latere versies er een hydraulisch gedempt exemplaar in hebben. Misschien de moetite van het controleren waard. Je herkent duidelijk verschil. De oude heeft een vierkante demper. De nieuwe een ronde. Hij zit onder de accubak.
Dit is een stukje van swedespeed; sluit redelijk aan op jouw verhaal, muv de 'clunk' maar een 'clunk' treedt doorgaans pas op als het al veel te laat is;
Wellicht zit de nieuwe steun er al op, maar vermoedelijk niet; (gezien de lage km stand)
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2188230
EngTech - The hydraulic mount is standard equipment on S40 CH 498517-, V50 CH 545164- & all C30s.
As discussed before, there is a factory TB (first issued 1/2008) that tells you to install this new mount in earlier cars if there are complaints of vibration. This is an old TB that came out way before these cars put on serious mileage. If the mounts were giving trouble back then just imagine how they are with another 80K on them.
S40 & V50 customers may complain of a clunking noise during shifting or when applying and releasing the accelerator pedal. It is especially noticeable on cars with manual transmissions during low speed driving and when making a 1-2 shift. The customer may also complain of a slight vibration through the floor or seat at low engine RPMs (approx 1800-2000).
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Die mount op de versnellingsbak krijg je erbij, als je deze besteld; Had Elferink al even gebeld, deze hebben het helaas niet op voorraad. (alleen de mount, niet de betreffende beugel)
Part number for kit varies with transmission type:
30778930 5 speed
30778931 Auto
30778932 6 speed
Replacement hydraulic mount only:
31316498
Nu weet ik alleen niet of de juiste schroeven erbij zitten.
Part number for kit varies with transmission type:
30778930 5 speed
30778931 Auto
30778932 6 speed
Replacement hydraulic mount only:
31316498
Nu weet ik alleen niet of de juiste schroeven erbij zitten.
- Leon1989
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 31.07.2016 - 09:07
Bedankt voor alle reacties en tips!
Uiteindelijk is de Volvo Bangarage overstag gegaan en mocht ik de auto laten ''repararen'' bij het filiaal Amstelveen die wel aangaf dat er een defect in het vliegwiel zat.
Ondertussen is onze Volvo een nieuw 2 massa vliegwiel rijker en een nieuw koppelingset + koppeling bediening cilinder. De reparatie heeft 1650 euro gekost en is verhaald op het Filiaal Mijdrecht waar ik hem gekocht heb. Tijdens het accelereren merk ik geen enkele trilling meer op. Alleen een lichte trilling als ik constant rijd in zijn 5 rond de 3000 rpm. De trilling bij stilstaan is er inderdaad nog steeds. Maargoed dat maakt mij niet heel veel uit aangezien ik de Volvo niet op toeren ga houden als ik stilsta, dus hier hebben we vrede mee. De auto rijd gelukkig een stuk fijner nu en doet waarvoor we hem gekocht hebben. Ik zal binnenkort even kijken wat voor motorsteun wij hebben boven de versnellingsbak. Mocht die nog niet gedaan zijn is dat misschien nog een optie om die erop te laten zetten. Al met al ben ik blij dat wij er toch uit zijn gekomen en dat Filiaal Amstelveen wel gehoor gaf aan deze problemen en deze wel op wilden lossen onder garantie. Mocht er in de toekomst nog een probleem zijn die valt onder de garantie mogen we die ook laten verhelpen bij Amstelveen ipv Mijdrecht.
Bedankt allemaal en ik hoop dat de mensen die hetzelfde probleem hebben hiermee uit de voeten kunnen!
Gr.
Leon en Laura
Uiteindelijk is de Volvo Bangarage overstag gegaan en mocht ik de auto laten ''repararen'' bij het filiaal Amstelveen die wel aangaf dat er een defect in het vliegwiel zat.
Ondertussen is onze Volvo een nieuw 2 massa vliegwiel rijker en een nieuw koppelingset + koppeling bediening cilinder. De reparatie heeft 1650 euro gekost en is verhaald op het Filiaal Mijdrecht waar ik hem gekocht heb. Tijdens het accelereren merk ik geen enkele trilling meer op. Alleen een lichte trilling als ik constant rijd in zijn 5 rond de 3000 rpm. De trilling bij stilstaan is er inderdaad nog steeds. Maargoed dat maakt mij niet heel veel uit aangezien ik de Volvo niet op toeren ga houden als ik stilsta, dus hier hebben we vrede mee. De auto rijd gelukkig een stuk fijner nu en doet waarvoor we hem gekocht hebben. Ik zal binnenkort even kijken wat voor motorsteun wij hebben boven de versnellingsbak. Mocht die nog niet gedaan zijn is dat misschien nog een optie om die erop te laten zetten. Al met al ben ik blij dat wij er toch uit zijn gekomen en dat Filiaal Amstelveen wel gehoor gaf aan deze problemen en deze wel op wilden lossen onder garantie. Mocht er in de toekomst nog een probleem zijn die valt onder de garantie mogen we die ook laten verhelpen bij Amstelveen ipv Mijdrecht.
Bedankt allemaal en ik hoop dat de mensen die hetzelfde probleem hebben hiermee uit de voeten kunnen!
Gr.
Leon en Laura
Volvo V50 2.4i '04
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Daar kun je vanaf een foto meestal niets aan zien...
Het gaat om de te grote vrije slag of teveel axiale speling..
Het gaat om de te grote vrije slag of teveel axiale speling..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Ik heb zojuist de motorsteun vervangen door het nieuwere exemplaar zoals ik hier eerder omschreef. Het enkele partnummer bevat inderdaad de motor-mount, benodigde schroeven( 3 voor de beugel 1 voor de mount zelf) en ik ben volledig verlost van trillingen bij stationair /2500 toeren in stilstand en van de trillingen bij het accelereren in zijn 1,2 en 3.
Het ging bij mij om een 2.4i uit 2004, waarop het oude type steun zat.
Optrekken gaat nu ook soepeler/minder schokkerig, omdat de motor minder kantelt.
Het ging bij mij om een 2.4i uit 2004, waarop het oude type steun zat.
Optrekken gaat nu ook soepeler/minder schokkerig, omdat de motor minder kantelt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
255k, maar ik vermoed dat het alle eerdere modellen aangaat. Ik heb divers v50's bereden uit dat era en bij alle exemplaren een trilling stilstaand rond de 23/2500 rpm.. (allemaal 2.4's/t5) Voelde gisteren na een lange tocht (100km, dus bij echt warme motor) nog een lichte trilling in zijn 2, bij een bepaald acceleratiesnelheid. Maar goed, resonanties zijn eigenaardige dingen, en een 5 cilinder heeft volgens mij niet helemaal een perfecte loopcultuur. Trillingen van de motor bij de 1800-2400rpm bij het stilstaan en rijden en stilstaan zijn volledig verdwenen, evenals vollast, voor mij de 110 euro en het sleutelplezier waard.
Denk dat Volvo het destijds alleen heeft verholpen bij kritische en klagend klanten, gezien de omschrijving die ik over de kit heb gevonden.
Vervangen is heel simpel, als je de motorplaat even verwijderd en de motor ondersteund mbv krik en een balkje hout om de druk te verdelen. Je kan de motor eenvoudig centreren bij het monteren.
Voor de s40's zit de goede mount gemonteerd vanaf serienummer 190211
Voor de v50's zit de goede mount gemonteerd vanaf serienummer 194444
C30 is altijd geleverd met de juiste mount.
Geldt voor de 2.4 2.4i en de t5
Let bij het vervangen op het draadje onder de accubak, ding heeft een klein lipje welke je op moet tillen om te verwijderen.
Ik heb wat foto's gemaakt, maar niet detailrijk genoeg voor een duidelijke how-to
Denk dat Volvo het destijds alleen heeft verholpen bij kritische en klagend klanten, gezien de omschrijving die ik over de kit heb gevonden.
Vervangen is heel simpel, als je de motorplaat even verwijderd en de motor ondersteund mbv krik en een balkje hout om de druk te verdelen. Je kan de motor eenvoudig centreren bij het monteren.
Voor de s40's zit de goede mount gemonteerd vanaf serienummer 190211
Voor de v50's zit de goede mount gemonteerd vanaf serienummer 194444
C30 is altijd geleverd met de juiste mount.
Geldt voor de 2.4 2.4i en de t5
Let bij het vervangen op het draadje onder de accubak, ding heeft een klein lipje welke je op moet tillen om te verwijderen.
Ik heb wat foto's gemaakt, maar niet detailrijk genoeg voor een duidelijke how-to